تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 11396
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فلسفه و اخلاق
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس

    چکیده

    بحث جبر و اختیار مسئله‌ای است که از دیرباز فکر بشر را به خود مشغول داشته است و در این رساله این مسئله از دیدگاه لایبنیس مورد بررسی قرار گرفته است.

    در این رساله در ابتدا به طرح مسئله جبر و اختیار و اصول فلسفی مربوط به‌ آن از جمله اصل علیت و اصل جهت کافی پرداخته شده است . از آنجا که این مسئله از جمله مسائل بسیار عمیق کلامی است و متکلمان اسلامی نیز در آن غور و تفکر کرده اند قبل از ورود به فلسفه لایبنیس نظر اشاعره مبنی بر نفی علیت و گرایش آنها به جبر بررسی شده است . اشاعره در راستای اعتقاد به قدرت و اراده مطلق الهی ، اختیار انسان را مورد سؤال قرار داده‌اند . این دیدگاه آنها تا حدودی در فلسفه غرب تأثیر گذاشته است . بخش اصلی رساله بیان نظریه لایبنیس در مورد اختیار در انسان و خداوند است . لایبنیس برای اثبات اختیار برای خدا دو اصل مهم کمال و ضرورت اخلاقی را مطرح کرده است.

    اما از مهمترین مسئله‌ای که ذهن لایبنیس را به خود متوجه ساخته سازگاری میان علم ازلی الهی و اختیار انسان است . اگر خداوند قبل از عزم و اراده انسان به همه چیز عالم و جهان ممکن را جهت آفرینش از قبل اختیار کرده است آیا جایی برای انسان باقی می‌ماند؟

    لایبنیس مدعی است که او میان علم ازلی و هماهنگی پیشین بنیاد با اختیار انسان ناسازگاری و منافات مشاهده نمی‌کند . اما اینکه او تا چه حد در تبیین آن عدم ناسازگاری موفق بوده امری است که امثال دیوید فرانکل ، نلسون پایک و کاپلستون در آن مردد هستند و فلسفه او را از این جهت مورد نقد قرار داده‌اند.

    این رساله با مقایسه‌ای میان آراء لایبنیس و استاد شهید مرتضی مطهری راجع به عدل الهی و مسئله شر پایان می‌پذیرد.

     

    موضوع: عدل الهی- جبر و اختیار

    محورهای بحث

    - عدل الهی

    - نظر فرقه های مختلف کلامی در مورد حسن و قبح افعال

    - نظر فرقه های مختلف کلامی در مورد عدل الهی

    - اشکالات و شبهات در مورد عدل الهی و پاسخ به آنها

    _ شبهه تفاوت و تبعیض

    _ شبهه شرور

    - معنی هدف

    - رمز تفاوتها در نظام هستی

    - اعمال انسان در جبران تفاوتها و مراحل عبودیت

    _ خوف از خدا

    _ رجاء به خدا

    _ دعا

    _ شکر

    _ اقسام شکر

    - پاسخ به شبهه شرور

    - تعریف سنتها

    - نحوه امتحانات الهی

    _ تشریعی

    _ تکوینی

    - اشکال آزمایشات اللهی

    _ در شکل نعمت

    _ در شکل بلا و گرفتاری

    - جبر و اختیار

    _ دیدگاه متکلمین اسلامی در باره جبر و اختیار

    - نتایج اعتقاد به خدا

    - دلایل وجود اختیار در انسان

    خلاصه

    بحث عدل الهی با حسن و قبح افعال پیش می رود. یعنی اینکه آیا زیبایی و زشتی ذاتاً و عقلی است یا از طریق عقل قابل فهم نیست و باید منتظر شرع ماند؟ شیعه و معتزله معتقدند که عقل می تواند خوبی و بدی کارها را تشخیص دهد و حسن و قبح افعال، ذاتی است. اشاعره معتقدند که ملاک تشخیص حسن و قبح، شرع و قرارداد است و عقل به تنهایی نمی تواند در مورد خوبی و بدی کارها قضاوت کند.

    در رابطه با عدل الهی شبهاتی مطرح شده که پاسخ به آنها این است که:

    1- ظلم بشر را نباید به حساب خدا گذاشت.

    2- فلسفه آفرینش این نیست که انسان در زندگی، متنعم از نعمتها باشد. هدف کسب کمال و بروز استعدادهاست.

    3- هدف در افعال خداوند غیر از هدف در افعال انسان است.

    پاسخ به شبهه شرور : امتحان و آفرینش الهی یک سنت قطعی است که اصطلاحاً آنرا بلاها نامند.

    تفاوت دو مکتب (جبر و تفویض)

    در گذشته گفتیم مادیون (و همچنین بعضى از مسیحیون) موضوع قضا و قدر را دستاویز حمله به اسلام قرار داده‏اند و مى‏گویند لازمه اعتقاد به قضا و قدر این است که انسان خود را مجبور و دست‏بسته بداند و نقش خود را در ایجاد و تکوین و سازندگى بهتر اجتماع فراموش کند و منتظر سرنوشت‏بنشیند.

    و گفتیم این اشتباه از آنجا ناشى شده که میان اعتقاد به قضا و قدر، و عقیده جبر فرق گذاشته نشده‏است. طبق عقیده جبر انسان از خود اراده و اختیارى ندارد و عامل واقعى گفتار و کردار خودش نیست و صفات و روحیات خودش تاثیرى در سرنوشتش ندارد نه تنها در پس آینه طوطى صفت آنچه به او گفته شده بگوید مى‏گوید بلکه حتى عامل واقعى همین گفته تلقینى نیز خودش نیست ولى طبق عقیده قضا و قدر علم و اراده الهى هیچ چیزى را جز از مجراى علل و اسباب خودایجاب نمى‏کند محال است که علم و اراده الهى به چیزى غیر مجراى علل و اسباب خود تعلق بگیرد زیرا با یگانگى و بساطت و علو ذات اقدس الهى منافى است علیهذا علم و اراده الهى به افعال و اعمال انسان و سعادت یا شقاوت وى نیز منحصرا از طریق علل و اسباب مربوطه تعلق مى‏گیرد; قضا و قدر الهى است که انسان را دست‏باز و مختار و آزاد و مؤثر در سرنوشت آفریده است و چون چنین است فرقى میان مکتب الهى و مکتب مادى از این نظر نیست اگر حدوث حتمى و ضرورى هر حادثه و از آن جمله افعال و اعمال انسان از طریق علل و اسباب خود مستلزم جبر و دست‏بسته بودن انسان است، ایرادى است که به هر دو مکتب وارد است و اگر مستلزم جبر و دست‏بسته بودن نیست (چنانچه واقعا هم همین طور است) باز فرقى میان مکتب الهى و مادى از این جهت نیست پس ایراد و اشکال مادیون و سایر کسانى که طرفدار قانون علیت مى‏باشند بر عقیده اسلامى قضا و قدر بیجا و ناشى از عدم اطلاع کافى است.

    اکنون اضافه مى‏کنیم که یک تفاوت بین این دو مکتب هست که بسیار حساس و از نظر آثار تربیتى و اجتماعى فوق العاده قابل توجه است‏به موجب این تفاوت اعتقاد به قضا و قدر از نظر جهان بینى الهى در ایجاد امید و نشاط فعالیت و اعتماد به نتیجه گرفتن از سعى و عمل اثر خارق العاده دارد بر خلاف جهان بینى مادى که فاقد این مزیت است.

    این تفاوت از اصلى که در فصل گذشته ذکر کردیم ناشى مى‏شود. مطابق آن اصل، عوامل موثر در کار جهان که مجموعا علو اسباب جهان را تشکیل مى‏دهند و مظاهر قضا و قدر به شمار مى‏روند منحصر به امور مادى نمى‏باشند یک سلسله امور معنوى نیز وجود دارد که جزء عوامل موثر جهان‏اند و قهرا در تغییر و تبدیل سرنوشت موثرند مطابق این نظر یک سلسله حسابهاى غیر مادى نیز جزء حساب عالم است مثلا حمایت از حق و عدالت‏برپاست و به حمایت کسانى که به حمایت‏حق و عدالت‏برمى‏خیزند و اجر و پاداش آنها را ضایع نمى‏کند:

    ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم (1)

    اگر به یارى حقیقت‏برخیزید حقیقت‏به یارى شما برمى‏خیزد.

    ان الله یدافع عن الذین امنوا ان الله لایحب کل خوان کفور (2)

    خداوند مدافع اهل ایمان است و خیانتکار کافر نعمت را دوست نمى‏دارد.

    و لینصرن الله من ینصروه ان الله لقوى عزیز (3)

    خداوند یارى مى‏کند آن کس را که او را یارى کند خداوند نیرومند و غالب است.

    یکى از حسابهاى عالم توکل و اعتماد به خداست توکل یعنى انسان در پیمودن راه حق چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد که اگر در جریان زندگى هدف صحیح و خدا پسندانه خود را در نظر بگیرد نه منافع شخصى را اگر فعالیت‏خود را متوجه انجام وظیفه کند نه متوجه خود کار خود را به خدا باز گذارد خداوند او را تحت‏حمایت‏خود قرار مى‏دهد.

    اینها و امثال اینها یک سلسله حسابهاى مخصوصى است که فقط در جهان بینى الهى موجود است و ازنظر جهان بینى الهى جزء عوامل على و معلولى مظاهر قضا و قدر است‏بنابراین اعتقاد درست‏به قضا و قدر الهى یک نفر با ایمان را در عمل و فعالیت صحیح مطمئن‏تر و به نتیجه کار امیدوارتر مى‏کند زیرا از نظر مادى سنن تشریعى یعنى مقرراتى که خوب است و باید بشر به آنها عمل کند حساب مخصوصى درمیان سنن تکوینى ندارد حق و باطل درست و نادرست عدالت و ستم یک جور حساب دارند جهان نسبت‏به طرفداران هر یک از اینها بى‏طرف است اما از نظر معتقد به تقدیر الهى به حکمت و رحمت و عدالت الهى نیز معتقد است. معتقد است اگرکسى رضاى خدا را تحصیل کند یعنى از سنت تشریعى الهى پیروى کند در کنف اعتماد به خداست ترس از مرگ و نابودى و همچنین ترس از فقر و بى چیزى را از میان مى‏برد و بزرگترین نقطه ضعف آدمى را که ترس از نیستى یا هستى شقاوت آلود است اصلاح مى‏کند.

    اعتقاد به وجود این گونه حسابها در کار عالم بود که مسلمانان صدر اسلام را آن اندازه فعال و کوشا و شجاع و دلیر بار آورده که در جهان مانند ندارد. قرآن کریم وصف الحال آنها را این طور ذکر مى‏کند:

    الذین لهم الناس قد جمعوا لکم الخشوهم فزادعم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل فانقلبوا بنعمه من الله و فضل لم یمسسهم سوء رضوان الله و الله دوفضل عظیم. (4)

    آنان که مردم به آنها گفتند جمعیتى انبوه براى نابودى شما گردآمده‏اند پس بترسید از آنها اما این تهدید جز بر ایمان آنها نیفزود و گفتند حمایت‏خدا ما را بس است و او خوب کارگزارى است پس بازگشتند با نعمتى از خداوند و تفضلى از جانب او در حالى که هیچ گونه بدى به آنها نرسیده بود و تنها خشنودى خدا را در نظرگرفتند و پى جویى کردند. خداوند صاحب تفضلى بزرگ است.

    با این بیان امتیاز کامل اعتقاد به قضا و قدر الهى طبق تعلیمات قرآن مجید از اعتقاد به سرنوشت و قضا وقدر مادى که یک نفر ماتریالیست طبق نظام علت و معلول مادى داراى آن است کاملا روشن است.

    یک نفر مادى هر اندازه به مسلک و روش و آیین خود مومن و معتقد باشد بیش از این عقیده ندارد که به هر اندازه سعى و کوشش و مجاهدت در راه تحقق بخشیدن به آرمان خود به خرج دهد نتیجه مى‏گیرد اما یک نفر مسلمان مؤمن و معتقد به قضا و قدر الهى عقیده دارد که جهان طورى ساخته شده است که اگر او در راه عقیده و ایمان خودفداکارى کند و کوشش به خرج دهد دستگاه على و معلولى جهان به حمایت او بر مى‏خیزد و او را از پشتیبانى خود بهره‏مند مى‏کند صدها هزار برابر نیرویى که او خود در راه هدف خود مصرف مى‏کند نیروى ذخیره در جهان هست که در چنین شرایطى به یارى او به کار مى‏افتد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, مقاله در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, تحقیق درباره تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, مقاله درباره تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اختیار و اراده آزاد در فلسفه لایبنیس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت