تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18358
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم

    کاربرد موسیقی در علوم ریاضیات

    علاوه بر علم پزشکی، موسیقی :

    « علم الحان و آن یک قسمت از اقسام چهارگانه علوم ریاضی قدماست و ارسطو  موسیقی را یکی از شعب ریاضی بر شمرده و فلاسفه اسلامی نیز رأی او را پذیرفته اند: ولی از جهت مسلم و تغییر ناپذیر نبودن همه ی قواعد و اصول آن مانند علوم ریاضی ، آن را هنر نیز محسوب داشته اند.  »  (روایت دوم ، لغت نامه ی دهخدا ، کلمه موسیقی )

    کاربرد موسیقی در علم ریاضیات

     

    ریاضیات و موسیقی هر یک بنوبه خود از ابتدای خلقت در مسیر تکامل تمدن بشری نقش موثری داشته اند. ریاضیات بطور مستقیم با پیشرفت گونه های مختلف علوم تجربی، نظری، مهندسی و ... در ارتباط بوده و موسیقی علاوه بر تاثیر مستقیم بر سایر هنرها، همه روزه درحال تعامل با انسان در تمام نقاط جهان است بگونه ای که امروزه از آن حتی بعنوان یک ابزار برای جهت دادن به پدیده های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی استفاده می شود.

     

    برای بسیاری از مردم که با ریاضیات سر و کاری ندارند، فرمول ها و قوانین ریاضی بسیار خشک و پیچیده بنظر می رسد و گاهی هم بعنوان رمز یا رازی که میان یک سری اعداد، نشانه ها و علائم عجیب و غریب است، مطرح می شود. بسیاری از مردم - حتی آنها که با ریاضی در ارتباط هستند - معتقدند که ریاضیات یک علم عقلی است و حداکثر توانایی آن مدل سازی پدیده های فیزیکی است، حال آنکه اگر به مسائل و رخدادهای اجتماعی نگاهی بیندازیم بسادگی خواهیم دید که مثلا" توزیع پدیدهای - متغییرهای - تصادفی اجتماعی غالبا" از رفتار توزیع نرمال "گوس" پیروی میکنند، بنابر این نمی توان به این صراحت از ریاضیات بعنوان یک علم نظری محض نام برد.
    ریاضیات عقلی در مقابل موسیقی احساسی
    اما اگر ریاضیات با عقل انسان در ارتباط است، موسیقی را می توان از مهمترین هنرهایی دانست که بسادگی روح آدمی را تحت تاثیر خود قرار میدهد که خوشبختانه امروزه در جوامع مختلف بصورت بسیار زیادی با زندگی عجین شده است. همه ما حداقل یک قطعه موسیقی را از حفظ بلد هستیم و به هنگام خلوت، هنگام کار یا رانندگی و ... آنرا زمزمه می کنیم. حتی درصد بالایی از مردم توانایی نوازندگی و خوانندگی بصورت آماتور و یا حرفه ای را دارا میباشند. موسیقی در یک نگاه ساده هنری است که تمام مردم می توانند بسادگی با آن تعامل داشته باشند.
    اما چگونه ممکن است ریاضیات که علمی کاملا" عقلی است با موسیقی که هنری کاملا" احساسی است، مشابهت هایی با یکدیگر داشته باشند و یا حتی در برخی زمینه ها همگرایی هایی؟
     
    مشخصترین ترین ارتباط میان موسیقی و ریاضی
    اولین دخالتی که ریاضیات می تواند در موسیقی انجام دهد از آنجا ناشی می شود که موسیقی ناشی از تکرار برخی اصوات - یا نت های موسیقی - در بازه زمان است. طول مدت نتها را می توان اندازه گرفت و به روابطی میان آنها در بازه زمان دست پیدا کرد. همانند آنچه در تحلیل ریتم های مختلف انجام می شود .
    مسئله دیگر بررسی ارتباط فرکانسی میان نت های مختلف موسیقی و ارتباطات میان نت های موسیقی و زیبایی شناسی است که اغلب در مباحث مربوط به فیزیک صوت بررسی می گردد. این ارتباط همچنین می تواند به تحلیل ریاضی گونه از انواع سبک های هارمونی و یا انواع روشهای ساخت ملودی از روی موتیف مشخص و ... باشد.
    اما آیا ارتباط موسیقی و ریاضیات در همین حد یعنی مدل کردن رفتار موسیقی با کمک روابط ریاضی است؟
    نتایج برخی تحقیقات جدید
    بدون شک سخن نا آشنایی نخواهد بود اگر بگوییم که تحقیقات دانشمندان (New Scientist شمار 153) نشان داده است، کودکانی که پیانو می نوازند و آموزش موسیقی می بینند معمولا" :
    -توانایی بیشتری در درست کردن پازل های پیچیده دارند،
    - خیلی بهتر از سایر کودکان شطرنج بازی می کنند،
    - و دارای قدرت استنتاج بیشتری هستند
    (The American Mathematical Monthly شماره 103)  همچنین در بررسی دیگری مشاهده شده است که بیش از 68 درصد دانشجویان رشته ریاضی از کلاسهای موسیقی بعنوان دروس اختیاری برای فارغ التحصیل شدن اختیار می کنند. نتیحه این بررسی رابطه نا شناخته میان موسیقی و ریاضی را تا حد زیادی آشکار میکند.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, مقاله در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, تحقیق درباره تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, مقاله درباره تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کاربرد موسیقی در علوم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت