تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 11746
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى

    عید غدیر خم (1)

    عید غدیر، یک عید اصیل اسلامى است. چرا که روز هجدهم ذى الحجه را مسلمانان در سه قرن اول، به این عنوان جشن مى‏گرفته‏اند. گفتار مقریزى که مى‏گوید: «اولین بارى که این عید در اسلام معروف شد، در زمان فرمانروایى معزلدوله على بن‏بویه، در عراق بود، وى آن را به سال سیصد و پنجاه و دو هجرى، بوجود آورد و از آن پس، شیعیان این روز را عید قرار دادند، (2) غیر صحیح و قابل قبول نیست. زیرا مسعودى گفته است: «فرزندان و شیعیان على رضى الله عنه، این روز را گرامى مى‏داشتند.» (3) و این در حالى است که مسعودى شش سال قبل از تاریخى که مقریزى مى‏گوید، یعنى به سال سیصد و چهل و شش هجرى، فوت کرده است.

    فرات بن‏ابراهیم از دانشمندان قرن سوم، حدیثى را از امام صادق(ع) روایت مى‏کند که حضرت در آن از آباء طاهرینش - علیهم السلام - نقل مى‏کند: رسول اکرم(ص) فرمود:

    «یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى...»

    (روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است...) (4) امام على(ع) در سالى که روز جمعه و روز غدیر با هم مصادف شده بود، براى مردم خطبه خواند و در آن فرمود:

    «ان الله عز و جل جمع لکم معشر المؤمنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین...»

    (خداى عزوجل در این روز، دو عید عظیم بزرگ را براى شما گروه مؤمنان جمع کرده است.)در این خطبه طولانى امام مردم را به انجام کارهایى که شایسته است در اعیاد انجام گردد و اظهار شادى و سرور در این گونه ایام - بطور تفصیل - امر مى‏کند. طالبین به این خطبه مراجعه کنند. (5)

    فرات به سند خود از فرات بن‏احنف و او از امام صادق(ع) روایت مى‏کند که: به امام عرض کردم: فدایت‏شوم، آیا عیدى بهتر از عید فطر، و عید قربان، و روز جمعه، و روز عرفه براى مسلمین وجود دارد؟ حضرت به من فرمود:

    «نعم، افضلها و اعظمها و اشرفها عندالله منزله ، هو الیوم الذى اکمل الله فیه الدین، و انزل على نبیه محمد: الیوم اکملت لکم دینکم الخ...» (6)

    (بلى، افضل و اعظم و اشرف اعیاد از نظر قدر و منزلت در نزد خدا، روزى است که در آن خدا دینش را کامل کرد و آیه شریفه: الیوم اکملت لکم دینکم... را بر پیامبرش نازل کرد.) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , مقاله در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , تحقیق درباره تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , مقاله درباره تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عید غدیر از دیدگاه ‏علامه جعفر مرتضى العاملى
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت