تحقیق مقاله رمز نگاری

تعداد صفحات: 69 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 16747
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رمز نگاری

    کلمه Cry Ptography  ( رمز نگاری ) بر کرفته از لغات یونانی به معنای « محرمانه نوشتن متون » است

    به نظر می رسد که اولین کد ها و رمز ها، توسط شکارچیان حیوانات برای ارتباط بین خودشان مورد استفاده قرار گرفته است، اما در طی سال های متمادی، تا امروز گونه های مختلفی از این کدها و رمزها ابداع شده است .

       کد، رمز نگاری، پیام های رمزی و … همه و همه اصطلاحاتی هستند که منظور از آن ها ارسال پیام از شخصی به شخص دیگر است به طوری که دیگران از آن مطلع نشوند. با ظهور سیستم های رمز نگار قوی، محافظت از داده های پر اهمیت سهل تر، و ردیابی فعالیت های جنائی دشوارتر شده است. اسناد محرمانه ای که در گذشته روی کاغذ پیاده و دستی تحویل می شد، یا با قفل و کلید پنهان می شد، امروز به سادگی و به صورت الکترونیک تولید، ارسال و ذخیره می شوند .

       اما همان عواملی که چنین سادگی و سرعتی را در ارتباطات ایجاد کرده است ، تضمین زندگی خصوصی را هم با مشکل مواجع کرده است. در عصر الکترونیک، فرد مزاحم بسیار ساده تر از زمانی که اطلاعات رو در رو مبادله می شد می تواند پیام هارا شنود کند و حتی تغییر دهد. مردم به حق، محرمانه سازی را برای داد و ستد و محافظت از زندگی خصوصی خود ضروری می دانند، اما حکومت در سراسر دنیا از ترس اینکه کلیدهای رمز نگاری مخفی به سلاح های تروریست ها و دیگر جنایتکاران می افزاید، دستپاچه و نگرانند. برخی از کشورها با ساختن مجموعه ای از دستورالعمل ها و قوانین هزار تو، سعی در مسدود کردن واردات و صادرات این فناوری و استفاده از آن را دارند .

    نبردهای گذشته :

    آن چه منجر به استفاده گسترده از رمز نگاری شده است، افزایش نگرانی درباره تهدیدها و خطرات احتمالی در زندگی خصوصی و امنیت است. روش های پیشرفته و رمز نگاری که زمانی ممکن بود فقط در اختیار جاسوسان حرفه ای باشد، هم اکنون برای هر فرد تازه کار دارای کامپیوتر شخصی و نرم افزارهای ارزان و موجود، قابل دسترسی است .

    در طی دو دهه گذشته، اشخاص و شرکت ها به خوبی پذیرای این فناوری شده اند و از آن برای منظورهای مختلفی استفاده می کنند : از استفاده از پست الکترونیکی، نگهداری اطلاعات پزشکی و قراردادهای قانونی تا برقراری مذاکرات بر خط. الگوریتم های رمز نگاری در تمامی معروف ترین مرورگرهای وب نوشته شده اند و به سادگی می توان آن ها را در اکثر برنامه های پست الکترونیک به کار برد.

       اما اگر امروز اشخاص عادی می توانند پیام خود را به صورتی کمابیش باز نشدنی رمز کنند ، جنایتکاران، تروریست ها و گروه های خراب کار هم چنین امکانی را خواهند داشت. این مطلب حکومت ها را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.در گذشته پلیس ( با مجوز دادگاه یا بدون آن ) می توانست سند مخفی را مثلاً با باز کردن گاو صندوق بیابد اما به کارگیری نیروی فیزیکی و رمز گشایی داده هایی که با رایانه رمز شده اند، بی فایده است. این دگرگونی ها، بسیاری از دولت ها را در سراسر دنیا واداشته است تا این فن آوری را اخطاری جدی برای نظم عمومی به حساب آورند و به فکر مهار گسترش آن باشند.

       حکومت های سرکوب گر از این که گروه های مخالف ، از رمز نگاری در جهت گسترش افکار و عقاید ضر حکومتی شان استفاده کنند در هراسند و حکومت های دموکراتیک بیم آن دارند که رمز نگاری در پیشبرد و تقویت فعالیت های قاچاقچیان مواد مخدر، گروه های خشونت و دیگر دشمنان جورواجور، مؤثر واقع شود .

     

     

    رمز نویسی  :

    روش های مختلفی برای ارسال پیام بین افراد به صورت رمز وجود دارد.یکی از آن، رمز نویسی فیزیکی است. این روش بر مخفی کردن پیام به صورت فیزیکی تکیه دارد. برای مثال،  می توان استفاده ریز نسخه، ارسال پیام از طریق انسان و حیوان، نوشتن با جوهرهای نامرئی و … را نام برد.

       یکی دیگر از روش های ارسال پیام به صورت رمز، رمز نویسی است. در این روش ماهیت ارسال پیان پنهان نمی شود، بلکه پیام ارسالی به وسیله سیستم ارسال کننده تبدیل به پیامی غیر قابل خواندن می شد. در واقع در این جا با دو پیام رو به رو هستید. پیام اول، پیام قابل فهم و خواندن اولیه است که متن عادی یا متن رمز نشده نامیده می شد. پیام دوم، پیام تبدیل به رمز شده است که اصطلاحاً متن سری گفته می شود.

    اهداف رمز نگاری :

    مجبورید از چیزهایی برای به هم ریختن متن و پیام استفاده کنید، تا آن را به صورت رمز درآورید با این حال وقتی که چیزی را رمز می کنید، انگار دارید الگوی جدیدی را می سازید. به همین صورت اگر شخصی بخواهد پیام های رمز شده را کشف کند، اغلب باید معکوس کارهایی را انجام دهد که شما برای رمز کردن متن ، کرده اید .

       اولین کاری که باید که یک کد شکن و رمز گشا انجام دهد این است که به نویسه ها یا کاراکترهای تکراری در متن توجه کند. تکرار نویسه ها و کاراکترها باعث آشکار شدن الگوها و خصوصیات متن رمز نشده می شود. می توانید از روش های مختلفی برای کشف الگوها استفاده کنید. برای مثال، به صورت دستی می توان الگوها را کشف کرد. ولی این کار برای متن های رمزی پیچیده کار چندان مناسبی نیست، اما رایانه می تواند به سرعت تمام جای گذاری ها و جا به جایی ها را انجام دهد تا الگوی متن اصلی را به سرعت پیدا کند . به این ترتیب پیام رمزی کشف رمز می شود. برای مثال، قطعه برنامه زیر در یک رایانه پنتوم 3 ، 550 مگاهرتزی، از عدد صفر تا عدد 1169443 را در عرض یک ثانیه می شمارد :

    Dim x as Loag

    Privata Sub Form – Loadc

    Rep :

    X = x + 1

    Gotorep End Sub

    اگر از رایانه برای رمزهای پیچیده استفاده نشود، شاید چندین سال طول بکشد تا متنی را که به صورت رمز در آمده است کشف رمز کرد.

    حتی قبل از رایانه ها خیلی از مردم که زمان کافی و نبوغی داشتند، می توانستند به سرعت و به آسانی بسیاری از پیام های رمز شده را کشف رمز کنند و انجام این کار را    می توان یک پیشرفت مهم در قرن پانزدهم دانست .

     

    اصطلاحاتی در رمز نگاری :

     پیامی که باید رمز نگاری شود، متن آشکار Plain Text نامیده می شود و توسط یک تابع خاص با پارامتری به نام کلید Key  به متن رمز تبدیل می گردد. حاصل فرآیند رمز نگاری که متن رمز Cipher Text نامیده می شود، بر روی کانال منتقل خواهد شد.

      هنر شکستن رمز بدون در اختیار داشتن کلید آن، به نام علم تحلیل رمز Crypti analisis و به هنر ابداع روش های رمز نگاری جدید، علم Cry ptology اطلاق می شود. در اختیار داشتند یک نماد و فرمول ریاضی که ارتباط بین متن آشکار، متن رمز شده و کلید رمز را مشخص می کند.

       در اختیار داشتن یک نماد و فرمول ریاضی که ارتباط بین متن آشکار، متن رمز شده و کلید رمز را مشخص می کند، بسیار مفید خواهد بود . ما از نماد  استفاده خواهیم کرد. بدین معنی که عملیات رمز نگاری بر روی متن آشکار P  توسط کلید رمز K انجام شده و متن رمز شده C به دست آم ده است. به روش مشابه فرمول  عمل رمز گشایی متن رمز شده را توسط کلید K  توصیف می کند. کلید رمز یک رشته کاراکتری نسبتاً کوتاه است که پیام بر اساس آن رمز می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رمز نگاری

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    1) WWW.rsasecurity.com

    2) WWW.cryptome.org

    3) WWW.cryptography.com

    4) WWW.stego.Com

     

    5) کتاب مهندسی اینترنت مهندس ملکیان

    6) جزوه امنیت شبکه مهندس ملکیان

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری , مقاله در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری , تحقیق درباره تحقیق مقاله رمز نگاری , مقاله درباره تحقیق مقاله رمز نگاری , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رمز نگاری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت