تحقیق مقاله مدار تلویزیون

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 14182
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدار تلویزیون

    مقدمه

    تعریف تلویزیون

        آنچه که امروزه در اصطلاح عمومی تلویزیون نامیده می شود عبارت است از انتقال پیوسته تمام معلومات قابل رویت یک میدان دید توسط امواج الکترومغناطیسی از یک نقطه به محل دیگر به نحوی که تمام تغییرات طبیعی این میدان دید حرکات تغییرات روشنایی و تاریکی از دور با احساس همزمانی و پیوستگی قابل تعقیب باشد.

        ولی در واقع تلویزیون هنگامی حقیقی است که دیدگان با مسلح شدن به نوعی وسیله اپتیک مثلاً جام جمشید افسانه ای بتواند با انتخاب شخصی و بدون هیچ وسیله کمکی دیگر شیئی را از دور رویت و آن را در نظر بگیرد. سیستمهای رادار که در آنها از انعکاس امواج میلیمتری متمرکز تصویر نقاط دور به وجود می آید می توانند به عنوان یک نوع تقرب نسبی به جام جادویی تلویزیون واقعی در نظر گرفته شوند.

        آنچه که ما در اینجا بدان خواهیم پرداخت آن نوع از تکنیک انتقال تصاویر است که پس از مدت بیش از سی سال زمان تکامل امروزه میدان صنعتی وسیعی را به خود اختصاص داده است . این تکنیک که به نحو فوق العاده ای پیشرفت کرده است ولی تکامل آن را هنوز پایان نیافته است دستگاههایی را به وجود آورده است که با آنها گرچه افسانه جام جمشید به حقیقت نپوسته است ولی اهمیت آنها از نقطه نظر کوشش انسان برای از میان بردن حدود

    فضائی حس بینائی به هیچ وجه کمتر نیست. ما در روی صفحه تصویر یک گیرنده تلویزیون می توانیم فقط آن چیزی را از دور ببینیم که در آن محل از دوربین تلویزیون گرفته شده توسط فرستنده و گیرنده با شرایطی که برای واضح بودن تصویر قائل می شویم و نیز توسط حدود طبیعی انتشار امواج ااکترومغناطیسی تعیین می شود. با استفاده از تقویت کننده های مدرن با حداقل نویز- تقویت کننده های پارامتری و Maser- و به کمک ماهواره ها از این حدود تقریباً از میان رفته اند و میدان عمل تلویزیون به نحو غیر قابل تصوری وسعت گرفته است.                                                                

    مقایس زمانی تجزیه تصویر

    میدان تصویر تلویزیون یک ((میدان)) یا ((مجموعه)) ای از سطرهای (افقی) تصویر است که مجاور هم قرار گرفته اند و یک نوع ((رده های سطر)) بوجود می آورند. بنا به تجسم اولیه در مورد ساختمان موزائیکی تصویر که هر سطر از المانهای کوچکی با سطع معینی تشکیل می شوند باید هر سطر را مجموعه ای از نقاط با روشنایی مختص به خود حساب آورد. ولی واقعیت این است که نه تنها در طول خطوط سطرها بلکه در امتداد عمود بر آن هم تغییرات روشنایی تصویر و همراه با آن تغییرات دامنه سیگنال الکتریکی  حامل آن بطور پیوسته اسن و هیچگونه جهشی از یک نقطه به نقطه دیگر یا از یک سطر به سطر دیگر صورت نمی گیرد. بنابراین تجسم موازئیک مانند تصویر گرچه یک وسیله کمکی است ولی بر خلاف واقعیت فیزیکی است. در آینده این مطلب را دقیق تر مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

        برای مطالعات بعدی لازم است سطرهای تصویر را از بالا به پایین با 1و2و3و...K شماره گذاری کنیم.

    تجزیه تصویر در مقایس زمان فرکانس های کاملاً متفاوت زیر را بدست می دهد:

    الف: فرکانس سطرها و یا فرکانس افقی Fz عبارت است از تعداد سطرهایی که در یک ثانیه نوشته می شوند.

    ب: فرکانس میدان تصویر م یا فرکانس عمودی Ff که عددی است مشخص تعداد میدانهای سطرها که در یک ثانیه نوشته می شوند.وقتی کلیه سطرهای یک تصویر هنگام تجزیه از شماره 1 تا k (آخرین سطر) پشت سر هم نوشته شوند فرکانس میدان تصویر Ff و فرکانس تصویر Fb مساویند. فرکانس تصویر Fb تعداد تصاویر کاملی را که در یک ثانیه نوشته می شوند مشخص می کند. در طریقه معمول امروزی به نام ((روش بین هم قرار دادن سطرها)) و یا Interlaced Scanning برای از بین بردن اثر چشمک زدن میدان دید در دو میدان شامل سطرهای با شماره های فرد(1و3و5...1-k) و دیگری از سطرهای با شماره های جفت تشکیل می گردد. میدانهای سطر با فرکانس میدان تصویر Ff نوشته می شوند و از هر دو میدان سطر یک میدان کامل تصویر بوجود می آید. این

    دو میدان بین هم قرار می گیرند و فرکانس تصویر Fb نصف Ff می باشد. در محل گیرنده در اثر کندی کار چشم اینطور احساس می شود که عملاً در هر ثانیه به اندازه Ff تصویر کامل نوشته می شود در سیستم اروپایی Hz25=Fb و از این رو 50=Ff می باشد.

    ج: ماکزیمم فرکانس مدولاسیون Fmax را که بعداً دقیق تر تعریف خواهد شد می توان برای تجسم بهتر به صورت تعداد تغیراتی که در هر ثانیه اشعه از روشن به تاریک عوض می شود در نظر گرفت. بنا به مطالبی که در قسمت 2 گفته شد این فرکانس مساوی نصف تعداد نقاط تصویر است که در یک ثانیه نوشته می شوند به این ترتیب Fmax= p/2Tb که در آن Tb زمان نوشته شدن یک تصویر کامل است.                   

    همراه کردن صوت در ارسال تصویر

        در تلویزیون معمولی انتقال قسمتهای اکوستیکی تصویر همراه تصویر و از طریق همان کانال صورت می گیرد. امروزه معمول بر این است که دو مولفه صوت و تصویر بر روی حامل های مختلف مدوله می شوند. فاصله بین دو حامل نه تنها توسط ماکسیمم فرکانس مدولاسیون مدولاسیون تصویر Fmax تعیین می شود، بلکه علاوه بر آن سادگی و ارزانی وسائل سلکسیون کانال صورت صوت در گیرنده، که به هیچ وجه نباید وارد کانال تصویر شود، رل بزرگی را بازی می کند. مراعات این موضوع باعث می شود که حاملهای صوت و تصویر بیش از فرکانس Fmax از هم فاصله بگیرند. پهنای باند کانال انتقال تلویزیون ( صوت و تصویر ) در سیستم FCC امروز 6 مگاهرتس و در سیستم CCIR عموماً 7 مگاسیکل تعیین شده است.

        برای بالا بردن کیفیت صوت در تلویزیون، علاوه بر کوششهایی که در جهت کاستن مصارف لازم برای جدا کردن آن از تصویر بعمل آمد، برای اولین دفعه در آمریکا معمول شد که علائم تصویر را با مدولاسیون دامنه صوت را با مدولاسیون دامنه صوت را با مدولاسیون فرکانس انتقال دهند. در سیستم FM در اثر پهنای بیشتر باند نسبت سیگنال به نویز خیلی بالاتر و کیفیت اکوستیکی گیرنده به میزان قابل توجهی بهتر است. این طریقه که بعداً در اروپا نیز از آن استقبال شد. روش جدیدی را به نام Intercarrier Systems ببار آورد. بدین ترتیب که فرکانس حامل تصویر f با مدولاسیون دامنه و فرکانس حامل صوت f2 با مدولاسیون فرکانس ابتدا در گیرنده (برای تولید فرکانس if) با فرکانس واحدی آمیخته می شوند.

        سپس هر دو فرکانس if حامل تصویر و صوت از قسمت if تصویر (با پهنای کانال) می گذرند. در مدولاتور علاوه بر سیگنال Video که به شدت اشعه لامپ تصویر را هدایت می کند. یک فرکانس ثابت if جدید  صوت برابر 1f – 2f (MHz 5/5=CCIR ، MHz 5/4=FCC) به وجود می آید که فرکانس حامل آن کاملا ثابت و تغییرات فرکانس اسیلاتور گیرنده بهیچ وجه تاثیری در آن ندارد. این فرکانس IF جدید

    صوت که به صورت FM است. بعد از تقویت و محدود سازی از آشکار سازی نسبی گشته بلند گوار هدایت می کند. پیشنهادهای مربوطه به اینکه صوت و تصویر هر دو توسط یک حامل انتقال داده شوند به دلایل فنی و اقتصادی جنبه علمی پیدا نکرده اند.

    گیرنده تلویزیون سیاه و سفید

    بلوک دیاگرام گیرنده تلویزیون

        شکل 99 بلوک دیاگرام یک گیرنده تلویزیون سیاه و سفید را نشان می دهد. اجزای مهم دستگاه عبارتند از:

    1-تیونر

        تیونر از سه قسمت تقویت کننده HF اسیلاتور و مدولاتور که باند HF را به باند IF تبدیل می کند تشکیل شده است. ضریب تقویت قسمت HF بطور اتوماتیک تنظیم می گردد. کانالهای باند I و III اغلب توسط یک سلکتور طبقه به طبقه انتخاب می شوند. کانالهای باندهای IV وv بطور پیوسته تعویض می گردند. در گیرنده های مدرن تنظیم دقیق کانالها توسط دیودهای خازنی Varactor انجام می شود و کنترل فرکانس اسیلاتور بطور اتوماتیک صورت می گیرد.

    2- تقویت کننده IF تصویر و دمدولاتور

        تقویت کننده IF تصویر فرکانس IF تصویر را که از تیونر نتیجه می شود تقویت می کند.

     فرکانس حامل تصویر در باند IF در گیرنده ها مختلف انتخاب شده است. در سیستم CCIR امروزه فرکانس 9/38 مگاهرتس برای IF استاندارد می باشد. تقویت کننده IF اغلب از سه طبقه تشکیل شده است و دارای شش تا هشت مدار رزونانس فرکانس IF است که منحنی سلکسون کاملاً مشخصی را به وجود می آورند. این منحنی استاندارد شده است و باید برای سیستم باند جانبی اضافی Vestigirl Seideband که در تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد شرط نیکویست را تضمین نماید.

        در ناحیه حامل صوت که در سیستم CCIR در فاصله 5/5 مگاهرتس از حامل تصویر قرار دارد منحنی سلکسیون مسیر افقی و تضعیف معینی را دارا می باشد علاوه بر آنباید در مقابل حامل تصویر و صوت کانالهای همسایه در این تقویت کننده یک حداقل تضعیف تامین شود. برای بدست آوردن منحنی سلکسیون مورد نظر اغلب از یک یا چند مدار مسدود کننده و یا مدارهای تله موج Wavetrap استفاده می شود که یکی ازآنها روی کریر تصویر کانال همسایه 9/31 مگاهرتس دومی روی فرکانس حامل صوت 4/33 مکاهرتس و سومی روی فرکانس حامل صوت کانال مجاور 4/40 مکاهرتس تنظیم می گرد. استحکام تقویت کننده IF در مقابل فرکانسهای پارازیت تعیین کننده کیفیت گیرنده است. این تقویت کننده نباید تشعشع مستقیم هیچ فرستنده ای را که در ناحیه باند IF کار میکند قبول کند. تضعیف فرکانس پارازیت آن باید اقلا از db 60 کمتر نباشد.                                                     

         فرکانس if توسط یکسوساز Video دمدوله می شود و سیگنال مرکب تصویر بدست میآید.

    3- تقویت کننده IF صوت آشکارساز نسبی و تقویت کننده صوتی

        در بر گیرنده های امروزی تلویزیون صوت با روش تفاضل حاملها(Intercarrier System) بئست می آید. بعد از دمدولاسیون فرکانس IF تصویر ، حامل صوت ، متناسب با فاصله بین حامل صوت و حامل تصویر ، روی فرکانس 5/5 مگاهرتس قرار می گیرد . این فرکانس که کاملاً ثابت و تغییرات فرکانس اسیلاتور تیونر در آن بی تاثیر است. توسط یک مدار نوسانی جدا و بعد از تقویت در یک آشکارساز نسبی دمدوله می شود. سیگنال صوتی حاصل در تقویت کننده صوتی و بلند گو را هدایت می کند.

    4- تقویت کننده Video

        در ساده ترین حالت تقویت کننده Video مستقیماً به دمدولاتور Video وصل است در این حالت تقویت کننده باید ولتاژ لازم برای هدایت کامل لامپ تصویر را ایجاد نماید.

       اغلب این تقویت کننده از دو طبقه تشکیل می شود.

    5- فیلتر دامنه

       که تا حد امکان در مقابل پارازیت مقاوم ساخته می شود سیگنال سنکرون را از سیگنال مرکب تصویر جدا می کند. بعد از آن سیگنال سنکرون V وh از هم جدا ساخته می شوند و برای سنکرون کردن اسیلاتورهای انحراف افقی و عمودی بکار می روند. سنکرون افقی برای کاهش تاثیر پارازیتها بطور غیر مستقیم صورت می گیرد. سنکرونیزاسیون اسیلاتور عمودی مستقیماً انجام می شود.

    6- کنترل اتوماتیک ضریب تقویت

        تطبیق ضریب تقویت دستگاه با دامنه سیگنال گرفته شده از آنتن توسط یک کنترل اتوماتیک صورت می گیرد که تقویت کننده HF و تقویت کننده های IF را تنظیم می کند. نحوه عمل سیستم اتوماتیک طوری است که امپولسهای پارازیت در آن خیلی کم موثرند. این سیستم توسط امپولسهای برگشت افقی اشعه هدایت می شود و ولتاژ کنترل ایجاد شده با دامنه سیگنال سنکرون مقایسه می گردد.

    7- سیستمهای انحراف با ایجاد کننده ولتاژ بالا برای آند لامپ تصویر

        هر دستگاه گیرنده دارای یک سیستم انحراف افقی و یک سیستم انحراف عمودی است . در تمام گیرنده های خانگی تلویزیون از سیستم انحراف افقی برای ایجاد ولتاژ بالا نیز استفاده می شود . این ولتاژ که به آند لامپ تصویر وصل می شود اغلب حدود 18 کیلو ولت است .

    8- گرم کردن فیلامان تمام لامپهای موجود در گیرنده تلویزیون بطور سری انجام می شود.

        ولتاژ آند لامپها با یکسو سازنده های یک راهی تولید می شود. وقتی در دستگاه

    ترانزیستور نیز وجود داشته باشد ولتاژ تغذیه آن اغلب از یکسو ساز دیگری گرفته می شود .

    2- تیونر تلویزیون

        سیستم آنتن تلویزیون در حالت ایده آل سیگنال تمام فرستنده ها را یکسان دریافت می- کند. توسط تیونر یکی از فرستنده ها انتخاب می شود و باند سیگنال گرفته شده از آنتن به باند کانس IF گیرنده منتقل می شود. برای این کار یک عضو سیمتری کننده مقاومت سیمتری آنتن را به مقاومت غیر سیمتری ورودی تیونر تبدیل و آنها را از لحاظ توان یا نویز به هم تطبیق می دهد. تقویت کننده HF نسبت به سیکنال به نویز را افزایش می دهد و قسمت اسیلاتور را از آنتن جدا می کند.

        عضو خروجی IF مقاومت خروجی قسمت مدولاتور را به مقاومت ورودی کابل که تقویت کننده IF می رود تطبیق می دهد. ضریب تقویت ، تقویت کننده HF توسط یک ولتاژ که از قسمت Video گرفته می شود کنترل می شود همینطور قسمت اسیلاتور یک ولتاژ تنظیم کننده فرکانس دریافت می کند.

    مهمترین مسائل مربوط به تیونر عبارتند از ایجاد بهترین نسبت سیگنال به نویز تطبیق بدون انعکاس ، دکوپلاژ اسیلاتور از آنتن و سهولت تعویض کانالها . برای تعویض کانالها معمولاً قسمت بوتین مدارهای نوسانی تعویض میشود. در گیرنده های گرانقیمت تمام بوتینهای ورودی آنتن و اسیلاتور تعویض می گردند.

     شناسایی عیب گیرنده از روی تصویر

    مهمترین وظیفه یک گیرنده تلویزیون خوب نمایش تصویر خالی از عیب است . وقتی قسمتی از گیرنده دچار نقصی شود این نقص بنحوی در تصویر روی صفحه گیرنده اثر می گذارد و آن را از صورت واقعی خارج می کند. عیب هر قسمت اثر مخصوصی روی تصویر دارد بطوری که عملاً می توان با مشاهده تصویر یک تلویزیون محل عیب را در بر گیرنده مشخص کرد و سپس به جستجوی دقیقتر برای یافتن المانی که دچار نقص شده است اقدام نمود.

        در صفحات آینده تعدادی تصاویر غیر معمولی از گیرنده هایی که دچار نقص فنی اند نمایش داده می شوند ، نقایص مورد بحث 80% نقایص ممکن را در برگیرنده مشخص می کنند . در هر مورد عواملی که می توانند با معیوب شدن چنین تصویری را به وجود آورند مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و سپس قسمتهایی که باید مورد بررسی دقیقتر قرار گیرند مشخص می شوند.

        نقایص مورد بحث به ترتیب قسمتهای زیر طبقه بندی شده اند:

    قسمت HF و IF .

    تقویت کننده Video .

    انحراف عمودی .

    انحراف افقی .

    مدارهای سنکرونیزاسیون .

    منبع تغذیه .

    متفرقه .

    1.معایب قسمت HF و IF                     تجزیه و تحلیل عوامل عیب

     

     

    تصویر با برفک

     

     

                                                      عواملی که باعث ایجاد برفک در تصویر می گردند

                                                        اغلب در خارج از دستگاه گیرنده قرار دارند طبقه

                                                        تقویت کننده HF نیز می تواند وقتی ضریب تقویت

                                                        آن کم باشد ایجاد برفک در تصویر نماید. ولی در این صورت تصویر علاوه بر برفکی بودن کنتر است برفک نیز با کم شدن ضریب تقویت به همان نسبت پایین می آید . وقتی ضریب تقویت دستگاه به اندازه کافی باشد برفک تصویر فقط در اثر کمی دامنه سیگنال در ورودی گیرنده بوجود می آید (گاهی نیز ولی به ندرت فرستده مقصر است.) عوامل کمبود سیگنال در ورودی گیرنده عبارتند از صحیح نبودن نوع آنتن اشتباه بودن جهت آنتن قطع بودن و یا معیوب بودن سیم آنتن.

        وقتی از آنتن داخلی و یا آنتن اتاق استفاده میشود گاهی با تعویض محل گیرنده نسبت بهتری برای سیگنال به نویز بدست می آید.

    قسمتهای مورد بررسی:

    اشتباه بودن جهت آنتن قطع بودن سیم آنتن.

    المانهای ورودی گیرنده.

    تقویت کننده HF .

    1-معایب قسمت IF  و HF                تجزیه و تحلیل عوامل عیب

    خطوط صوتی روی

    تصویر با سایه های سفید ، صوت عادی    

     

                                                    این وضعیت هنگامی پیش می آید که دامنه IF صورت

                                                    در آشکار ساز Video خیلی بالاست برای اینکه

                                                    فرکانس IF صوت روی تصویر اثر نگذارد باید دامنه IF

    صوت در آشکار ساز Video از مقدار معینی تجاوز ننماید. برای این کار منحنی عبور IF را طوری تنظیم می کنند که دامنه IF صوت به میزان مورد نظر تضعیف گردد..

        ولی وقتی ثیونر گیرنده میزان نباشد فرکانس IF صوت در ناحیه ای از منحنی عبور IF واقع می شود که به اندازه کافی تضعیف نمی شود. در نتیجه مدولاسیون کریر IF صوت و فرکانسهی مدولاسیون IF تصویر فرکانسهایی موسوم به Beat Frequency ایجاد می شوند که از تقویت کننده Video می گذرند ورودی صفحه تصویر ظاهر میشوند.

        تصویر همچنین سایه های سفیدی از خود نشان می دهند. این حالت وقتی رخ می دهد که تنظیم تیونر طوری است که علاوه بر عدم تضعیف کافی IF صوت باعث تضعیف فرکانسهای پایین تصویر که حول کریر تصویر قرار دارند نیز میشود . در نتیجه زمان

    صعود پرشهای روشنایی و تاریکی افزایش می یابد و تصویر دارای سایه های سفید می گردد.

    قسمتهای مورد بررسی:

    تنظیم مناسب تیونر گیرنده.

    تنظیم تقویت کننده HF و IF .

     

    تجزیه و تحلیل عوامل عیب                 1.معایب قسمت HF و IF

     

     

    صوت و تصویر قطع و وصل می شوند.

     

    این وضعیت هنگام نوسان ولتاژ AGC در یک فرکانس

    پایین و یا با نوسان کردن تقویت کننده Video پیش میاید.

    نوسان AGC معمولاً در اثر باز بودن و یا تغییر مقدار ظرفیت

    یک خازن در مدار کوپلاژ AGC به وجود می آید. در

    مورد این عیب باید تقویت کننده های HF و IF امتحان و معین شود که آیا مشخصات آنها با آنچه کارخانه سازنده تعیین کرده است ، تطابق دارد.

        علاوه براین لازم است خازنهای بی پاس ولتاژ تغذیه قسمتهای HF و IF کنترل شوند.

    قسمتهای مورد بررسی:

    1-                باز بودن خازن 242C سیستم AGC .

    2-               باز بودن خازنهای 680C و 160C در قسمت HF و IF .

    3-               تنظیم تقویت کننده های HF و IF . 

    1-معایب قسمت HF و IF             تجزیه و تحلیل عوامل عیب

    صفحه تصویر روشن ولی بدون تصویر و صوت

     

                                            امروزه تقریباً تمام گیرنده ها با سیستم Intercarrier کار

                                           می کنند کننده Video  و یا بعد از آن گرفته می شود.

     عدم وجود صوت وتصویر وقتی صفحه روشن باشد نشان دهنده نقصی در قسمت آشکار ساز است. این نقص می تواند در اثر کار نکردن یک طبقه از تقویت کننده if تصویر تقویت کننده HF مدولاتور تیونر اسیلاتور و یا خود آشکار ساز بوجود آید . وقتی یکی از قسمتهای نامبرده عیب جزئی داشته باشد همواره تصویر روی صفحه ظاهر می شود ولی دامنه کنتر است آن خیلی از وضع عادی کمتر است.

        برای یافتن محل دقیق عیب باید ابتدا آزمایش کرد که آیا سیگنال IF از تیونر به تقویت کننده IF می رسد یا نه و آنگاه هر قسمت را جداگانه بررسی کرد.

    قسمتهای مورد بررسی:

    1-اسیلاتور تیونر.

    2-تقویت کننده HF .

    3-آشکارساز تصویر.

    1- معایب قسمت HF و IF          تجزیه و تحلیل عوامل عیب

    سطوح سیاه و سفید در تصویر سنکر نیزاسیون عمودی کار نمی کند صدا معمولی

    این حالت هنکام مدولاسیون بیش از اندازه فرکانس 50

    هرتس در تقویت کننده IF رخ می دهد.

        وقتی میزان این مدولاسیون زیاد نباشد می توان تصویر را بطور کامل مشاهده کرد ولی سطوح سیاه و سفید باز هم

    در آن دیده می شوند. در بعضی از حالات سنکرو نیزاسین عمودی نیز از کار می افتد و با کلید تنظیم فرکانس انحراف عمودی هم نمی توان آن را مجدداً به وضع عادی برگرداند.

        مدولاسیون فرکانس 50 هرتس به علت کم شدن اثر فیلتر منبع تغذیه اتفاق می افتد و باید المانهای این فیلتر امتحان شوند.

    قسمتهای مورد بررسی:

    < >المانهای فیلتر منبع تغذیه .خازنهای بی پاس تقویت کننده IF .تجزیه و تحلیل عوامل عیب        2-معایب تقویت کننده Video

    درجه وضوح تصویر کم ولی فوکانس آن درست است.

      یک چنین تصویری این ظن را به وجود می آورد که

    فوکانس تصویر خراب است. در حالی که دقت بیشتر در

    مسیر سطرها جلاف آن را ثابت می کند . صاف و واضح

    نبودن تصویر اغلب با لکه دار شدن لبه های فوقانی و تحتانی

    تصویر همراه است. قطع فرکانسهای بالا در سیگنال تصویر باعث بوجود آمدن چنین تصویری می شود . وقتی جزئیات سیاه و سفید بدون سیاه های سفید رنگ باشند می توان قبول کرد که فرکانسهای پایین سیگنال ثصویر بدون تضعیف به لامپ تصویر راه میابند.

    تضعیف فرکانسهای بالا می تواند از معیوب بودن یک یا چند المان در تقویت Video و یا عدم تنظیم قسمتهای HF و IF ناشی شود. از آنجایی که بوبینهای تقویت کننده Video برای کمپنزاسیون فرکانسهای بالا بکار می روند رل آنها در فرکانسهای بزرگتر و باید قبل از همه بررسی شوند.

        تنظیم تقویت کننده های if تصویر نیز باید برای اطمینان از رسپانس صحیح بررسی شوند.

    قسمتهای مورد بررسی:

    < >اتصال کوتاه بوبینهای 430L و 431L .باز بودن بوبین 431L .تنظیم تقویت کننده IF تصویر .2.معایب تقویت کننده Video        تجزیه و تحلیل عوامل عیب

    صفحه تصویر روشن ورده سطرها قابل تشخیصند صدا معمولی است ولی تصویر دیده نمی شود.

     

                                                             عدم وجود تصویر در این حالت از نقصی در طبقه

                                                             Video ناشی می شود. در برگیرنده های

                                                                Intercarrier که if صوت از آشکارساز

     

    تصویر گرفته می شود. می توان قبول کرد که قسمت HF و تقویت کننده های IF

    تصویر سالمند. سیگنال تصویر در ناحیه ای بین آشکارساز و لامپ تصویر از بین می رود.

    به کمک یک اسیلوسکوپ می توان مسیر آن را تعقیب و محل قطع آن را پیدا کرد.

    قسمتهای مورد بررسی:

    < >ترانزیستور (یا لامپ) تقویت کننده Video .ولتاژ تغذیه این تقویت کننده .باز بودن بوبین 430L ، 703L و 431L .اتصال کوتاه شبکه کنترل و کاتد لامپ تصویر .اتصال کوتاه ورودی تقویت کننده Video .

    سیاهیای تصویر به اندازه کافی سیاه نیستند سنکرونیزاسیون ضعیف است.

     

    3-معایب تقویت کننده Video      تجزیه و تحلیل عوامل عیب

                                                              وقتی نقطه کار تقویت کننده Video درست

                                                               نباشد تقویت سیگنال مرکب تصویر در تمام

                                                              قسمتها بطور خطی انجام نمی شود در این حالت دامنه های مربوط به قسمتهای سیاه تصویر و نیز دامنه سنکرون تضعیف می گردد. بدین ترتیب با کم شدن دامنه امپولسهای سنکرون سیستم سنکرونیزاسیون دچار اغتشاش و سیاهیهای تصویر نیز حذف می گردند. گاهی که دامنه کنتراست نیز خیلی بالاست سنکرونیزاسیون مختل می گردد. زیرا از طریق سیستم AGC دامنه سیگنال IF به ضرر

    دامنه های امپولسهای سنکرون پایین آورده می شود.

    قسمتهای مورد بررسی:

    < >نقطه کار تقویت کننده Video .تجزیه و تحلیل عوامل عیب            2-معایب تقویت کننده Video

    خطوط سیاه تصویر ضخیم و سایه دارند.

     

     افزایش بیش از حد دامنه فرکانسهای پایین در

    سیگنال تصویر باعث برجستگی قسمتهای سیاه

    تصویر و سایه دار بودن آنها می شود.

        این عیب از افزایش مقاومت بار آشکار ساز و یا تقویت کننده Video بوجود می آید . این موضوع نتنها دامنه فرکانسهای پایین را بلا می برد بلکه با اثر گذاشتن آنها باعث تضعیف بیشتر فرکانسهای بالا می گردد.

    قسمتهای مورد بررسی :

    < >مقاومتهای 187R و 188R .مقاومت 431R .تنظیم گیرنده .3-معایب سنکرونیزاسیون         تجزیه و تحلیل عیب

     

     

    سنکرونیزاسیون افقی و عمودی ضعیف یا از کار افتاده صوت و تصویر رضایتبخش.

     

                                                            با توجه به اینکه صوت و تصویر معمولی اند قسمتهای

                                                          HF و IF مسلماً بی عیبند . از آنجایی هر دو

                                                         سنکرونیزاسیون افقی و عمودی خراب هستند باید

                                                            باید منبع نقص در تقویت کننده سنکرون و یا فیلتر

    دامنه باشد چون این دو طبقه برای هر دو سنکرونیزاسیون مسئولند.

        در برگیرنده هایی که ولتاژ AGC از طبقه فیلتر دامنه سرچشمه می گیرد هنگام معیوب بودن تقویت کننده سنکرون کنتراست تصویر نیز کاهش می یابد.

        در حالتی که سنکرونیزاسیون ضعیفی موجود باشد استفاده از یک اسیلوسکوپ برای تعیین محل عیب کار را خیلی آسانتر می کند.

    قسمتهای مورد بررسی :

    < >باز بودن یا کم شدن ظرفیت خازن کوپلاژ 278G .صحیح نبودن مقادیر مقاومتهای 267T و 391R .ترانزیستورهای 267T و 391T .ولتاژ تغذیه طبقه مشترک سنکرونیزاسیون .تجزیه و تحلیل عوامل عیب                 3. معایب سنکرونیزاسیون

     

      

    سنکرونیزاسیون عمودی از کار افتاده سنکرونیزاسیون افقی رضایت بخش

     

    این تصویر نشان می دهد که اسیلاتور انحراف عمودی

     دامنه کافی از امپلس سنکرون دریافت نمی کند و یا

    اینکه فرکانس نوسان آن بقدری از مقدار واقعی دور شده

     است که دیگر سنکرون کردن آن ممکن نیست وقتی سنکرونیزاسیون ضعیف باشد عیب در مدار انتگرالی جلو اسیلاتور قرار دارد.

        بهترین روش برای یافتن این عیب استفاده از یک اسیلوسکوپ برای مقایسه شکل و دامنه امپولسهای سنکرون و فرکانس نوسان با مشخصات گیرنده است.

    قسمتهای مورد بررسی :

    < >دامنه امپولسهای سنکرون در ورودی اسیلاتور انحراف عمودی .فرکانس اسیلاتور انحراف عمودی در صورت درست نبودن فرکانس مقاومتهای               302R و 301R اندازه گیری شود.

          3-      خازن فیدبک 306C و خازن کوپلاژ 265C .

    هر دو سنکرونیزاسیون

    ضعیف، سنکرونیزاسیون افقی از فاز خارج نوسان           دامنه انحراف افقی 

      3. معایب سنکرونیزاسیون                     تجزیه و تحلیل عوامل عیب

                                                ورود ولتاژ متناوب منبع تغذیه گیرنده به آند لامپ اسیلاتور

                                                انحراف افقی و یا به مدار فیلتر دامنه باعث ایجاد این عیب

    می گردد.

    نوسان دامنه انحراف افقی در لبه راست یا چپ تصویر در اثر ولتاژ 50 هرتس است که به ولتاژ دندانه اره ای انحراف اضافه گریده است.

    قسمتهای مورد بررسی :

    < >باز بودن و یا کمبود ظرفیت خازن 352C .ولتاژ DC تغذیه سیستم انحراف افقی .تجزیه و تحلیل عوامل عیب           3. معایب سنکرونیزاسیون

    سنکرونیزاسیون عمودی ضعیف، سنکرونیزاسیون افقی ، صوت و تصویر رضایت بخش

     

    عادی بودن تمام وظایف گیرند بجز سنکرونیزاسیون

    عمودی خود به خود عیب را در این قسمت مجزا میکند

    خوب کار نکردن سنکرونیزاسیون عمودی در اثر کمبود

     دامنه امپولسهای سنکرون در ورودی اسیلاتور و یا اشتباه

    بیش از حد فرکانس نوسانات اسیلاتور به وجود می آید.

        برای تعیین محل دقیق عیب در اینجا نیز باید از یک اسیلوسکوپ کمک گرفته شود. از یک طرف باید فرکانس اسیلاتور اندازه گیری و از طرف دیگر دامنه امپولسهای سنکرون در ورودی سیستم انحراف عمودی با مشخصات گیرنده مقایسه کردد . در صورتی که فرکانس اسیلاتور اشتباه باشد باید عیب را در یکی از المانها تعیین کننده فرکانس جستجو کرد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدار تلویزیون

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون, مقاله در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون, تحقیق درباره تحقیق مقاله مدار تلویزیون, مقاله درباره تحقیق مقاله مدار تلویزیون, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدار تلویزیون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت