تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 15254
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: آمار
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش

    1 نمونه گیری جهت پذیرش

    بحث نمونه گیری جهت پذیرش یکی از مباحث مهم در کنترل کیفیت آماری محسوب می گردد. یکی از کاربردهای معمول و متداول نمونه گیری جهت پذیرش بدین صورت است که تامین کننده أی انباشته أی را برای شرکتی می فرستد. این محصول غالباً یک قطعه و یا مواد اولیه است که در فرآیند تولید این شرکت استفاده می گردد. بعد از دریافت این انباشته معمولاً نمونه أی از آن انتخاب و مشخصه کیفی مورد نظر بازرسی می شود. با توجه به اطلاعات حاصل از این نمونه تصمیمی در مورد رد یا پذیرش انباشته اتخاذ می گردد. در بعضی مواقع به این تصمیم حکم انباشته نیز گفته می شود. انباشته های پذیرفته شده در خط تولید استفاده و انباشته های رد شده یا به تامین کننده باز گردانده می شوند و یا از روشهای دیگر مورد بازرسی قرار می گیرند.

    گرچه معمولاً تصور می شود که روشهای نمونه گیری جهت پذیرش فعالیتهایی هستند که در قسمت دریافت کالا کاربرد دارند ولی باید توجه داشت که این روشها در موارد دیگری نیز قابل استفاده می باشند. به عنوان مثال، یک تولید کننده معمولاً محصول خود را در مراحل مختلف تولید، نمونه گیری و بازرسی می کند. انباشته هایی که از این طریق پذیرفته شده اند به مراحل بعدی فرآیند منتقل و انباشته های رد شده دوباره کاری و یا اسقاطی محسوب می شوند.

    نمونه گیری سه جنبه مهم دارد:

    هدف از نمونه گیری جهت پذیرش ارزیابی انباشته است و نه برآورد کیفیت انباشته. اغلب طرحهای نمونه گیری جهت پذیرش به منظور برآورد کیفیت انباشته طراحی نشده اند.

    طرحهای نمونه گیری جهت پذیرش روش مستقیمی از کنترل محسوب نمی گردد. از طریق طرحهای نمونه گیری جهت پذیرش انباشته ها پذیرش و یا رد می شوند. حتی اگر کلیه انباشته ها دارای کیفیت یکسان باشند از روش نمونه گیری بعضی انباشته ها پذیرش و بقیه آنها رد می شوند و این در حالی است که انباشته های پذیرفته شده دارای کیفیتی بهتر از انباشته های رد شده نیستند. روشهای کنترل فرآیند روشهایی هستند که به طور سیستماتیک کیفیت را بهبود می بخشند و این دقیقاً چیزی است که روشهای نمونه گیری جهت پذیرش قادر به انجام آن می باشند.

    یکی از نکات مهم در مورد استفاده از روشهای نمونه گیری جهت پذیرش عدم توانایی آنها در ایجاد کیفیت در فرآورده از طریق بازرسی است. به عبارت دیگر، این روشها باید به عنوان ابزار ممیزی جهت کسب اطمینان از انطباق خروجی فرآیند با خواسته های موردنظر استفاده گردند.

    به طور کلی سه روش برای تصمیم گیری در مورد انباشته وجود دارد: (1) پذیرش بدون بازرسی،(2) بازرسی %100( صد درصد) و با به عبارت دیگر، بازرسی تک تک محصولات انباشته و جدا سازی محصولات معیوب( محصولات معیوب ممکن است برای تامین کننده پس فرستاده شوند، دوباره کاری شوند، با محصولات خوب جایگزین شوند و یا به دور ریخته شوند) و (3)نمونه گیری جهت پذیرش.

    روشهای نمونه گیری جهت پذیرش غالباً در موارد ذیل مورد استفاده قرار می گیرند:

    1 وقتی که آزمایشها مخرب هستند.

    2 وقتی که هزینه بازرسی %100 خیلی زیاد است.

    3 وقتی که بازرسی%100 از نظر فن آوری توجیهی ندارد یا آنقدر زمان نیاز دارد که برنامه تولید مختل می گردد.

    4 وقتی که تعداد محصولاتی که باید بازرسی شوند خیلی زیاد است و میزان خطا نیز آنقدر بالاست که بازرسی %100 ممکن است باعث گردد تا تعداد محصولات معیوبی که از روش بازرسی%100 پذیرش می شوند بیشتر از محصولاتی باشند که از طریق طرحهای نمونه گیری پذیرفته می شوند.

    5 وقتی که تامین کننده از سابقه عالی در زمینه کیفیت برخوردار است و می خواهیم میزان بازرسی را از %100 به سطح کمتری کاهش دهیم ولی نسبت کارآیی فرایند تامین کننده آنقدر بزرگ نیست که بتوانیم روش بدون بازرسی را اعمال کنیم.

    6 وقتی که ریسک تعهد و مسئولیت در قبال محصول به طور بالقوه زیاد است و علی رغم رضایتبخش بودن فرآیند تامین کننده هنوز استفاده از یک برنامه نظارت مستمر برای محصول ضروری احساس می گردد.

    برتریها و ضعفهای نمونه گیری

    روش نمونه گیری جهت پذیرش در مقایسه با روش بازرسی %100 از برتری هایی برخوردار است که از میان آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

    1 هزینه کمتر به علت بازرسی کمتر

    2 خسارت کمتر به علت جا به جایی کمتر

    3 قابل استفاده در آزمایشهای مخرب

    4 دخالت تعداد کمتری پرسنل در فعالیتهای بازرسی

    5 کاهش قابل توجهی در میزان خطای بازرسی

    6 ایجاد انگیزه برای تامین کننده جهت بهبود کیفیت یا رد کل انباشته به جای فقط ارجاع محصولات معیوب

    روش نمونه گیری جهت پذیرش، از نقاط ضعفی نیز برخوردار است که از میان آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

    1 وجود ریسک برای پذیرش انباشته های بد و رد انباشته های خوب              

    2 کسب اطلاعات کمتر در مورد محصول و یا فرآیندی که آن را تولید کرده است.

    3 نیاز به برنامه ریزی و مکتوب کردن دستورالعملهای نمونه گیری جهت پذیرش در مقایسه با عدم نیاز به اینگونه فعالیتها در بازرسی%100.

    انواع طرحهای نمونه گیری

    روشهای مختلفی برای گروه بندی طرحهای نمونه گیری جهت پذیرش وجود دارد. یکی از این گروه بندیها با توجه به وصفی و یا متغیر بودن مشخصه کیفی مورد نظر تهیه گردیده است. مشخصه های کیفی متغیر مشخصه هایی هستند که در یک مقیاس عددی اندازه گیری می شوند و مشخصه های کیفی وصفی مشخصه هایی هستند که بر اساس روش برو نرو بیان می شوند. این قسمت در مورد طرحهای نمونه گیری جهت پذیرش به صورت انباشته به انباشته وقتی که مشخصه کیفی مورد نظر وصفی است بحث می کند.

    یک طرح یک بار نمونه گیری، روشی برای ارزیابی انباشته است. در این روش یک نمونه تصادفی n تایی انتخاب و بر اساس اطلاعات حاصل از نمونه تصمیم گرفته می شود که انباشته پذیرش یا رد گردد. به عنوان مثال، یک طرح یک بار نمونه گیری برای مشخصه های کیفی وصفی دارای اندازه نمونه n تای و عدد پذیرشc است. از طریق این روش ابتدا یک نمونه n تایی از انباشته به صورت تصادفی انتخاب می شود. اگر c یا کمتر معیوب در نمونه مشاهده شد انباشته پذیرش و اگر بیش از c محصول معیوب در نمونه مشاهده شد انباشته رد می شود.

    طرحهای جفت گیری قدری پیجیده تر هستند. بر اساس اطلاعات نمونه اول تصمیم گرفته می شود که (1) انباشته پذیرش شود، (2) انباشته رد گردد و یا (3) نمونه دوم انتخاب شود. اگر نمونه دوم انتخاب گردد آنگاه اطلاعات موجود در دو نمونه با یکدیگر ترکیب می شوند تا تصمیم گرفته شود که آیا باید انباشته را پذیرش یا رد کرد.

    طرحهای چند بار نمونه گیری مفهوم تعمیم یافته تری از طرحهای جفت نمونه گیری هستند. در این طرحها ممکن است بیش از دو نمونه نیاز باشد تا بتوان در مورد پذیرش یا رد انباشته تصمیم گرفت. در طرحهای چندبار نمونه گیری، اندازه نمونه ها معمولاً کوچکتر از اندازه نمونه ها در طرحهای یک بار جفت و جفت نمونه گیری هستند. حالت کلی تر طرحهای چندبار نمونه گیری طرحهای نمونه گیری پی در پی است. در این طرحها از هر انباشته یک محصول انتخاب می شود و بر اساس نتیجه حاصل از بازرسی، تصمیم گرفته می شود که انباشته پذیرش، رد و یا محصول دیگری انتخاب گردد.

    تشکیل انباشته

    چگونگی تشکیل انباشته می تواند بر مؤثر بودن طرح نمونه گیری جهت پذیرش اثر داشته باشد. چند نکته مهم در مورد تشکیل انباشته ها وجود دارد که باید به آنها توجه شود. از میان آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, مقاله در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, تحقیق درباره تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, مقاله درباره تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نمونه گیری جهت پذیرش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت