تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 12134
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار

    الف) شرح مختصر احوال و زندگانی شاعرانه او :

     سید محمد حسین بهجت تبریزی فرزند حاج میر آقا خشکنابی مقارن انقلاب مشروطیت و بین سالهای 1285 – 1283 شمسی در روستای خشکناب نزدیک بخش قره چمن متولد گردید . پدرش که در آغاز طلبه بود بعد مجتهد و سپس از  وکلای برجسته و اول وکیل آذربایجان مردی بود فاضل ، خوشنویس ، کریم الطبع وبا ایمان که در سال 1313شمسی مرحوم و در قم مدفون شد .

    محمد حسین تحصیل را در مکتب خانه ی قریه ی زادگاهش با گلستان سعدی ، نصاب قران و حافضظ آغاز کرد و نخستین مربی او والد ماجدش و بعد مرحوم امیر خیزی بود .

     تحصیلات ایتدایی را در مدرسه های متحده و فیوضات و متوسطه را در تبریز و دارالفنون تهران به پایان رساند . در سال 1303 وارد مدرسه ی طب شد .

     تا آخرین سال پزشکی را با هر مشقتی که داشت سپری کرد و در بیمارستان مراتب انترنی را می گذراندکه به سبب  پیشامدهای عاطفی و عشقی از ادامه ی تحصیل منصرف شد و کمی قبل از اخذ مدرک دکتری ، پزشکی را رها کرد و به  خدمات دولتی پرداخت . به قول خود شهریار این شکست و ناکامی در عشق موهبت الهی بود که او را از عشق مجازی  به عشق حقیقی و معنوی رساند .

     در اوایل جوانی و آغاز شاعری « بهجت » و پس از سال 1300 که به تهران رفت « شیوا » تخلص می کرد ولی به انگیزه ی ارادت قلبی و ایمانی که از همان کودکی و نوجوانی به خواجه شیراز داشت برای یافتن تخلص بهتر وضو گرفت نیت  کرد ودو بار از دیوان حافظ تفال کرد که هر دو بار کلمه ی « شهریار » آمد و چه تناسبی داشت با غریبی او .

     و نیت تقاضای تخلص از خواجه :

    غم غریبی مهنت چو بر نمی تابم                    روم به شهر خود و شهریار خود یاشم

    دوام عمر و ملک او بخواخ از لطف حق                     که چرخ این پکه ی دولت به نام شهریاران را

     هر چند خود نیتی درویشانه کرده بود و تخلصی « خاکسارانه » می خواست ولی به احترام حافظ تخلص شهریار  را پذیرفت .

     ویژگیهای او : شهریار شاعری مومن و مسلمان بود . عمق اعتقادات قلبی خلال بسیاری از اشعارش به خوبی پیداست.

     از دیگر خصوصیات بارز او او دقت و حساسیت فوق العاده فروتنی و درویشی همیشگی مهمان دوستی و مهمان نوازی  دائمی ، اخلاص و صمیمیت ویژه با دوستان واقعی علاقه مفرط به تمامی هنر ها بخصوص شعر ، موسشقی و خوشنویسی بود .او خط نسخ و مستعلیق بویژه خط تحریر را خوب می نوشت . در جوانی سه تار می نواخت و آنجنان نیکو می نواخت که اشک استاد ابو الحسن صبا را جاری می ساخت و برای ساز خود می سرود :

    نال به حال زار من امشب سه تار من               این مایه ی تسلی شبهای تار من است

     پس از مدتی سه تار را برای همبشه کنار گذاشت .

     خاظرات کودکی و نوجوانی شهریار : بیش تردر منظومه های حیدربابا ، هذیان دل ، مومیایی و افسانه ی شب مندرج  است و با خواندن آنها می توان دور نمای کودکی او را کم و بیش مجسم کرد . تلخ ترین خاطره ی زندگی او مرگ مادر  است که در تاریخ 31 تیر ماه 1333 اتفاق افتاده و شاهکار خوب و ماندنی : ای وای مادرم » یادگار آن دوران است .

     مادش نیز همچون پدرش در قم مدفون شد . ازسال  1310 تا 1314  در اداره ی  ثبت اسناد نیشابور و مشهد خدمت کرد.

     در نیشابور به خدمت نقاش بزرگ کما الملک رسید و آن مثنوی معروف و زیبا را برای استاد سرود و در مشهد همدم  و معاشراستاد فرخ خراسانی ، گلشن آزادی ، نوید و دیگر شاعران گرانمایه ی آن خطه ی پر برکت بود در سال 1315  شمسی به تهران منتقل شد مدتی در شهر داری و پیش رو هنرسپس در بانک کشاورزی به کار پرداخت . چند سالی در  عوالم درویشی سیر کرد  سر آنجام به زاد گاه اصلی خود تبریز باز گشت و تا زمان باز نشستگی در بانک کشاورزی  تبریز خدمت کرد . علفبت پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانه ی پر بار و با افتخار روح این شاعر بزرگ در

     27 شهریور ماه 1367 به ملکوت اعلی پیوست و جسمش در مقبره الشعرا ی تبریز که مدفن بسیاری از شعرا و هنر مندان  آن دیار است به خاک سپرده شد . به مناسبت اولین سالگرد در گذشت او اداره ی پست و تلاگراف با ابتکاری هنری در سرس تمبر های یادگار ی خود و با عنوان : بزرگ داشت استاد محمد حسین شهریار شاعر شهیر ایرانی تصویر شهریار و مقبره الشعرای تبریز را یه همراه شعر معروف « علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را » را یه خط شکسته نستعلیق انتشار داد  همچنین کتاب یادنامه ی شهریار به خط خوشنویسان اصفهان و مجموعه ی  مفصل دیگری به نام سوگنامه و یاد واره ی فارسی و ترکی شهریار از سوی کتاب فروشی ارک تبریز منتشر گردید .

      ب ) سبک آثار و گرایشهای شعری او :

     شهریارهرچند به شاعری غزلسرا شهرت یافته و این خود حقیقتی است انکار ناپذیر ولی او مرکب اندیشه ی شاعرانه ی                               خودرا در عرصه های مختلف شعری به جولان درآورده است وتا سرزمین هاو افق های دور دست و ناشناخته ی احساسی و تخیل تاخته و شاهکار های جاودانه ی به تصاویری زیبا و تاثیری گیرا و ژرف پدید آورده است که هر کدام در تاریخ ادبیات این مرزو لوم ثبت شده است . این شاعر پر شور در انواع شعر استاد و بسیار توانا بود از قصیده و قطعه و مثنوی و رباعی گرفته تا منظومه ها و حتی قالبهای تازه و نوو به اصطلاح نیمایی آثاری دلپذیر ، لظیف و استوار به وجود آوده است که همواره بر تارک ادب معاصر می درخشد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, مقاله درباره تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیوگرافی استاد شهریار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت