تحقیق مقاله آسیب های دختران

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 16686
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آسیب های دختران

    از عواملی که منجر به فرار دختران از خانه ها می شود، طلاق و اعتیاد والدین است. مشکلات خانوادگی، اقتصادی و یا بد سرپرست بودن والدین هم عامل دیگری است که منجر به فرار دخترانی می شود که بیشتر در رده سنی پانزده تا بیست و چهار سالند

     

     

    انجمن تربیتی فرهنگی مفتاح یکی از انجمن های فعال در منطقه ۱۵ است که با فعالیت های فرهنگی اجتماعی در سطح منطقه توانسته است نقش مؤثری در جذب جوانان در برنامه های فرهنگی و اجتماعی ایفا کند. مسئولان این انجمن غیردولتی نشستی را با عنوان بررسی نقش مشارکت های مردمی در رفع آسیب های اجتماعی در مرکز خدمات علمی امیرکبیر کیانشهر برگزار کردند.
    در ابتدای جلسه نماهنگی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه و سطح شهر به نمایش درآمد، سپس عبدالله مشایی نماینده سازمان ملی جوانان در استان تهران با اشاره به جنگ تحمیلی و همت جوانان آن زمان در مشارکت های اجتماعی گفت: بحث آسیب های اجتماعی در جامعه ما به علت جنگ چندین ساله، جای صحبت بسیار دارد. ساختن مملکتی آباد، بسیاری از جوانان را به صحنه کشاند. این جوانان چه در زمان انقلاب اسلامی و چه در زمان جنگ تحمیلی حضور شایسته ای داشتند و از فضای نابسامان آن زمان، جوانانی ظهور و بروز کردند که امروز هم حرف اول، را می زنند.
    مشایی همچنین در خصوص انجمن فرهنگی تربیتی مفتاح گفت: مبتکر این برنامه و گردهمایی، جوانانی اند که همیشه چراغ محفل جوانان را در غالب تشکل های غیردولتی روشن نگه می دارند. جوانی، سرمایه این کشور است و دشمن هم متوجه شد اگر بخواهد سرمایه کشور ما را بگیرد، باید سراغ نیروهای جوان ما برود. اکنون ضرورتی ندارد تا از طریق سیستم های ماهواره ای فیلم ها و عکس های مبتذل بفرستد، بلکه با ایجاد شبکه های علمی اینترنتی جوانان را به سمت خود جذب کرده اند تا راهی برای نفوذ در میان جوانان و افکار آنان باز کنند و در این میان افکار و ایده های خود را به نسل جوان منتقل می کنند.
    مشاعی در ادامه گفت:  جوانان ما در جامعه با مسائلی از قبیل اعتیاد، ایدز، اشتغال و ازدواج و .... درگیرند و اگر به قول امام خمینی (ره) نتوانیم روح سازنده اسلام را نشان دهیم، نیروهای جوان و فکرهای سازنده آنان را از دست می دهیم.
    علمداری، معاون امور اجتماعی در شهرداری منطقه ۱۵ یکی از مهمانان دعوت شده به این گردهمایی نیز درباره نحوه عملکرد نهادهای اجتماعی در جامعه گفت: به صراحت می گویم متأسفانه ما همگی در شعارها مشترکیم، اما در عمل نه. در حالی که باید از مشترکات پلی بسازیم و به یکدیگر ملحق شویم. من همیشه اعتقادم بر این است که باید سیستم مدیریتی کشور را به سمت مدیریت جوان هدایت کنیم.
    وی در ادامه گفت: جوانان ما در جامعه با معضلات زیادی مواجه اند. در برخی از مناطق تهران، ایدز، هپاتیت و اعتیاد به بحران تبدیل شده و این یک زنگ خطر برای همه جوانان است و متأسفانه ۳۲ میلیون نفر در کشور، درگیر این آسیب های اجتماعی اند؛ اما همین جوانان با طرح ها و برنامه های خود می توانند تا حدود زیادی در رفع این آسیب های اجتماعی مؤثر باشند.
    در ادامه، خانم استکی مدیر مرکز بهزیستی و توانبخشی فیاض بخش درباره آسیب های اجتماعی و برخی علت های آن گفت: یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی، مسئله دختران فراری است؛ اما اینکه منشأ پیدایش دختران فراری از کجاست سؤالی است که پاسخ به آن تا حدودی سخت است و نیاز به مطالعات جامعه شناسی و روان شناسی دارد. البته امروزه همین بحث، فکر اکثر جامعه شناسان و روان شناسان را به خود مشغول کرده و امیدواریم در نتیجه این مطالعه، عوامل اصلی آن شناسایی و راه حل خوبی از طرف آنان ارائه شود.
    وی در ادامه گفت: دختران فراری، دختران آسیب پذیری اند که بیشتر در مسیرهای مدارس فریب می خورند؛ فریبی که شاید از دعوت به یک رستوران شروع می شود.
    عامل دیگری که منجر به فرار دختران از خانه ها می شود، طلاق و اعتیاد والدین است. مشکلات خانوادگی، اقتصادی و یا بد سرپرست بودن والدین هم عامل دیگری است که منجر به فرار دخترانی می شود که بیشتر در رده سنی پانزده تا بیست و چهار سالند.

     

    در میان دختران فراری، موردی داشتیم که با خرید یک جفت کفش فریب خورد. پدر او توانایی خرید یک جفت کفش را نداشت. ظرفیت ها با هم متفاوت است اما در کل، معضلات و مشکلات خانوادگی دختران را به خارج از خانه می کشاند و در نهایت، آسیب های اجتماعی است که دامنگیر این دختران می شود.
    استکی در ادامه گفت: در بهزیستی به این نتیجه رسیده ایم که در نوع برخورد با این موارد باید تجدیدنظر شود. برقراری ارتباط گرم و صمیمی، توجه به مسئله روحی و روانی، کنترل و تشویق این دختران به اشتغال و ... راه هایی است که می توان مسیر زندگی آنان را تا حدی تغییر داد.
    در این برنامه، خانم بیک محمدی مدیر دبیرستان دخترانه الغدیر، حسن علیزاده نماینده تشکل به بان و سرهنگ خوش بین، جانشین رئیس کلانتری ۱۵۸ کیانشهر هم حضور داشتند و درباره رفع آسیب های اجتماعی صحبت کردند.
    خوش بین جانشین رئیس کلانتری کیانشهر پس از ارائه آمار مختصری از عملکرد این کلانتری در محله کیانشهر گفت: ما نیازمند اطلاع رسانی افراد محلی هستیم و شما می توانید در محدوده زندگی خود با مشاهده معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر، مراتب را به کلانتری گزارش کنید تا از طریق پرسنل نیروی انتظامی بررسی شود.
    در پایان این گردهمایی که با حضور دانشجویان و دانش  آموزان محله کیانشهر برگزار شد دانشجویان و دانش آموزان از مشکلات و کمبودهای خود در زمینه کتابخانه و مراکز علمی فرهنگی با مهمانان سخن گفتند و سؤالات خود را مطرح کردند اما پاسخی که شنیدند برای آنان قانع کننده نبود. تقاضای توجه بیشتر به امور جوانان محله کیانشهر، موردی بود که تأکید زیاد آنان را در پی داشت.

     

     

     

    مراجعه به مددکاران از آسیب های اجتماعی می کاهد

     

    گروه اجتماعی، مریم غفاری: گستردگی پدیده مخرب کودکان خیابانی و دختران فراری در جامعه از ناهنجاری های اجتماعی هستند که با فرهنگ سازی و اتخاذ ساز و کار مناسب در کاهش این پدیده باید کوشید.
    بر اساس این گزارش، آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، نقش حساس، مهم و مؤثری در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه پیشگیری از فرار دختران و کودکان خیابانی بر عهده دارد.
    دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مهندس مهدی نوید ادهم در همایش «نقش مددکاری در کنترل آسیب های اجتماعی» اظهار داشت: صاحبنظران و مسئولان و خانواده ها باید نگرش خود را در خصوص علم آموزی صرف نسبت به آموزش و پرورش تغییر دهند، زیرا آموزش و پرورش باید بیش از گذشته به فعالیت های فرهنگی و تربیتی بپردازد.
    وی گفت: تا زمانیکه آموزش و پرورش از دیدگاه خانواده ها و مسئولان به عنوان دستگاهی برای علم آموزی و عبور دانش آموزان از سد کنکور باشد، شرایط برای برقراری ارتباط اثربخش آن با سایر دستگاهها جهت کاهش آسیب های اجتماعی مهیا نمی شود.
    به گفته وی، اگر در جامعه مددکاری به فرهنگ عمومی تبدیل شده و نوعدوستی تعمیم یابد، بسیاری از آسیب ها قبل از وقوع پیشگیری خواهند شد و با وجود این که ابعاد تخصصی مددکاری اجتماعی و برخورد با آسیب های پیچیده اجتماعی نیاز به تخصص ویژه دارد و اساتید فن باید در این زمینه راهبر باشند، اما در مراحل اولیه آسیب های اجتماعی، مسأله مشاوره و روان درمانی اجتماعی و ترمیم نارسایی های اجتماعی باید از مشارکت مردم بهره جست و با آموزش آنها زمینه حل مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی را فراهم کرد.
    وی افزود: در صدد هستیم تا برای مشاوران مدارس و نحوه حضور آنها در مدرسه تحت عنوان مشاور مددکار، طرحی در شورای عالی به تصویب رسانده و در مدارس لازم الاجرا کنیم.
    بر اساس این گزارش دکتر نجفقلی حبیبی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در بررسی علل رخداد آسیب های اجتماعی باید به دنبال عامل اصلی بود زیرا گاهی برخی از آسیبهای اجتماعی به دلیل رفاه بیش از حد یک خانواده و یا فقر مادی و معنوی آن رخ می دهد.
    وی ریا، نفاق، دورویی و تظاهر را مصیبت اجتماعی برای یک جامعه قلمداد کرد و گفت: جامعه ای که گرفتار این آفات باشد، بدترین جوامع است؛ زیرا بسرعت دچار فسادهای اخلاقی و اجتماعی می شود.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آسیب های دختران

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران , مقاله در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران , تحقیق درباره تحقیق مقاله آسیب های دختران , مقاله درباره تحقیق مقاله آسیب های دختران , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آسیب های دختران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت