تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 16711
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران

    ‌ فراماسونری ››‌ واژه ای است که درفرهنگ سیاسی معادل نوعی تشکیلات مخفی است که طرز تفکر اعضای آن برمبنای اصالت انسان در برابر همه حقایق و واقعیتها شکل گرفته است ، در ایران با توجه  به عملکرد  لوژهای فراماسونری این واژه در برداشتی عام وکلی مترادف سرسپردگی به بیگانگان وبه تعبیری مجمع روشنفکران وابسته عنوان شده است . درمورد تاریخچه فراما سونرها درایران داستا نهای متفاوتی نقل شده است ، اما ظاهرا در یک نکته نباید تردید کرد و آن اینکه تشکیل لوژهای فراماسونری در ایران از شیوه هایی بوده که نخستین بار انگلیسیها آن را مورد استفاده قراردادند .

              انگلیسیها درسال 1800 میلادی هنگام سلطنت ‹‹‌ فتحلیشاه قاجار ››‌ سه تن جاسوس کهنه کار خود ‹‹‌ سرهارد فورد جونز ›› ، ‹‹ جیمز موریه ›› و ‹‹ جی فریزر ›› را به ایران فرستادند تا با بررسی زمینه های تشکیل لوژفراماسونری اولین گامها را بردارند . این سه تن سالها به ارزیابی رجال ، اشراف و روشنفکران ایرانی پرداختند ود نهایت تعدادی از افراد مستعد آنها را به محفل فراماسونری کشاندند ، لوژهای اولیه را بعدها ‹‹ میرزا ملکم خان ›› گسترش داد.

              فراماسونری در تاریخ صد ساله اخیر ایران مرکز ثقل تجمع و هدایت جریان ‹‹ روشنفکری وابسته ›› محسوب می شود ، بسیاری از شخصیتهای سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی دوران قاجار و پهلوی در لوژهای مختلف عضویت داشتند ومملکت را آن گونه که بیگانگان می خواستند اداره می کردند .

              فراماسونری درشهرهای مختلفی مانند تهران ، شیراز و آبادان محافل سری دا شتند و با تشکیل هسته های مختلف درمراکز سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و بویژه فرهنگی نبض کشور را عملا در دست گرفته بودند .

              درتهران ، کلیسای انجیلی آمریکاییها در خیابان ‹‹ قوام السلطنه ›› ( سی ام تیر کنونی ) مرکز جلسات فراماسونرها بود نشریه ‹‹ شرق الوند›› چاپ فرانسه سالها پیش نوشت ‹‹ امکان ندارد ما فراماسونرها نبرد خود را با ادیان متوقف سازیم ، برای یک فراماسون ضرر است که خود را از قید دین و هرگونه اعتقاد به خدا آزاد سازد .››

              فراماسونرها با اعتقاد به انسان مداری ، لیبرالیسم فراگیر وهمه جانبه ضدیت با دین درنشر تعلیم وتربیت غربی و مسخ فرهنگ ملی –مذهبی مردم ایران تلاشهای سازمان یافته ای داشتند . روشنفکران وابسته ای که به خدمت لوژها در می آمدند همه همت خود  را صرف تبلیغ ارزشهایی  می کردند که سنخیتی با باورهای مردم نداشت . فراماسونرها طلایه دار وابستگی به بیگانگان بودند وباسازماندهی پنهان ، کنترل مملکت را در دست گرفته بودند فاسد کردن خانواده ها و از بین بردن  ارزشهای اخلاقی ،  از اصول اعتقادی آنها به شمار می آمد . مبلغان اصلی فراماسونری به صراحت اعلام می کردند ‹‹ عفت و پاکدامنی مطلق نزد ما فراماسونرهای مرد وزن امر غلطی است زیرا چنین عفتی برخلاف امیال طبیعی انسان می باشد .››

              دربیوگرافی ‹‹ ملکم خان ›› آمده است : ملکم درتاریخ نشر مدنیت غربی مبتکر واقعی اخذ تمدن فرنگی بدون تصرف ایرانی بود ، فلسفه عقاید سیاسی او در واقع تسلیم مطلق و بلا شرط درمقابل تمدن اروپایی بود .وی می گفت : ‹‹ ماحتی نباید به خود اجازه دهیم درصدد اختراع باشیم .›› ملکم خان عقیده داشت ایران درتمامی ارکان سیاسی و اقتصادی باید اصول تمدن غربی را بپذیرد ، چرا که آیین ترقی همه جا بالاتفاق حرکت می کند .

    نقش روشنفکرهای وابسته درخود باختگی فرهنگی

              جریان روشنفکری درایران از دوران قاجار به بعد بیمار و و ابسته متولد شد ، در طول تاریخ ای سرزمین همیشه عناصر روشن بین ومتفکری وجود داشته اند که با اندیشه های پیشرو و متعالی خود فرهنگ مردم را غنا میبخشیدند وملت را به حرکت و پویش فرامی خواندند ، اما باگذشت زمان شعار این افراد رو به کاهش نهاد وروشنفکری درایران بتدریج به جریان وابسته ای تبدیل شدکه عناصر وسردمداران آن یا شیفته غرب بودند و یا کعبه آمال خود را درشرق جستجو می کردند .مهمترین ویژگی کارنامه روشنفکران ، وابستگی است .آغاز نهضت مشروطیت وبروز افکار جدید درجامعه ، فرصت مناسبی بود که روشنفکران وابسته با جدیت بیشتری به نشر معیارها و مبانی فرهنگی بیگانگان بپردازند .‹‹ فتحعلی آخوند زاده ›› سردمدار جریان روشنفکری وابسته به شرق بود و اگر از لحاظ تاریخی اولین بانی نفوذ اندیشه جدید در ایران نباشد به لحاظ تأثیر عملی در تحقیق هدف شوم خود ، اولین عنصر مؤثر دراین زمینه بوده است . وی که عملا در نظام فکری روسیه پرورش یافته بود در تأثیر پذیری کامل از اندیشه های بیگانگان به تألیف نمایشنامه های ایرانی دست زد .دراین نمایشنامه ها که به تقلید از نویسندگان اروپایی تحریر می شد ، فرهنگ ملی و مذهبی ایران مورد استهزاء و تمسخر قرار می گرفت و باهجو باورهای مردم ، آرمانهای بیگانه راه نجات از بدبختیها ، معرفی می شد .مبارزه اوبادین و دینداری  ، روح  غالب اکثر نوشته های وی را تشکیل می دهد و ذکر نمونه ای از آنها خالی از فایده نخواهد بود :

              ‹‹…  ای کاش کسی پیداشده وملت ما رااز رسوم نکوهیده اسلام آزادنمودی ، اما نه به رسم نبوت وامامت که خلاف مشرب من است ، بلکه به رسم حکمت و ‹‹ فیلسوفیت ›› و …   ‹‹‌ اگر جهنم راست است  ،  خالق رحیم وعادل درنظرها یک وجود نامحبوب ، یک وجود مکروه ظالم مشاهد ه می شود ، وهرآینه دروغ است ،پس ای ظالمان دین ،چرا بیچاره عوام را از نعمات پروردگار عالم محروم می سازید ؟ چرا عیش اوراتلخ می کنید و چرا نمی گذارید علوم وصنایع یاد بگیرد .دنیا محل اقتباس است . اما بدانید که جهنم و بهشت مسلمانا ن هردو درشمار لغویات است (1).›› 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , مقاله در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , تحقیق درباره تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , مقاله درباره تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پیدایش و ظهور فراماسونری در ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت