تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 16717
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران

    خوشنویسی و تذهیب

     

    نمونه های اولیه تا عهد سلجوقیان :
    در آغاز گسترش اسلام، نیازمبرمی به نوشتن و خوشنویسی وجود داشت. این خواست از یک سو به منظور اشاعه و انتشار کلام الله مجید در میان مردم و از سوی دیگر برای تبلیغات مذهبی سیاسی از جانب حکومت اسلامی بود. خطی که در ابتدا قرآن مجید به آن نوشته می شد. خط کوفی بود. از این رو، تا چندی همین خط برای کتابت نیز مورد استفاده قرار می گرفت. رونویسی از قرآن مجید و انتشار آن در میان مردم، دلیل بارزی بر ارزش گذاری دین مبین اسلام برای خواندن و نوشتن است.
    خوشنویسی یکی از ارکان اصلی کتاب آرایی به شمار می آید. در قرنهای اولیه هجری کتاب هایی بجز قرآن مجید و کتاب های مذهبی رونویسی یا نگاشته نمی شد. اما رفته رفته، از حدود قرن دوم هجری به بعد، با ترجمه ی آثار یونانی، سریانی و هنری و نیز با پیدایش آثار دانشمندان و متفکران اسلامی، رونویسی و نگارش کتاب های مختلف رایج گردید. و آثار این متفکرین را از مرزهای جهان اسلام نیز پا فراتر نهاد. از این رو، ارزش کتاب آرایی نیز رو به فزونی گذارد.
    کتاب آرایی نوعی ارزش گذاری بر کتاب بوده است. از این رو نه تنها خوشنویسی و مصور سازی ، بلکه تذهیب و تجلید نیز اهمیت داشته است. همه این هنرها و فنون در ارزش گذاری معنوی کتاب مؤثر بوده اند، و صرفاً کارکرد تزئینی نداشته اند.
    در قرون اولیه هجری پیش از تذهیب رفته رفته به حواشی و میان سطرها نیز راه       می یابد.زرنگاری در ایران سابقه ی کهن دارد. این نکته از برگهای کتاب مانویان آشکار است.
    خطی که در قرن های اولیه هجری در ایران به آن می نوشتند، خط عربی بوده است. خط عربی به طور عمده به دو شیوه رایج بوده است : یکی خطی که حروفش زاویه دارند.

     

     

    و دیگری خطی که حروفش قوسی دارند از خط کوفی عربی، در اوایل برای کتابت استفاده می کردند. اما کم کم این خط در کتیبه ها، سردر مسجدها و بر روی گنبدها بکار گرفته شد. خط نسخ عمدتاً برای کتابت بکار گرفته شد. چنانچه حتی امروزه نیز اکثر قرآن مجید را به این خط می نگارند.  

     

    در حدود قرن چهارم ه‍.ق نوعی خط کوفی ایرانی موسوم است. در این خط ، کشیدگی مدها (الف) نسبت به حروف دیگر بیشتر است.  

     

    در همین سالها تذهیب نیز رایج شد که بیشتر در آرایش حروف بکار می رفت. آرایش حروف خط کوفی ایرانی رشد بی نظیری کرد، چنانچه گاه بیشتر به نقاشی و حتی یک رمز شبیه است تا به خوشنویسی و در بسیاری موارد خواندن آن کار دشواری بود .  

     

     

    رشد خوشنویسی خط کوفی ایرانی به شدتی پیش می رود که در عهد سلجوقی به شیوه ای خاص می رسد. در همین عصر هم شاهد تذهیب در لابه لای حروف خطوط و سطرها نیز هستیم.
    اشکهایی که در تذهیب استفاده می شود، بیشتر شامل نقشهایی گیاهی و به خصوص نقش معروف اسلیمی است.  
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان تاریخ هنر خوشنویسی ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت