تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: word کد فایل: 11531
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گرافیک
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى

    انواع چاپ پارچه و چاپ‌هاى سنتى و دستى

    مهم‌ترین چاپ‌ هاى دستى ایرانى را چاپ باتیک و چاپ قلمکار تشکیل مى‌دهند.

    چاپ باتیک

    از انواع چاپ پارچه متداول در ایران، چاپ باتیک یا چاپ کلاقه‌اى بوده است. باتیک هنرى است که نخست در چین ابداع شد و بعد به کشورهاى دیگر از جمله مصر، هند، روسیه، ایران و ... راه یافت. این چاپ بیشتر روى پارچه‌هاى ابریشمى انجام مى‌شود. مراکز عمدهٔ این چاپ اسکووتبریز است.

    روش کار در چاپ باتیک به این صورت است که ابتدا پارچه‌هاى ابریشمى را به وسیلهٔ ترکیبى از کربنات دو سود، صابون و جوش‌شیرین صمغ‌گیرى مى‌کنند و سپس با رتکیب تخم خربزه و روشنک سفید و نرم مى‌کنند و براى چاپ آماده مى‌کنند.

     

    طراحى روى پارچه(باتیک)، تبریز

    هنرمند ابتدا نقش‌ها را در ذهن آماده مى‌کند و قالبظها را با موم مى‌پوشاند و روى پارچه مى‌زند. موم به درون پارچه مى‌رود. سپس پارچه را به درون رنگ وارد مى‌کند که بخش‌هاى بدون موم رنگ شوند. موم مانع نفوذ رنگ مى‌شود. چنانچه مایل باشند این بخش‌ها نیز رنگ شوند، باید قالب جداگانه‌اى استفاده شود. در پایان موم یا پارافین را بعد از رنگ‌آمیزى و بخار دادن، با آب جوش جدا مى‌کنند و براى حذف موم اضافه روى پارچه، از مخلوط آب با سولفات دوسود استفاده مى‌کنند و خوب آن را آبکشى مى‌کنند. و بعد با اطوى داغ روى کاغذى که روى پارچه قرار دارد، تا آخرین ذرات نیز جدا شود.

    قلم‌کارسازى

    چاپ قلم‌کار یکى از چاپ‌هاى سنتى ایران است و امروز در اصفهان رونق خاصى دارد. در این صنعت قدیمى ایرانی، نقش به‌وسیلهٔ مهر چوبى بر روى پارچه منتقل مى‌شود. کلیشه یا مهرى که نقش روى آن زده مى‌شود را قالب گویند. جنس این قالب‌ها معمولاً از چوب گلابى است که مقاوم و سخت است و تغییر فرم نمى‌دهد.

    این صنعت تا قرون ۱۰ و ۱۱ هجرى کاملاً در ایران معمول بود. و در گذشته رشت و اصفهان و کاشان از مراکز عمدهٔ آن بشمار مى‌رفته است. در دورهٔ صفوی، قلمکار زر ساخته مى‌شد. در این نوع چاپ، معمولاً پارچه‌هاى پنبه‌اى و دستباف یا انواع دیگر نظیر پوپلین، چلوارد، ... بکار مى‌رود و براى لباس، سفره، دستمال، سجاده، پرده، رومیزی، روتختى و ... مورد استفاده واقع مى‌شود. در قلم‌کارسازى معمولاً از پنج رنگ سیاه، قرمز، آبی، سبز و زرد بعنوان رنگ‌هاى اصلى و از قهوه‌اى و سایر رنگ‌هایى که از ترکیب این رنگ‌ها به‌‌دست مى‌آید، به‌عنوان رنگ‌هاى فرعى استفاده مى‌شود.

    ابتدا پارچه‌ها را یک شبانه‌روز در آب رودخانه مى‌گذارند تا آبخورد شود و بعد آنها را در ظرفى محتوى پودر خمیر شده، پوست انار مى‌خوابانند تا رنگ آن به کرم تبدیل شود. پس از آن آنرا به کارگا برده و به‌وسیلهٔ قالب‌ها و رنگ‌ها، نقوشى را روى پارچه نقش مى‌کنند. ابتدا قالب‌ها را با رنگ مشکى روى پارچه مى‌زنند تا طرح اصلى مشخص شود. سپس قالب‌هاى دیگر را که هر یک داراى یک رنگ است، روى پارچه مى‌زنند. و بعد پارچه را بخار مى‌دهند. و دوباره در آب مى‌گذارند و بعد در ظرفى محتوى آبجوش و پوست انار و آلیزارین انداخته و هم مى‌نند و بعد آویزان مى‌کنند تا خشک شود و رنگ به این ترتیب تثبیت مى‌شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان انواع چاپ پارچه و چاپ هاى سنتى و دستى
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت