تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 11741
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ

    تنوع طلبی :

    یکی از صفات و ویژگی های دوران جوانی تنوع طلبی است . جوان مظهر تنوع طلبی و شیفته ی روش های نوین در روزگار خود است . همیشه دنبال چیز های نو و تازه است ، لباس نو ، آرایش نو ، وسیله نقلیه نو و ....... جوان به هر چیز نو با عینک خوش بینی نگاه می کند و شاید این تنوع طلبی مورد توجه دشمنان قرار گیرد و آنها را وادار به مد گرایی افراطی کند . ولی در نهایت ، تنوع طلبی را می توان یک ویژگی مثبت در جوانان دانست زیرا یکسان طلبی خستگی می آورد مثل جاده اتوبانی که برای هر راننده ی ماهری خسته کننده است ولی جاده کوهستانی با تنوع جنگل و دریا و پیچ و خم و ..... ملال آور نیست .

    این خصوصیت در خلقت جهان هم قابل مشاهد ه است اگر جهان همه اش دریا بود چی می شد ؟اگر همه اش جنگل بود ، اگر همه ی درختان شبیه هم بود ، اگر همیشه شب بود ، اگر همه انسان ها مرد یا زن بودند، اگر همه زشت یا زیبا بودند ، اگر همیشه سرد یا گرم بود و...... پس جهان هم  ،با نوعی تنوع خلق شده است حتی در عبادات ، اگر نماز ما رکوع و سجود و تشهد و قنوت نداشت  چقدر خسته کننده بود .

     جوان از پوشش یکسان ، از خوراک یکسان ، تفریح یکسان ، آرایش یکسان ، لذت نمی برد و به همین خاطر دنبال تنوع است . اگر ما جوان را با این تنوع ها دیدیم ، او را متهم به بی دینی نکنیم این مطلب مورد تایید مقام معظم رهبری هم هست که فرمودند :

    آن کسانی که خیال می کنند نسل جوان فاسد شده ، چون چهار نفر دختر و پسر با لباسی که آنها نمی پسندند ، می بینند که لزوما هم معلوم نیست  آنچنان منفی  باشد ، اشتباه می کنند . 2

     

    2 – اصلاح طلبی

    اصلاح طلبی واژه ی زیبایی است که هم از آن اراده ی باطل می توان کرد وهم اراده ی حق ، آنچه پس از خرداد 76 مطرح شده ، معنای واقعی کلمه اصلاح طلبی نیست چون از آن اراده باطل می کنند . منظور از اصلاحات را اصلاح قران ، دین ، قانون اساسی ، حذف ارزش ها ، اصول و اعتقادات و مقدسات مردم دانسته و مخالفین خود را ضد اصلاحات می نامند در حالیکه هیچ عاقلی با اصلاحات و اصلاح طلبی نمی تواند مخالفت کند .

     اولین اصلاح طلبان پیامبران و ائمه معصومین (ع) بودند ، اصلاح طلب واقعی امام حسین (ع) است که فلسفه قیام خود را  اصلاح امور امت جدّش می داند ، این  خصوصیت در جوانان به شکل دیگری نمود پیدا می کند . در این زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند :

    جوان به طور طبیعی طالب اصلاح طلبی است . منظور از اصلاح طلبی تعبیر های رایج آن و اصلاح طلبی به عنوان یک پز سیاسی نیست . بعضی زیر نام زیبا  و جذاب اصلاح طلبی بدنبال چیزهایی هستند که این فقط جنبه تشریفات در زندگی انسان داشته باشد که این امر نقطه مقابل اصلاح طلبی است . بعضی اسم اصلاح طلبی را می آورند اما مقصودشان اصلاحات آمریکایی است .

     

    3 – عدالت خواهی

    یکی دیگر از صفات دوران جوانی عدالت خواهی است . جوان از بی عدالتی و ظلم تنفر دارد و مخالفتش را به هر نحو ممکن  اعلام می کند . امروزه پرچمدار مبارزات ضد ظلم در اکثر کشور ها دانشجویان و جوانان اند . در انقلاب شکوهمند ما هم یاران با وفای امام عزیزمان را همین جوانان تشکیل می دادند تا بدست توانمند پیر و مرادشان بتوانند عدالت را در جامعه ظلم زده بگسترانند . در دوران آخر الزمان هم اکثر یاران عدالت گستر جهان ، مهدی موعود را جوانان تشکیل می دهند .

                         « انّ اصحاب القائم شباب لا کهول فیهم » 3

    مقام معظم رهبری به  عنوان سمبل عدالت خواهی در این باره می فرمایند :  جوان بطور طبیعی خواهان عدالت ، آزادی مشروع و تحقق آرمان های اسلامی است . جوان تصویری از سیمای امیر المومنین (ع) را در ذهن  خود  دارد که او را به هیجان می آورد و نواقص موجود را با آن مقایسه می کند و طالب اصلاح  می شود که این چیز بسیار بر جسته ای است .

     

    4 – الگو پذیری

    یکی از ویژگی های  دوران جوانی ، حسن الگو پذیری است . جوانان برای تکوین شخصیت روحی و فکری و اجتماعی خویش ، همواره سعی می کنند افرادی را که از نظر مادی و معنوی به کمال رسیده اند الگوی خویش قرار دهند . حال این هنر ماست که بتوانیم برای جوانان الگوی مناسب و خوب معرفی کنیم. قبل از اینکه دشمنان ، الگوی خود را در قالب های گوناگون به جوانان معرفی نمایند .

    ما باید علی (ع) ، ائمه اطهار (ع) و حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و بزرگان تاریخ را به عنوان الگو به آنها معرفی نماییم که متاسفانه نتوانستیم جوانان تشنه ی  الگو پذیر را سیراب نماییم . ما باید حسین فهمیده ها ، حاج همت ها ، بروجردی ها و..... را به جوانان معرفی نماییم اگر این کار را نکنیم  ، که نکرده ایم باید شاهد پذیرش الگوهای غلط از طرف جوانان  باشیم که عکس هنر پیشه های فاسد را برروی سینه ی خود نصب می کنند .

    مقام معظم رهبری می فرمایند :

    .........درخشش امیر المومنین در دوران جوانی همان الگوی ماندگار است که همه جوانان می توانند ، آن را سرمشق خودشان قرار بدهند . در دوران جوانی در مکه ، یک عنصر فداکار ، یک عنصر باهوش ، یک جوان فعال ، یک جوان پیشرو و پیشگام بود ...... 4

     

    5 – میل به خود نمایی

    ویژگی دیگر دوره جوانی میل به خود نمایی است ، جوان به اثبات شخصیت خود علاقه شدیدی دارد ، می خواهد  نشان  دهد که از دیگران کمتر نیست علاقمند به شهرت است و مایل است استعداد و توانایی های خود را به رخ دیگران بکشد  و به هر نحو ممکن خاصّه در اجتماع خود را نشان  دهد . جوان به افراد معروف و قهرمان ابراز علاقه می کند و دوست دارد روزی مثل آنها شود و سعی می کند در رفتار ، کردار و پوشش مثل آنها شود .

     از نظر روانشناسی، حس خود نمایی در جوان امری عادی است . جوان در دوران جوانی ، حالت نقش پذیری شدیدی دارد . پدران و مادران و کسانی که در رابطه با جوانان هستند این حس خود نمایی را یک صفت منفی نبینند بلکه سعی کنند این حس را جهت دهند و جوان را هم تحت فشار قرار ندهند .

     

     

    6- میل به خود آرایی و زیبا پسندی

    خود آرایی از صفات بارز دوران جوانی است . اگر چه در سنین مختلف ممکن است در انسان جلوه کند ولی اوج آن در دوران جوانی است . جوان خود به خود از زیبایی خوشش می آید . میل به خود آرایی در سنین بالاتر که زیبایی طبیعی انسان تا حدود ی از بین می رود ، کم می شود . اسلام که دین جامع و کاملی  است به این امر توجه خاصی نموده است  و تاکید زیاد ی به استفاده از لباس های زیبا ، شانه کردن مو ، معطر نمودن بدن و بهداشت  شخصی نموده است . روایات نیز موید این مطلب است                     

       «انّ اللّه یحبّ الجمال و التجمّل»    خداوند زیبایی و خود آرایی را دوست دارد . 5

    مقام معظم رهبری در این زمینه  می فرمایند : انسان به خصوص جوان از زیبایی خوشش می آید و دلش می خواهد که خودش هم زیبا باشد و این هم عیبی ندارد . یک چیز طبیعی و قهری است که در اسلام هم منع نشده است . آن چیزی که منع شده است فتنه و فساد است . این زیبایی و زیبا سازی بایست موجب این نشود که در جامعه انحطاط و فساد بوجود بیاید ، یعنی ابتذال اخلاقی نباید بوجود بیاید . 6

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, مقاله در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, تحقیق درباره تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, مقاله درباره تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ویژگی های دوران بلوغ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت