تحقیق مقاله توکسوپلاسموز

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17776
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زیست شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله توکسوپلاسموز

    اهداف آموزشی

    انتظار می رود فراگیران پس از مطالعه این مقاله قادر باشند :

    بیماری توکسوپلاسموز را تعریف کنند .

    علائم بیماری را بدانند .

    با علل و اپدمیولوژی بیماری آشنا شوند .

    به راههای پیشگیری و مراقبت عمل کنند .

    مقدمه

    در عصر حاضر ، ارتقای سطح فرهنگ بهداشتی جوامع ، افزایش طول عمر بشر و تغییرات اقتصادی و اجتماعی سیمای اپیدمیولوژیک بیماری ها را تغییر داده است . با این وجود هنوز هم بیماریهای مسری به عنوان مهمترین مسأله بهداشتی در تمام کشورها محسوب می شوند .

    مطالعات و حضور پادتن علیه توکسوپلاسما در خون حداقل یک سوم جمعیت بالغ در بیشتر کشورهای جهان ، نشان دهنده تماس و آلودگی قبلی آنها ، انتشار وسیع و قدرت آلوده کنندگی این تک یاخته برای انسان است .

    تعریف بیماری توکسوپلاسموز

    توکسوپلاسموز نوعی بیماری است که بر اثر عفونت با نوعی انگل داخل سلولی به نام (( توکسوپلاسما گوندئی )) به وجود می آید . توکسوپلاسموز به دو صورت عفونت حاد و مزمن می باشد . که عفونت حاد بعد از تولد کب می شود و ممکن است بدون علامت باشد و بیشتر اوقات منجر به پایداری مزمن در بافتهای میزبان می شود .

    آلودگی به این انگل در انسان ، سایر پستانداران و پرندگان ، انتشار جهانی دارد .

    بیماری مشترک انسان و حیوان است و بیماری در پستانداران و پرندگان مشاهده می شود .

    اهمیت بهداشتی

    مطالعات حضور پادتن علیه توکسوپلاسما را در خون حداقل جمعیت افراد بالغ اکثر کشورهای جهان نشان می دهد که این موضوع نشان دهنده تماس و‌الودگی قبلی آنها ، انتشار وسیع و قدرت آلوده کنندگی این تک یاخته برای انسان است . در عین حال ، بیماری ناشی از آن ، همراه با علائم بالینی ، در مقایسه با میزان آلودگی ناچیز است . با این که توکسوپلاسموز اکتسابی بزرگسالان به ندرت با علائم بالینی همراه است ، ولی نباید فراموش کرد که در عفونتهای حاد و بدون علامت اولیه در زنان باردار ، انگل ممکن است از جفت عبور کرده به جنین منتقل شود و موجب ضایعات شدید در سیستم عصبی مرکزی نوزادان شود . به علاوه گاهی انگل موجب مرگ جنین شده و به سقط جنین منجر می شود . بنابراین توکسوپلاسموز مادرزادی از نظر پزشکی اهمیت خاصی دارد .

    مخزن بیماری : میزبان شناخته شده گربه و گربه سانان می باشند . که عفونت را از خوردن گوشت پستانداران ( بخصوص جوندگان ) یا پرندگان و بندرت از مدفوع آلوده گربه گربه مبتلا می شوند . انگل فقط در روده گرب و گربه سانان مرحله بلوغ جنسی را می گذراند و ائوسیت از مدفوع برای مدت 10 تا 20 روز دفع می شود . میزبانان واسطه شامل گوسفند ، بز ، جوندگان ، گاو ، مرغ و پرنده که مرحله آلوده کننده در بافت ماهیچه و مغز دارند . کیست در بافت برای مدت طولانی زنده می ماند .

    اتیولوژی

    توکسوپلاسموگوندیی انگلی تک سلولی است که پرندگان و پستانداران ر آلوده می کند و دو مرحله مجزا در چرخه زندگی این انگل با توجه به اینکه مخزن و منبع عفونت برای انسان ، گربه و گربه سانان است ، وجود دارد :

    1 – مرحله غیر گربه ای : در این مرحله کیستهای بافتی توسط میزبان واسط ( انسان ، موش ، گوسفند و خوک ) خورده می شود .

    2 – مرحله گربه ای : این مرحله ، مرحله اصلی در چرخه زندگی انگلی گربه ( میزبان قطعی ) و طعمه آن می باشد ، که به صورت چرخه ای در روده و با خوردن کیستهای بافتی آغاز می شود و بعد از چندین مرحله تبدیل به سلول جنسی می شود و از مدفوع به صورت عوامل عفونت زا دفع می گردد .

    روشهای انتقال

    1 – انتقال از راه دهان و خوردن کیستهای بافتی ( در گوشتهای ناقص پخته شده یا خوب منجمد نشده گاو ، گوسفند ، خوک و مرغ ) صورت می گیرد .

    2 – انتقال از راه خون یا اندامها ( از راه انتقال خون . دریافت کنندگان پیوند کلیه و … گزارش شده است .

    3 – انتقال از راه جفت : حدود یک سوم تمام زنانی که طی دوران حاملگی به توکسوپلاسما آلوده می شوند ، انگل را به جنین خود انتقال می دهند و دو سوم بقیه نیز نوزادانی طبیعی و غیر آلوده به دنیا می آورند .

    سن حاملگی و زمان عفونت نیز تأثیر زیادی روی جنین دارد .

    اگر مادر 6 ماه ی بیشتر ، قبل از حاملگی آلوده شود خطری برای نوزاد وجود نخواهد داشت .

    اگر عفونت کمتر از 6 ماه قبل از حاملگی به وجود آید احتمال انتقال عفونت از راه جفت با کوتاه شدن فاصله بین عفونت و حاملگی افزایش می یابد .

    اگر در دوران حاملگی مادر طی 3 ماهه اول آلوده شود ، میزان بروز انتقال عفونت از راه جفت کمتر است ( حدود 15 درصد )

    اگر در سه ماهه سوم حاملگی رخ بدهد میزان بروز انتقال عفونت از راه جفت بیشتر خواهد بود ( 65 درصد )

    4 – تماس مستقیم با گربه 

    دور کمون :

    در یک همه گیری با منبع مشترک که بر اثر خوردن گوشت نیم پز صور گرفته ست دوره کمون بیماری 10 تا 23 روز و در همه گیریهایی که در رابطه با گربه باشد این مدت 5 تا 20 روز می باشد .

    اپیدمیولوژی :

    این انگل قادر به آلوده کردن طیف وسیعی از پستاندارن و پرندگان است و شیوع آن بستگی به ومحل و سن جمعیت دارد . به طور کلی در آب و هوای گرم و خشک عفونت شیوع کمی دارد و زنان نسبت ه مردان ( به علت تماس بیشتر با فرآورده های گوشتی در هنگام خرید و طبخ آن ) بیشتر در معرض خطر هستند .

    علایم بیماری :

    در توکسوپلاسموز انگل از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می شود و از طریق دستگاه خود را به جریان خون و لنف می رساند . این عفونت در اغلب موارد بدون نشانه است و یا به صورت حاد و تنها غدد لنفاوی تظاهر می کند .

    دو نوع توکسوپلاسموز وجود دارد .

    1 – توکسوپلاسموز مادرزادی

    2 – توکسوپلاسموز اکتسابی

    1 – توکسوپلاسموز مادرزادی : دارای سه علامت می باشد ( جنینی که از مادر آلوده شده است ) .

    الف ) تورم شبکه چشم : تورم شبکه چشم که چشم به کوری منجر می شود ( کوری مطلق یا کوری نسبی ) که به تنهایی شایعترین نشانه توکسوپلاسموز مادرزادی می باشد

    ب ) هیدوسالی و میکروسفالی : که به معنی آب آوردن مغز و کوچکی مغز می باشد و هر دو مورد یعنی هیدوسفال و میکروسفال مغز کوچک است ولی در هیدروسفال جمجمه بزرگ است و مغز کوچک و در داخل آن پر از مایع می باشد .

    ج ) کلسیفیکاسیون مغزی : آهکی شدن داخل مغز

    2 – توکسوپلاسموز اکتسابی : در بزرگسالان علائمی مانند :

    الف – تب و راشهای ماکولوپاپولر

    راش به دانه های زیر قرمز رنگ روی پوست و ماکول به دانه های لکه دار اطلاق می شود .

    ب – لنفادونوپاتی : بزرگ شدن غدد لنفاوی که ابتدا غدد لنفاوی تحت فکی بعد گردنی و بعد زیر بغلی و سپس کشاله ران متورم می شود ( بترتیب )

    ج – اسپلنومگالی و هپاتومگالی : بزرگ شدن طحال و کبد

    د – تورم شبکیه چشم

    پیشگیری و درمان :

    بیماری قابل درمان است و توصیه می شود برای درمان ، بیمار را به مرکز بهداشتی – درمانی ارجاع دهید .

    1 – از گوشت حرارت دیده ( 66 درجه سانتی گراد به بالا ) استفاده کنید . یخ زدن گوشت قدرت آلوده کنندگی لارو را کاهش می دهد ولی از بین نمی برد .

    2 – همه افراد به ویژه زنان باردار باید از تماس با گربه و مدفوع آن اجتناب کنند ، همچنین این افراد باید به هنگام کار کردن در باغچه از دستکش استفاده کنند و بعد از پایان کار و قبل از غذا دستهای خود را بخوبی بشویند .

    3 – دستها را قبل از خوردن غذا و بعد از دست زدن به گوشت خام و یا تماس با خاکهایی که احتمالاً آلوده به مدفوع گربه است باید کاملاً شست .

    4 – باید در هنگام کار کردن با گوشت خام از دست زدن به چشم و دهان خودداری کرد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله توکسوپلاسموز

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, مقاله در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, تحقیق درباره تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, مقاله درباره تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله توکسوپلاسموز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت