تحقیق مقاله بهداشت ورزشی

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 12591
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بهداشت ورزشی

    فصل اول

                                          

    کلیات بهداشت عمومی ، بهداشت ورزش

    بهداشت عمومی

    برای بهداشت  تعارف گوناگونی ارائه شده است که در زیر تعدادی از این تعارف را مرور می کنیم :

    بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی ، بهداشت یک حالت کامل سلامتی جسمی ، روانی و اجتماعی است و تنها عدم ابتلا به بیماری یا ناتوانی و نقص عضو نمی تواند دلیلی بر سلامت و بهداشت باشد .

    محقق انگلیسی فریز بروکینگتون تعریف دیگری در رابطه با بهداشت دارد که عبارت است از : احساس حالت شادی جسمی ، روحی همراه با ذخیره قدرت براساس عملکرد های عادی بافتها و هماهنگی و تطابق جسمی و روحی که موجب فراهم گردیدن وسایل زندگی سرشار از نشاط برای انجام خدمات و کارهای عادی باشد .

    بهداشت به دو بخش تقسیم می شود . الف) بهداشت عمومی   ب) بهداشت ورزش

    بهداشت عمومی : عبارت است از ایجاد کامل تندرستی جسمانی ، روانی ، اجتماعی ، فقدان هر نوع ناتوانی جسمانی ، مبارزه در برابر بیماریهای همه گیره بالا بردن سطح زندگی ، اصلاح محیط ، کشف داروهای تازه برای نابودی امراض ، پاکسازی محیط روستایی و آلودگی آبها ، مبارزه در برابر عوامل مزاحم تمدن مانند سر و صدا ، ازدحام و غیره .

    پروفسر وینسلو بهداشت را این گونه تعریف کرده است :

    بهداشت عبارت است از : علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، افزایش طول عمر ارتقاء سطح سلامتی در انسان از طریق فعالیتهای دسته جمعی در جهت کنترل بیماری های واگیر ، بهسازی محیط ، آموزش بهداشت فردی ، تامین خدمات پزشکی و پرستاری جهت تشخیص و درمان به موقع بیماری ها ایجاد سیستم شبکه تندرستی و تدوین نظام اجتماعی که هر فردی  از جامعه از استانداردهای لازم برای تامین بهداشت خود بهره مند گردد .

    بهداشت عمومی دارای چند جزء بوده که به شرح زیر می باشد :

    1 -  بهداشت جسمانی Physical health

    عبارت است از عدم بیماری و ناتوانی همراه با انرژی کافی و حیاتی برای انجام وظایف روزمره و فعالیتهای تفریحی بدون خستگی بیش از حد .

    2 – بهداشت اجتماعی : Social health

    عبارت است از به توانایی برای تعادل موثر با دیگر مردم و محیط اجتماعی ، لذت بردن و رضایت از روابط شخصی (4)

    3 – بهداشت ذهنی یا روانی : mwntal or Psychological health

    عبارت است از توانایی و عدم اختلال برای مراجعه با وقایع روزمره و تعاملات اجتماعی زندگی ، بدون مشکلات رفتاری ، هیجانی و یا ذهنی

    اصول بهداشت عمومی

    1- جلوگیری از بیماریها از راه بهسازی محیط و واکسیناسیون و تغذیه .

    2 – طولانی کردن عمر .

    3 – بالا بردن سطح تندرستی از راه آموزش بهداشت و تشکیل خدمات پزشکی .

    4 – حداکثر استفاده از نیروی جسمانی و فکری دو راه پیشرفت اجتماع می باشد .

     

    پیوستار بهداشت

    بهداشت دارای یک پیوستار است به صورتی که عدم بهداشت ( سلامتی ) باعث مرگ می شود اما قبل از مرگ ابتدا انسان مبتلا به بیماریها می شود و قبل از ابتلاء به بیماریها انسان عادات بد زندگی را تحصیل کرده و به آنها رفتار می کند . زمانی که فرد دارای عادات خوب در طی زندگی شود خطر ابتلاء به بیماریها و مرگ بسیار کم می شود .

    برخی از اهداف بهداشت برای قرن بیست و یک به شرح زیر می باشد :

    1 – افزایش کیفیت عمر .

    2 – کاهش مرگ های ناشی از بیماریها عروق کرونر .

    3 – کاهش سطوح کلسترول در بین افراد بزرگسال .

    4 – کاهش اضافه وزن در بین بزرگسالان .

    5 – کاهش جمعیت افراد بزرگسال که مبتلا به فشار خون هستند .

    6 – کاهش مرگ ناشی از سکته های مغزی .

    7 – کاهش مرگ ناشی از دیابت .

    8 – کاهش مرگ ناشی از سرطان .

    9 – کاهش  شیوع آسیب های ناشی از استرس .

    10 -  کاهش میزان خود کشی .

    11 – کاهش شکستگی استخوان ران در بین افراد مسن .

    تعریف بهداشت ورزشی

    بهداشت ورزش به وجود اورنده شرایط و عواملی را گویند که در نتیجه آن ورزشکاران بدون هیچ گونه صدمه ای شروع به ورزش کنند و در حین و بعد از ورزش کردن احساس هیچ گونه ناراحتی نداشته باشند .

    برخی از اهداف بهداشت ورزشی برای سال دو هزار به شرح زیر است می باشد .

    1 – افزایش کیفیت عمر .

    2 – افزایش مردمی که برای آمادگی قلبی عروقی شان فعالیت بدنی منظم می کنند .

    3 – افزایش مردمی که برای به دست آوردن قدرت ، استقامت و انعطاف پذیر فعالیت منظم می کنند .

    4 – کاهش افرادی که در اوغات فراغتشان فعالیت بدنی نمی کنند .

    5 -  کاهش چاقی و افزایش فعالیت بدنی بین افرادی که چاق هستند .

     

    فصل دوم

                                                     سیستم ایمنی بدن

    سیستم ایمنی به عنوان وسیله ای برای نگهداری هموستار بدن توسعه یافته است . این سیستم ، دارای بسیار پیچیده است و قابلیت تشخیص و دفاع در برابرر عوامل تهدید کننده بدن را دارد . سیستم ایمنی در برگیرنده پاسخ های بدن نسبت به مولکلهای خارجی و یا جدید تحت عنوان ایمونوژنها ، میکروار گانیسمها شامل ویروسها ، باکتریها ، قارچها و انگلها ، رشد تومور های سرطانی و آلرژیها هستند . پاسخ ایمنی نسبت به هر عاملی نیازمند وجودار ارتباطات و هماهنگیهای پیپیده بین بافتها ، سلولها و مولکولهای پیام بر بدن می باشد .

    انواع سلولهای ایمنی بدن

    تمام سلولهای ایمنی دارای ریشه مشترکی هستند و از سلولهای هموپو .............. در مغز استخوان منشاء می گیرد .

    سه دسته عمده سلولهای ایمنی عبارتند از :

    1 -  سلولهای با منشا استخوانی ( مونوسیت ها ، ماکروفاژها و گرانولوسیت ها ) .

    2 – سلولهای با منشا لنفاوی ( لنفویست های T و B .

    3 – سلولهای کشنده طبیعی Natural Killer Cell

    سلولهای با منشا استخوانی

    مونوسیت ها و ماکروفاژها بیگانه خوار و جزء سلولهای مصرف آنتی ژن هستند که در مغز قرمز استخوان ساخته می شوند . مونوسیت ها در جریان خون یافت می شوند ، اما در هنگام آسیب و یا التهاب در بافتها نیز دیده می شوند . مونوسیت ها به خاطر بیگانه خواری میکروار گانسیم ها و ارائها آنتی ژنها به لنفویست ها ، در مراحل اولیه پاسخ ایمنی ذاتی درگیر می شوند . مونوسیت ها و ماکروفاژها ، از طریق آزادسازی پروتئازها ( آنزیم تجزیه کننده پروتئین ) از لیزوزوم ها و تولید مولکولهایی مانند هیدروژن پراکنساید و رادیکالهای اکسیژن که برای میکروار گانیسم ها سمی هستند ، میکروار گانیسم ها ی بلیده شده را از بین می برد . مونوسیت ها و ماکروفاژها همچنین عوامل محلول متعددی تولید می کنند که لنفوسیت ها را فعال می سازند . این سلولها ، می توانند سلولهای سرطانی و سلولهای ویروسی را نیز از بین ببرند .

    گرانولوسیت ها لکوسیت های دانه دار بزرگی هستند که از اولین سلولها ، مقابله کننده با ارگانیسم های خارجی می باشند . سه دسته بزرگ گرانولوسیت ها عبارتند از :

    نوتروفیل ها ، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها .

    نوتروفیل ها به عنوان بیشترین لکوسیت ها ، سلولهای بیگانه خواری هستند که میکروارگانیسم های بلعیده شده را از طریق آزاد سازی پروتئازها از دانه های میتوپلاسمی و تولید مولکولهای سمی مانند هیدروژن پراکسید و رادیکاسهای اکسیژن را از بین می برند .

    نوتروفیل ها توسط عوامل شیمیو توکسیک ( سمی ) تولید شده و به وسیله دیگر لکوسیت ها ، جذب نقاط عفونی می شوند . آنها به راحتی می توانند از میان دیواره مویرگها عبور کنند و به محل عفونت یا التهاب برسند . ائوزینوفیل ها درصد کمتری از لکوسیت های در گردش را شامل می شوند و توانایی بیگانه خواری میکروارگانسیم ها را دارند . تئوزینوفیل ها در برابر عفونتهای ایجاد شده توسط عوامل خارجی بسیار فعال هستند ، ولی در آسم نقش کمتری بازی می کنند ، بازفیل ها کمترین درصد از لکوسیت های در گردش را شامل می شوند و در واکنشهای آلرژیک و التهابی دخالت دارند .

    سلولهای با منشا لنفاوی 

    لنفوسیت های T ، یا سلولهای T ، سلولهای لنفاوی کوچکی هستند که توسط گیرنده های سلولی T موجود در سطح سلول از هم متمایز می شوند . سلولهای T در شروع و تنظیم اغلب پاسخ های ایمنی نقش اساسی دارند ، که به علت توانای آنها در تنظیم فعالیت بسیاری از سلولهای ایمنی است . نمونه های از این تنظیم شامل فعال نمودن سلولهای B برای تکثیر و تولید پادتن ، از بین بردن سلولهای سرطانی و سلولهای عفونی ویروسی و نیز ترشح عوامل محلول می باشد که فعالیت سایر سلولهای ایمنی را می کنند .

    لنفوسیت های T به دو دسته سلولهای Th و و سلولهای Ts و Tc تقسیم می شوند . این سلولها می توانند به واسطه عملکرد خود پروتئین های سطحی سلول مانند CD4 روی سلولهای TH و یا CD8 روی سلولهای Ts و Tc از هم متمایز شوند . سلولهای TH بسیاری از پاسخ های ایمنی به ویژه عملکرد سلولهای B و سایر سلولهای T را تنظیم می کنند این سلولها همچنین ، ترشح عوامل محلول را بر عهده دارند که تکثیر و تمایز سلولهای B و T را تحرک می کنند . فعال شدن سلولهای TH اساسی ترین گام برای بسیاری از پاسخ های ایمنی است .

    سلولهای Ts و Tc ، سلولهای تنظیمی و سیتوتاکسیک هستند که می توانند به واسطه عملکرد خود و پروتئین های سطحی سلول به شاخه های کوچکتر تقسیم شوند . سلولهای Tc می توانند بسیاری از هدفها شامل سولهای سرطانی ، سلولهای عفونی ، سلولهای ویروسی و عوامل خارجی را از بین ببرند . سلولهای Ts در تنظیم سولهای B به وسیله نشانه های CD19 ، CD20 ، CD22 شناسایی می شوند . سلولهای B ، حافظه مربوط به مقابله اولیه با انتی ژن را حمل می کنند ورود دوباره آنتی ژن به بدن موجب تولید سریعتر و بیشتر پادتن برای مقابله با آنتی ژن می شود .

    سلولهای کشنده طبیعی ( NK )

    منشا دقیق سلولها ی دسته سوم ( NK ) به درستی مشخص نیست ولی پذیرفته شده است که انها از سلولهای مغز قرمز استخوات منشاء می گیرند . این سلولها شامل لنفوسیت های دانه دار بزرگ می شوند که فعالیت NK نشان می دهند . لنفوسیت های دانه دار بزرگ می توانند برخی از سلولهای سرطانی و عفونی – ویروسی را شناسایی کنند ، به آنها متصل شوند و انها را از بین ببرد .

    این سلولها به وسیله نشانهایی مانند CD16 و CD56 شناسایی می شوند . سلولهای معرف آنتی ژن نوع دیگری از سلولهای دسته سوم هستند که آنتی ژنها را به سلولهای ایمنی ارائه می دهند . این فرآیند گام مهمی در شروع پاسخ ایمنی است . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بهداشت ورزشی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, مقاله درباره تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بهداشت ورزشی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت