تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 14101
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق

    خط نستعلیق یکی از خط‌هایی است که در نوشتن متن‌های فارسی و اردو و گاه عربی بکار می‌رود. این خط بیشتر در ایران رواج دارد و خوشنویسان ایرانی بیشتر با این خط به هنرنمائی می‌پردازند.

     

    تاریخچه

    نمونه‌ای از خط نستعلیق اثر میرعماد

    در اواخر سده هشتم و اوایل سده نهم هجری یعنی در عهد تیموری از درآمیختن دو خط نسخ و تعلیق خوشنویسی جدیدی برای خط فارسی در ایران بوجود آمد که «نسخ تعلیق» نامیده شد و بعدها به نام «نستعلیق» شهرت یافت.

    خط نستعلیق دومین خط خاص ایرانیان می‌‌باشد. خط نستعلیق فاقد علایم زیر و زبر و پیش است و با توجه به ظرافت‌ها و گردش‌های لطیفی که در حرکت‌ها و شکل حروف دارد کم کم جایگاه خود را در خوشنویسی جهان باز کرد. برخی آن را «عروس خطوط اسلامی» می‌گویند.

    ابداع خط نستعلیق را به هنرمندی به نام میر علی تبریزی نسبت داده‌اند. وی در اوایل قرن نهم هجری می‌‌زیسته است. نقش میرعلی تبریزی در تدوین نستعلیق آنچنان مهم و اساسی بود که استادان بعدی از وی به عنوان ابداع کننده نام برده‌اند.

    از دیگر کسانی که در تکامل خط نستعلیق نقش داشته‌اند می‌توان از «سلطان علی مشهدی» و «میر علی هروی» نام برد. اما هنرمندی که نستعلیق را به اوج تکامل و زیبایی رساند «عماد الحسنی قزوینی» معروف به «میر عماد» بود که در قرن یازدهم و در دوره صفویه زندگی می‌‌کرد. میر عماد با ابتکار و خلاقیت خود و مهارت بالایی که در نستعلیق بدست آورد دارای سبک و مکتبی شد که هنرمندان خوشنویس سالیان بسیار پس از او از سبک وی پیروی کردند.

    در قرن سیزدهم سبک و شیوه جدیدی در نستعلیق بوجود آمد. این کار به‌وسیله هنرمندی به نام «محمدرضا کلهر» صورت گرفت. در زمان کلهر صنعت چاپ به روش چاپ سنگی به ایران آورده شد. ظریف بودن حروف مانعی برای چاپ سنگی نستعلیق بود و همین امر سبب گردید که کلهر با تغییراتی در سبک و روش میر عماد شیوه تازه‌ای را برای نستعلیق بوجود آورد که مناسب برای صنعت چاپ باشد.

    نوعی از خط نستعلیق معروف به شکسته نیز در ایران رایج شد و خوشنویسان در این عرصه نیز آثاری پدید اورده‌اند.

    در دهه‌های اخیر هنرمندانی خط نستعلیق را با روش‌ های نقاشی ترکیب کرده‌اند و نوعی زمینه هنری بنامنقاشیخط بوجود آورده‌اند.

    برخی از خوشنویسان نستعلیق

    میر علی تبریزی

    سلطان علی مشهدی

    میر علی هروی

    میر عماد حسینی

    میرزا غلامرضا اصفهانی

    امیرنظام گروسی

    علی اکبر پگاه قزوینی

    حمید رضا قلیچ خانی

    غلامحسین امیرخانی

    سید محمد ایشان حسینی

    مجتبی سبزه

    داود رزمجو

    عبدالمجید طالقانی

    سید محمد داؤد الحسینی

    سید محمد سعید حسینی

    سید محمد صدیق حسینی

    سید حمایت الله حسینی

    عزیز الدین وکیلی فوفلزایی

    میر عطا محمد حسینی

    سید عطا محمد شاه قندهاری

    فیض محمد زکریا فیضی کابلی

    محمد رشید شیخ الاسلامی کردستانی

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان خط نستعلیق
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت