تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 14493
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟

    لارنژیت چیست ؟

     

    لارنژیت التهاب خفیف حنجره و بافت های مجاور، که باعث خشونت موقت صدا می گردد. این عارضه در طی همه گیری های فصلی عفونت های ویروسی (اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار) شایع تر است .

    لارنژیت هنگامی رخ می‌دهد که حنجره - محل قرارگیری تار های صوتی - ملتهب می‌شود و عموما با خشن شدن یا از دست رفتن صدا همراه است.حنجره در راس راه هوایی که به ریه ختم می‌شود، یعنی نای قرار دارد.حنجره حاوی تارهای صوتی است.التهاب یا عفونت این تارهای صوتی باعث تورم آنها می‌شود.

     

     

    این تورم به خشونت صدا و گاهی انسداد راه‌ هوایی می‌انجامد.

    اغلب موارد لارنژیت ناشی از عفونت‌های ویروسی و نمی‌توان آنها را با آنتی‌بیوتیک معالجه کرد. این موارد در اغلب موارد خود به خود بهبود پیدا می‌کند و معمولا به اشکال تنفسی منتهی نمی‌شود.

    در موارد نادری، لارنژیت به علت عفونت باکتریایی رخ دهد مانند باکتری دیفتری یا باکتری "هموفیلوس آنفلوآنزا". در این موارد ممکن است اختلال حاد تنفسی رخ دهد.

    لارنژیت ممکن است جرئی از علائم سرماخوردگی،آنفلوآنزا یا ذات‌الریه باشد.

    سایر علل لارنژیت ناشی از آلرژی یا عوامل آسیب‌رسان به حنجره است.

    لارنژیت علاوه بر از دست رفتن صدا ممکن است با علائم دیگری مانند تب و تورم عقده‌های لنفاوی در گردن همراه باشد.

     

    علایم شایع :

     

     
    -  خشونت صدا یا آهسته شدن صدا
     گلودرد؛ تحریک پشت حلق-
    - احساس توده در گلو
    - تب خفیف
      اشکال در بلع -

     به ندرت خستگی-

     

     

     
    علل :

     

     
    التهاب تارهای صوتی و بافت های اطراف ناشی از
    ویروس ها شایع
    باکتری هابه ندرت
    آلرژی ها
    استفاده بیش از حد از صدا
    اختلالات تعادل الکترولیت ها، به ویژه سطح پایین پتاسیم که باعث ضعف عضلانی می گردد (گاهی
    تومورها به ندرت
    عوامل افزایش دهنده خطر
    مواجهه با محرک هایی نظیر کپک ها، گرده گیاهان و آلاینده ها که توسط سیستم های خنک کننده یا گرم کننده در هوا منتشر شده اند.
    هوای فوق العاده سرد
    استعمال دخانیات
    مصرف بیش از حد الکل
    بیماری تنفسی اخیر، نظیر برونشیت یا پنومونی
    پیشگیری
    خودداری از فریاد زدن یا استفاده بیش از حد از صدا
    درمان دقیق عفونت های تنفسی
    عواقب موردانتظار
    لارنژیت ویروسی خودبه خود در عرض 14-10 روز بهبود می یابد. عفونت های باکتریایی نیز با درمان آنتی بیوتیکی در عرض 10-7 روز قابل درمان هستند.
    عوارض احتمالی
    خشونت صدای مزمن
    درمان

     

    اصول کلی
    بررسی های تشخیصی معمولاً شامل معاینه با لارنگوسکوپی است .
    از صدای خود استفاده نکنید. با دیگران با نجوا ] صدای آهسته [ صحبت کرده یا منظور خود را از طریق نوشتن به دیگران منتقل کنید. در اکثر موارد استراحت دادن به صدا به مدت چند روز تنها اقدام لازم است .
    از یک دستگاه مرطوب کننده اولتراسونیک با بخار سرد جهت مرطوب کردن هوا و تسکین احساس تنگی در گلو استفاده کنید. دستگاه بخور را هر روز تمیز کنید.
    بخور گرم نیز کمک کننده است .
    از سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن اجتناب کنید.
    داروها
    در موارد خفیف استفاده از داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن آسپرین یا شربت سرفه ممکن است کافی باشد.
    فعالیت
    استراحت بیش از روزهای معمولی .
    رژیم غذایی
    رژیم خاصی نیاز نیست . افزایش مصرف مایعات ممکن است سودمند باشد.
    در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
    اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار خشونت صدا یا سایر علایم لارنژیت به مدت بیش از دو هفته باشید. این حالت ممکن است یکی از نشانه های زودرس سرطان حنجره باشد.
    بدحالی شدید، تب بالا یا اختلال تنفس . در صورت بروز این علایم در یک کودک فوراً به پزشک مراجعه کنید.

     

     

     

     

    به گفته یک فوق تخصص گوارش، افراد سیگاری، معتاد و کسانی که در محیط‌های آلوده کار می‌کنند بیش از سایرین به لارنژیت مبتلا می‌شوند

     

     

     

     

    به گفته یک فوق تخصص گوارش، افراد سیگاری، معتاد و کسانی که در محیط‌های آلوده کار می‌کنند بیش از سایرین به لارنژیت مبتلا می‌شوند.
    دکتر ایرج خسرونیا، متخصص بیماریهای داخلی در خصوص علت بروز بیماری لارنژیت گفت: لارنژیت التهاب لارنس است که بصورت گرفتگی صدا، تب و احساس‌ خفگی تظاهر پیدا می‌کند؛ گاهی نیز ممکن است با اسپاسم شدید و خفگی همراه باشد.
    وی با اشاره به علل میکروبی، ویروسی، قارچی و حتی حساسیت اظهار داشت: نوع آلرژیک لارنژیت از انواع خطرناک‌ آن است و ممکن است منجر به مرگ شود.
    این متخصص همچنین ابتلا به نوع میکروبی را به علت آلودگی محیطی و از طریق مصرف غذا یا هوای آلوده برشمرد و افزود: به این ترتیب بیماری از شخصی به شخص دیگر به وسیله دست دادن منتقل می‌ِشود، این در حالیست که این نوع بیماری با دارو درمانی به راحتی قابل کنترل است.
    دکتر خسرونیا شیوع نوع ویروسی بیماری لارنژیت را در فصول پاییز و زمستان ذکر و تصریح کرد: این نوع بیماری با سرفه و عطسه کردن در محیط پخش شده و به سرعت شیوع می‌یابد.
    وی کسانی را که دچار اختلالات دستگاه ایمنی هستند، در معرض لارنژیت قارچی دانست و تصریح کرد: نوع قارچی و آلرژیک این بیماری معمولا نیاز به بستری و عمل داشته و انواع دیگر به صورت سرپایی قابل درمانند.
    وی افزود: تشخیص سریع علت و در نتیجه درمان به موقع، از بستری شدن بیمار و مشکلات ناشی از حادشدن بیماری جلوگیری به عمل می‌آورد.
    این متخصص میزان ابتلای کودکان و افراد مسن را بیش از افراد جوان عنوان کرد و گفت: در فصل پاییز با بیشترین میزان ابتلا، ۵ تا ۲۰ درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند.
    دکتر«خسرونیا» در پایان با تاکید بر خودداری این بیماران از مصرف برخی از غذاهای پروتئین‌دار مانند تخم مرغ و شیر گفت: این مواد غذایی باعث ایجاد کهیر و خارش درسطح پوست و در ضمن متورم شدن لارنس ملتهب در افراد مبتلا می‌شود. همچنین افراد دچار لارنژیت باید از مصرف غذاهای حساسیت زا نظیر مواد رنگی و ادویه جات و به‌طورکامل موادی که به آن حساسیت دارند به شدت پرهیز نمایند.

     

    خشونت صدا چیست؟

     

    خشونت صدا یک اصطلاح عمومی برای تغییرات غیر طبیعی صدا می باشد. در هنگام خشونت صدا ممکن است صدای فرد در هنگام ادای کلمات هوا آلود، خشن و یا توأم با تقلاّ در حین بیان آن باشد و همچنین ممکن است در بلندی یا زیر و بمی صداها تغییراتی رخ دهد. معمولا" تغییرات صدا ناشی از اختلالات چینهای صوتی (که بخش تولید صدا ی حنجره می باشد) هستند. در هنگام تنفس چینهای صوتی از هم جدا هستند. هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن آنها به هم می چسبند و با خروج هوا از ششها چینها می لرزند و صدا تولید می شود. هر چه چینهای صوتی سفت تر کشیده شده و کوچکتر باشند سریعتر لرزش پیدا می کنند. لرزشهای سریعتر، صدای با فرکانس بالاتری را ایجاد می کند. وجود تورم یا توده در چینهای صوتی از به هم چسبیدن صحیح آنها جلوگیری کرده و باعث تغییر صدا می شود.

    علل خشونت صدا

    التهاب حاد حنجره (لارنژیت حاد): خشونت صدا دلایل زیادی دارد. خوشبختانه بیشتر آنها خطرناک نیستند و در مدت زمان کوتاهی رفع می شوند. شایع ترین علل آن شامل لارنژیت حاد (معمولا" ناشی از تورم ایجاد شده در اثر سرماخوردگی معمولی)، عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی یا تحریک پذیری حاصل از استفاده بیش از حد از صدا مثل جیغ زدن در مسابقات ورزشی یا کنسرتها می باشد.

    خشونتهای طولانی مدت صدا معمولا" ناشی از استفاده صداهای خیلی بلند، نامتناسب و بیش از حد می باشد. این عادات می توانند منجر به تشکیل ندول صوتی شوند ( ندول خواننده ها ) که معمولا" یا بصورت رشدهای پینه مانندی بر روی تارهای صوتی و یا بصورت پولیپهای چین های صوتی و تورم های خیلی بزرگ هستند.

    ندول صوتی: در کودکان و بزرگسالانی شایع است که صدایشان را به هنگام کار یا بازی بالاتر ازحد معمول می برند. پولیپ ها یا گره ها معمولا" منجر به سرطان نمی شوند.

    بازگشت محتویات معده به مری: یک دلیل شایع خشونت صدا در بزرگسالان مسن تر بازگشت محتویات معده به مری می باشد. در این حالت اسید معده به مری باز می گردد و سبب تحریک چینهای صوتی می شود. بیشتر چنین بیمارانی علایمی از سوزش سر دل یا ترش کردن معده ندارند. در این حالت معمولا" خشونت صدا صبح ها بدتر است و در طول روز بهتر می شود. ممکن است چنین افرادی احساس یک توده و چسبیدن ترشحات در گلو یا احساس نیاز بیش از حد به پاک کرددن گلویشان را داشته باشند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟

    فهرست:

    علایم شایع لارنژیت

    - علل لارنژیت

    - درمان لارنژیت

    - پیشگیری لارنژیت

    - ارزیابی لارنژیت

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, مقاله درباره تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله لارنژیت چیست ؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت