تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 15693
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب

    هنگام خرید لامپ توجه داشته باشیم که لامپ‎های رشته‎ای معمولی بیش از 3 برابر لامپ‎های فلورسنت معمولی مهتابی و حدود 5 برابر لامپ‎های کم‎مصرف برق مصرف می‎کنند. عمر لامپ‎های رشته‎ای نیز که حدود 1000 ساعت است، بسیار کمتر از لامپ‎های مهتابی و یا لامپ‎های کم‎مصرف می‎باشد.
    بطور کلی لامپ‎های مهتابی وکم‎مصرف برای کار یا مطالعه مناسب‎تر از لامپ‎های معمولی هستند و در خانه می‎توان ترکیبی از دو لامپ آفتابی و مهتابی کم‎مصرف استفاده کرد.
    انتخاب لامپ و میزان نور آن بستگی به نوع فعالیتی که انجام می‎دهیم دارد. باید دانست که برای انجام کار به خصوص اگر کار ظریفی انجام می‎دهیم، نور بیشتری مورد نیاز است تا سایه روشن‎ها بهتر دیده شوند و سرعت دید افزایش یابد. از این گذشته سن افراد نیز در نوری که استفاده می‎کنند مؤثر است، افراد مسن نیاز به نور بیشتری دارند. لازم به ذکر است که در اغلب این موارد بهتر است به جای افزایش روشنایی سقف، از نورهای موضعی چراغ مطالعه، آباژور، و... استفاده کرد.
    بطور کلی اگر مبنای خود را یک میانگین بگیریم، بنا بر محاسبات انجام شده، بهترین نور برای هر متر مربع و در یک فضای عادی با رنگ‎آمیزی معمولی، حدود 10 وات است، بنابراین یک سالن 20 متری را می‎توان با دو لامپ 100 وات یا 3 لامپ 60 وات رشته‎ای و یا دو لامپ 18 وات کم‎مصرف روشن کرد.
    اغلب دیده‎ایم که بعضی از خانواده‎ها در خانه یا آپارتمان خود از لوسترهای بزرگ با شاخه‎های متعدد استفاده می‎کنند و از این گذشته بعضاً در هر لوستر از لامپ‎های پرقدرت استفاده می‎کنند، استفاده از چنین لوسترهایی نه فقط سبب بالا رفتن بی‎رویه مصرف برق می‎شود، بلکه فشار زیادی نیز بر سیم‎کشی داخلی منزل ما وارد می‎آورد.
    مثالی می‎آوریم تا این موضوع روشن‎تر شود. خانواده‎ای را در نظر بگیرید که در سالن نشیمن و سالن پذیرایی خود از دو لوستر 10 شاخه که بر هر شاخه آن یک لامپ 60 وات تعبیه شده استفاده می‎کند و به علاوه 4 یا 5 لامپ 100 وات دیگر نیز در خانه روشن کرده باشد، در چنین حالتی ما فقط برای روشنایی محل سکونت خود نزدیک به 2 کیلووات ساعت برق یعنی تقریباً معادل مصرف یک یخچال - فریزر در طول یک شبانه‎روز نیاز داریم. با این حال چنین مصرفی ممکن است چندان به نظر نیاید و در مقایسه با مصرف برق یک بخاری برقی توجه ما را چندان جلب نکند. بنابراین بهتر آن است که در صورت استفاده از لوسترهای با شاخه‎های متعدد، از لامپ‎های کم‎مصرف ویژه لوستر استفاده کنیم و از این نوع لوسترها تنها در اتاق پذیرایی استفاده کنیم و در عین حال فقط به بکارگیری لامپ‎های کم‎مصرف اکتفا نکنیم، بلکه با نصب کلیدهای متعدد یا دیمر امکان روشنایی جزئی را نیز فراهم آوریم.
    همانطور که گفته شد به جز لامپ‎های رشته‎ای و مهتابی، در چند سال گذشته تولید و استفاده از لامپ‎های کم‎مصرف نیز رواج زیادی پیدا کرده است. این نوع لامپ‎ها که از لحاظ شکل و اندازه شبیه لامپ‎های رشته‎ای هستند، 8 برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎کنند و گرچه قیمت آنها نسبت به بقیه لامپ‎ها بیشتر است اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمی که دارند، بویژه برای مصرف‎کنندگانی که بیشتر از 1000 کیلووات ساعت در ماه مصرف می‎کنند، مقرون به صرفه هستند. در حال حاضر لامپ‎های کم‎مصرف 18 ، 20 ، 26 ، 40 و 50 وات در بازار موجود می‎باشد بطور مثال یک لامپ 26 وات کم‎مصرف معادل 130 وات نوردهی دارد و 8000 ساعت کار می‎کند که معادل عمر 8 لامپ رشته‎ای که هر کدام 1000 ساعت عمر می‎کنند، می‎باشد.
     

    نکاتی چند در رابطه با مزایا و استفاده از لامپهای کم مصرف

    از آنجایی که روشنایی ؛ بخش عمده ای از مصرف برق بخش خانگی را شامل می شود؛ استفاده از لامپهای کم مصرف توسعه زیادی پیدا کرده است و سه هدف اصلی را دنبال می کند:

    1- کاهش صورتحساب مصرف کنندگان

    2- کاهش میزان سرمایه گذاری جهت تأمین تاسیسات تولید و توزیع برق

    3- کاهش آلودگی زیست محیطی

    مزایای استفاده از لامپهای کم مصرف :

    1- میزان نوردهی هر لامپ کم مصرف ۱۸ وات؛ برابر نور حاصل از یک لامپ رشته ای معمولی ۱۰۰ وات می باشد.

    2- مصرف انرژی الکتریکی هر لامپ کم مصرف حدود ۲۰ درصد مصرف برق لامپ رشته ای مشابه است.

    3- طول عمر متوسط یک لامپ کم مصرف؛ حدود ۱۰ برابر عمر متوسط بهترین نوع یک لامپ رشته ای می باشد.

    4- امکان انتخاب رنگ نور آفتابی ؛ مهتابی ؛ رنگی بر اساس کاربرد و نیاز مصرف کنندگان.

    5- کاهش هزینه های تعویض لامپ به واسطه عمر طولانی لامپهای کم مصرف.

    6- کاهش مصرف برق دستگاههای سرمایشی خودکار کولر گازی و .. به دلیل عدم تولید گرمای مزاحم.

    7- ایجاد نور کاملاً یکنواخت و بدون لرزش به علت فرکانس کار بالا و در نتیجه خستگی کمتر چشم.

    8- برای نصب لامپهای کم مصرف الکترونیکی حتماً از سرپیچهای سالم و مرغوب و دارای نشان استاندارد ملی ایران استفاده نمایید.

    9- لامپهای کم مصرف جدید؛ به صورت یکپارچه است و بالاست آن از لامپ جدا نمی شود؛ لذا از کشیدن لامپ به منظور جداسازی؛ خودداری نمایید.

    10- برای جلوگیری از اعمال فشار غیرعادی به قسمت شیشه ای لامپ جهت هر نوع جابجایی و نصب ؛ بدنه پلاستیکی لامپ را در دست گرفته و سپس آن را داخل سرپیچ بپیچانید.

    11- باید توجه داشت که امکان بکارگیری دیمر الکترونیکی برای تنظیم شدت نور و کم سو سازی این نوع لامپ کم مصرف الکترونیکی وجود ندارد و موجب صدمه به آن خواهد شد.

    12- لامپهای کم مصرف ضد آب نمی باشند و چکیدن یا نفوذ آب یا بخار آب به آن آسیب جدی می رساند؛ بنابراین فقط در فضاهای سرپوشیده و یا زیر سقف باید از آن استفاده شود.

    13- هنگام روشن کردن ؛ نور لامپ کم مصرف به تدریج افزایش می یابد و در دمای محیط 25 درجه و پس از گذشت حدود ۴ دقیقه به حداکثر خود می رسد.

    استفاده از لامپهای کم مصرف در مکانهای زیر توصیه نمی شود:

    · محیط های با حرارت بالا 48 + درجه و کمتر از ۱۰- درجه سلسیوس

    · قاب های کاملاً بسته و بدون جریان هوا

    · مکانهایی با رطوبت زیاد مانند گلفروشی ؛ گلخانه؛ حمام ؛ سونا و ...

    · محلهایی با دفعات روشن و خاموش شدن زیاد نظیر دستشویی؛ مدارهای چشمک زن و ...

    میزان نور لامپ کم مصرف از شرایط نصب و دمای محیط متاثر است . از این رو حداکثر نور در داخل اتاقی با دمای حدود ۲۵ درجه ؛ زمانی حاصل می شود که لامپ به صورت آویز نصب گردد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان توصیه هایی در مورد انتخاب لامپ مناسب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت