تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 15013
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن

    مقدمه

    افسردگى، یکى از رایج‏ترین اختلال ‏هاى عاطفى است با توجّه به رواج فراوان افسردگى و آثار بسیار ناخوشایند آن، تاکنون کوشش‏هاى بسیارى براى پى بردن به علل این پدیده صورت گرفته اما با وجود این کوشش‏ها در زمینه پیشگیرى از افسردگى و درمان آن، نتایج موفقیت‏آمیزى حاصل نشده است. التزام عملى به اعتقادات دینى به عنوان عامل بازدارنده بسیارى از بیمارى‏هاى روانى بویژه افسردگى، توجّه تعدادى از روان‏شناسان و دانشمندان را به خود جلب کرده است. مطالعه منابع اسلامى و نظریات دانشمندان مسلمان، این نتیجه را به دست مى‏دهد که بین التزام عملى به اعتقادات دینى (مذهب) و سلامتى روانى، هم‏بستگى مثبت وجود دارد. به نظر مى‏رسد که در چارچوب عمل به آیین مقدس اسلام، شرایط زندگى انسان طورى تنظیم مى‏شود که عوامل افسردگى‏زا از محیط زندگى، حذف مى‏گردد.

    افسردگى و علائم آن

    افسردگى را مى‏توان این چنین تعریف کرد: افسردگى عبارت است از کاهش یافتن نیرو و فعالیت جسمانى و روانى به سبب آزردگى.

    غم، برجسته‏ترین و فراوان‏ترین نشانه هیجانى هر فرد افسرده است و به دیگر معنا از نشانه هیجانى فرد افسرده، از بین رفتن شادى اوست.

    بى‏علاقگى به فعالیت و شرکت در اجتماع: توضیح این‏که از جمله عوارض افسردگى، کاهش میل به کار و فعالیت است. فرد افسرده، کم‏حوصله مى‏شود؛ انگیزه‏اى براى کار ندارد و چون با کار نکردن، امکان موفق شدن و احساس موفقیت کردن وجود ندارد، شدت افسردگى بیشتر مى‏شود؛ انسان افسرده نه‏تنها از منابع طبیعى و لذت محروم است بلکه با کار نکردن از خود ناراضى شده، بیش از پیش در کنج انزوا فرو مى‏رود.

    فرد افسرده به صورت منفى درباره خودش فکر مى‏کند. وى علاوه بر عقاید منفى و گناه نسبت به خود، همیشه آینده را با بدبینى و نومیدى زیاد مى‏بیند. او معتقد است که اقدامات وى حتى اگر بتواند از عهده آنها برآید، محکوم به شکست هستند.

    شاید موذیانه‏ترین نشانه‏ها در افسردگى تغییرات جسمانى باشد. زمانى که افسردگى وخیم‏تر مى‏شود تمام لذّات زیستى و روانى که زندگى را با ارزش مى‏سازند از بین مى‏روند. کاهش وزن و اشتها و گاهى اختلال در خواب در فرد افسرده دیده مى‏شود.

    عوامل افسردگى

    عواملى که در پیدایش و یا تشدید افسردگى مى‏تواند مؤثر باشد فراوان است. دانشمندان تأثیر یک یا چند عامل از عوامل ارثى، جسمى، اجتماعى، عاطفى و شناختى را در تجربه به آن رسیده‏اند. عواملى از قبیل: عدم تعادل بین نوعى از مواد بیوشیمیایى، در مغز به نام ناقل‏هاى عصبى ناشى از بیمارى، تغذیه نامناسب و ناکافى، استفاده از بعضى داروها بویژه داروهاى فشار خون و ضدباردارى، اختلالات تیروئید، کشمکش‏هاى خانوادگى، و... .

    درمان افسردگى

    در روش درمان افسردگى، شناخت درمانگرى در مقایسه با روش‏هاى دیگر روان‏درمانى، دارودرمانى، رفتاردرمانى و دیگر روش‏ها نقش مؤثرترى در درمان افسردگى و عدم بازگشت آن دارد. دلیل تأثیر این روش به خاطر آن است که بیشترین عوامل روانى مؤثر در پیدایش و یا تشدید افسردگى، شناختى است و یا ریشه شناختى دارد. نگرش منفى نسبت به خود، دیگران، خدا و آینده، و باورهاى نامعقول، «شناخت» هستند و احساسات منفى، ناامیدى، و سرزنش کردن خود، «ریشه شناختى» دارند. در صورتى که تغییر در باورهاى او صورت گیرد و خطاهاى معرفتى وى برایش آشکار شوند و شناخت‏ها و باورهاى او تصحیح گردند، احساسات، عواطف و رفتارهاى نابه‏سامانش تغییر مى‏یابد و به تدریج، علائم افسردگى کاهش پیدا مى‏کند و کم‏کم بهبود مى‏یابد. مذهب نیز ابتدا با ساختار شناختى ما کار دارد و سپس با اعتقاد به آن و عمل به آموزه‏هاى آن، ابعاد هیجانى و رفتارى ما را نیز تحت تأثیر قرار مى‏دهد و در این صورت است که مذهب در درمان و پیشگیرى بسیارى از بی مارى‏ها تأثیر فراوان دارد.

     

    در مورد اهمیت درمان افسردگی به این سخن حافظ بسنده میکنم که :دمی با غم به سر بردن جهان یکسر نمیارزد.البته باید توجه داشت اگر چه حدود۳۰ درصد افراد در طول عمر خود حداقل یکبار درجاتی از این بیماری را تجربه میکنند اما آنچه به طور اساسی به درمان نیاز دارد همان پابرجا بودن حداقل ۵ علامت گفته شده به مدت ۲ هفته است.اما درمان شامل ۳ قسمت است:
     
     
    ۱روان درمانی یا سایکوتراپی:
     
    میتوان گفت مهمترین قسمت درمان همین قسمت است هر چند در ایران توجه کمتری به آن
     
    می شود .اطرافیان بیمار باید سعی کنند حتی الامکان او را تنها نگذارند و محیطی صمیمی
     
    برایش بوجود آورند. به هیچ وجه نباید بیمار را به خاطر رفتارش سرزنش کرد . نکته دیگر اینکه معمولا نصیحت نتیجه عکس دارد ونباید به بیمار امر و نهی کرد و او را مجبور به خندیدن و شاد بودن کرد بلکه باید به تدریج شناختهای منفی او را اصلاح کرد.البته قسمت اصلی روان درمانی توسط یک روانپزشک ماهر انجام میشود
     
    ۲استفاده از داروها:
     
    رایجترین شکل درمان می باشد. نکته اساسی در تاثیر دلخواه داروعلاوه بر انتخاب صحیح
     
    مصرف به موقع و کامل آن به همراه اعتماد متقابل پزشک و بیمار است.انواع داروها:
     
    خط اول درمان داروهای سه حلقه ای(رایجترین) میباشد که شامل:
     
    آمی تریپتلین .نورتریپتلین.ایمی پرامین.دزی پرامین.تری میپرامین.کلومیپرامین.دوکسپینو...
     
    دوز درمانی :۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
     
    خط دوم:داروهای گرو ه مهار کننده مونو آمینو اکسیدازو شامل:
     
    مار پلان و ترانیل سیپرومین میباشد که دستور مصرف خاصی دارد و حتما باید زیر نظر پزشک
     
    مصرف شود دوزاژ:۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز
     
    خط سوم:داروهای مهار کننده جذب مجدد سروتونین شامل:
     
    فلوکستین :مهمترین داروی این گروه و می توان گفت بیخطر ترین داروی افسردگیست
     
    سرترالین.پاروکستین.فلووکسامین و..
     
    ۳الکترو شوک: در موارد خاص مانند منع مصرف دارو استفاده می شود
     
    نکته آخر اینکه اخیرا از داروهای گیاهی برای درمان افسردگی استفاده میشود که طبق اخرین گزارشات مراکز تحقیقاتی موثر ترین داروی این گروه علف چای(هایپیران) میباشد گه نتایج جالبی
    آشنایی با داروی هایپیران(موثرترین ضد افسردگی گیاهی)

     

    در گفتار قبلی در مورد علایم افسردگی مطالبی به عرض رسید .اما متاسفانه بسیاری از افراد
     
    پس از تشخیص بیماری و تجویز دارو به علت ترس از عوارض داروهای آنتی دپرسان از مصرف آنها
     
    خودداری مینمایند.از این رو طی چند سال اخیر تحقیقات فراوانی بر روی داروهای گیاهی که از
     

    عوارض کمتری برخوردارند صورت گرفته که نتیجه آنها معرفی چند نمونه داروی مناسب بوده است

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , مقاله در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , تحقیق درباره تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , مقاله درباره تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله افسردگی و راه های درمان آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت