تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 15965
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها

    معنای هشت رنگ:

    رنگ خاکستری: گوشه گیری، عدم فعالیت و بی تفاوتی

    هر کس که رنگ خاکستری را در اولویت اول انتخاب می کند معنایش این است که می خواهد دور هر چیزی دیواری بکشد و خود را غیر متعهد و فاقد فعالیت بیرونی نماید، به طوری که بتواند خود را در برابر هر نفوذ محرک خارجی حفظ کند. این شخص گرایش به شرکت در کارها نداشته و از طریق خود به خود مصنوعی از مشارکت در کارها خودداری می کند. حتی در موردی که به طور کامل مشارکت دارد، وی واقعاً فقط با دستگاه کنترل از راه دور (کنایه از یک انگیزه و محرک دور وبسیار قوی) در این مشارکت شرکت می کند. به این معنی که گوشه ای می ایستد و به خودش اجازه یم دهد که حرکاتی را انجام دهد ولی هرگز به خودش اجازه مشارکت نمی دهد.

    از سوی دیگر شخصی که خاکستری را در اولویت آخر انتخاب می کند مایل است که هر چیز را پوشش اراده خود قرار دهد و احساس می کند از حق کاملی برای شرکت کردن در هر چیزی که در پیرامون او روی می دهد برخوردار است، به نحوی که ممکن است دیگران او را فردی فضول، بسیار کنجکاو یا موی دماغ بدانند. این شخص خنثی بودن رنگ خاکستری را خسته کننده یافته و آرامش روحی آن را تا آخر ردیف اولویت رنگ طرد می کند. از سوی دیگر، تمام رنگ های دارای تاثیر پنهان که اضطراب و محرک های متضادی را پدید می آورند توسط این شخص ترجیح داده می شوند زیرا به معنای درجه بیشتری از تجربه و علاقه هستند.

     

     

    رنگ آبی: نیاز به آرامش کامل و خشنودی و علاقه زیاد به دوستان و نزدیکان

    رنگ آبی تیره (سرمه ای) نشان دهنده ی آرامش کامل است. اندیشیدن درباره این رنگ، از یک تاثیر آرام بخش در سیستم اعصاب مرکزی برخوردار است و فشار خون ،‌نبض و تنفس کاهش می یابد. بدن انسان خود را با آرامش و تجدید قوا تطبیق می دهد، به طوری که در هنگام بیماری و خستگی نیاز به این رنگ بیشتر می شود.

    از نظر روانشناسی به معنای آرامش است و از دیدگاه فیزیولوژیکی معنای خشنودی را می دهد، یعنی خشنودی ازوضعیت آرامش همراه با لذت بردن از آن. هرکس که در یک وضعیت متوازن، هماهنگ و عادی از اضطراب قرار دارد، احساس ثبات و یکپارچگی و امنیت می کند. لذا رنگ آبی نشان دهنده ی حدودی است که یک شخص در اطراف خود به وجود می آورد و نیز نشانگر یکپارچگی و احساس تعلق است.

    رنگ آبی از نظر سمبلیک(نمادی و مظهری) شبیه به آب آرام ،‌خلق و خوی آرام ،‌طبیعت زنانه و روشنی و درخشش یک کتاب خطی است. ادراک حسی آن طعم شیرین دارد. محتوای عاطفی آن ملایمت بوده و اندام آن پوست است.

    هنگامی که آبی در اولویت اول انتخاب می شود، در این صورت متضمن یک آرامش روح، متانت رفتار و وجود این علاقه است که باید با اصول اخلاقی و پشت کار به امور زندگی پرداخت. انتخاب کننده رنگ آبی نیاز به این احساس دارد که می تواند به دوستان و نزدیکان خود اعتماد کند و مورد اعتماد آنان نیز باشد.

    آبی تیره طرد شده بدین معنی است. قطع روابط (یا دست کم، میل به قطع روابط) که منجر به رفتار بی قرار یا تغییر پذیرد درجه ای از خشم روحی می گردد. امکان دارد که توانایی تمرکز شخص نیز بالنتیجه آسیب ببیند، و در کودکان به شکل دشواری فراگیری ظاهر می شود. در دفراد بالغ، اضطراب ناشی از آن، چنانکه مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به اختلالات در سیستم عصبی شود که قلب و گردش خون را نیز در نتیجه تغییرات قلب و عروق شامل می شود.

    رنگ سبز: پشت کار و استقامت، قدرت اراده، غرور و بلند پروازی

    انتخاب کننده ی این رنگ دارای صفات روحی اراده در انجام کار، پشت کارو استقامت است و لذا سبز مایل به آبی نمایانگر عزم راسخ، پایداری و مهم تر از همه،‌مقاومت در برابر تغییرات می باشد. در ضمن از ثبات عقیده و خود آگاهی نیز حکایت کرده و ارزش زیادی را برای خود شخص در تمام شکل های تعلق و اظهار وجود قایل می شود، زیرا تعلق عاملی به شمار می آید که امنیت و احترام به خود را بیشتر می کند.

    ادراک حسی رنگ سبز طعم (گس) دارد، محتوای عاطفی آن غرور است و اندام های مربوط به آن را ماهیچه های صاف بدن تشکیل می دهند. بنابراین بیماری های زخم معده سوء هاضمه غالباً مرتبط با اضطراب به خاطر از دست رفتن احتمالی موقعیت کنونی شخص و یا شکست اوست.

    شخصی که رنگ سبز را انتخاب می کند مایل است که عقاید خویش را به کرسی بنشاند و خود را به عنوان نماینده اصول اساسی و تغییر ناپذیر معرفی نماید. در نتیجه، برای خودمقام بلندی را قایل است و می خواهد که به دیگران پند و اندرزهای اخلاقی دهد و آنها را موعظه نماید.

    هرکس سبز را در اولویت اول انتخاب می کند،‌مایل به تاثیر گذاردن در محیط پیرامون خویش است . چنین شخصی نیاز به شناخته شدن و داشتن راه و روش خاص خود در برابر مخالفت و ایستادگی دارد. رنگ سبز طرد شده (انتخاب شده در آخرین اولویت های رنگی) به این معنی است: اضطراب برای آزاد کردن خود از تنش هایی که بر اثر عدم شناسایی به شخص تحمیل شده است. از کف دادن قدرت مقاومت و پشت کار، تشویش خاطر به دلیل از دست رفتن احتمالی موقعیت یا منزلت کنونی فرد همه اینها دست به دست یکدیگر می دهند تا یک چنین نگرانی را درباره شکست احتمالی او به عنوان فردی که شاید تمام بار ملامت را به دوش دیگران گذارد و یک نقطه نظر انتقادی، طعنه آمیز و زیانبار را نسبت به آنها اتخاذ نماید، توجیه کند. در حالی که رنگ سبز در اولویت اول می تواند به معنای لجاجت  و داشتن نقطه نظر مستقل باشد، در موردی که رنگ سبز طرد می شود گرایش مذبور همواره  وجود دارد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, مقاله درباره تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روانشناسی رنگ ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت