تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 16027
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گردشگری و توریسم
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی

    شاهسوار

     

    شاهسوار یا شهسوار ، جایگاهی باستانی در 7 کیلومتری جنوب خاوری ایذه و نزدیکی مانداب " بوندان " است . نگارکندی کوچک از دوره ایلام کهن بر پیشانی کوه و  امامزاده ای با ریشه های معماری ایلخانی و گورستانی گسترده با شیرهای سنگی از دوره صفوی تا قاجار از جمله یادمان های  شاهسوار است که با دو شماره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند .

     

    ·         خونگ اژدر (هونگ نوروزی)

     

    این تنگه  در 8 کیلومتری شمال  ایذه به فاصله مانداب میانگران دارای  نگارکندی کوچک از دوره ی " ایلام کهن " است که بر پیشانی سنگی تک افتاده رو به آبادی خنگ اژدر خود نمایی می کند.

     

    ·        کول فرح

     

    جایگاه باستانی " کول فرح " در گویش بختیاری " تنگه ای گشاده " بر سر راه اصفهان – خوزستان در 7   کیلومتری جنوب خاوری دشت ایذه قرار گرفته است . این تنگه با وجود 6 مجموعه از نگارکند های  دوره ی  "ایلام نو "، یکی ازجایگاه های باستانی ارزنده  ایذه به شمار می آید .

    افزون بر اهمیت تاریخی ، انزوا ، سکوت آرام بخش تنگه و چشم انداز سرسبزبرابر تنگه ، آن را از جاذبه ی طبیعی و زیستی ارزشمندی نیز برخوردار کرده است .

     

    نگارکند های کول فرح :

     

    نگارکند شماره ( 1 ) ، در بستری چهار گوش دارای 26 سطر نوی کند  به خط میخی ایلامی است . این نگارکند که ازمهمترین نگارکند های ایلامی است ، نمایانگر برگزاری مراسمی آئینی است .

    نگارکند های شماره ( 2 و 3 ) ، بر سنگی های تک افتاده آفریده شده اند . نگارکند شماره دو ، نمایشگر برگزاری مراسمی آئینی و نگارکند سوم  پر کارترین نگارکند ایلامی و قربانی کردن حیوانات است،در این نگارکند صف های  انسانی و حیوانات پیشکشی است.

    نگارکند شماره ( 4 )،نمایشگرپیشکش بران " دریک مراسم بار عام است .

    نگار کند شماره ( 5 ) ، بسیاری را رو به تنگه نیایش  قربانی کردن حیوانات را به نمایش می گذارد.

    نگارکند شماره ( 6 ) ، بر سنگی تک افتاده در مسافتی اندک از دهانه تنگه نمایانگر مراسمی آئینی است .

     

    ·         اشکفت سلمان

     

    اشکفت سلمان در 3 کیلو متری جنوب شهر ایذه ، تنگه ای است گشاده در دل کوه " الهک " و دیرینگی آن با توجه به 4 نگارکند صخره ای نوشته دار در درون و بیرون اشکفت  به دوره ی " ایلام نو "، هنگامه ی فرمانروایی " هنی " ، شاهک آیاپیر ( نام ایذه در دوره ایلام نو ) باز می گردد.

    اشکفت سلمان این جایگاه باستانی اکنون گردشگاه ی مردمی است و کاوش های باستان شناسی  بهار سال 1380 به سر پرستی مهرکیان نیز به جاذبه های گردشگری آن افزوده است .

     

    ·         خونگ اژدر ( 2 )

     

    بر پشت تخته سنگی که نگارکند ایلامی خونگ اژدر ( 1 ) را نمایش می دهد آیین تنفیذ قدرت شاهک الیمائی را ازسوی مهرداد اشکانی نشان می دهد .

     

    ·        خونگ کمال وند و یارعلی وند

     

    نگار کند خونگ کمال وند نوشته ای بخط آرامی از دوره الیمایی بدان هویت می بخشد ، شمالی ترین نگارکند صخره ای ایذه از دوره الیمائی بوده و خونگ یارعلی وند که در حدود 3 کیلومتری شمال باختری خونگ اژدر قرار دارد ، نشانگر دو پیکره الیمائی است ..

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, مقاله در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, تحقیق درباره تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, مقاله درباره تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت