تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن

تعداد صفحات: 97 فرمت فایل: word کد فایل: 10449
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن

    مقدمه:

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بعنوان مینایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره می باشد. این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درزهای آن ها هوابندی شده است و فضای بین آنها با مواد خشک کننده ای مانند سیلسیکاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلاء ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود سیستم شیشه دو جداره از دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط فاصل در دور تا دور آن از هم جدا شده اند. فضای بین دو شیشه هوا با گازهای خاصث بدون رطوبت (آرگون) با فشاری تقریباً مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. در شیشه های دو جداره غالباً از اسپسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر پر می کنند که این ماده سبب جذب رطوبت هوای ما بین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب کاملاً‌ْ آببندی شده است و در داخل فاصل های استاندارد از مواد جذب رطوبت استفاده می گردد.

    در صورت استفاده از شیشه های دو جداره و پنجره های عایق می توان در ازای هر متر مربع شیشه دو جداره به میزان 40 متر مکعب گاز در سال صرفه جویی نمود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سر و صدا، محیط زیست پاکیزه تری تأمین می نماید زیرا نیاز به مصرف انرژی حرارتی و برق مصرفی کمتر، کاهش سوخت و بالطبع کاهش انتشار گازهای آلاینده را به مقدار بسیار زیاد سبب می گردد.

     

    معرفی رشته سرامیک:

    اگر در ابتدای معرفی این رشته بشنوید که یکی از کار بردهای سرامیک ، صنعت برق ، الکترونیک ، لوازم خانگی است تعجب کنید

    صنعت سرامیک به لحاظ تنوع ، تولید ، خانواده ی گسترده و بی انتهایی داشته و از ویژگی ها و پیچیدگی های خاصی بر خوردار است .

    در صنعت برق ، الکترونیک ، لوازم ساختمانی و با توجه به مطرح بودن صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های تولید بسیار حائز اهمیت است

    نیاز هنر جویان به فراگیری محاسبات فنی ، مواد اولیه سرامیکی و آماده سازی آن ، تکنولوژی عمومی سرامیک ، شیمی تخصصی سرامیک ، شکل دادن و پخت مواد سرامیکی ، ماشین الات سرامیکی ، محاسبه و طراحی ساخت محصولات سرامیکی آشنا میشوید  

     

    زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
    اپراتور کوره پخت سرامیک
    اپراتور ماشین آلات سرامیک
    شکل دهنده قطعات در حالت خام
    طراحی و محاسبات در سرامیک
    راه اندازی کارگاه های پخت سرامیک
    کنترل کننده قطعات تولیدی سرامیکی
    آزمایشگاه شیمی تخصصی سرامیک
    کارگاه های تولید قطعات ساده سرامیکی
    آماده کننده مواد اولیه برای دوغاب ریزی و پرس کاری
    آزمایشگاه مواد اولیه سرامیک در کارگاه ها و کارخانجات
    و ....

     

    40 کسب در زمینه رشته سرامیک

    1- کاشی و سرامیک

    2- کاشی کف

    3- کاشی دیوار

    4- ساخت کوره

    5- آجر چینی کوره

    6- مشعل چینی کوره

    7- تعمیر دیواره های کوره

    8- واگن سازی

    9- کارخانه گچ

    10- کارخانه آهک پزی

    11- کارخانه سیمان

    12- ظروف سرامیکی

    13- چینی نشکن

    14- شیشه های دوجداره

    15- پنجره PVC

    16- سفال گری

    17- نقش برجسته روی سفال 

    18- کتیبه سازی

    19- کاشی رنگی مساجد

    20- کارخانه لعاب سازی

    21- کارخانه فریت

    22- شیشه های تزئینی

    23- خاک های سرامیکی

    24- کارخانه خردایش مواد اولیه

    25- آجر نسوز

    26- چینی بهداشتی

    27- چینی مظروف

    28- کشف معدن

    29- شیشه عینک سازی

    30- بیوسرامیک

    31- نانوسرامیک

    32- میکروسرامیک

    33- استخوان های مصنوعی

    34- مقره سازی

    35- سنگ تراشی

    36- کارخانه پودر سنگ

    37- آجر پزی

     

    38-اپراتور کوره پخت سرامیک
    39-اپراتور ماشین آلات سرامیک
    40- شکل دهنده قطعات در حالت خام
     

     

    اسکمپر (Scamper) :

    Substitution(جایگزینی) : می توان با جایگزین کردن دستگاه های جدید و شیوه مدرنتیته تولید شیشه های دو جداره با استاندارد و مطابق با کشورهای سازنده گامی در راه تولید بهتر برداشت.

    Combine(ترکیب): با ترکیب عناصر بهتر در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان می توان موثر بود.

    Adapt   (سازگار کردن): امروزه تولید شیشه های دو جداره با گاز آرگون و گازهای خنثی می تواند در تولید بهتر شیشه های دو جداره نقش داشته باشد.

    Magnify(بزرگ سازی): با بزرگ سازی شیشه ها و افزایش ضخامت شیشه ها و قرار دادن بیشتر گازهای خنثی در میان شیشه ها در تولیدات بهتر این شیشه ها می توان موثر بود.

    Put to Other Use(کاربردهای دیگر): از کاربردهای دیگر شیشه های دو جداره در ساختمانهای بیمارستانها، تأسیسات هسته ای و تأسیسات نظامی می تواند باشد.

    Ellimination(حذف کردن) : با حذف برخی از عناصر زیاد در تولید شیشه دو جداره می توان در قیمت تمام شده شیشه نقش داشت.  

    Reverse(معکوس سازی): با استفاده از مهندس معکوس و طراحی شیشه های دو جداره با روش های مدرن وطرح های معکوس گام در جهت تولید بهتر برداشت.

     

    فصل اول:

    معرفی

     

    1-1- مالکیت:

    مالکیت این شرکت به عهده خود شخص اینجانب سید فاضل عابدیه می باشد.

    2-1- سرمایه این طرح:

    این طرح در زمینی به مساحت 2000 متر مربع در شهرک صنعتی میبد 2 واقع در کیلومتر 5 جاده میبد به ندوشن قابل احداث است سرمایه کل این طرح بالغ بر  20428988000 ریال بوده که از این میان سرمایه ثابت 7380444000ریال و سرمایه در گردش 13048544000 ریال خواهد بود. ما قادر به تولید سالانه 400000 متر مربع شیشه دوجداره پس از 5 سال تولید مقدماتی خواهیم بود.

    76830000000

    هزینه مواد اولیه وبسته بندی

    1377600000

    هزینه حقوق ودستمزد

    7218000

    هزینه انرژی(آب- برق- سوخت)

    206430000

    هزینه تعمیرونگهداری

    39243110500

    هزینه پیش بینی نشده تولید

    78486210

    هزینه اداری وفروش

    14760888

    هزینه بیمه کارخانه

     

     

    3-1- مکان اجرای پروژه :

    این طرح در زمینی به مساحت 2000 متر مربع در شهرک صنعتی میبد 2 واقع در کیلومتر 5 جاده میبد به ندوشن قابل احداث است.  

    شهرک صنعتی میبد 2 دارای امکانات آب و برق و تلفن بوده و شهرکی تازه احداث می باشد. هر متر مربع زمین این شهرک به منظور بهره برداری 100000 ریال می باشد.

    4-1- معرفی محصول :

    محصولات تولیدی این شرکت شیشه های دو جداره بوده که کد آیسیک آن 26101136 می باشد. این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درزهای آن ها هوابندی شده است و فضای بین آنها با مواد خشک کننده ای مانند سیلسیکاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلاء ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود سیستم شیشه دو جداره از دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط فاصل در دور تا دور آن از هم جدا شده اند. فضای بین دو شیشه هوا با گازهای خاصث بدون رطوبت (آرگون) با فشاری تقریباً مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. در شیشه های دو جداره غالباً از اسپسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر پر می کنند که این ماده سبب جذب رطوبت هوای ما بین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب کاملاً‌ْ آببندی شده است و در داخل فاصل های استاندارد از مواد جذب رطوبت استفاده می گردد.

    در صورت استفاده از شیشه های دو جداره و پنجره های عایق می توان در ازای هر متر مربع شیشه دو جداره به میزان 40 متر مکعب گاز در سال صرفه جویی نمود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سر و صدا، محیط زیست پاکیزه تری تأمین می نماید زیرا نیاز به مصرف انرژی حرارتی و برق مصرفی کمتر، کاهش سوخت و بالطبع کاهش انتشار گازهای آلاینده را به مقدار بسیار زیاد سبب می گردد.

    5-1- شروع به کار:

    به منظور اخذ مجوز تأسیس کارخانه های صنعتی باید مراحل زیر را طی نمود.

    اخذ جواز تاسیس واحد تولیدی، طراحی و مونتاژ:

    ·  پس از طی مراحل مطالعاتی و انتخاب طرح، مراجعه به سازمان صنایع و معادن استان و اخذ فرم جواز تاسیس

    ·  با آگاهی از مقررات ’’ صنعتی، زیست محیطی، کار و امور اجتماعی و در صورت لزوم وابسته به موضوع فعالیت طرح، نظارت بر مواد غذائی ، داروئی و بهداشتی، شبکه دامپزشکی ‘‘ ، فرم جواز تاسیس تکمیل و منضم به تصویر شناسنامه و یامدارک ثبت شرکت به سازمان صنایع و معادن استان ارائه میشود.

    ·  اخذ جواز تاسیس از سازمان صنایع و معادن

    مراحل صدور پروانه بهره برداری:

    پرسشنامه پروانه بهره برداری توسط متقاضی از سازمان صنایع ومعادن ذیربط اخذ و پس از تکمیل به آن سازمان ارائه میگردد تا مورد بررسی و از نظر تکمیل بودن اطلاعات مورد تائید قرار گیرد.

    ·  ظرفیت سنجی برای تعیین حداکثر ظرفیت تولید براساس ماشین آلات منصوبه توسط کارشناس ذیربط برای سه شیفت کاری یعنی چهار هزار و پانصد ساعت مفید با راندمان 100 درصد برای کلیه صنایع در سال محاسبه میگردد. در مواردی که با توجه به ماهیت صنعت نیاز به محاسبه تمام اوقات سال به عنوان روزهای کاری میباشد. (نظیر کارخانه سیمان یا شیشه) این میزان به شش هزار و پانصد ساعت مفید با راندمان 100 درصد افزایش می یابد.

    ·  درمورد واحدهایی که دارای چند خط تولید جداگانه هستند در صورتی که تنها یک یا چند خط از کل خطوط تولید آماده بهره برداری باشد صدور پروانه بهره برداری برای آن خطوط بلامانع است.

    ·  صدور پروانه بهره برداری الزاما با توجه به قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 3/2/74 منوط به موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است و برای صنایع غذائی و بهداشتی ودارویی با توجه به قانون مواد خوردنی آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 28/4/46 منوط به استعلام و اخذ موافقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و برای صنایع دارویی و غذایی دام و طیور با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور یا واحدهای استانی آنها نیز خواهد بود.

    ·  هزینه صدور پروانه بهره برداری بر اساس تصویب نامه 18154 مورخ 3/4/1364هیات وزیران به حساب شماره 310 خزانه واریز میگردد.

    ·  پروانه بهره برداری بر اساس اطلاعات جمع آوری شده مورد نیاز در برگه رنگی مخصوص به همراه نامه ارسال پروانه بهره برداری تهیه و به متقاضی ارائه میگردد.

    تخصیص زمین در شهرکهای صنعتی:

     

    1- مراجعه به شرکت شهرکهای صنعتی استان و دریافت اطلاعات مربوط به شهرکهای صنعتی استان از واحد برنامه ریزی و امور تولیدی
    2- ارائه جواز تاسیس صادره از وزارت صنایع و معادن و یا یکی از سازمانهای ذیربط و همچنین ارائه کپی شناسنامه و کپی کارت پایان خدمت برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی، کپی اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس شرکت، آگهی ثبت شرکت و کپی شناسنامه اعضای هئیت مدیره شرکت
    3- تکمیل فرم درخواست زمین توسط متقاضی
    4- بررسی استقرار و مسائل زیست محیطی (توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان)
    5- انتخاب شهرک صنعتی و انتخاب قطعه
    6- انعقاد قرارداد حق انتفاع از تاسیسات شهرک صنعتی
    7- تحویل زمین به مجری طرح یا نماینده ایشان
    8- ارائه نقشه های ساختمانی توسط مجری طرح به شرکت شهرکهای صنعتی استان
    9- دریافت پروانه ساختمان از شرکت شهرکهای صنعتی استان
    10- شروع عملیات اجرائی ساخت و ساز واحد صنعتی
    11- دریافت پایان کار (بصورت رایگان) از شرکت شهرکهای صنعتی استان

    فصل دوم:

    تحلیل صنعت

    1-2- سیر کسب و کار تولید شیشه دوجداره در جهان:

    اولین شیشه دو جداره در ماه اوت سال 1845 توسط تی دی استسون که به کار شیشه سازی در نیویورک اشتغال داشت ساخته شد. استسون به دلیل این ابداع دریافته بود که ساختار قاب یا دو شیشه در طرفین قادر است اتلاف حرارتی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. در سال 1942 محصولی به نام ترموپین توسط لیبی اونزوفورد به بازار آمریکا معرفی شده در این سیستم فکر جدیدی ارایه گردیده بود، لایه هایی از قلع و مس در سطح شیشه بکار رفته بود که دور تا دور لبه شیشه را می پوشاند و این امکان را میسر ساخت تا قابهای شیشه با یک خمیر سربی به هم لحیم شوند.

    پس از گذشت 30 سال از پیدایش تفکر شیشه های دوجداره، روش های تولید با بکارگیری ترموپلاستیک و ترموستینگ تغییرات بنیادی پیدا نمودند. با توسعه درزگیری دوبل در دهه 1970 این صنعت موفقیت های چشمگیری دست یافت.

    این نوع شیشه ها از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درزهای آنها هوابندی شده است و فضای بین آنها با مواد خشک کننده ای مانند سیلیکا‍ژل، پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه، خلاء ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمانها، فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستانها به کار می رود.

    اختراع شیشه های دو جداره یکی از مهمترین تحولات صنعت ساختمان بوده است استفاده بهتر از نور خورشید و همزمان با آن، کنترل کامل نور، گرما، صدا از مزیتهای اصلی این نوع شیشه ها محسوب می گردد. شیشه های دوجداره با بهبود ایزولاسیون حرارتی صرفه جویی های مهمی در هزینه های خرید تأسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان را بدست می دهد. در بلند مدت، شیشه دو جداره هزینه های انرژی و راهبری ساختمان را نیز کاهش می دهد.

    2-2- سیر کسب و کار شیشه دوجداره در ایران:

    در روزگاران باستان بین النهرین در توسعه لعاب سفالسازی سر آمد دیگر کشورها بوده است با در نظر گرفتن اینکه ترکیبات لعاب و شیشه یکی است عجیب نیست که صنعت شیشه سازی در بابل، سومرو آشور پیشرفت کرده است. باستانشناسان ثابت کرده اند که شیشه واقعی در هزاره سوم پیش از مسیح در سومر وجود داشته است. این شیشه با شیشه ای که مصریها از گداز دُر کوهی و قلیا بدست می آوردند فرق داشته است وشیشه ای که در بین النهرین وجود داشته پس از هزار سال به مصر وارد شده است. وجود لوحه های پزشکی بابلی و به ویژه لوحه های فنی و دارویی آشوری در باره صنعت شیشه سازی در سال 625 پیش از مسیح دلیل محکمی است بر اینکه صنعت شیشه سازی پیشرفته ای در همسایگی ایران وجود داشته است. از خوزستان، یعنی ناحیه عیلام، مدارکی از شیشه سازی در دست است که نشان می دهد این صنعت در سده سیزدهم پیش از مسیح در آنجا وجود داشته است. گیریشمن بطریهای شیشه ای زیادی را از حفاری معبد چغازنبیل بدست آورده است و همچنین تعداد زیادی لوله های شیشه ای که قطر خارجی آنها 25/1 سانتیمتروقطر سوراخ داخلی آنها 6/0 سانتیمتر و درازای آنها 75 سانتیمتر بوده مکشوف شده. این شیشه ها از حلقه های شیشه ای مات سیاه و سفید ساخته شده و به نظر می رسد که در شبکه پنجره از آنها استفاده می شده است. با این همه از زمان هخامنشیان شواهد کمی دال بر استفاده کلی از شیشه در دست است. در میان گنجینه های تخت جمشید فقط چند ظرف شیشه ای هست که با شیوه دمش در قالب تهیه شده و بعضی از آنها دارای آرایه های شفافی است که با چرخ رنگ شده است. اما یکی از سفرای در بارگاه هخامنشی در آن زمان می نویسد که ایرانیان شراب را در پیاله های شیشه ای می نوشیده اند.

    در زمان سلوکیان، صنعت شیشه سازی را فینیقی ها در کرانه دریای مدیترانه در شهر صیدا بنیان کردند. فینیقی ها ای صنعت را از بابلیها آموختند. این با افسانه تلموذی که می گوید یهودیان در زمان اسارت دوم خود شیشه سازی را آموختند تطبیق می کند. شیشه فینیقی ها و یهودیان پیش از آغاز امپراتوری روم بسیار با ارزش بود. با کشف اشیا زیاد شیشه ای در زمان پارتها و ساسانیان می توان چنین پنداشت که صنعت شیشه سازی در همان زمان  در ایران شایع بوده است.

    چنین به نظر میرسد که شیشه سازان، مانند دیگر پیشه وران سبک شیشه سازی خود را تا دوره اولیه اسلام حفظ کردند. اشیاء شیشه ای زیادی در ساوه وری پیدا شده است. ظرف های شیشه ای معمولی که ظاهرا با دمیدن درست می شده و روشن و بی نقش و نگار بوده است. شیشه های با ارزش تر را نخست دمیده و به شکل قالب ساده در آورده و سپس با نی های بلند و راست قالب میگرفته اند و اغلب در حالی که شیشه مذاب و نرم روی نی بود شیشه ساز آن را به سرعت چرخانده و بدین ترتیب خطوط مارپیچ بر روی آن درست می کرد.

    از همان اوایل دوره اسلامی شیوه آشوری تزیین در ایران مشاهده می شود. این شیوه عبارت است از تزیین اشیا با نخ، حلقه، یا گلوله های شیشه ای به رنگهای مختلف. پس از استیلای مغول، پیشه و صنعت شیشه در ایران رو به افول گذاشت. بین سال 1664و 1681 میلادی که شاردن به ایران مسافرت کرد چندان تحت تاثیر مهارت شیشه سازان و استادان ایرانی قرار نگرفته است. وی پس از تعریف و تحسین از سایر هنرها و پیشه ها در مورد شیشه چنین می نویسد:« شیشه صنعتی است که ایرانیان از آن اطلاعی ندارند. در سراسر ایران کارگاههای شیشه سازی هست ولی بیشتر شیشه ها پر از لکه است و رنگشان خاکستری است. شیشه سازی شیراز از همه زیباتر است و شیشه سازی اصفهان از همه بدتر، زیرا خورده شیشه ها را دوباره آب میکنند، در صورتی که شیشه گر شیرازی شیشه نو میسازد.» با اینکه شاه عباس بزرگ کوشش کرد که صنعت شیشه سازی را به وسیله هنرمندان ونیزی بار دیگر احیا کند، ولی شیشه گران در سده های بعد فقط شیشه معمولی مورد نیاز خود را تهییه می کردند.  

    در حال حاضر کارخانجات زیادی در ایران مشغول به تولید شیشه های دوجداره هستند که در جدول بخش رقبا و بازار آمده است.

    3-2- پیشرفتهای تکنولوژیکی شیشه دوجداره:

    ساختمان ها سرپناهی مناسب جهت حفظ آدمی در برابر شرایط نامساعد محیطی به منظورتامین آسایش و راحتی هستند، لیکن حصول بخشی از این امر به استفاده درست از منابعانرژی بازمی گردد. استفاده مدبرانه از فن آوری های نوین ساخت وساز می تواند ضمنتحقق موارد یاد شده، به میزان قابل توجهی از مصرف بی رویه انرژی جلوگیریکند.امروزه به منظور حداکثر استفاده از نور خورشید و اجرای برخی ایده هایمعمارانه، سطح وسیعی از ساختمان را با شیشه می پوشانند، لذا پنجره ها نقش اصلی رادر کنترل نور ورودی به داخل ساختمان و میزان انرژی مورد نیاز ایفا می کنند. ضرورتکنترل انرژی هنگامی مشهودتر می شود که سطح وسیعی از ساختمان با شیشه پوشیده شود کهاغلب در این شرایط، امکان حفظ گرمای محیطی مناسب و ذخیره سازی معقول انرژی به طورهمزمان با مشکلاتی همراه می شود.با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر، تلاش محققانبر تولید شیشه هایی با خاصیت پخش نور بسیار کم، جهت استفاده در ساختمان هایی باکاربری تجاری متمرکز شده است، به طوری که می توان با فراهم سازی امکان ورود انرژیخورشید به داخل ساختمان و ممانعت از فرار گرمای داخل ساختمان (با ممانعت از خروجاشعه فرابنفش)، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. چنین شیشه هایی قابلیتایفای نقش همزمان عایق حرارتی و کنترل نور خورشید را دارند. شیشه هایی با درجهشفافیت بسیار بالا، قابلیت ممتازی در ورود نور به داخل بنا داشته و محافظ خوبی دربرابر شرایط جوی به شمار می روند، ولی عایق حرارتی خوب یا مانعی موثر در برابرانرژی خورشید نیستند. تکنولوژی ساخت شیشه به مرحله ای از کمال رسیده که طراحی وتولید انواع شیشه را با لحاظ کردن توأمان خواص پخشی، انعکاسی، جذبی و شفافیت جهتدستیابی به شرایط ایده آل و پاسخگویی به خواسته های مختلفی همچون کنترل نور روز ودرجه حرارت مناسب ،امکانپذیر کرده است.

    نور و روشنایی احساس خوبی را در انسانایجاد می کند و باعث جلوه گر شدن افکار عالی در زندگی انسان می شود. در آسمانخراشهای امروزی چنین تفکراتی حادث نمی شوند. آسمان خراش ها با وجود نزدیکی به خورشید،زندگی بشر را به تاریکترین حد ممکن رسانده اند!امروزه شیشه هایی که با تکنولوژیپیشرفته تولید می شوند علاوه بر تامین روشنایی روز دارای کیفیات دیگری همچون کنترلخورشیدی، آسایش و راحتی از نظر دما (محافظت از گرمای تابستان و سرمای زمستان) بامشخصه هایی همچون قابلیت بازیافت، دوام پذیری، عدم نیاز به پاکیزه نمایی، محافظت ازرنگ پریدگی تدریجی اشیای داخل بنا در مقابل نور خورشید و… هستند. توسط شیشه هایتولیدی با تکنولوژی مدرن، عبور نور با شیشه تخت، از 88 درصد به 94 درصد افزایشیافته، در باشگاه های ورزشی وضوح دید و عدم اعوجاج و انعکاس از سال 1997 عملا حذفشده، انعکاس شیشه در حالت معمول از 8 درصد به یک درصد کاهش یافته و وضوح دید برمحیط آنسوی پنجره افزایش یافته است.

     

    انواع شیشه ها از لحاظ کاربرد درساختمان:
    ۱ - شیشه با کاربرد مدیریت انرژی
    2 - شیشه مقاوم در برابر آتش
    ۳ - شیشه کنترل صدا
    ۴ - شیشه ایمن با کاربرد حفاظتی و امنیت
    ۵ - شیشه باکاربرد در دکوراسیون
    ۶ - شیشه تامین کننده نور و روشنایی
    ۷ - شیشه باکاربردهای خاص
    ۸ - شیشه نما با قابلیت های مقاوم در برابر باد و ضربه
    ۹ - شیشه هوشمند (چند منظوره)
    ۱۰ - شیشه کلتکتوری (نور و گرما)
    بیش از 80 سال است که شیشه دو جداره به عنوان ضرروت اصلی برای فراهم آوری عایق حرارتی در ساختمان ها شناخته شده است. پیشرفت های اخیر برعایق سازی مناسب و افزایش بهینه سازی حرارت متمرکز شده است که دلایل آن می تواند به خاطر اقتصاد و ضرورت کاهش یابی میزان انتشار دی اکسیدکربن باشد که عمدتا با بازدهی حرارتی و نحوه استفاده از انرژی در ساختمان ها ارتباط مستقیمی دارد.
    هدرروی گرما در یک ساختمان به معنای مقاومت کم مصالح آن است. این امر تا کنون عمدتا از طریق شیشه پنجره یا به عبارت بهتر، شیشه کاری نامناسب و ضعیفی همچون شیشه تک جداره حادث می شده است. با روش های پیشرفته که مانع فرار گرما از ساختمان است می توان تنوع انتخاب زیباشناسانه و تنوع عایق سازی را به صورت توأمان، فراهم آورد.نور خورشید به سه طریق: انعکاسی، انتقالی و جذبی پخش می شود. این امر در ایده تولید شیشه های کنترل خورشیدی و عایق حرارتی منظور شده است. شیشه های کنترل خورشیدی و عایق حرارتی تضمین آسایش و جلوگیری از هدرروی گرما هستند. عواملی همچون حذف رطوبت، نم و تقطیر در فضای میانی شیشه های دو جداره، شیشه های رنگی با خاصیت فتوولتائیک و پوشش های مختلف با ضخامت های مختلف، شیشه را در مقابل ذخیره سازی انرژی تقویت می کند.اهمیت حفظ ذخایر انرژی غیر قابل بازیافت و کمبود ذخایر انرژی فسیلی در بسیاری از کشورها، مسئولان را بر آن داشته تا به بهینه سازی انرژی دقت وسواسانه تری مبذول دارند. صنعت ساختمان همچون سایر صنایع از عمده ترین مصرف کنندگان انرژی است و شیشه به لحاظ ماهیت خاص خود نقش عمده ای در هدرروی انرژی ایفا می کند. با تلاش در جهت تقویت قابلیت های شیشه همچون انتقال نور و حذف معایب آن، با تدابیری همچون استفاده از شیشه های دو جداره و ترکیب انواع شیشه ها با هم ، استفاده از شیشه ها با قابلیت انتقالی، انعکاسی و جذبی، ممانعت از گریز اشعه فرابفنش از داخل ساختمان به بیرون یا ممانعت از انتقال گرمای خورشید به داخل ساختمان و... و تلفیق جنبه های معمارانه با مهندسی و تکنولوژی ساخت پیشرفته در این محصول، می توانیم در جهت مدیریت انرژی گام برداریم.

    4-2- رقبای بین المللی بازار شیشه دو جداره:

     مهمترین کشورهای تولید کننده این محصول با داشتن تکنولوژی روز دنیا و رعایت استانداردهای جهانی در حال حاضر کشورهای ایتالیا و آلمان می باشند به همین خاطر اکثر واحدهای تولیدی در کشور ایران از تکنولوژی های این دو کشور استفاده می کنند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    -استفاده از اطلاعات اینترنتی                                             www.iraniec.ir

    2- استفاده از مطالب و اطلاعات به دست آمده از کارخانجات سازنده شیشه های دوجداره در سراسر کشور

    3- استفاده از نظرات کارشناسانه استاد محترم جناب آقای مهندس قنبری زاده  

    4- پروژه به روز شده از سایت صنایع و معادن کوچک

    5-  استفاده از اطلاعات وزارت کار

    6- استفاده از اطلاعات وزارت صنایع و معادن استان یزد

    7- استفاده از سایت شهرک های صنعتی استان یزد در ارتباط با واگذاری زمین در شهرک صنعتی میبد 2  

    8- استفاده از آمار وزارت بازرگانی در زمینه واردات و صادرات شیشه دوجداره

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, مقاله در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, تحقیق درباره تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, مقاله درباره تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مطالعات طرح امکان سنجی مقدماتی تولید شیشه های دو جداره و کاربرد آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت