تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 16633
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانپزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان

    مقدمه:

    برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان به مردم در شبکه های بهداشت و درمان از سال 1368 در شهرستان ساوجبلاغ شروع شد و از سال 1375در تمام شهرستانهای تحت پوشش این معاونت(غرب تهران، کرج،شهریار ، رباط کریم،نظرآباد)گسترش یافت. هم اکنون حاضر 98% ازمناطق روستایی و 25% از مناطق شهری تحت پوشش برنامه های بهداشت روان هستند. یکی از مهمترین سیاستها وبرنامه های آینده گسترش بیشترخدمات بهداشت روان در مناطق شهری است.

    تعریف بهداشت روان :

    بهداشت روان عبارت است از تامین، حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی هر فرد به طوری که افراد قادر باشند فعالیتهای روزمره خود را به خوبی انجام دهند، با افراد خانواده و جامعه خود ارتباط مناسب برقرار نمایند و رفتار و گفتار غیر عادی ند اشته باشند.

    پنج گروه ازبیماری های اعصاب و روان در این برنامه مد نظر هستند که عبارتند از:

    1- بیماران شدید روانى:

    بیمارانی هستند که رفتار و گفتار غیر طبیعی دارند، توهمات بینایی و شنوایی دارند، یعنی چیزهای را می بینند و صداهایی می شنوند که وجود ندارند و افراد سالم آنها را احساس نمی کنند، به بیماری خود آگاهی ندارند و خود را بیمار نمی دانند، احتمال حمله به دیگران و آسیب به خود دارند، بعضی مواقع احساس می کنند افراد مهم و بزرگی شدند.

    این بیماران با درمانهای دارویی قابل کنترل و درمان هستند. هم زمان با مصرف دارو در مواردی هم درمانهای غیردارویی مثل روان ‌ درمانی برای آنها موثر است، درمان آنها می تواند بصورت سرپایی یا بستری انجام شود و با مراجعه به پزشکان عمومی، روانپزشکان (متخصص اعصاب و روان) و روانشناسان بالینی ‏از پیشرفت این بیماری جلوگیری شده و به بهبود آنها کمک می شود.

    2- بیماران خفیف روانى:

    علامت ‌ های مهم این بیماری عبارت است از: دلهره، ترس، اضطراب و بی ‌ قراری های زیاد، احساس افسردگی، وسواس های فکری وعملی، کاهش لذت از زندگی، عصبانیت و پرخاشگری، احساس ناامیدی و یاس، احساس غصه اندوه و گریه های بی دلیل، احساس سستی و خستگی مداوم، میل به تنهایی و گریز از جمع، بی میلی نسبت به کار و زندگی، شکایت‌های زیاد از دردهای جسمانی، افزایش یا کاهش خواب، افزایش یا کاهش اشتها

    بیماریهای خفیف روانی قابل درمان هستند، بهتر است که درمانهای دارویی و غیر دارویی را با هم بگیرند، درصد کمی از این بیماران نیاز به بستری دارند و در اکثر موارد به صورت سرپایی قابل درمان هستند. برای درمان این بیماران می توان از پزشکان عمومی، روانپزشکان(متخصص اعصاب وروان) و روانشناسان بالینی کمک گرفت.

    3- بیماران صرعى:

    صرع یک بیماری عصبی مغزی است که به دلیل اختلال در کار سلول‌های مغزی بوجود می آید که مردم آن را به نام غش می شناسند.

    در هر شرایطی ممکن است بیمار دچار حمله مغزی ( تشنج ) شود؛ در خواب، بیداری، هنگام کار، رانندگی و... زمانی‌که این بیماران دچار حمله می‌شوند ناخود آگاه به زمین می افتند، بیهوش می‌شوند، اعضای بدن آنها سفت می‌شود، دست و پا می زنند، ممکن است از دهان آنها کف خارج شود، به همین دلیل احتمال خفگی در آنها زیاد است، دهان آنها قفل مى شود و ممکن است زبان خود را گاز بگیرند، معمولا " پس از به هوش آمدن به یاد نمی آورند که برای آنها چه اتفاقی افتاده است.

    با مراجعه به پزشکان عمومی، روانپزشکان(متخصص اعصاب وروان) و متخصصان داخلی مغز و اعصاب می‌توانید به این بیماران کمک کنید. با تشخیص و درمان به موقع این بیماری قابل درمان است، اما در بعضی از موارد لازم است که برای همیشه دارو مصرف کنند. توصیه می ‌ شود این بیماران از کار هایی مثل رانندگی، کار در ارتفاع، کار با ابزار واشیاء تیز وبرنده خودداری کنند.

    4- بیماران عقب مانده ذهنی:

    بیماری عقب ماندگی ذهنی یک بیماری مغزی است که اغلب از هنگام تولد یا در دوران کودکی افراد به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری ارثی است، اما می‌تواند به دلیل زایمان سخت، ضربه سر در دوران نوزادی وکودکی، بیماریهای عفونی مثل مننژیت، سرخجه یا تشنج بوجود آ ید.

    کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند مراحل رشد آنها مثل: نشستن، راه رفتن، حرف زدن، کنترل ادرارو مدفوع و یادگیریهای آنها نسبت به کودکان هم سن خودشان با تاخیر وکندی صورت می‌گیرد. معمولا سن عقلی یا هوشی آنها کمتر از سن شناسنامه ایشان است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , مقاله در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , تحقیق درباره تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , مقاله درباره تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله برنامه های ارائه خدمات بهداشت روان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت