تحقیق مقاله اقتصاد ایران

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 13791
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اقتصاد ایران

     

    رییس جمهوری با تاکید براینکه کلمات «نمی شود و نمی توانیم» در مقابل اراده و همت بلند مردم ایران اسلامی مفهومی ندارد، گفت: می توانیم به سرعت و در زمان کوتاه تری به اقتصاد اول جهان دسترسی پیدا کنیم.
     
    دکتر محمود احمدی نژاد یکشنبه شب از ساعت 17:30 الی21:30 برای بررسی طرح تحول بزرگ اقتصادی میزبان شماری از فعالان اقتصادی و نمایندگان اتاق های بازرگانی و صنف های گوناگون تجاری و صنعتی بود.
     
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر احمدی نژاد رییس جمهور در این نشست پس از سخنان شماری از فعالان اقتصادی درباره ابعاد مختلف طرح تحول بزرگ اقتصادی و شنیدن دغدغه ها و پیشنهادات مطرح شده در سخنانی به مباحث آنان پاسخ داد.
    وی فعالان بخش های مختلف اقتصاد ایران را از جمله اقشاری دانست که در سخت ترین شرایط در مجموع بهترین عملکرد و بازدهی را داشته اند.
    دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه دولت به شرایط و تحولات دنیا و داخل کشور در عرصه های گوناگون اشراف کامل دارد، خاطر نشان کرد: به خاطر برخی نارسایی هایی که در عرصه اقتصادی گریبانگیر کشور است، اقشاری که به طور واقعی برای کشور زحمات بسیاری متحمل می شوند همواره با مشکلاتی مواجه هستند و آنهایی که زحمت چندانی نمی کشند به راحتی از امکانات و تسهیلات ویژه برخوردار می شوند.
    وی افزود: همچنین پیچ و خم های اداری سنگینی در برابر تولید و تجارت کشور وجود دارد که دولت درصدد است نارسایی ها موجود را از پیش پای مردم بردارد .
    رییس جمهور تاکید کرد: اقشار و صنوفی که فشارهای سیاسی، بانکی، اقتصادی و هیاهوها و تهدیدات را تحمل می کنند و با تلاش روز افزون باعث می شوند آثار این گونه فشارها در جامعه محسوس نباشد، یقیناً در شرایط مناسب و آرام اقتصادی می توانند اقتصاد کشور را به رتبه اول جهان برسانند.
    دکتر احمدی نژاد اجرایی نشدن طرح های بنیادین اقتصادی در دوره های گذشته را دارای علل سیاسی و اجرایی دانست و گفت: عده ای تصور می کردند اجرای برخی تحولات موجب آشوب و بحران اجتماعی خواهد شد و از این رو از ترس تبعات احتمالی آن وارد اجرای آن نمی شدند. علت دوم هم از وسواس بیش از حد کارشناسی بوده است. در عین حال تاکنون چارچوب و بسته ای مانند طرح تحول اقتصادی تدوین و ارایه نشده است.
    وی مجموعه طرح تحول اقتصادی را یک بسته به هم پیوسته و منسجم دانست و تصریح کرد: در این طرح 7 محور کلیدی با استدلال و پس از 2.5 سال بحث و بررسی کارشناسی در کنار هم قرار گرفته که باید با هم به اجرا در آید. ضمن اینکه پس از اجرای این طرح می توان بسته ها و مجموعه های دیگری نیز برای رفع برخی مشکلات طراحی و تدوین کرد.
    رییس جمهور با تاکید بر اینکه در اجرای هر تغییر و تحول سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دولت و مردم در کنار و پشتیبان هم هستند، اظهار داشت: بدون هماهنگی و همراهی یکدیگر نمی توان در هیچ اقدامی به موفقیت دست یافت و ما معتقد به یک دولت کوچک کارآمد هستیم و به همین دلیل مسیر واقعی واگذاری شرکت ها و موسسات اقتصادی به مردم چند 10 برابر پیشین شده است.
    دکتر احمدی نژاد با ابراز خرسندی از اینکه هیچ کدام از فعالان اقتصادی در ضرورت کلیات طرح تحول بزرگ اقتصادی تردیدی نداشتند، اختلاف نظر در تفسیرها و برخی نگرانی ها در نحوه اجرا را امری طبیعی دانست و گفت: کارگروه ها و کمیته های مختلفی در حال بررسی و تکمیل این طرح هستند و از حضور فعالان اقتصادی در این کارگروه ها استقبال می کنیم و اگر دست به دست هم بدهیم، تبعاتی که ممکن است وجود داشته باشد به حداقل خواهد رسید.
    وی در ادامه با اشاره به استعدادها و توان بالای ملت ایران، تصریح کرد: این استعداد در ایران اسلامی هست که اگر مسیری را کشورها و ملت های دیگر در 30 سال طی می کنند، ملت ایران آن را در 10 سال به سرانجام برساند. ایرانیان مردمی در هم تنیده و منسجم هستند که به فکر عزت و سربلندی کشور شان می باشند .
    رییس جمهور برخی فشارهای داخلی و خارجی برای متوقف کردن حرکت شتابان دولت و مردم به منظور پیشرفت کشور را بی فایده دانست و تاکید کرد: فشارهایی که برخی در داخل و خارج کشور قصد دارند در برابر پیشرفت مردم ایجاد کنند به هیچ وجه مانع حرکت رو به پیشرفت ملت بزرگ ایران اسلامی نخواهد شد.
    دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: احساسی که در مجموعه دولت نسبت به کشور و مردم وجود دارد، احساس خدمتگزاری است و به آن افتخار می کند و باید دست به دست هم دهیم و ایران عزیز را به قله های شکوفایی برسانیم.
    بنا بر این گزارش در ابتدای این نشست حسینی دبیر کارگروه طرح تحول بزرگ اقتصادی زوایای مختلف این طرح را برای جمع حاضر تشریح کرد و خواستار مشارکت و همکاری آنان با کارگروه های تخصصی طرح تحول اقتصادی شد.
    در ادامه این نشست بیش از 10 نفر از فعالان اقتصادی ، بخش خصوصی و نمایندگان اصناف تجاری و صنعتی دیدگاه ها و نظرات و پیشنهادات خود را درباره طرح تحول بزرگ اقتصادی مطرح کردند. فعالان اقتصادی طرح تحول بزرگ اقتصادی را قابل تقدیر و مولودی مبارک دانستند و دولت را به دقت و مراقبت در عملیاتی کردن آن فراخواندند.
    در این گردهمایی ، معاونان اول و اجرایی رییس جمهور و وزرای کار و امور اجتماعی ، رفاه و بازرگانی و شماری از مشاوران رییس جمهور حضور داشتند.

    محفل دانشگاه شهید بهشتی

     

    با این حال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی برجستگی و سوابق عمیق دانشگاهی داوودی را دلیلی بر موفقیت وی در اجرای این ایده‌ها در اقتصاد امروز ایران نمی‌دانند، بلکه برعکس معتقدند مکتب دانشگاهی که وی از آن ریشه گرفته و به آن وفادار است در تناقض با رویکردی است که امروز اقتصاد ایران به سوی آن پیش می‌رود. مانند هر کشوری اقتصاد ایران نیز در لایه‌های تئوریک خود 2 مکتب رقیب دارد که برای خود دامنه نفوذی دارند و با روی کار آمدن هر دولت و به تناسب تفکر اقتصادی رئیس‌جمهورش قدرت و یارگیری در مناصب اقتصادی را دست به دست کرده‌اند. مکتب نخست که به مکتب دانشگاه شهید بهشتی معروف است، به نوعی اقتصاد دولتی  تعاونی با نقش کمرنگ بخش خصوصی معتقدند. معتقدین به این مکتب که اتفاقا اصل 44 قانون اساسی تا پیش از اصلاح اخیر رهبر معظم انقلاب کاملا با تفکراتشان همخوانی داشت، به بخش خصوصی به عنوان مجموعه‌ای می‌نگرند که از همه ابزارها و از جمله انحصار برای دستیابی به سود حداکثری بهره می‌جوید. به‌واقع شاید درست باشد که معتقدان این مکتب اقتصادی، بخش خصوصی را همطراز سرمایه‌دار و سرمایه‌داری محسوب کرده و معتقدند دولت با ابزار اقتصاد دولتی شایسته‌ترین راه برای جلوگیری از ترکتازی این بخش است.
     
    اما مکتب دوم به مکتب دانشگاه تهران مشهور است و مومنان آن را معتقدان به اقتصاد آزاد و درهای باز و شبه‌کاپیتالیستی تشکیل می‌دهند. آنها اقتصاد دولتی را ناکارآمد و تولید ثروت، ایجاد رونق، سرمایه‌گذاری و رشد تولید ناخالص داخلی کشور را در گرو بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی می‌دانند. آنها معتقدند دولت با بضاعت اندک خود نخواهد توانست نیاز سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف اقتصاد را تامین کند و لذا این سرمایه نامحدود بخش خصوصی است که گره از مشکلات اقتصادی کشور می‌گشاید.
     
    طرفداران این 2 مکتب از همان اوایل تشکیل دولت‌ های انقلاب اسلامی به یارگیری و اشغال مناصب اقتصادی مشغول شدند، اما مجموع شرایط انقلاب و بلایی که سرمایه‌داران طاغوتی بر سر مردم آورده بودند، شرایطی را ایجاد کرد که زمینه برای مقبولیت مکتب دانشگاه شهید بهشتی فراهم‌آید تا داوودی میوه شیرین و رسیده این مکتب در حال حاضر به شمار آید. البته داوودی در این میان از حمایت مرد در سایه‌ای برخوردار است که شاگردانش سال‌ها مهمترین مناصب اقتصادی دولت‌ها را در اختیار داشته‌اند و این روند تاکنون ادامه دارد. دکتر ناصر شرافت جهرمی همدوره شهید چمران در آمریکا فقط یک سال قائم‌مقام محمدخان، وزیر اقتصاد نخستین دولت هاشمی بود که احتمالا به دلیل عدم تناسب ایده‌های اقتصادی‌اش با افکار رئیس‌جمهور که تعدیل و آزادسازی اقتصاد را در سر می‌پروراند، ترجیح داد از جای دیگری به تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران مشغول باشد. این بود که از 25 سال پیش تاکنون در مقام ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی شاگردانی چون پرویز داوودی، فرهاد دژپسند، علی‌اکبر عرب مازار، حسین صمصامی، حسین نمازی و مرحوم مرتضی قره‌باغیان را راهی مناصب اقتصادی ایران کرد. 
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اقتصاد ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    www.danshnamehroshd.ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران , مقاله در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران , تحقیق درباره تحقیق مقاله اقتصاد ایران , مقاله درباره تحقیق مقاله اقتصاد ایران , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اقتصاد ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت