تحقیق مقاله موتور های DC

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 14142
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله موتور های DC

    مقدمه:

    در صنعت همواره موتور ها (اعم از AC , DC   یا مبدل فرکانسها) از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. این موتورها با توجه به موقعیت ها و مکانهای مناسب طراحی طراحی و ساخته می شوند. برای اینکه موتورها را کنترل کنیم بایستی که تعداد دور چرخش موتورها را بدانیم.

    مثلاً در صنعت نورد فولاد موتور های DC  از اهمیت بسزائی برخوردار است، به همین دلیل از موتور DC تحریک مستقل استفاده می شود که تعداد دور چرخش این موتورها قابل کنترل است. برای سنجش دور این موتورها از انکودر (Encoder) استفاده می شود که خود انکودر از لحاظ قیمت گران می باشد. پس برای اندازه گیری تعداد دور موتورهای کوچک و ارزان قیمت به صرفه نیست. سیستم طراحی شده از لحاظ قیمت ارزان و نسبتاً ساده است.

    سیستم دور منبع موتور:

    این سیستم جهت اندازه گیری دور موتور با استفاده از قطعات الکترونیکی طراحی شده است که در صنعت کاربرد زیادی دارد. اندازه گیری دور موتور از چند راه ممکن است، مثلاً با استفاده از Encoder ، تاکوژنراتور و … این سیستم منحصر به فرد است، فلذا جهت اندازه گیری دور موتور از پراکسی میتی (Praximity Suich) از نوع القائی استفاده شده است که شرح کار مدار و نیز شکل شماتیت مدار را در صفحات بعد نشان داده شده است.

    SENSOR: سنسور در فارسی به معنای حسگر می باشد که خود این سنسورها چند نوع هستند. سنسوری در این طرح استفاده شده همانطور که قبلاً گفته شد یک Praximity  از نوع القائی است که طرز کار این سنسور چنین است که وقتی فلزی در مقابل این سنسور قرار می گیرد پراکسی تحریک شده و یک پالس در خروجی می دهد که به این طریق معلوم می شود که وجود فلز را حس کرده است.

    در اینجا برای تحریک پراکسی به سر موتور یک قطعه از نوع فلز وصل می کنیم و وقتیکه موتور شروع به چرخش می کند به ازای هر دور چرخش این قطعه از مقابل پراکسی عبور میکند و پراکسی را تحریک می کند. البته لازم به ذکر است که پراکسی می تواند دو سیمه یا سه سیمه باشد که یکی از سیمهای آن، سیم سیگنال و دیگری سیم تغذیه است که دراین جا از پراکسی دو سیمه استفاده شده است. پس از آنکه پراکسی تحریک شد با استفاده از سیم سیگنال خروجی پراکسی را به مدار مشخص کننده یا Indicutor  وصل می کنیم.

    Indicutor: در خروجی سنسور ممکن است سیگنالهایی دریافت کنیم که دچار نویز باشد و شمارنده ما را دچار اشتباه کند. به همین منظور جهت مشخص کردن سیگنال مورد نظر از مدار Indicutor استفاده شده است. ایندیکاتور با استفاده از IC ، 555   طراحی شده است. خروجی مدار Indicutor را به یکی از دو ورودی های گیت and  وصل می دهیم.

    اسیلاتور (1Hz Scilator  ): از اسیلاتور 1Hz جهت ساختن زمان 1s‌ برای سیستم بکار رفته است. با توجه به اینکه این سیتسم تعداد دور موتور در 1s‌ را برای ما مشخص می‌کند این اسیلاتور، با استفاده از 555 IC  ساخته شده است.

    شکل موج خروجی سنسور بعد از مشخص شدن توسط مدار مشخص کننده:

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    شکل موج اسیلاتور 1Hz

     

    خروجی اسیلاتور را به Flip – Flop  از نوع T‌ می دهیم. خروجیQ فلیپ – فلاپ که شکل موج آن در زیر رسم شده است برای and  کردن با خروجی سنسور بکار رفته است و با یک شدن خروجی آن یکی از پایه های گیت and‌ یک شده و در نتیجه تغییرات پایه دیگر آن به خروجی گیت and‌ منتقل و خروجی گیت به ورودی شمارنده وصل است.

    شمارنده BCD‌ خروجی and   را شمرده و خروجی شمارنده BCD‌ به مبدل BCD  به سون سگمنت  (BCD To Seven Segment Convertor  ) وصل است و در نهایت سون سگمنت ها قرار دارند که برای نمایش اعداد بکار رفته است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله موتور های DC

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله موتور های DC , مقاله در مورد تحقیق مقاله موتور های DC , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتور های DC , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتور های DC , تحقیق درباره تحقیق مقاله موتور های DC , مقاله درباره تحقیق مقاله موتور های DC , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتور های DC , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتور های DC ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله موتور های DC
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت