تحقیق مقاله اسطرلاب

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: word کد فایل: 14430
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اسطرلاب

    اسطرلاب ایرانی متعلق به سده هجدهم میلادی که سازنده آن نامشخص است. صفحه گرد کوچکتر دارای ۱۳ میخچه یا پیکانک کمانی شکل است. جهت و اشاره پیکانک‌ها، موقعیت درخشان ترین و روشن ترین ستاره‌ها را نشان می‌دهند. نام ستاره‌ها در پایین هر پیکانک حک شده‌است. صفحه گرد بزرگتر به وسیله خطوط هماهنگ ترسیم شده‌است.
    این اسطرلاب در موزه تاریخ علم کمبریج نگهداری می‌شود.

    اجزای اسطرلاب

    حلقه:این قطعه دایره‌ای است فلزی که به هنگام کار با اسطرلاب مىتوان آن‌را به عنوان دستگیره به کاربرد، یا به جایى آویخت. گاه حلقه دیگری نیز که ممکن است فلزی، نخى یا ابریشمى باشد و آن‌را علاقه مىنامند، به آن مىافزایند.

    عروه:این اندام دایره‌ای فلزی است که میان حلقه و کرسى قرار مىگیرد. نقش این دو (یا سه) اندام فراهم شدن امکان چرخش کامل اسطرلاب و قرار گرفتن آن در جهت صحیح به هنگام کار با آن است.

    کرسی : زائده‌ای است بر قوس کوچکى از محیط اسطرلاب که عروه بدان متصل مىشود.

    اُم : ام صفحه اصلى و غیرقابل انتقال اسطرلاب است و دیواره‌ای آن‌را در برمىگیرد و صفحات دیگر که قابل انتقالند، روی آن قرار مىگیرند. عرض دیواره به 360 تقسیم شده است. بر کف این صفحه، چندین دایره که مرکز آنها مرکز صفحه است، رسم شده‌اند، و در هر یک از این دوایر، نام چندین شهر نوشته شده است. این صفحه بیشتر برای یافتن جهت قبله به کار مىرود.

    حجره : فضای تهى که از ام اسطرلاب و دیواره آن تشکیل مىشود و صفحه‌های قابل انتقال اسطرلاب و عنکبوت در آن جای مىگیرند.

    صفایح : صفایح صفحاتى دایره شکلند با سوراخى در مرکز دایره که محور اسطرلاب از آن مىگذرد (شکل 1، شم 4) و یک فرو رفتگى در نقطه‌ای از پیرامون، برای آنکه به کمک یک برآمدگى در دیواره حجره، در جای خود قرار گیرد و از گردش آن جلوگیری گردد. بر روی هر صفحه، 3 دایره که مرکز آنها مرکز صفحه است، رسم شده، و هر کدام به ترتیب درازای شعاع نشان دهنده مدارهای رأس‌الجدی، رأس‌الحمل و رأس‌السرطانند. این ترتیب مربوط به اسطرلاب شمالى است؛ در اسطرلاب جنوبى دایره کوچک‌تر مدار رأس‌الجدی و دایره بزرگ‌تر مدار رأس‌السرطان خواهد بود. بر روی صفحات، همچنین دو قطر عمود بر هم رسم شده است؛ قطر افقى را خط مشرق و مغرب خوانند (نیمه چپ خط مشرق، و نیمه راست خط مغرب است) و قطر عمودی، از کرسى تا مرکز، خط نصف‌النهار است و نیمه دیگر آن خط وتدالارض، یا خط نصف‌اللیل نامیده مىشود

    عنکبوتیه + شذیه

    عِضاده + انبویه

    محور (قطب)

    فرس یا اسبک

    محاسبات

    در شکل روبرو، زیر محاسبه صفحه مُقَنطَرات که در مقیاس سدسی است، نشان داده شده است.

    زیر محاسبات مقنطرات، دوایر سموت، ساعات، اسطرلاب مسطح سدسی

    کاربردهای اسطرلاب

    طالع بینی معروفترین کاربرد استاریاب (اسطرلاب) بوده تعیین روز و ساعت خوش یمن برای ازدواجها و تصمیمات مهم و اینکه چه موقع قمر در عقرب است و ... اما کاربرد عملی این ابزار برای تعیین ظهر شرعی بوده است. برای این ابزار بیش از ۳۰۰ کاربرد مطرح کرده اند. از کاربردهای زمان اسلامی آن می‌توان به قبله یابی و تعیین ساعات اذان‌ها اشاره کرد. به برخی از کاربردهای نجومی آن در زیر اشاره شده‌است:

    نمایش آسمان در لحظه دلخواه

    محاسبه زمان طلوع و غروب اجرام آسمانی در زمان دلخواه

    اندازی گیری فواصل و ارتفاعات با روشهای هندسی و مثلثاتی

    محاسبه مکان اجرام آسمانی در آسمان

    تعیین زمان از طریق مشاهده اجرام آسمانی

    تعیین طول روز و طول شب

    یکی دیگر از کاربردهای اسطرلاب در زمان‌های گذشته طالع بینی بوده‌است.قدماء اعتقاد داشتند که صورت فلکی‌ای که در لحظهٔ تولد هر کس، در حال طلوع است، صورت فلکی طالع آن فرد است. آن‌ها برای هر یک از آن صورت فلکی‌ها خصوصیاتی را در نظر گرفته بودند که همان خصوصیات فرد بودند. اما آن‌ها فقط از صورت فلکی‌های دایره‌البروجی برای این کار استفاده می‌کردند که این صورت فلکی‌ها در اسطرلاب نشان داده شدند و به کمک اسطرلاب به راحتی می‌توان صورت فلکی طالع هر فرد را، با دانستن موقعیت خورشید در آن لحظه، مشخص کرد.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اسطرلاب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب, مقاله در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب, تحقیق درباره تحقیق مقاله اسطرلاب, مقاله درباره تحقیق مقاله اسطرلاب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اسطرلاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت