تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 16009
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور

    R1- مقاومت 270 اهم ( قرمز ،بنفش ، قهوه ای )

    R2- مقاومت 180 اهم  ( قهوه ای ، خاکستری ، قهوه ای )

    R3- مقاومت 220 اهم  ( قرمز ، قرمز ، قهوه ای )

    R4- اهم مقاومت 100 اهم ( قهوه ای ، سیاه ، قهوه ای )

    LI- دیود نورانی  سبز رنگ

    L2 -  دیود نورانی قرمز رنگ

    D- دیود یکسو ساز 4 عدد                        1N4001

    گیره سوسماری  سیم دار 3 عدد

    فیبر مدار چاپی ، مقداری قلع ، کاغذ سمباده .

     

     

    مراحل ساخت

    قبل از هرکاری سطح مسی فیبر را با تکه سمباده  موجود در کیب خوب بسابید  تا کاملاً تمیز شود . نتیجه سمباده زدن را بعداً  هنگام لحیم کاری خواهید دید که چقدر راحت و آسان قطعات را می شود لحیم کرد .

    چهار عدد مقاومت موجود در بسته بندی را با توجه به رنگ بندی روی بدنه شان و فهرست قطعات شناسی کرده آنگاه  در محل های مربوط  به صورت خوابیده  نصب و سپس  لحیم  نمایید .

    چهار عدد  دیود تکسوساز در بسته بندی وجود دارد آنها را با تجه به قطب کاتد ( منفی ) در محل های مربوط  بصورت خوابیده نصب کنید  . پایه منفی دیود ها  توسط  نواری  مشخص شده است ر.ی فیبر هم پایه منفی با خود  با حرف K معلوم می باشد .

    دو عدد دیود نورانی  را نیز با توجه  به رنگ انها و پایه منفی اشاهن در محل های L1 و L2 نصب کنید . دیود  نورانی سبز رنگ در محل  L1 و دیود نورانی قرمز رنگ  در محل L2  قرار می گیرد  پایا ( کاتد ) کوتاه  باید در سوراخ نزدیک  به خط قرار گیرد .

    سه عدد گیره سوسماری موجود را به سه سوراخ E – C – B  وصل کنید .

    این سه گیره جهت اتصال به  پایه های ترانزیستور  و برای آزمایش آن  مورد استفاده قرار می گیرد .

     

    راه اندازی

    سرهای ثانویه یک عدد ترانس 6 یا 9 ولت را به دو نقطه ای که با حرف T مشخص شده است وصل کنید . سرهای اولیه ترانس را به برق شهر بزنید . اگر از ترانس دوبل استفاده می کنید یعنی ثانویه ترانس شما سه سشر داشته باشد  تنها از دو سر وسط و یکی از سرهای کناری استفاده  کنید . کیت شما آماده است  .

     

    آزمایش ترانزیستور

    پایه های یک ترانزیستور را شناسایی  کنید . گیره سوسماری هر پایه وصل کنید . گیره C به پایه کلکتور گیره  B  به پایه  بیس و گیره E به پایه امیتر .

    اگر LED قرمز روشن شد یعنی اینکه ترانزیستور سالم و ازنو ع منفی و دیود نورانی سبز رنگ  روشن شود به معنی سالم بودن مثبت بودن آن است ولی گر هیچ یک از دیود روشن ها نشوند یا هر دو روشن شوند به معنی خراب بودن ترانزیستور می باشد .

     

    آزمایش دیود :

    برای آزمایش دیود گیری C را به پایه آند و گیره E به پایه کاتد وصل کنید اگر یکی از LED  ها اندکی کم نورروشن شددیودسالم ودرغیراینصورت معیوب است.باتوجه به اینکه کدام LED کم نور روشن شده نیزمی توان جنس دیودراتشخیص داد.

         

    آزمایش اتصال:

    بوسیله این کیت می توانیداتصال مدارهای مسی رانسبت به قطع بودن آزمایش کنید.اگربه جایی ازخطوط مسی مشکوک هستیدکافی است گیرهایCوEرابه دو سر خط مورد نظر وصل کنید . اگر هر دو  LED خاموش باشد مدار سالم و اتصال آن برقرار است ولی اگر هر دو روشن شوند جایی از مدار مسی قطع است .

    شرح کار علمی مدار

    ترانزیستور یک نیمه هادی سه لایه است که بستگی به نوع ساخت ان می توان آن را به دو نوع NPN و PNP طبقه بندی کرد .

    ترانزیستور PNP یا مثبت در حقیقت مثل دو دیود عمل می کند . که فقط در بایاس معکوس پایه بیس کلکتور و امیتر اتصال دارد و در بقیه حالت ها اتصالی برقرار نیست اما در ترانزیستور نوع NPN یا منفی این حالت کاملاً برعکس است یعنی در بایاس مستقیم پایه بیس به کلکتور و امیتر اتصال دارد .و در بقیه حالت ها اتصالی برقرار نمی باشد .

     

    شرح کار عملی مدار

    ترانزیستور یک نیمه هادی سه لایه است که بستگی به نوع ساخت آن می توان آن را به دو نوع npn و pnp طبقه بندی کرد .

    ترانزیستور pnp یا مثبت در حقیقت مثل دو دیود عمل می کند که فقط در بایاس معکوس  پایه بیس به کلکتور و امیتر  اتصال دارد و در بقیه حالت ها برقرار نیست اما در ترانزیستور نوع Mp n یا منفی این حالت کاملاً برعکس است یعنی فقط در بایاس  مستقیم پایه بیس به کلکتور  و امیتر  اتصال دارد  و در بقیه حالتها بر قرار            نمی باشد .

    از این خاصیت مهم ترانزیستور در طراحی این مدار استفاده شتده است . وقتی که ترانزیستور مورد آزمایش سالم و از نوع  PNP است .

    سیگنال ورودی مدار بوسیله LED سبز رنگ به صورت نیم موج یکسو شده توسط دیودها رکتیفایر  تضعیف ولتاژ می شود و به پایه کلکتور ترانزیستور وارد می گردد .از آنجایی که ترانزیستور مثبت بوده و پایه کلکتور به بیس آن اتصال دارد پس جریان ورودی به بیس از طریق مقاومت های R4-R3 به سر دیگز ترانس بر می گردد

    در ضمن این اتصال از پایه E  به B نیز برقرار است و نهایتاً اگر ترانزیستور مورد آزمایش سالم  و باشد تمام مراحل فوق به صورت  عکس انجام می گیرد و در این حالتNMP  فقط LED  قرمز رنگ روشن است .

    برای آزمایش دیود می توان  طرز کار مدار را طبق مطالب فوق  حدس زد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان فهرست قطعات ترانزیستور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت