تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا»

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 14482
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا»

    گروه بورس: به دنبال انتشار گزارش حسابرس مستقل شرکت صدرا و اعلام عدم اظهارنظر از سوی موسسه حسابرسی، مواردی در این خصوص از سوی تنی چند از فعالان حرفه حسابرسی در روزنامه دنیای‌اقتصاد مطرح شد.

     

    در پی این موضوع پس از گذشت چند روز، حسابرس مستقل اعلام کرد، به دلیل روشن شدن وضعیت برخی قراردادهای صدرا در تیرماه، بررسی صورت‌ های مالی صدرا به اظهارنظر مشروط از سوی موسسه حسابرسی منتهی شده است. همزمان شرکت صنایع فراساحل (صف) با درج نامه‌‌ای به جامعه حسابداران رسمی، خواستار اقدام فوری در خصوص بررسی موارد مطرح شده از سوی حسابرس مستقل و تطبیق آن با گزارش‌های منتشر شده از سوی صدرا توسط کمیته کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی شده است.
    شرکت «صف» با ارسال رونوشت نامه یاد شده به شماره 2206/88-59-ف مورخ24 /4/ 88 به روزنامه دنیای‌اقتصاد و نیز کپی نامه ارسال شده از سوی «صدرا» به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به شماره 1904/236-11 مورخ 9/4/88، به این روزنامه، گزارش عدم اظهارنظر حسابرس در مورد صدرا را رد کرده است.
    در این نامه‌ها آمده است:
    احتراما، به استحضار می‌رساند که اخیرا گزارشی تحت عنوان «بررسی اجمالی شش‌ماهه سال 1387» شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفته است. گزارش مذکور که از سوی موسسه حسابرسی هشیار بهمند و با امضای آقایان عباس هشی و محمد سخائی‌فر صادر گردیده، حاوی موارد و مطالبی است که مورد توجه نشریات مختلف قرار گرفته و مطالب متعددی پیرامون محتویات آن در نشریات علی‌الخصوص نشریات اقتصادی انعکاس یافته است.
    همچنین موسسه هشیار بهمند به مدیریت نامبردگان فوق‌الذکر ظرف دو روز اخیر گزارش حسابرسی یک‌ساله منتهی به 30 اسفندماه 1387 شرکت صدرا را نیز منتشر نموده‌ است. متاسفانه موسسه مذکور در گزارش‌های فوق‌الذکر مطالب کذب، بی‌اساس و عاری از حقیقت و دقت را به شرکت صنایع فراساحل (صف) نسبت داده و عملا زمینه تشویش اذهان عمومی و دست‌اندرکاران بازار سرمایه و ذینفعان محترم را فراهم نموده است.
    اکاذیب ذکر شده در گزارش‌های موسسه حسابرسی هشیار بهمند به گونه‌ای است که حکایت از کم‌کاری، بی‌توجهی و فقدان مسوولیت نامبردگان و مضافا با توجه به مکاتبه قبلی یکی از اشخاص حقوقی سهامدار در شرکت صدرا خطاب به جنابعالی، حاکی از وجود روابط نادرست و خارج از موازین حرفه‌ای آن موسسه با سهامدار عمده قبلی شرکت نیز می‌باشد.
    با توجه به مراتب فوق، قطعا پرونده حسابرسی تهیه شده از سوی موسسه مذکور در زمان تهیه گزارش‌ها نیز حاوی مستندات، نتیجه‌گیری‌ها و رسیدگی‌های منطبق با استانداردهای حسابرسی نبوده ...
    ... و لذا ضمن آن که شرکت صف طی روزهای آتی شکواییه خود را همراه با مستندات مربوطه جهت رسیدگی به آن جامعه محترم تسلیم خواهد نمود، موکدا درخواست می‌نماید که به جهت ثمربخش بودن بررسی‌های آن جامعه و فراهم آوردن امکان دستیابی به حقایق، دستور فرمایید بلافاصله کلیه پرونده‌های حسابرسی سال 1387 شرکت صدرا (اعم از پرونده‌های جاری و دائم و بررسی اجمالی) از موسسه مذکور اخذ و در اختیار کمیته کنترل کیفیت جامعه قرار گیرد تا نحوه رسیدگی‌ها، نتیجه‌گیری‌ها و گزارشگری موسسه مذکور در اجرای استانداردهای حسابرسی و همچنین مستندات و توضیحات مشروح که متعاقبا از سوی شرکت صف ارائه می‌گردد، از سوی کمیته کنترل کیفیت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ضمنا پاسخ شرکت صدرا به گزارش حسابرس که بیانگر بخشی از بی‌دقتی، بی‌توجهی و بی‌اساس بودن مطالب گزارش حسابرس می‌باشد، اجالتا تا ارائه شکواییه شرکت به پیوست تقدیم می‌گردد.
    از سوی دیگر در نامه صدرا به اداره نظارت بر ناشران بورسی آمده است:
    احتراما پیرو نامه شماره 1861/236 - 11 مورخ 08/04/1388، همان گونه که مستحضر می‌باشید صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به 31/06/1388 (حسابرسی نشده) به دلیل کامل نبودن ترکیب اعضای هیات‌مدیره و عدم حضور مدیرعامل شرکت، با تاخیر در اردیبهشت‌ماه 1388 (بلافاصله پس از کامل شدن ترکیب اعضای هیات‌مدیره و تعیین مدیرعامل جدید) جهت آن سازمان محترم ارسال گردید.
    گزارش حسابرس مستقل شرکت در خصوص صورت‌های مالی فوق‌الذکر در تاریخ 04/04/1388 نهایی و به این شرکت ارائه شده است. لذا به پیوست یک نسخه از صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به 31/06/1388 به انضمام گزارش حسابرس مستقل و پاسخ شرکت در خصوص بندهای مطرح شده در گزارش حسابرسی مذکور، ایفاد می‌گردد.خواهشمند است اقدامات لازم را معمول فرمایید.
    در ادامه این نامه توضیحات لازم درخصوص گزارش اجمالی حسابرس بابت صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به31/ 06 /1388 ارائه شده است. در این توضیحات آمده است:
    درخصوص موارد مطروحه در گزارش حسابرس محترم لازم به ذکر است که بسیاری از بندهای شرط این گزارش ناشی از عدم‌رسیدگی دقیق و کافی به مدارک و ورود به مسائل مربوط به حداقل 15 سال گذشته شرکت بدون توجه و بررسی کافی اسناد و مدارک آن زمان، نادیده گرفتن این مهم که در تمام سال‌های مذکور حسابرسان مستقل شرکت (سازمان حسابرسی 11 سال و موسسه حسابرسی بیات رایان 4 سال) پس از بررسی اسناد و مدارک نسبت به صورت‌های مالی اظهارنظر نموده و مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت نیز عملکرد هیات‌مدیره و صورت‌های مالی را تصویب نموده‌اند، می‌باشد. لذا اظهارنظر حسابرس محترم سال 1387، درخصوص موارد انجام‌یافته در سالیان گذشته که مورد اظهارنظر حسابرسان و مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت در آن سال‌ها قرار گرفته است، منطقی نمی‌باشد. با توجه به مراتب فوق، برخی موارد ایراد در گزارش حسابرسی اجمالی صورت‌های مالی مذکور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
    1 -  در ارتباط با بند 3 گزارش اجمالی حسابرس:
    الف) نحوه تاسیس شرکت صنایع فراساحل (صف):
    شرکت صنایع فراساحل (صف) به موجب مصوبه شماره 489 مورخ 21/02/1372 هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (مالک 90درصد سهام صدرا) با مشارکت شرکت صدرا و بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی) تاسیس گردید. (مطابق افشا انجام‌شده در یادداشت (10)، صفحه (20) صورت‌های مالی سال 1372 و صفحه 19 گزارش فعالیت هیات‌مدیره سال 1372 پیوست‌های 1 و 2) و درخصوص افزایش سرمایه‌های سال‌های 1372 لغایت 1374 و عدم‌مشارکت شرکت صدرا در افزایش سرمایه‌ها لازم به ذکر است که این موارد تماما در گزارش فعالیت سال 1372 هیات‌مدیره شرکت صدرا به مجمع عمومی صاحبان سهام، صفحات 34 و 35 افشا (پیوست 2) و به استحضار سهامداران شرکت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مالک 90درصد، صندوق حمایت و بازنشستگان آینده‌ساز مالک 10درصد سهام) رسیده و براساس صورتجلسات مجامع عمومی آن سال‌ها به اتفاق آرا به تصویب صاحبان سهام رسیده است.
    ب) با عنایت به قسمت الف بند 3 گزارش مذکور لازم به توضیح است که:
    با توجه به توضیح ارائه‌شده فوق موضوع فعالیت شرکت صنایع فراساحل (صف) در زمان سهامداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گزارش فعالیت هیات‌مدیره و صورت‌های مالی آن زمان به استحضار مجامع صاحبان سهام و حسابرسان مستقل آن سال‌ها رسیده و مورد تصویب قرار گرفته است و در سنوات 1381 الی 1382 (سال‌های واگذاری سهام شرکت صدرا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس اوراق بهادار و خرید بخش عمده سهام توسط شرکت‌های مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران) موضوع فعالیت و اعضای هیات‌مدیره شرکت صنایع فراساحل (صف) در صفحات 26، 11 و 36 به ترتیب گزارش‌های فعالیت هیات‌مدیره به صاحبان سهام سال‌های 1381، 1382، 1383 به صورت مشروح افشا شده است (پیوست 4) و مجامع مورخ 29/04/1382 و 11/03/1383 و ... گزارشات فعالیت هیات مدیره و صورت‌های مالی را تایید و تصویب نموده‌اند. لازم به ذکر است که در مجامع مورخ 11/03/1383 و ... که صورت‌های مالی و فعالیت‌های هیات‌مدیره در سال‌های 1382 و 1383 را تایید و تصویب نموده‌اند، ریاست مجمع با آقای محمد مهرزاد (مدیرعامل وقت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی) و ناظران آن آقایان فضل‌الله معظمی (مدیرعامل وقت شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در سال‌مالی مورد گزارش، سال 1387) و آقای ...... (........) بوده‌اند. (پیوست 5)
    با توجه به مراتب فوق و با در نظر گرفتن این موضوع که موارد مذکور در گزارشات به مجامع عمومی صاحبان سهام افشا شده و توسط این مجامع نیز با امضای هیات‌رییسه‌ای که اعضای آن مالکان سهام عمده شرکت می‌باشند، تصویب شده است، لذا ذکر این جمله در قسمت الف، بند 3  گزارش اجمالی مبنی‌بر اینکه «صرفا برخی از سهامداران از قبیل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز (مربوط به کارکنان سازمان گسترش از جمله شرکت صدرا)، شرکت صنایع دریا‌فن قشم که از جمله سهامداران شرکت صف نیز می‌باشند، از وضعیت رقابتی اطلاع داشته‌اند. افشای این وضعیت در صورت‌های مالی قابل‌ارائه به کلیه سهامداران و اخذ مصوبه کتبی مجمع سهامداران شرکت صدرا نسبت به وضعیت رقابتی مزبور ملاحظه نشده است.» کاملا بی‌اساس بوده و ناشی از عدم‌رسیدگی به مدارک و مستندات شرکت می‌باشد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا»

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , مقاله در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , تحقیق درباره تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , مقاله درباره تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا» ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله گزارش حسابرس «صدرا»
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت