تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 15189
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی تاسیسات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی

    لوله کشی گاز لوازم خانگی

     

    بست:

     

    برای محکم کردن شیلنگ های گاز از یک طرف به وسائل گاز سوز و از یک طرف به لوله کشی گاز حتما بایستی از بست های فلزی استفاده شود
     
     
     
    پیچاندن سیم یا هر چیز دیگر به جای بست، باعث بریده شدن و جدا شدن شیلنگ می شود و یا به خوبی و به طور محکم نمی تواند شیلنگ را نگه دارد که در هر دو صورت باعث نشت گاز خواهد شد

    پس از اطمینان ازبستهای فلزی ، با استفاده از کف صابون اطمینان حاصل نمائید که گاز از محل اتصال و یا بدنه خود شیلنگ به بیرون نشت نمی کند.

     

     

     
    توصیه می کنیم:بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز، هرگز از وسیله گاز سوز استفاده نکنید.

    دودکش:

    وسائل گاز سوز نیز همانند سایر وسائل مشابه جهت روشن شدن و سوختن مناسب نیاز به هوا دارند و تنها راه ارتباطی آنها با فضای خارج از ساختمان از طریق دودکش می باشد.گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسائل گاز سوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و یا عدم تهویه کافی فضای اتاق روی می دهند.سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که در چنین فضائی تنفس می کنند شده و به گاز گرفتگی آنها می انجامد. بنابراین برای جلوگیری از خطرات ناشی از سوختن ناقص وسائل گاز سوز و گاز گرفتگی به این نکات دقیقا توجه شود:

    ·  هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک باشد

    ·  همواره محل اتصال دودکش به وسائل گازسوز را بررسی و از محکم بودن آنها اطمینان حاصل نمائید

    ·  مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده گردیده و باعث خفگی در اثر گاز گرفتگی می شود

    دودکش وسائل گاز سوز در محل عبور از شیشه پنجره ها نباید مستقیما با شیشه در تماس باشند ریزا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و افتادن دودکش وجود دارد

     

    هر وسیله گاز سوز در اثر دو یا سه عدد زانو به سیستم دودکش موجب کندی حرکت محصولات احتراق شده و نهایتا موجب پس زدگی و خفگی ساکنان منزل می گردد
     
     
    در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع از محل خروج از پنجره باشد. هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسائل گاز سوز و مسیر مربوطه رابازرسی کنید خصوصا در فصل زمستان چنانچه در اثر باد و طوفان کلالهک از محل خود جدا شده مجددا در محل مربوطه نصب گردد..چون وجود کلاهک علاوه بر این که از نفوذ باران و برف و اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند ، در تنظیم سوخت وسیله گاز سوز و خروج محصولات احتراق مناسب است. انتهای دودکشهای وکار باید حداقل 75 سانتیمتر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

     

     
    در اینجا فقط یک نکته اساسی را مجددا ذکر می کنیم:
    هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک باشد.

    بخاری :

    با سرد شدن هوا اولین اقدام در تمامی خانواده ها آماده کردن بخاری جهت تامین گرما می باشد.اما قبل از اینکه بخاریهای گازی خود را روشن کنید به این نکات دقیقا توجه کنید تا بتوانید در کنار خانه گرم، آسایش و راحتی خیال هم داشته باشید. از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای سوختن به بخاری گاز سوز برسد.وجود روزنه های ریز درها برای این کار مفید می باشند.

    ·  از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوختهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرندبه نوع گاز سوز جدا خودداری فرمائید

    ·  بخاری ، آبگرمکن و شومینه باید به یک دودکش مجزا ومجهز به کلاهک در پشت بام متصل باشند

    ·  قرار گرفتن پرده،لباس ، رختخواب ، ظرف پلاستیک و سایر اشیا قابل اشتعال در مجاورت بخاری می تواند سبب وقوع آتش سوزی در منزل گردد

    ·  در صورتی که بعد از فصل سرما، بخاری را جمع آوری می کنید، حتما انتهای شیر را با در پوش مسدود نمائید و در هنگام وصل مجدد از افراد با صلاحیت کمک بخواهید

     

    در صورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی سوزد به آن بی تفاوت نمانید،ممکن است این نقص از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

    دقت نمائید:

    بخاری بایستی همواره با شعله آبی بسوزد.

    توجه کنید که وسائل گاز سوز (آبگرمکن ، بخاری) باشعله آبی بسوزد .در صورتی که با شعله زرد می سوزد بایستی آنرا فورا از سرویس خارج کنید و جهت رفع عیب به تعمیر کاران متخصص اطلاع دهید.

     

    آبگرمکن :
    از وسائل گاز سوزی که عمدتا پس از لوله کشی گاز منازل تهیه می شود آبگرمکن است.این وسیله که همانند وسایل گاز سوز دیگر به خودی خود هیچ خطری ندارد ودر واقع جهت استفاده به منظور راحتی و آسایش خانواده تامین می گردد چنانچه اصول ایمنی در کارکردن با آن رعایت نشود می تواند خطر ساز و فاجعه آفرین باشد.

    علاوه بر توصیه های قبلی در خصوص نصب وسائل گاز سوز که در صفحات قبل اشاره شد ، لازم است به این نکته اشاره شود که نصب آبگرمکن گازی در اتاق یا حمامی که به طور عادی هوا در آن جریان ندارد باعث کمبود اکسیژن شده و ایجاد خفگی می نماید، ضمن اینکه نصب هر گونه وسیله گاز سوز در حمام مغایر مسائل ایمنی است.

    Eتوصیه می گردد بهتر است:

    از نصب آبگرمکن دیواری در منازلی که زیر بنای آن کمتر از 50 متر مربع می باشد خودداری و به جای آن آبگرمکن زمینی استفاده شود چون مصرف آبگرمکن های دیواری بالا ست و هنگامی که در سرویس قرار می گیردموجب کمبود اکسیژن در منزل می گردد.

    Eپس همیشه یادتان باشد:

    آبگرمکن و سایر وسائل گاز سوز را هرگز در حمام وصل نکنید.

    شیلنگ :

    رعایت نکات ایمنی در خصوص استفاده از شیلنگهای مناسب برای اتصال وسائل گاز سوز به لوله کشی گاز از اهمیت ویژه وحساسی برخوردار می باشد و چنانچه این موارد نادیده گرفته شده ویا کم اهمیت شمرده شوند در نهایت باعث بروز اتفاقات ناگوار خواهند بود.

     

    لازم است قبل از اینکه وسائل گاز سوز خود را به سیستم لوله کشی گاز وصل نمائید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:
    Eتوصیه می گردد بهتر است:

    شیلنگهای لاستیکی معمولی در برابر مواد نفتی وگازی به سرعت فاسد می شوند ، به همین دلیل برای وصل کردن اجاق گاز و سایر وسائلی که استفاده از شیلنگ برای اتصال آنها به سیستم لوله کشی گاز مجاز شناخته شده اند ، باید از شیلنگهای لاستیکی تقویت شده (فشار قوی) که مخصوص گاز ساخته شده است استفاده نمود

     

     
    برای وصل کردن بخاری به لوله کشی از شیلنگ فشار قوی استفاده کنید. طول شیلنگهای گاز هرگز نباید حداکثر از یک و نیم متر باشد.
    شیلنگهای گاز هرگز نباید در معرض حرارت اجاق گاز و سایر وسایل گاز سوز قرار داشته باشند.

     

    شیلنگهای لاستیکی را باید هر چند یکبار مورد بازدید قرار داد تا اطمینان حاصل شود شیلنگهای مورد استفاده سوراخ نشده، ترک برنداشته واز محل بست بریده نشده باشند.
    Eبه شما هشدار می دهیم :

    از شیلنگهای طویل برای رساندن گاز به نقاط مختلف ساختمان استفاده نکنید.

    اجاق گاز :

    یکی از وسائلی که بی شک در منزل تمامی مشترکین وجود دارد ، اجاق گاز است.اجاق گاز وسیله ای است که بیشتر از وسائل منزل و در اکثر ساعات شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن هم مختص خانمهای خانه دار نبوده وسایر اعضای خانواده نیز کم و بیش ودر مواقع لزوم از اجاق گاز استفاده می نمایند. آمار حوادثی که بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از اجاق گاز روی میدهد متاسفانه در مقایسه با سایر وسائل گاز سوز بیشتر می باشد. به این ترتیب و با توجه به گستردگی استفاده از اجاق گاز وبرای اینکه وسیله گاز سوز مبدل به وسیله ای مطمئن جهت آسایش زندگی شما و خانواده تان گردد لازم است نکاتی را جهت آگاهی تمام اعضا خانواده شما مشترک گرامی ذکر نمائیم:

    توصیه می شود بهتر است وسائل گاز سوزی که در یک محل به طور ثابت نصب می شوند به وسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی وصل گردند

     

     
    Eحرف اول ما این است که :

     

     
    در اجاق گازهائی که پیلوت (شمعک) ندارند همیشه ابتدا کبریت را روشن و سپس شیر گاز را باز کنید.مجدداتوصیه میکنیم که از باز کردن شیر اجاق گاز قبل از روشن کردن کبریت خودداری کنید در غیر این صورت در فاصله بین باز کردن شیر اجاق گاز و روشن کردن کبریت گاز در فضای آشپز خانه منتشر شده وممکن است باعث انفجار و آتش سوزی گردد.

    اگر اجاق گاز و وسائل گاز سوزی که مورد استفاده شما قرار میگیرد دارای پیلوت(شمعک) می باشند چنانچه بعد از باز کردن شیر گاز مشعل روشن نشود معلوم میشود که یا پیلوت میزان نیست و یا خاموش شده است.در هر حال باید فورا شیر گاز را بست و به بررسی و رفع علت پرداخت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, مقاله در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, تحقیق درباره تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, مقاله درباره تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله لوله کشی گاز و نکات ایمنی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت