تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 12822
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن

     

    قرآن تجلی خداوند است با تمام اسماء و صفات (1) و در عظمت و والائی رسول خدا (ص) همان بس که قلب قدسی شان چنین کتابی را در خود نشانده است . قلبی به عظمت هستی و در اوج طهارت و قداست که توانسته است این کتاب را مساس کند ، چون خود قرآن فرمود :
    جز پاکان آن را نمی یابند « انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون لا یمسه الا المطهرون » (2)
    ترجمه : « این قرآنی است که گرامی و ارجمند ، در کتابی پوشیده و نگاه داشته ، که جز پاک شدگان و پاکیزگان به آن دست نمی رسانند » و تنها قلب ملکوتی اوست که آن را تلقی کرده است .
    « نزل به الروح الامین علی قلبک لتکون من المنذرین » (3)
    ترجمه : « قرآن را جبرئیل بر قلب تو فرود آورد ، فرستادیم تا ( برای جهانیان ) هشدار دهنده باشی » قلبی که میهماندار فرشتگان گردیده و با مقام عصمت و نورانیتش ، سنخیت یافته اند .
    ترسیم قرآن از جمال حضرت (ص) از یک سو زیبا و دلرباست و از سوی دیگر در اوج عظمت و شکوه به گونه ای که انسان را خیره کرده و سپس او را به خضوع فرا می خواند .
    ترسیمی حکیمانه و از سر صدق نه بی مبنا و گزاف گونه « چون قرآن کتابی است حکیم و استوار » « یس و القرآن الحکیم »
    ترسیمی جاودانه و مصون از هر نوع تحریف و تغییر « چون خود قرآن جاودانه و مصون است » ترسیمی از آینه جمال پروردگار که چنین گوهر تابناکی را آفرید و بدون واسطه او را پروراند .
    و ترسیمی از ...
    نگاه به جمال قدسی حضرت محمد (ص) از این آینه بالاتر از آن است که در تصویرگریهای خام نگارنده بنشیند .
    افزون بر آن حجم نوشتار و کمی وقت هم اجازه نمی دهد تا دست کم از تراوشات اندیشه های فرزانگان و نکته پردازیهای حکیمان و مفسران قرآن در این زمینه بهره جوئیم ، بدینسان ناچاریم به برخی از آیات « در حد فهرست کوتاه » بسنده کنیم ، امید است این عذر تقصیری باشد به پیشگاه ملکوتی رحمه للعالمین « و ما أرسلناک إلا رحمه للعالمین » (4)
    1 – اشاره است به کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه خطبه 147 « فتجلی سبحانه فی کتاب »
    2 – سوره الواقعه – آیه 77
    3 – شعراء آیه 194
    4 – انبیاء – آیه 107

     

     

    1 – بشارت و مژده


    طبق نظر قرآن کریم ، پیغمبران گذشته و کتابهای پیشین به رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) مژده داده اند :
    « الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مکتوبا عندهم فی التوریه و الانجیل یأمرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث و یضع عنهم اصرهم و الاغلال ... » (1)
    ترجمه : « آنانکه پیروی کنند آن فرستاده پیامبر امی را که در « نام و نشانه های » او را در تورات و انجیل نوشته می یابند آنان را به نیکی فرمان دهد و از بدی باز می دارد و چیزهای پاکیزه را برایشان حلال و پلیدیها را حرام می کند و بار گرانشان و بند و زنجیرهایشان را از آنان فرو می نهد »
    و در سوره « الصف » نیز می فرماید :
    « و اذ قال عیسی ابن مریم یبنی اسرائیل انی رسول الله الیکم مصدقا لما بین یدی من التوریه و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد » (2)
    ترجمه : « آنگاه که عیسی فرزند مریم گفت ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شمایم و مژده دهنده ام به پیامبری که پس از من می آید و نامش احمد است » بنا به این آیات « و آیات دیگر » مژده به رسالت رسول خدا (ص) در عهدین « تورات و انجیل » بصورت مکتوب موجود بوده است . آنهم با نشانه های کامل تا هیچ شک و شبهه ای باقی نماند گزارشی از این نشانه را در آیه اول ملاحظه می فرمائید :
    « انسانی که به معروفها امر و از زشتیها جلوگیری می نماید ، طیبات را حلال و خبائث را ممنوع می کند و ... »
    این بشارت به صورت شفاهی از عیسی بن مریم (ع) هم به همه بنی اسرائیل بطور عام و هم به حواریون « یاران خاص حضرت عیسی » بطور خاص و مکرر ابلاغ شده است آن هم با ویژگیهایی همچون ، رسالت ، تصدیق کننده تورات و .. و نه تنها با این اوصاف بلکه با نام مشخص « احمد (ص) » آن بزرگوار را معرفی کرده است تا آنجا که با وقوع بعثت ، حضرت را همچون فرزندانشان ، به طور روشن شناختند که او همان رسول موعود است ولی از سر عناد ، کفر ورزیدند .
    در بین این اوصاف « امی » بودن حضرت محمد (ص) جلب توجه می کند ، قرآن در چندین آیه به این ویژگی اشاره کرده و آنرا عنوانی بر آن حضرت می شناسد .
    « فامنوا بالله و رسوله النبی الامی الذی یؤمن بالله و کلماته و اتبعوه لعلکم تهتدون » (3)
    « امی » به کسی گویند که خواندن و نوشتن نمی داند و اگر حضرتش چنین نبودند ، باطل گرایان در نبوت شان به شک و تردید می افتادند .
    « و ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لاتخطه بیمینک اذا لارتاب المبطلون » (4)
    ترجمه : و تو « ای پیامبر » پیش از این نمی توانستی بخوانی و نه خطی بنویسی تا مبادا در نبوت تو شک کنند .
    از اینرو هر چند عده ای نبوت حضرت را انکار می کردند اما هرگز امی بودنشان را منکر نبودند آری قلب قدسی همین نگار به مکتب نرفته مهبط وحی و گنجینه علوم الهی و معارف ربانی شد و چشمه های جوشان حکمت و دانش سیل گون از اطراف آن جوشید و مدرس هزاران هزار ، فرزانه و عالم ، تا ابد گردید .
    1 – اعراف – آیه 157
    2 – صف – آیه 6
    3 – اعراف – آیه 158
    4 – عنکبوت – آیه 48

     

     

    2 – الطاف بیکران و عنایات ویژه پروردگار بر حضرت


    الف – سلاله پاک و نظارت مستقیم
    « و توکل علی العزیز الرحیم الذی یریک حین تقوم و تقلبک فی الساجدین »
    ترجمه : و (1) توکل بر آن خدای مقتدر و مهربان کن آن خدائی که از شوقش به نماز برخیزی تو را می نگرد .
    از این آیه چنین استنباط می شود که پروردگار عزیز و رحیم ، حضرت محمد (ص) را تحت نظر ویژه خود داشته است و این نظارت در انتقال حضرت از اصلاب به ارحام ، همچنان پا بر جا بوده تا آن که وجود پاک و طاهرش قدم در این عرصه خاکی نهاد ؛ بنابراین حضرت نه قبل از ولادت سجده کرد و نه بعد از آن و هر چند قومشان بت پرست بودند اما ایشان هرگز بتی را پرستش ننمودند در این زمینه نیز سخن خود حضرت چنین است :
    « من از اصلاب پاک به رحمهای پاک منتقل می شدم تا آنکه به این جهان پای گذاشتم بدون آنکه نجاست جاهلیت مرا آلوده کرده باشد »
    قرآن تداوم نظارت ویژه پروردگار نسبت به حضرت را در تمام زوایای زندگی و فراز و نشیب های رسالت و تبلیغ ، گزارش داده است .
    به طور نمونه این آیه شریفه « و اصبرلحکم ربک فانک باعیننا ... » (2)
    ترجمه : بر حکم خدا صبر کن که تو منظور نظر مائی
    1 – شعراء – آیه 217
    2 – طور – آیه 48
    ب – پروراندن بدون واسطه :
    « الم یجدک یتیما فاوی و وجدک ضالا فهدای و وجدک عائلا فاغنی ... » (1)
    ترجمه : آیا خدا تو را یتیمی نیافت که در پناه خود جای داد و از شر دشمنانت نگهداری کرد و تو را در بیابان مکه ره گم کرده و حیران یافت پس راهنمائی کرد و باز ترا فقیر « الی الله » یافت « به دولت نبوت » توانگر کرد .
    حضرت یتیم متولد شدند و دیری نپایید که از مهر مادر نیز محروم گردیدند ، هر چند جد بزرگوار و عموی عزیزشان ایشان را به بهترین وجه اداره کردند و بر خود و فرزندانشان مقدم می داشتند ، اما برتر از اینها عنایت ویژه مستقیم پروردگار بود که حضرت را در پناه خود گرفت « ... فاوی » و ایشان را به قدرت و حکمت خویش به عالیترین شکل ممکن پروراند هدایت خاص نصیبشان کرد ، محرومیتهایشان را زدود و بی نیازشان کرد ، و این الطاف همچنان ادامه یافت ، « سینه ای فراخ » ، « برداشتن بار کمرشکن » « بلند آوازگی نام » به ایشان ارزانی شد که در سوره انشراح به آن اشاره شده است :
    « الم نشرح لک صدرک و وضعنا عنک وزرک الذی انقض ظهرک و رفعنا لک ذکرک » (2)
    اگر موسی (ع) از خدا شرح صدر می طلبد (3) ، اما خدا به پیامبر عزیزش محمد (ص) بدون درخواست ارزانی می کند تا در برابر آزار و اذیت های بی حد و حصر ، پایدار و شکیبا باشند ، شرح صدری که از بیکرانگی روح ایشان خبر می دهد ، سنگینی های کمرشکن را که گوئی همان ، گمراهی مردم ، اصرارشان بر کفر ، عنادشان با حق و ... « در برابر فراخوانی به توحید و ترک عبادت بتها است ، از دوش ایشان برمی دارد و بالاخره یاد و نام عزیزش را فرازمند و بلند آوازه می کند ، و از همین روست که قبل از رسالت ، به صدق ، امانت ، کرامت عزت و ... زبان زد می شوند و بعد از رسالت هم در کنار شهادت به یگانگی خدا « در اذان و تشهد » قرار می گیرند این در عالم ملک ، اما در عالم ملکوت ، فرشتگان و قدسیان در نام مبارک او تبرک می جویند .
    آنچه به این جامعه نو بنیاد ، روح و وحدت ونشاط داده بود دو چیز بود : قرآن کریم که همواره تلاوت می شد و الهام می بخشید و دیگر شخصیت عظیم و نافذ رسول اکرم که خاطرها را به خود مشغول و شیفته نگه میداشت .
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن

    فهرست:

    بشارت و مژده

    الطاف بیکران و عنایت ویژه پروردگار بر حضرت

    شایستگی های فرز مند

    بر بلندای مکارم اخلاق

    مقامات پیامبر (ص)

    محمد(ص) – وساطت فیض

    منبع

     

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جمال محمد (ص) در نگاه قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت