تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18437
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان

    بازدید زمین و ریشه کنی

    قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محلساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابانها و جاده های اطراف مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین پستی و بلندی زمین با توجه به نقشه ساختمان مورد بازدید قرار گرفته در صورتیکه ساختمان برگ باشد پستی و بلندی و سایر عوارض زمین می باید بوسیله مهندسین نقشه بردار تعیین گردد و همچنین باید محل چاه های فاضل آب و چاه آبهای قدیمی و مسیر قنات های قدیمی که ممکن است درهر زمینی  موجود باشد تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص گردد و در صورت لزوم می باید این چاه ها با بتون و یا شفته پر شود و محل احداث ساختمان نسبت به زمین تعیین شده و نسبت به ریشه کنی (کندن ریشه های نباتی که ممکن است در زمین روئیده باشد) آن  محل اقدام شود و خاک های اضافی به بیرون حمل گردد و بالاخره باید شکل هندسی زمین و زوایای آن کاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.

     

    پیاده کردن نقشه

    پس از بازدید محل و ریشه کنی اولین قدم در ساختن یک ساختمان پیاده کردن نقشه می باشد. منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین بابعاد اصلی (یک به یک) بطوریکه محل دقیق پی ها و ستونها و دیوارها و زیرزمینها و عرض پی ها روی زمین بخوبی مشخص باشد . و همزمان با ریشه کنی و بازدید محل باید قسمتهیا مختلف نقشه ساختمان مخصوصاً نقشه پی کنی کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته بطوری که در هیچ قسمت نقطه ابهایم باقی نماند. و بعداً اقدام به پیاده کردن نقشه بشود. باید سعی شود حتماً در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه پی کنی استفاده گردد. برای پیاده کردن نقشه ساختمانهای مهم معمولاً از دوربین های نقشه برداری استفاده می شود. ولی برای پیاده کردن نقشه ساختمان های معمولی و کوچک از متر و ریسمان بنائی که به آن ریسمان کار هم می گویند استفاده می گردد. برای پیاده کردن نقشه با متر و ریسمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن ریسمان در یکی از امتدادهای تعیین شده و ریختن گچ یکی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین می نمائیم و بعد خط دیگر ساختمان را که معمولاً عمود بر خط اول می باشد با استفاده از خاصیت قضیه فیثاغورث (در مثلث های قائم الزاویه مجذور وتر مساوی است با مجموع مجذورات دو ضلع دیگر) رسم می نمائیم . معمولاً در اصطلاح بنائی استفاده از این روش را 3و4و5 می گویند . زیرا در این طریق معمولاً اضلاع مثلث  متر و 4 متر و وتر مثلث 5 متر است. و برای مکانهای کوچکتر یا بزرگتر می توان از مضربهای این اعداد استفاده نمود مانند 30و40و50 سانتیمتر و یا 6 متر و 8 متر و 10 متر. بهرحال امتداد خط Ay که عمود بر امتداد خط Ax می باشد به دست می آید. آنگاه سایر خطوط را موازی با دو خط فوق الذکر رسم می نمایند. ممکن است به علت قناس بودن زمین دو خط کناری نقشه بر هم عمود نباشد. در این صورت یکی از خطوط میانی نقشه را که حتماً بر خط اول عمود است انتخاب و رسم می نمائیم. ممکن است برای عمود کردن خطوط از گونیای بنائی استفاده نمود در این صورت دقت کار کمتر
    می باشد.

    رپر

    با توجه به اینکه هر نقطه از ساختمان نسبت به سطح زمین دارای ارتفاع معینی میباشد که باید در طول مدت اجرا در هر زمان قابل کنترل باشد. برای جلوگیری ازاشتباه قطعه بتنی با ابعاد دلخواه (مثلا 40 * 40 با ارتفاع 20 سانتیمتر) در نقطه ای دورتر از محل ساختمان میسازند بطوریکه در موقع گودبرداری و یا پی کنی با آن آسیب نرسد و در طول مدت ساختمان تمام ارتفاعات را با آن می سنجند باین قطعه بتنی اصطلاحاً رپر میگویند . در بعضی ساختمانهای کوچکتر روی اولین قسمتی که ساخته میشود (مانند اولین ستون) علامتی میگذارند و بقیه ارتفاعات را نسبت به آن مسینجند.

    گود برداری

    بعد از پیاده کردن نقشه و کنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداری مینمایند. گودبرداری برای آن قسمت از ساختمان انجام میشود که در طبقات پایین تر از کف طبیعی زمین ساخته میشود، مانند موتورخانه ها و انارها و پارکینگ ها و غیره. در مومقع گودبرداری چنانچه محل گودبرداری بزرگ نباشد از وسائل معمولی مانند بیل و کلنگ و فرقون (چرخ دستی) استفاده میگردد. برای این کار تا عمق معینی که عمل پرتاب خاک بابیل به بالا امکان پذیر است (مثلا 2 متر) عمل گودبرداری را ادامه میدهند و بعداز آن پله ای ایجاد نموده و خاک حاصله از عمق پایین تر از پله را روی پله ایجاد شده ریخته و از روی پله دوباره به خارج منتقل می نمایند.

     

    پی کنی

    1-دسترسی به زمین بکر

    با توجه به اینکه کلیه بار ساختمان بوسیله دیوارها یا ستون ها به زمین منتقل می شود در نتیجه ساختمان باید روی زمینی که قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان را داشته باشد بناگردد. برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان میباشیم.

     

    2- برای محافظت پایه ساختمان

    برای محافظت پایه ساختمان و جلوگیری از تاثیر عوامل جوی در پایه ساختمان باید پی سازی نمائیم .در اینصورت حتی در بهترین زمینها نیز باید حداقل پی هائی به عمق 40 تا 50 سانتیمتر حفر کنیم.

     

    ایجاد پی

    عرض و طول و عمق پی ها کاملا بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد. در ساختمان های بزرگ قبل از شروع کار بوسیله آزمایشات مکانیک خاک قدرت مجاز تحملی زمین را تعیین نموده و ازروی آن مهندس محاسب ابعاد پی را تعین مینماید . ولی در ساختمان های کوچک که آزمایشات مکانیک خاک در دسترس نیست باید از مقاومت زمین در مقابل بار ساختمان مطمئن شویم. اغلب مواقع قدرت مجاز تحملی زمین برای ساختمانهای کوچک با مشاهده خاک پی و دیدن طبقات آن و طرز قرار گرفتن دانه ها به روی همدیگر و یا با ضربه زدن به وسیله کلنگ به محل پی قابل تشخیص میباشد. گاهی اوقات نیز برای بدست آوردن اطمینان بیشتر میتوان اقدام به آزمایشات ساده محلی نمود که چند نمونه از این آزمایشات ذیلا شرح داده میشود. قبل ازانجام آزمایش جهت تعیین قدرت مجاز خاک باید از وزن ساختمان و میزان باری که از طرف ساختمان به زمین وارد میشود آگاه شویم.

     

    پی های عمومی

    به این گونه پیها که رادیه ژنرال هم میگویند از بتن مسلح ساخته میشود و دارای محاسبات فنی مفصل و دقت اجرای فوق العاده میباشند برای ساختمانهایی که دارای وزن فوق العاده زیاد بوده و یا ساختمانهایی که درزمینهای سست ساخته میشود این گونه پی ها ایجاد میگردد . برای ساختن پی های سراسری باید صفحه ای از بتون به طول و عرض تمام یربنای ساختمان به ضخامت محاسبه شده حداقل در حدود 80 تا 100 سانتیمتر ریخته شود میله گردهای این صفحه بتنی طب محاسبات بدست میآید . طبعاً در محلهائی که بار بیشتری وجد دارد میله گردهای بیشتری گذاشته میشود مانند زیر و اطراف ستونها. آرماتورهای ریشه برای  ایجاد ستونهای بتنی و یا صفحه های فلزی زیر ستون بریا ستونهای فلزی روی این صفحه بتنی قار میگرد. این صفحه بتنی مانند سینی بزرگی است  که ساختمان روی آن قرار میگیرد.

     

    شمع کوبی

    در زمینهائی که خیلی سست بوده و به هیچ وجه قدرت تحمل بار ساختمان را نداشته باشند مانند خاکهای دستی و یا زمینهای ماسه ای و یا در محلهای که زمین بکر در عمق های زیاد قررا داشته و برداشتن کلیه خاکهای سطحی مقرون به صرفه نباشد از طریق شمع کوبی بار ساختمان را بزمین بکر منتقل مینمایند. بدین طریق که در امتداد پی های ساختمان یعنی در طول دیوارهای اصلی که باربر میباشند با فاصله های معین (در حدود 2 متر یا 5/2 متر) ماند شکل چاه حفر مینمایند. و در ساختمانهای فلزی و بتونی که باید پی نقطه ای اجراء کنیم زیر هر ستون چاه حفر مینمایند. و این حفاری را تا زمین بکر و محکم ادامه می دهند.

     

    آرماتوربندی

    برای ایجاد مقاومت در مقابل نیروهای کششی در بتن داخل شناژ بتنی چند ردیف در بالا و پایین میله گرد طولی قرار می دهند و این میله گردهای طولی را به وسیله میله گردهای عرضی که بآن خاموت میگویند بهمدیگر متصل مینمایند. میله گردهای طولی و عرضی را قبلا مطابق شکل میبافند و بعد در داخل قالب بندی شناژ قرار میدهند. باید توجه داشت که پهنای این قفسه بافته شده باید در حدود 5 سانتیمتر کوچکتر از پهنای قالب شناژ باشد (هر طرف5/2 سانتیمتر) بطوریکه این میله گردها کاملاً در بتن غرق شده و آنرا از خوردگی در مقابل عوامل جوی محفوظ نگهدارد این 5/2 سانتیمتر در مناطق مختلف و آب و هوای مختلف و همچنین محل قرار گرفتن قطعه بتونی (اینکه در داخل زمین قرار می گیرد و یا خارج آن) و همچنین میزان سولفاته بودن آبهای مجارو آن متفاوت است که میزان آن بوسیله موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین شده است.

     

    قشر ماسه  سیمانزیر و روی قیر و گونی

    زیر قیر و گونی را بدو دلیل با یک قشر ماسه و سیمان اندود مینمایند.

    برای ایجاد یک سطح صاف و مناسب جهتاندود قیر و گونی زیرا چنانچه بخواهیم بلافاصله بعد از کرسی چینی اقدام به قیر و گونی بنمائیم سطح آجر کرسی چینی بعلت ناهمواری برای قیرگونی مناسب نیست و اصولاً قیر و گونی به علت شکننده بودن از زیر و رو باید بین دو پوشش محافظ قرار گیرد.

    چنانچه ملات عمومی که برای ساختمان مصرف میشود دارای آهک باشد یعنی برای ساختمان از ملات ماسه آهک و یاماسه سیمان و آهک استفاده شود برای دور نگهداشتن قیر و گونی از آهک اقدام به ایجاد یک لایه ماسه سیمان روی آجر مینمایند زیرا در غیر اینصورت به سبب ترکیب قیر با آهک بعد از مدتی قیروگونی فاسد گشته و در آنسوراخهایی ایجاد میگردد که باعث نفوذ رطوبت به سطحهای بالا تر گشته و خاصیت قیر و گونی از بین میرود. چنانچه ایزولاسیون روی شناژ بتنی اجرا شود اگر سطح بالائی بتن را بوسیله تخته ماله بخوبی صاف نمایند احتیاج به قشر ماسه سیمان نیست. اگر ملامت عمومی ساختمان دارای آهک باشد باید روی قیر و گونی هم با پوسته ای از ملات ماسه سیمان پوشانیده شود بطوریکه قیر و گونی بهیچ وجه با آهک در تماس نباشد. در مورد ماسه و سیمان در بخش ساختمانهای بتونی توضیح داده خواهد شد.

     

    ایزولاسیون (عایق رطوبتی)

    ایزولاسیون و یا عایق کاری بمعنای جدا کردن یا جداسازی بکار میرود. ایزولاسیون انواع مختلف دارد ماندن ایزولاسیون های حرارتی که در آن از پشم شیشه استفاده میکنند و یا ایزولاسیون های صوتی که در آن از انواع مانع های صوتی استفاده میگردد و یا ایزولاسیون در مقابل اشعه X در بیمارستانها برای اطاقهای رادیوگرافی که از ورقه های سرب استفاده میشود و یا ایزولاسیون های رطوبتی که انواع مختلف داردو متداولترین آن در ایران قیر و گونی است.

     

    ساختمان فلزی

    منطور از ساختمان فلزی ساختمانی است که ستونها و تیرهای اصلی آن از پروفیل های مختلف فلزی بوده و بار سقفها و دیوارها و جدا کننده ها (پارتیشنها) بوسیله تیرهای اصلی به ستون منتقل شده و وسیله ستونها به زمین منتقل گردد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, مقاله در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, تحقیق درباره تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, مقاله درباره تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت