تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 16586
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی

    یکی از عوامل استرس‌ زا برای هر دانش‌آموز کنکوری،عدم اجرای برنامه‌های اوست.دانش‌آموز پیش از دیگران از اجرا نکردن برنامه‌های خود دچار نگرانی و پشیمانی می‌گردد. هرچند که تکرار این موضوع به تدریج به یک عادت  تبدیل می‌شود.

    پس لازم است بدانیم که چه دلایل مهمی مانع اجرای برنامه‌های ما می‌شود بدیهی است عدم توجه به نکات گفته شده در بحث قبلی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این مورد هستند،بطور مثال دانش‌آموزی که توان مطالعاتی او در روز یک ساعت است به یک‌باره تصمیم می‌گیرد، که روزانه 6 ساعت مطالعه کند.در حالی که همانطور که گفته شد برای افزایش ساعت مطالعه باید به یک مدل افزایش تدریجی متناسب با توان جسمی روی آوریم.

    هفته اول «1ساعت»،هفته دوم «یک ساعت و نیم»،هفته سوم «2ساعت و نیم»، هفته چهارم «3 ساعت و نیم»، هفته پنجم «4 ساعت ونیم»، هفته ششم «5ساعت و نیم الی 6 ساعت».

    دلیل دیگر، عدم توجه به واقعیت روزمره و با ضعف در آینده‌‌نگری است: به این معنی که پیش بینی نکردن اتفاقاتی که در طول روز یا هفته می تواند مانع اجرای برنامه باشند قطعاً دانش ‌آموز را دچار مشکل می‌سازد. مثلاً دانش‌اموزی که هفته آینده در روز پنج شنبه به عروسی یکی از بستگان نزدیک خود دعوت شده است، باید برای آن روز میزان ساعت مطالعاتی کمتری را لحاظ کند در غیر این صورت او قادر نخواهد بود به آن برنامه عمل نماید.تعارف با دوستان و نزدیکان خویش یکی دیگر از این دلایل است. بسیاری از دانش‌آموزان ما در هنگام اجرای برنامه خود با اطرافیان دچار تعارف می‌شوند. یعنی در حالی که می‌داند امروز نمی‌توانند با دوستان خود به گردش و تفریح بپردازند،اما با اولین پیشنهاد از طرف آنها ترجیح می‌دهند برای حفظ دوستی یا به اصطلاح ( معرفت) از اجرای برنامه پرهیز کنند و به خواسته دوستان خود توجه نمایند.

    پس بهتر است که بطور غیر مستقیم برنامه تنظیمی خود را به اطلاع دوستان و اطرافیان نزدیک خود برسانیم (مثلاً با نصب این برنامه‌ها در روی دیوار اتاق و با کمک گرفتن از خود آن‌ها برای برنامه‌ریزی). ناهماهنگی در اجزای برنامه می‌تواند مانع اجرای صحیح برنامه باشد، چرا که بار‌ها با دانش‌آموزانی روبه‌رو شده‌ایم که به دلیل پراکندگی از هم گسیختگی در برنامه های  خود  نمی‌تواند به درستی آن را اجرا کنند. مثلاً با آن‌قدر تعداد زیادی درس را در یک روز در نظر گرفته‌اند و یا دروسی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند که با هیچ یک از برنامه‌های کلاسی فردا یا امروزی خود هماهنگی ندارند.بنابراین این برنامه حتی در صورت اجرا، بازدهی مطلوبی بر آن‌ها نخواهد داشت.

    برنامه ریزی گروهی:

    گاهی اوقات با مشاورانی روبه‌رو می‌شویم که با دلایل معقول یا نامعقول برای تمام دانش آموزان یک کلاس (با توان‌ها و ویژگی‌های گوناگون) یک برنامه درسی واحد را ارائه می‌دهند. اما یک دانش آموز باید بداند این گونه  برنامه‌ها، کلیات را شامل می‌شود و لازم است خود را با فکر و اندیشه نسبت به تعدیل و با تغییرات لازم در برنامه (بر اساس شرایط و مشخصات فردی خود) اقدام نماید یا قابلیت اجرایی آن تضمین گردد.

     

     
    عواطف و احساسات:

    بار‌ها شاهد بوده‌ایم که به دلیل وابستگی‌های عاطفی دوران جوانی برنامه‌های مطالعاتی انجام نمی‌شوند. مثلاً به راحتی برنامه یک دانش‌آموز به سبب یک اتفاق ناگوار عاطفی نظیر دعوا دچار اختلال می‌گردد و به اصطلاح معروف برای دانش‌آموز هیچ حس و حالی برای درس خواندن باقی نمی‌ماند.

     

     
    آزمون

    آزمون یک مرحله تأثیر گذار است بنابراین در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

     

     
    1-هدف خود را در آزمون موضوعی،پیدا کردن نقاط ضعف و نواقص علمی خود قرار دهید،به عبارت دیگر با گرفتن کارنامه،در پی درصد‌ها و رتبه‌ها نباشید،بلکه مشخص نمایید که در چه سؤالاتی دچار اشتباه شده‌اید و یا در چه سؤالاتی ضعف علمی داشته‌اید. سپس نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید (هرچند که دانش‌آموزان قوی و عالی قبل از گرفتن کارنامه نیز به این کار اقدام می‌کنند).

     

     
    * اگر حداقل 80-70درصد موضوعات آزمونی را مطالعه نکرده‌اید در آن آزمون شرکت نکنید زیرا کسب هر نتیجه‌ای (چه خوب و چه بد) کاذب است.

    اما در آزمون‌های جامع که معمولاًدر اواخر دوره آمادگی کنکور بر گزار می‌شود ،به دنبال کسب درصد و رتبه‌های مناسب باشید تا بتوانید تا حد مناسبی رتبه خود را در آینده پیش بینی نمایید و از خطاهای تاکتیکی جلو گیری کنید.این در حالی است که اکثر دانش‌آموزان در هدف‌گذاری  بر عکس عمل می‌کنند  به این معنی که با کسب درصد‌های پایین در آزمون‌های موصضوعی به تدریج ناامید می‌شوند و در انتها نیز در آزمون‌های جامع شرکت نمی‌کنند.در حالی که کسب درصد‌های پایین در آزمون‌های ابتدایی باید منجر به تلاش دانش‌آموزان برای رفع نواقص شود که نهایت این تلاش‌ها در طول دوره منجر به افزایش توان علمی او خواهد شد،به عبارت دیگر آزمون،خود یک جلسه آموزشی محسوب می‌گردد.

     2-از شرکت در آزمون متعدد و گوناگون پرهیز کنید چرا که اگر تعداد آزمون‌ها زیاد باشد،منجر به کاهش انگیزه می‌گردد و ارزش شرکت در آزمون برای دانش‌ آموز کمرنگ خواهد شدتعداد مناسبئ متعادل آزمون‌ها در طول دوره آمادگی کنکور بین12-10 ْ آزمون است که از این تعداد 3-2 آزمون باید به صورت جامع برگزار شود.

     3-  اگر حداقل 80-70درصد موضوعات  آزمونی را مطالعه نکردید زیرا کسب هر نتیجه‌ای (چه خوب، چه بد) کاذب است. به عبارت دیگر این نتیجه نمی‌تواند آینده را بری شما پیش‌بینی کند.

    4-دفترچه سؤال و پاسخ‌های تشریحی هر آزمون را حفظ کنید تا در هنگام مرور مطالب، مجدداً  به آنها رجوع نمایید و نسبت به پاسخگویی سؤالاتی که قبلاً در آنها دچار مشکل بوده‌اید،اقدام کنید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, مقاله در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, تحقیق درباره تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, مقاله درباره تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دلایل عدم اجرای برنامه‌ ریزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت