تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17766
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه

    آیا شما هم جزء افراد فراموشکار هستید؟ آیا می توانید نام عناصر درس شیمی را بیاد آورید؟و یا اینکه تاریخ اولین برخورد با همسرتان را بخاطر می آورید؟ مسلما خیر. این بدلیل آن است که حافظه بصورتی انتخابی عمل میکند.برخی از مسائل را بدلیل اهمیت بیشتر آسانتر از بقیه به ذهن می سپاریم. اما مغز قابلیت بخاطر سپردن هرموضوعی را داشته و فقط به کمی تمرین و ممارست نیازدارد.در ادامه مقاله با روشهای بهبود حافظه آشنا خواهیدشد.

    مسئله :

    بجای پرداختن و وارد شدن به مطالب پیچیده روانشناسی در زمینه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، بیاید فقط قرار بگذاریم دیگر مسائلی که نباید فراموش می کردیم را از قلم نیندازیم.

    برای مثال هر کسی، شاید بجز معلم شیمیتان، شما را به خاطر نیاوردن فرمول یک ماده خاص خواهد بخشید. با این حال ممکن است بخصوص هنگامی که در تخت خواب خود مچاله شده اید بدلیل بخاطر نیاوردن تلفن نامزد خود کلافه و پریشان شوید. در زیر مواردی را که باید سعی در به ذهن سپردن آنها نمایید، آورده شده است:

    اسامی

    شماره های تلفن

    قیافه ها

    کارها

    قرارهای ملاقات

    تاریخهای تولد

    گفتگوها

    حقایق ( یا اکاذیب )

    بیاد نیاوردن موارد فوق عمدتا نتیجه مبذول نداشتن توجه کافی می باشد. اگر برایتان مهم بود هیچگاه فراموش نمی کردید. ( این جمله ای است که معمولا نامزدم به من میگوید ) دفعه بعد کمی بیشتر سعی و دقت کرده و ببینید تا چه اندازه بیشتر موفق تر خواهید شد. همچنین مشخص کنید که کدام حافظه را دارا میباشید: بصری یا سمعی. وقت پاسخ این سؤال معلوم گردید در موقیتی بهتر برای بهبود حافظه خود قرار خواهید گرفت.

    راه حل:

    در این قسمت نکاتی مهم جهت بهبود مهارتهای به ذهن سپردن مسائل خاطر نشان شده است.

    فعال باشید:

    این در مورد هر چیزی باید اعمال شود، هنگامیکه در حال شنیدن، تفکر و مصالعه کردن هستید. سعی کنید از مطالبی که فرد دیگری به شما گفته، نکته برداری نمایید. اگر بیحال و غیر فعال باشید، مغزتان دچار کندی و تعلل خواهد گردید و اگر برای فعال بودن تلاش کنید، ذهنتان آنچه که در حال بین شدن است را ثبت نموده و راحت تر می توانید آرا بخاطر بسپارید.

    تمرکز کنید :

    به جزئیات دقت نمایید. در طول روز چیزهای بسیار زیادی را می شنویم اما تنها آنهایی را بیاد می آوریم که برایمان اهمیت داشته اند. مسائل مورد اهمیت خود را گسترش و بسط دهید تا بیشتر بتوانید آنها را به ذهن بسپارید. یک روش خوب این است که همه چیز را حیاتی فرض کنید. وانمود کنید که یک کارآگاه جنایی هستید و هر آنچه که در پیرامون شما در حال اتفاق افتادن است، حائز اهمیت می باشد.

    ایجاد پیوستگی نمایید:

    بین آنچه که میخواهید به یاد بسپارید و آنچه که قبلا در ذهن دارید ارتباط به وجود آورید. این ارتباط میتواند یک رنگ، یک عدد یا یک کلمه هم قافیه باشد. برای بخاطر داشتن لیستی از چیزهای مختلف، تصاویری که هم قافیه با اعداد می باشند را برای خود مجسم نمایید. برای مثال یک با "دک" هم قافیه است پس میتوانید در ذهن خود اولین قلم لیست را با دک ضبط مجسم و مربوط کنید. بهمین ترتیب برای عدد دو که با "مو" (درخت انگور) هم قافیه است انجام دهید. همچنین میتوانید از کلمات مخفف، و ترکیب اسامی و یا متصل نمودن اول حروف کلمات ( مانند حروف ابجد ) استفاده کنید.

    تکرار نمایید :

    روش تنبیه معلم مدرسه تان را بیاد دارید؟ هرگاه فردی دچار خطایی می شد، مجبورش میکرد چندین و چند بار مطلبی را بنویسد. تکرار به ما برای به ذهن سپردن موضوعات کمک کرده و باعث حک شدن افکار در مغزمان میگردد. هرگاه فردی را ملاقات می کنید، شروع به تکرار اسم او ذهن خود نمایید. وقتی کسی شماره تلفنش را به شما میدهد، چندین بار آنرا روی کاغذ نوشته و با صدای بلند تکرار کنید. اگر می خواهید مطلبی را حفظ کنید کافی است آنرا چندین بار روی تکه ای کاغذ بنویسید.

    اسامی را بهم ربط دهید :

    وقتی با کسی که با او قبلا آشنا شده اید اما اکنون اسمش را بیاد نمی آورید، برخورد میکنید، دچار آشفتگی و کلافگی می شوید. مشکل را می توانید با مرتبط نمودن آن اشخاص با کسی که به آنها شباهت دارد و یا با واژه ای که با یکی از خصوصیات شخصیتی آنها نزدیک است، حل نمایید. با اسامی آنها بازی کنید ( رضا خوش تیپ، شیرین عسل ) و یک تصویر خیالی از آنها در ذهن خود مجسم نمایید. برای بیاد آوردن اسم فردی می توانید حروف الفبا را از ابتدا بازگو نموده تا اینکه به حرف ابتدای اسم او برسید. احتمالا در این هنگام کل اسم را بخاطر خواهید آورد.

    تصویری با مفهوم ایجاد کنید:

    از هرآنچه که میخواهید بخاطر بسپارید، تصویری خیالی در ذهن ایجاد نمایید. موضوعی را در ذهن خود تصور نمایید تا بتوانید همه چیز را بصورتی واضح مشاهده کنید. سپس هنگامیکه چیزی را فراموش کرده اید، این تصویر را مجسم کنید تا مغز شما اطلاعات از دست رفته را بازیابی نماید.

    رهنمودهای همه منظوره:

    عمل کردن به این نکات باعث میشود ذهنی خلاقتر نسبت به گذشته داشته باشید.

    از اطلاعات لذت ببرید :

    ما همیشه موضوعاتی را در خاطرمان نگاه میداریم که به آنها علاقمند هستیم. اگر از ریاضیات متنفر باشید، حفظ کردن فرمول ها و تئوریهای پیچیده برایتان بسیار سخت خواهد بود. اما اگر یک فرضیه ریاضی را به صورت کامل مطالعه نموده و با مصائب و سختی های فردی که آن فرضیه را مطرح و عمر خود را برای اثبات آن صرف کرده آشنا شوید، به موضوع علاقمند شده و بخاط سپردن آن بی دردسر و آسان خواهد گردید. همین مطلب در مورد مسائل دیگر نیز صادق است. دلیلی وجود دارد که بیاد آوردن شماره تلفن رستوران مورد علاقه تان آسانتر است از شماره تلفن مطب دندان پزشک شما است.

    وقت بگذارید:

    حافظه بصورت لحظه ای و آنی عمل نمیکند. برای حضم و درک اطلاعات باید وقت کافی صرف نمایید. البته بخاطر سپردن بعضی چیزها سریعتر از بعضی دیگر انجام میگیرد، اما هیچگاه خودتان را به دلیل کند بودن سرزنش نکنید. وقتی سعی در حفظ کردن چیزی دارید، سطح انرژی خود را بالا نگاه داشته و بصورتی مؤثر تمرکز نمایید.

    آرامش داشته باشید:

    فشار روانی برای برخی از افراد مفید است اما اغلب ما وقتیکه رها از تنش ها میباشیم، بهتر عمل می کنیم. نفسی عمیق کشیده و آرامش خود را حفظ کنید. تمدد اعصاب باعث بالا رفتن سطح آگاهی و قابلیت بخاطر سپاری در شما می گردد.

    گزینشی عمل نمایید:

    این امکان وجود ندارد که یک فرد همه مسائل پیرامون خود را به ذهن بسپارد. شما باید انتخاب گر باشید؛ آنچه را که مایل به نگهداریش در حافظه هستید برگزیده و مابقی را فراموش کنید. مغز شما همانند یک کشوی فایل میماند. بنابراین پرونده های غیرضروری را دور انداخته و فضا را برای نگهداری چیزهای مهم تر آزاد بگذارید.

    به سلامتی خود اهمیت دهید :

    مغز بصورتی صمیمانه به بدن متصل است. هر روز تمرین کنید تا فشار خونی متعادل و ششهایی سلامت داشته باشید. از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا مواد غذایی و ویتامینهای مورد نیاز بدنتان تامین گردند. خوردن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات باعث کاهش خلاقیت ذهن میشود.

    حافظه برتر:

    همگی این نکات روشهایی برای تمرکز و دقت نمودن بیشتر به مسائل پیرامون میباشد. به آنچه که میخواهید بخاطر بسپارید اهمیت داده و در این راه سعی و تلاشی حقیقی مبذول دارید.هرچقدر بیشتر مهارتهای نوظهور خود را پروش داده و فعال تر باشید، حافظه پویاتر و قوی تری خواهید یافت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان تقویت حافظه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت