تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 16263
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تغذیه
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان

    قارچ گیاه بسیار زیبایی است که کودکان در نقاشیها کلاهی قرمز با لکه های سفید برای آن می کشند، اما آیا می دانید این نوع قارچ سمی است و نوع خوراکی آن نه تنها لکه ای ندارد بلکه کاملاً سفید است.

    متخصصان تغذیه به خانواده ها توصیه می کنند که همیشه قارچ را در برنامه غذایی خود بگنجانند، زیرا قارچ به علت داشتن «ژرمانیوم» موجب افزایش انرژی و رفع خستگی در افراد می شود.
    سابقه کشت قارچ
    حدود دو هزار سال از کشت این سبزی در دنیا می گذرد. ژاپنی ها اولین کسانی بودند که آن را کشت کرده و مورد استفاده قرار دادند. آب و هوای گرم و مرطوب ژاپن زادگاه مناسبی برای این سبزی به حساب می آید.
    قارچ در طب سنتی، مصارف بسیاری داشته است، به این ترتیب که در طب شرقی از آن استفاده های فراوانی می کردند، زیرا معتقد بودند که این سبزی برای قلب بسیار مفید است و مقاومت بدن را در برابر عفونتهای ویروسی افزایش می دهد، به علاوه یک ماده غذایی بسیار مناسب برای رفع خستگی است.
    در طب چینی نیز قارچ مصارف گوناگونی داشته است، اما در قرن پانزدهم به دلیل امکان وجود سم و داشتن انرژی فراوانی که به این سبزی نسبت داده می شد، مصرف آن در میان مردم این کشور به شدت کاهش یافت.
    سابقه کشت قارچ در ایران به 50 سال پیش برمی گردد و در حال حاضر، در حدود 120 واحد تولیدی و پرورش قارچ خوراکی در کشور وجود دارد.
    با اینکه هزاران نوع از این سبزی در طبیعت یافت می شود، اما تنها 25 نوع از آن کشت و مورد استفاده قرار می گیرد.
    شهرستانهای کرج، شهریار، ساوجبلاغ و نظرآباد به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و خاک، قابلیت لازم را برای پرورش قارچ خوراکی دارند. در حال حاضر سرانه مصرف قارچ در کشور  150 گرم است، در حالی که این میزان در جهان، بیش از یک کیلو و 500 گرم محاسبه شده است.
    محققان معتقدند، حدود 38 هزار نوع قارچ شناخته شده است که در میان آنها قارچ های سمی نیز وجود دارند. این سبزی به دلیل کالری پایین برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.
    مطالعات نشان می دهد که هر 100 گرم قارچ فقط 12 کالری، انرژی دارد. قارچهای خوراکی کشت شده در کشور چهار دسته هستند، قارچ دکمه ای، صدفی، ژاپنی و چینی به علاوه سالانه  21 هزار تن قارچ خوراکی در استان تهران تولید می شود.
    قارچ خوراکی جایگاه ویژه ا‌ی از نظر ارزش غذایی در بین محصولات کشاورزی در سراسر جهان دارد و در سالهای اخیر مصرف آن در جهان بسیار افزیش یافته است . ارزش غذایی بالا ، طعم و مزه مطلوب و سرعت و سهولت آشپزی با قارچ دلیل افزیش استقبال مردم از آن می‌باشد . قارچ خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها‌، پروتئین، چربیهای محلول و کالری است . این ویژگیها باعث می‌شود قارچ در سبد غذایی همه افراد حتی افراد دارای رژیم‌های خاص غذایی نیز قرار گیرد. انواع مختلفی از قارچ‌های خوراکی در دنیا پرورش داده می‌شود که رایج‌ترین آن قارچ تکمه‌ای یا به اصطلاح علمی «آگاریکوس » است . این قارچ به عنوان غذای اصلی یا جنبی به شکل خام یا پخته در انواع پیش‌غذاها‌، سوپها، خوراکها، ساندویچ‌ها و سالادها مصرف می‌شود .

    فواید بی شمار قارچ
    قارچ یکی از سبزیهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مطالعات اخیر در مؤسسه های تحقیقاتی غربی بیان می کند که قارچ با تحریک گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود.
    مطالعات نشان می دهد که در قارچ دو نوع قند به نام های «ترهولوز» و «کیتین» وجود دارد که دریافت بالای آنها در بدن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود، به این ترتیب آنها مانع فعالیت ویروسها و باکتریها شده و از فعالیتهای زیانبار این میکروبها جلوگیری می کند.
    این سبزی دارای مقادیر مناسبی «روی» است که وجود این ماده مغذی به حفظ سلامت سیستم دفاع بدن کمک فراوانی می کند.
    جالب است بدانید قارچ دارای ترکیبی از گروه «فیتونوترینتهاست» که به نام «لنتینان» شهرت دارد. این ترکیب در قارچهای دکمه ای و صدفی یافت می شود و مانع رشد تومورهای بدخیم می گردد. به علاوه قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد که فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و از بروز سرطان کولون در افراد مستعد پیشگیری می کند.
    مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می کند.

    این سبزی باعث رقیق شدن خون نیز شده و مانند روغن ماهی به سلامت قلب و عروق کمک فراوانی می کند و با همین مکانیسم احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد. 
    همچنین این سبزی سرشار از فیبرهای غذایی به نام «کیتین» و «بتاگلوکان» است که هر دو پایین آورنده کلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب کمک می کنند، به طوری که در هر 100 گرم قارچ یک گرم فیبر غذایی وجود دارد و نیز در همین مقدار قارچ  320  میلی گرم پتاسیم موجود است که مصرف آن برای افرادی که از فشار خون رنج می برند، بسیار کمک کننده می باشد
    قارچ دارای 5/1 6 درصد پروتئین است که 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریک آن بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه کرده‌اند .
    دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است که برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بدن ، سلامت سیستم عصبی، سلامت پوست و چشم و بافتهای بدن ، تشکیل اسیدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان کم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند که البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشک کردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .
    حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و کلسیم می‌باشد .
    دارای درصد بسیار کمی چربی و کالری و مقادیر مطلوبی از لیستین که عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد .
    این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اکسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است که خاصیت ضد سرطانی دارند .
    رهنمودهای کلی برای آشپزی با قارچ
    شستشو و آماده‌سازی
    برای شستشوی قارچ آنها را در زیر آب سرد بگیرید تا ذرات خاک چسبیده به آن جدا شود و مانند هر گونه میوه ای می توان آن را با محلول 1% نمک شستشو داد .
    بیش از یکی دو دقیقه در آب نماند زیرا به سرعت آب را جذب می‌کند .
    اگر محل برش در پایه قارچ کمی تغییر رنگ داشت می توان قبل از مصرف برش نازکی از آن را جدا نمود .
    طرز نگهداری کوتاه مدت
    برای نگهداری قارچ به مدت چند روز در یخچال بهتر است از شستشوی قارچ تا قبل از مصرف خودداری نمایید و در صورت شستن حتما" آن را در جریان هوای خنک خشک کنید .
    بهترین راه برای تازه‌ماندن قارچ در یخچال، نگهداری آن در پاکت‌های کاغذی مخصوص میوه، در یخچال می‌باشد .
    بهترین درجه یخچال برای نگهداری قارچ یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر است .
    با رعایت موارد فوق قارچ حداقل  به مدت 10 روز در یخچال (دمی 3-2 درجه سانتیگراد) تازه مانده و تغییر شکل نمی دهد .


     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان فواید قارچ ، خوراکی ضد سرطان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت