تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى

تعداد صفحات: 69 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18007
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى

    • چکیده‏

     

     
    روابط حاکم بر بازار کار، متأثّر از دیدگاه مکتب اقتصادى به کار است. اعتقادات، اخلاقیات و روش‌هاى عملى، آثارشدیدى بر رفتار دارد. نوع رفتار در بازار کار، آثار خود را در بخش تولید و بر رشد جامعه پدید می‏آورد. اعتقادات‏اسلامى و اخلاقیات آن، مسلمان را به انجام کار اقتصادى ترغیب ساخته، انگیزه‏هاى متعدّدى را در او ایجاد می‏کند.

     

    برخلاف آن‌چه درباره آموزه‌هاى دینى گفته شده، مبانى ارزشى و اعتقادى مسلمان توانایى ایجاد برآیند رفتار توسعه‏زا را در خود دارد. متون دینى و عملکرد اولیاى دینى، کار اقتصادى را مطلوب و محبوب معرّفى کرده است و اعتقاد به قضا و قدر الاهى، رزاقیت خداوند، شفاعت، قیامت، توکّل، زهد، و صبر فقط تضادى با انجام کار نداشته، بلکه درک صحیح از موارد پیش‌گفته، اثر مثبت آن را بر کار و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادى نشان می‏دهد.
    • مقدّمه‏

     

    بازار کار، از مهم‌ترین بازارهاى اقتصادى است. خصوصیات منحصر به فرد نیروى کار و اثر آن بر دیگر بازارها و بر کل‏ّ اقتصاد جامعه اهمیّت خاصّى به آن داده است. دیدگاه مکاتب گوناگون بشرى به پدیده کار و نیروى کار متفاوت است. جایگاه ارزشى کار در هر جامعه، زمینه فرهنگى اصیلى براى تأثیر بر پدیده‏ هاى اقتصادى است.
    تغییر دیدگاه به‏کار اقتصادى در دوران قرون وسطا تا دوران جدید، باعث رشد جامعه غربى در بُعد اقتصادى شد. برخى، توسعه ‏اقتصادى قرون جدید را مرهون تغییر نگاه بنیادین جامعه به کار اقتصادى و کسب ثروت، و عقب‏ماندگى دیگر جوامع را ناشى از کمبود بنیادهاى فرهنگى دانسته، عقاید دینى و نگرش‏هاى سنتّى به کار، کسب روزى، قضا و قدر، و مانند آن‏ را از عوامل مهمّ عقب‏افتادگى اقتصادى می‏شمارند. داورى نادرست درباره مکتب اقتصادى اسلام به طور عمده ناشى ‏از عدم اطّلاع از مبانى دینى در این امور است. نوشته حاضر درصدد است با مراجعه به متون دینى اصیل (قرآن وسنّت)، دیدگاه کلّى دین مبین را به کار اقتصادى نشان دهد. حجم مطالب مربوط به کار در اسلام، بسیار گسترده ومتنوّع بوده و قرار گرفتن آن در یک مقاله امر دشوارى است. ابواب گوناگون جوامع روایى، این مباحث را در خود جای‏ داده است. امید است نوشته حاضر بتواند نمایى کلّى از آن مجموعه را در معرض دید دوستداران اقتصاد اسلامى قراردهد. دیدگاه دین درباره کار در گستره هستى و ویژگی‌هاى کلّى کار، رابطه عقاید خاص دینى مثل قضا و قدر الاهى، رزاقیت الاهى، تضمین روزى، و معاد با کار اقتصادى، ارتباط خصوصیات اخلاقى مثل توکّل، صبر، زهد و قناعت با کار و توسعه اقتصادى، بیان اسوه‏هاى عملى در این زمینه، اثبات مطلوبیت ذاتى کار اقتصادى، و تفاوت دیدگاه اسلام با دیگر مکاتب و اهداف و انگیزه‏هاى کار اقتصادى فرد مسلمان، مطالب آمده در نوشته حاضر است.

     

     
    1. کار در گستره هستى

    جهان هستى جلوه کار خدا است. کار را آفرید؛ آن‌گاه عالم را به حق رقم زد (دخان (44): 38). آسمان‌ها وزمین را در شش روز پدید آورد (اعراف (7): 54)، و بدون تکیه‏گاه ظاهرى سپهر نیلگون را رفعت بخشید(رعد (13): 2)، و با توان و قدرت و بدون سستى از آن محافظت کرد (فاطر (35): 41). زمین‏را همچون گاهواره در اختیار انسان قرار داد (طه (20): 53) تا در پهنه سفره آن قرار گیرد (نوح‏(71): 19؛ غافر (40): 64)، و طعام و عزّت خود را به چنگ آرد (مرسلات (77): 25).ستارگان را زیور و زینت آسمان قرار داد (صافات (37): 6)، و ماه تابان و خورشید جهان افروز را برای‏روشنایى زمین نمایان ساخت (فصلت (41): 12)؛ آن‌گاه همه را در مدار خود حرکت داد (یس‏(36): 40) تا شب و روز را در پى هم و هر یک را از دل دیگر بدرآرد (فرقان (25): 62 و آل‏عمران‏(3): 27). زمین را با کوه‌هاى استوارش از هیجان و لرزه باز داشت (انبیاء (21): 31)، و باد را فرستاد (اعراف (7): 57؛ حجر (15): 22) تا ابرهاى رحمت را بر هم بکوبد و از دل آن، همراه با تندر و مهیب آسمانى قطرات حیات را بر زمین تشنه بریزد (نور (24): 43) تا در مجارى آن فرود رود (مؤمنون‏(23): 18؛ زمر (39): 21) و چشمه‏ها از آن سرازیر شود (یس (36): 64) و دریاها پدیدآید تا از دل آن تازه‏ها برگیرند و زینت به چنگ آرند (نحل (16): 14؛ رحمن (55): 22). کشتی‌ها برآن روان سازند و بر گستره آن غالب شوند (جاثیه (45): 12). آب‌هاى گونه‏گون را با هم در آمیخت بدون آن‌که‏ یکى شوند (رحمن (55): 19 و 20). با آب رحمت خود، زمین تفتیده را طراوت بخشید و جوانه‏هاى گیاه را بر آن رویانید. باغ‌ها را ثمر داد و خوشه‏هاى گندم و خرما را نمایان ساخت (ق (50): 9 11؛ انعام ‏(6): 99). زنبوران را فرمان لانه‏سازى در کوه‌ها و درختان داد و پرندگان را در فضاى آبى حافظ شد و چارپایان را براى غذا و پوشاک و یارى و زیبایى آفرید (نحل (16): 68 و 69 و 79و 66 و 5 8). تا آن‌گاه ‏که اراده او بر خلقت احسن قرار گرفت، و او را از آب و خاک بر فطرت خود در زمین صورت داد، و بر عالمیان، خلیفه ‏خود ساخت (حجر (15): 28؛ روم (30): 30؛ بقره (2): 30). عالم را مسخّر انسان کرد تا با کار و تلاش خود و با عمل صالح، راه خدا را بپیماید و وارث زمین شود (لقمان (31): 20؛ زمر (39):74)؛ زمین را آباد سازد و بر دوش آن سوار و آن‌را رام کند. (هود (11): 61؛ ملک (67): 15). راه‌هاى آن‌را بیابد و از آن بهره گیرد (زحرف (43): 10). همچون کار خدا که بر شاکله ذات او است (اسراء(17): 86)، آدمى هم بر مثل شاکله و فطرت الاهى خود کار کند تا آن‌گاه که به خاک بر می‏گردد، زمین مرده را ‏حیات بخشیده، و شکرگزار این همه نعمت بارى تعالى باشد. تمام عزّت و قدرت از آنِ خداى قادر عزیز است که به اشاره‏اى، عالم بدیع را رقم زد و انسان را براى آباد ساختن این مزرعه زندگى، جانشین خود ساخت (یونس (10): 65؛ بقره (2): 165). خداوند با صنعتگرى تمام، خلقتى را رقم زد که هدایت، آن‌را به‌دنبال دارد (طه (20): 50). همه مقهور امر او و ملائکه، مأمور و مطیع اشاره اویند (نحل (16): 49 و 50). در سراسر وجود عالم، حرکت سریان دارد و فعل الاهى در عالم مادّى سکون بر نمی‏تابد. جوهره عالم در تب وتاب به‌سر می‏برد و در پى هدف خود روان است. بیکارى و بی‏هدفى در هیچ ذرّه‏اى از عالمیان راه ندارد. همه در مسیرحق روان، و از او به سوى او در حرکت و تلاشند (انشقاق (84): 6). هدف آفرینش، کار نیک انسان‌ها است، وکار نیک انسان‌ها در صفحه وجود گم نمی‏شود و آثار آن‌را در دو سرا مشاهده می‏کند (ملک (67): 2؛ کهف ‏(18): 30).

    کار همچون وجود، در تمام شؤون عالم دخالت دارد. کار و کارگر در وجود تمام اشیا مؤثّر است. کارگران، جلوه کار الاهی‌اند. حق تعالى، مبدأ کارگرى است و فعّال است (امام‏خمینى، 1379: ج 7، 172). کار او هر دم نو و تازه‏ است و تکرار در کار او راه ندارد (رحمن (55): 29). او زنده می‏کند و می‏میراند؛ حکمت القا می‏کند و وحى را ارسال و از زبان پیامبرانش به همه مژده می‏دهد که عمل صالحِ انسان، اندیشه پاک او را ارتقا می‏بخشد (فاطر (35): 10).

    افعال بسیارى به خداوند در قرآن و احادیث نسبت داده شده است که می‏توان برخى را ذکر کرد. فالق الحبّ والنوی‏ (شکافنده دانه و هسته)، بارئ (پدید آورنده)، بدیع‏السموات و الارض، رزّاق، شدیدالمحال‏ (نیرومند)، فاطر (خالق)، قیّوم (به پادارنده)، مصوّر (صورت ده)، الصانع، الباسط، المبدئ، المعید، الباعث، الضّار، المعطى، و ده‌ها اسم و صفت که دلالت دارد خداوند در آفرینش عالم و تغییر آن فعّالیت می‏کند (الطباطبائى، 1417: 35 62)؛ بنابراین افعال الاهى هم در تعریف کلّى کار قرار می‏گیرد.

    از طرف دیگر، ملائکه هم به امر الاهى مطیع هستند و اوامر او را انجام می‏دهند (نحل (16): 50). آن‌ها وظیفه ‏تبلیغ را به عهده دارند (یس (36): 17). گاه امداد الاهى را به مؤمنان می‏رسانند (آل‏عمران (3):125) و گاه عذاب را بر ناسپاسان فرود می‏آورند (حجر (15): 58). آن‌ها کارگزاران نظام آفرینش و به‏وظایف خود آشنا و عامل هستند.

    عمل انسان‌ها در نظام ارزشى دین، گاه عمل صالح و گاه عمل زشت، و جزاى هریک مثل و عین آن است (غافر (40): 40؛ کهف (18): 88؛ یس (36): 54، زمر (39): 70). عمل صالح، حیات‏طیبه را در پى دارد و خیر آن به عامل آن باز می‏گردد (نحل (16): 97؛ فصلت (41): 46)، و در مقابل آن ‏زیان عمل بد است که اوّل متضرّر آن، انسانى است که آن‌را انجام می‏دهد. کار و عمل صالح مطلوب دین است و برای‏اصلاح عمل باید کارها را در مسیر حق و متناسب با نظام آفرینش قرار دهد. هر عملى که از ایمان او سرچشمه بگیرد و نشانه ایمان قلمداد شود، عمل صالح است.

    گرچه نمونه‏هاى بارز عمل صالح اعمال عبادى است (نماز، حج، جهاد و...)، صلاحیت عمل به‏جهت‏دهى آن بستگى دارد، نه به نوع آن؛ پس کار کشاورزى گاه عمل صالح است، و عملى که به ظاهر عبادت است، گاه‏ عمل صالح‏ نیست.

     

    بر اساس آن‌چه گذشت، آشکار می‌شود که کار در یک تعریف کلّى، شامل هر نوع فعّالیت می‏شود چه به قصد دریافت ما به ازاى مالى آن انجام شود یا نه؛ هدف آخرتى داشته باشد یا دنیایی؛ عملِ موجود مادّى باشد یا مجرّد؛ کار یدی‏باشد یا کار فکری؛ کار صنعتى و تولیدى باشد یا کار خدماتى؛ عمل عبادى باشد یا عمل اقتصادى.
    2. کار و قضا و قدر الاهى‏

     

    در دیدگاه توحیدى، خداوند، عالم را به‌صورت علّى و معلولى پدید آورده است؛ یعنى برخى پدیده‏ها معلول و متأثّراز دیگر پدیده‏هایند. نظام عالم بر اساس قانون علّت و معلول استوار است و سلسله علل به خدا منتهى می‌شود. به‏عبارت دیگر، تمام موجودات، معلول خدا هستند و از فیض او بهره می‏گیرند. در دیدگاه حکمت اسلامى، موجودات‏ عین فقر و ربطند و سلسله علل و معالیل مجراى فیض هستند، نه علّت و هستى بخش. معناى توحید افعالى هم این‏است که نظام عالم را مشیت الاهى در تمام مراتب به جریان می‏اندازد.
    قضا به معناى حکم و قطع و فیصله دادن، و قدر به معناى اندازه و تعیین است. حوادث جهان از آن جهت که ‏وقوع آن‌ها در علم و مشیّت الاهى قطعیّت و تحتّم یافته است، مقضّى به قضاى الاهى هستند و از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیّت مکانى و زمانى آن‌ها تعیین شده است، مقدّر به تقدیر الاهی‌اند. حوادث عالم بی‏ارتباط باهمدیگر نبوده و آن چنان نیست که نظام اسباب و مسبّاب در کار نباشد و تمام حوادث مستقیم از ناحیه بارى تعالی‏آفریده شوند. بنابر اصل علیّت عمومى، پیوند ضرور و قطعى حوادث با یک‌دیگر و این‌که هر حادثه‏اى تحتّم و قطعیّت‏ خود و همچنین تقدّر و خصوصیات وجودى خود را از امورى مقدّم بر خود گرفته، امرى مسلّم و غیرقابل انکاراست. اصل علیّیّت و اصل ضرورت علّى و معلولى و اصل سنخیّت از اصول متعارفه علوم بشرى است. طبق این نظر، سرنوشت هر موجودى به دست موجودى دیگر است که علت او است و ضرورت وجود و خصوصیات او را ایجاد کرده، و آن هم معلول نعمت دیگرى است. 
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    نویسندگان :

    فرزان شهیدی 

    مهدی ادیبان 

    محمدعلی وکیلی 

    محمد رضا جمالى 

    محمد صادق نجفی

    منابع متفرقه :

    باشگاه اندیشه

    سایت الف

    روزنامه ابتکار

    روزنامه همشهری

    مرکز اسناد انقلاب اسلامی

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, مقاله در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, تحقیق درباره تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, مقاله درباره تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کار اقتصادى در پرتو بینش و ارزش‌ هاى اسلامى
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت