تحقیق مقاله معماری پایدار

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18460
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معماری پایدار

    ارزش های  زیبا شناختی و محیط ساخته شده

     

    واژۀ  زیبایی شناسی را در سال 1750   ا لکساندر بلوم  گارتن  برای بیان  مفهوم سلیقه در هنر های زیبا ابداع کرد . اگر چه این واژه به مفاهیم مربوط به  ادراک ربط دارد ، بلوم گارتن از آن  در ادراک زیبایی شعر ، نقاشی  و مجسمه   سازی استفاده کرد . امروزه این  وا ژه هم  در بحث هایی محتوایی و هم در جنبه هایی رویه ای  چون ساختمان و طراحی اثاث ، وسایل خانه و غیره به کار می رود.

    از  قرن ها  پیش  به  موازات پر داختن  به  زیبایی شنا سی در    مباحث  فلاسفه ، هنر مندان و معماران ، جستجو برای تدوین علم اثباتی زیبا یی شناسی نیز جریان داشته  است  . طی صد سال  گذشته ، رشتۀ  زیبایی شناسی  تجربی رشد  زیادی کرده  است .  در این سالها  در مورد  زیبا یی شناسی  نوشته هایی  از  فلا سفه ، روانشناسان  و هنر مندان و حتی افراد  حرفه ای که با طراحی  محیط  سر  و  کار دارند به  جای مانده است  .  هدف این افراد درک مو جبات  لذت و چرایی آن بوده است. این جستجو مسیر های مختلفی را طی کرده است .

    درک  کامل مفهوم  زیبا شناسی  مشکل  است ، ولی  فهم ا ولیه عوا مل موثر در ادراک خوش آیند بودن محیط امکان پذیر است . نقش این عوامل پیچیده تر از (( سو د مند ی ))  یا  (( نتایج  ابزاری )) فهم محیط است .  نقش فیلسوفان  نظری  و زیبایی شناسان تجربی در فصل هفدهم کتاب مورد بحث قرار گرفته است . بحث  این فصل  این است  که تقسیم بندی  جورج  سانتایانا   از  زیبایی  شناسی تحت عنوان زیبایی شناسی حسی ، فرمی و نما دین هنوز معتبر است .

    در  مورد زیبایی شناسی حسی دانش کمی  وجود دارد . تحلیل ها ی موجود  به شدت ذهنی و درو نی اند . تنها کسانی که به این موضوع علاقه  نشان می د هند طراحان محیط  یا رفتار  شناسان  هستند . طراحی محیط به طور  سنتی  با  زیبایی شناسی فرمی و نمادین سر و کار داشته است ، به  همین دلیل به آن دو  مورد  در این کتاب بیشتر پر داخته شده است . این تو جه ،  به معنای این نیست که اهمیت زیبایی شناسی حسی کمتر است ، بلکه تنها نشان  دهنده عدم  وجود دانش کافی در مورد آن می باشد .

    موضوع  زیبایی شناسی  فرمی ارزشهای اشکال  و سازه های  محیط  است .  این توجه به فرم اشکال ،نوعی تجمل گرایی ادراکی است . این که احساس لذت از درک بعضی از الگوها ،تناسبات  و اشکال  مبنای زیست  شناختی دارد  یا نه ، از مباحث زیبایی شناختی فرمی است . اگر این درک به جای مبنی زیست شناختی ،بر  اساس منطق فکری خود آگاه و آزمون های الگو های محیط به دست آید ، قرار دادن  نیاز های  شناختی در  بالا ترین  سطح  مدل  سلسله  مراتب  نیاز ها ی انسانی مازلو ، منطقی است .

    در قرن  بیستم میلادی مبانی اثباتی  زیبایی شنا سی فرمی  پیشرفت  زیادی  داشته ولی به رو شنی  تد وین نشده است . اساس  این پیشرفت  نظریه گشتالت ادراک بوده است . نظریه های جدیدتر ادراک ،از یک سو با نظریه گشتالت در  چالش بو ده اند و از سوی دیگر به غنای بیشتر آن کمک کرده اند .

    زیبایی شناسی نمادین با معانی داعی کننده و لذت بخش محیط سر و کار دارد . این  موضوع  در سالهای  اخیر مورد  توجه  رفتار شناسان  قرار گرفته  است . در اعتبار تحقیقات انجام شده در این حوزه ابهاماتی وجود دارد . با این حال معرفی ز مینه های  اصلی  پژوهش  و  تبیین نقش  آنها در تدوین نظریه  طراحی  محیط امکان پذیر است .

    بعضی  از پژوهشگران معتقدند  که ، بر خلاف  طراحان حرفه ای  که  به زیبایی شناسی  فرمی  توجه بیشتری  دارند ،  مردم محیط را به  خاطر نماد ها   و  قابلیت تأمین فعالیت ها تحسین  می کنند  . بعضی از زیبایی شناسان در ضرورت مبحثی تحت  عنوان زیبایی  شناسی فرمی تردید  دارند  . در  این  مورد ،  ممکن   است طراحان ،  زبانی را  ابداع کرده باشند که  فقط طراحان دیگر و متخصصی آن را  درک  کنند .  زیبایی  شناسی نمادین با  لذتی که  از  پیشینه  ذهنی  مردمی و  یا ذهنیتی که  از  پیکره بندی  و  ویژگیهای  محیط  ساخته شده ایجاد می شود  سر و کار دارد .

     

     

    نظریه زیبایی شناسی

     

    طراحان  داخلی ، معماران محیط  و منظر و طراحان شهری  در طول  زمان  زمینه تجربیات  زیبا شناختی را برای دیگران فراهم می آورند . یکی از مواردی که در طراحی  امروز  نیاز به  موضع گیری  دارد ،   این است  که  این  (( دیگران ))   چه کسانی  باید با شند . هم طراحان حرفه ای و هم افراد غیر حرفه ای معتقدند که ، طرا حان  برای کسب جایگاه  و موقعیت  مناسب  در میان همکارا نشان  طراحی می کنند . باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر حفظ این جایگاه حرفه ای ، هدف دیگر طراحی آفرینش اثر زیبا یا خشایند است . این که چه چیز در محیط های ساخته شده و طبیعی زیبا  به نظر می رسد همیشه  بحث بر انگیز بوده است ، ولی نه به شکلی که راسکین بیان کرده است :

    این وظیفه زیبایی شناسی است که به شما نشان می دهد ( اگر قبلاً نمی دانستید ) که مزه  و  رنگ  یک   هلو  زیبا  و   دل پذیر  است ؛  و  ثابت کند(  اگر  اثبات  پذیر  باشد  و   شما کنجکاوی  دا نستن آن  را  داشته  باشید)  که چرا این گونه است .

    با این حال هنوز این تعریف از تعاریف  خوب زیبایی  شناسی باقی مانده  است . یکی از انگیزه های  مطا لعه زیبایی شناسی نسبی   بودن  ترجیحات و سلیقه های انسان  است .  همان گونه که مزه و رنگ  هلو مورد علاقه همه  نیست ، در مورد بناهای ساخته شده  نیز  سلیقه های متفاوتی وجود دارد.

    موضوع  علم زیبایی شناسی تشخیص و درک عواملی است که  در ادراک یک شیء  یا  یک  فر آیند تجربی زیبا یا حد اقل  خوش آ یند  نقش دارند  و  درک توانایی انسان  برای ابداع  جلوه هایی است که از نظر زیبایی شناسی  خو شا یند به حساب می آیند . برای  مطالعه زیبایی  شناسی دو  رو یکرد کلی وجود دارد : موضوع  رویکرد  ا ول مطا لعه  فر آیند ها ی  اد راک ، شناخت  و شکل  گیری نگرش  ؛  و موضوع  رویکرد دوم مطا لعه  فلسفه زیبا یی شناسی و فر آیند  های مربوط به  خلاقیت است . رویکرد  اول  شخصیت و  ویژگی روان شناختی دارد و رو یکرد دوم متا فیزیکی و روانکاوانه است . رویکرد اول در حوزه نظریه های ا ثباتی و رویکرد دوم  در محدوده نظریه های هنجا ری  و ارزشی طراحان و هنر مندان  قرار می گیرد . در جوا مع  غربی ، از  زمان  رنسانس ،  پژ و هشگرا ن   و نویسندگان  زیادی بین عناصر  هنری  و  غیر هنر ی  محیط ، یعنی بین معماری و ساختمان ،  تمایز  قائل  شده اند . در مطالعۀ اشیاء و آثار هنری ،  انسان مشا هده گر و متفکر است ، در حالی که در مطالعۀ کلیت  محیط ، فرد مطالعه کننده  جز ئی از زندگی  روز مرۀ محیط کالبدی  است .  مردم سازه  ساختمانها ،  مناظر   و ننقاشی ها را مشاهده و تحلیل می کنند .  این ویژگی  مشاهده و  تحلیل  در تمام اشخاص  وجود  ندارد .  چنین عمومیتی در فر هنگهای  غربی نیز نه در قبل و نه در حال  حاضر وجود نداشته است . در جوامع دیگر نیز تولید آثار هنری همواره وجود داشته ،  ولی در اینکه چه آثار و دست ساخته هایی  هنر به  حساب آیند ، اختلاف نظر وجود دارد .

    از یک سو گوستاو  فخنر مطالعۀ روان شناختی  زیبایی شناسی را  در سال  1876 آغا ز کرد ،  و از سوی  دیگر افرا دی چون را سکین  معتقد بودند که ارزشهای زیبایی شناسی  نمی تواند مو ضوع  مطالعه علمی باشد . در گذشته هر دو نگرش به دلیل محدود بودن  تحقیقات زیبایی شناسی  تا حدودی معتبر بوده است . اگر چه تحقیقات انجام  شده در قرن گذشته میلادی ماهیت زیبایی شناسی محیط  را تبیین  نکرده ، ولی  زمینۀ مناسبی  را  برای توسعۀ  نظریۀ  طرا حی  محیط  فراهم آورده است .

    در  مطالعۀ  روان شناختی زیبایی شناسی ،  به  جای مطالعه از کل به جزء رسیدن از  مشاهده به تعمیم ، هدف مطالعه است .  در عین  حال  شاخه ای  از فلسفه  و رو ا ن شناسی که تحت عنوا ن  زیبایی شنا سی نظری  شناخته  می شو د ،  هنوز  می تواند مبانی مفیدی را برای مطالعۀ محیط ساخته شده فراهم آورد.

     

     

    زیبایی شناسی نظری

     

    زیبایی شناسی نظری ،  مانند  تحقیقات روان شناختی اولیه ،  بر تحلیل  درونی  و باور های  شخصی از مفهوم  زیبایی و خوشایند  بودن محیط استوار است . چنین تحلیل هایی تحت  عنوان هر منو تیک ، پد ید ار شناسی ،  وجودی و سیاسی که همگی  فلسفی اند ، انجام  شده اند . اغلب این مطا لعات با رویکرد های علمی و شبه  علمی روا نکاوی  و روان شناسی  قابل مقا یسه اند . هر منو تیک  محیط  را به  عنوان  یک  متن تفسیر  می کند .  پدیدار شناسی  معانی زیا دی  دارد  ؛  د ر مطالعۀ زیبایی شناسی  به  بینش شهودی در شناخت  متقابل  فرد  و  محیط  گفته می شود .  رویکرد  وجودی  به  عمل خلاق و محصول  هنری   به  وجود  آمده می پردازد.  رویکرد  سیاسی  ،به   ویژه  مارکسیزم  ،  هنر را   محصول  و  جلوۀ  ستیز طبقاتی   و  رویکرد روانکاوانه هنر را  موجب  پالایش روان می داند .  هر کدا م ا ز این رویکرد ها  به سهم  خود به  شناخت  هنر کمک  می کند ،  ولی  به تجربۀ مردم  در محیط توجه  ندارند .  تنها گروهی  از پژو هشگران  که  مدل های  ماهیت تجربۀ زیبا شناختی  را بر مبنای  نظریه های  روان شناختی  و تحلیل درو نی تد وین کرده اند ،  به تحول نظریۀ طراحی محیط کمک کرده اند . این مد ل ها  که  چار چوب مفیدی  را  برای  نقد  معماری فراهم  می آورند ،  قابل  آزمون نیز هستند.

    استفن پپر در این مورد چهار مکتب ماشینی گرا ، زمینه گرا ،ارگانیزم گرا و فرم گرا  را  معرفی   کرده است . نظریه های  جرج  سانتا یانا  ، جان دوی   ،  برنارد بو سانکو ئت و رود لف آرنهایم  مثالهایی از مکاتب  فوق  هستند .  سه نفر  اول عقاید  خود را بر اساس مکاتب تجربه گرای  نظریۀ   ادراک  تد وین کرده اند ، در حا لی  که آرنهایم  روان شناسی  گشتا لتی  است .  مفاهیم  جدید تر  زیبایی شناسی  بیشتر  بر مبنای  کار  روان شناسان گشتالت  تد وین  شد ه است .

    رویکرد ماشینی  گرای  نظریۀ‌ زیبا یی  شناسی ،  محصول  هنری را برانگیزانندۀ حوا س انسان و تصو یر ذهنی   و تدا عی حا صل از آن  می داند . سانتایانا ما نند  بسیاری  از روان  شناسان  بعدی ، به لذت  بخش بودن  بعضی از حس ها معتقد بوده است . به نظر سانتایانا ،  محیط زیبا  محیطی است که به نظاره گر آن   لذت می بخشد .  این نظر((  بار ارزشی مثبت )) دارد  و به معنای آن است که ارزش در ذات شی ء  یا رویداد است و بخشی از ساختار  آن محسوب  می شود .  بسیاری از عقاید  سانتایانا  بیا نگر حاکمیت  و نفوذ نظریه های  روان  شناختی  در شروع قرن بیستم میلادی است .

    ارزش های حسی  حاصل حس ها ی  لذت  بخشی  چون  لمس ،  بویش،  مزه  ، شنیدن و دیدن هستند . سانتایانا با موضعی تجربه گرا ، معتقد بود که لذت حسی در عین اینکه  بخشی از  زیبایی  است ، انگا ره های تداعی کنندۀ  آن  جزئی  از ماهیت  اشیاء است . تجربۀ  حس های  پایین تر ( لامسه ، بو یایی و چشایی ) ، به اندازۀ  تجربۀ  حس های  بالاتر (  بینایی و شنوایی ) ،  مقاصد  شناختی  انسان  را تأ مین نمی کنند . بنا بر این حس های بینایی و شنوایی در شناخت ارزشهای زیبا شناختی اهمیت بیشتری دارند .

    ارزشهای فرمی از نظم  مواد حسی  به وجود می آیند ،  اساس این  موضع گیری نیز  نظریۀ تجربه گرای  ادراک است . موضوع ارزشهای فرمی لذت بخش بودن ساختار یا  ا لگوهای محصول یا  فر آیند  هنری مو رد  نظر ا ست (  سانتایانا   به  مو سیقی نیز علاقه مند بود) .  شناخت نظام موجود  در الگوها  ،  از نکات مورد نظر بحث  ادراک  است .  بعضی از  این مباحث  به طور مستقیم  به تنا سبات  و اصول نظم  دهنده  به ا لگو ها  می پردا زد . یکی  از  این  بحث ها را  سا نتا یا نا (( سازمان معین)) نامیده است .  در این بحث فرم کار کردی ابزاری  دارد ، دراین مورد سانتایانا اینگونه اظهار نظر کرده است :

    ((  هر سا ز مان  ...  با  تقا ضا های  عملی شکل  می گیر د .  بعضی از  فرم  ها ی ساختمانی  را استفادۀ آن تعیین می کند ، ویژگیهای مکانیکی مصالح ، ضرورت سر پناه ،  دسترسی  به نو ر ، ا قتصادی  بودن و آسایش  از  عوامل  دیکته  کنندۀ ترکیب ساختمان هستند)) .

    ساز مان  معین همان مفهوم  ((  فرم از عملکرد  تبعیت می کند)) سو لیوان است . سو لیوان از معاصرین سانتایانا بود .

    ارزشهای بیانی یا تداعی کننده از تصاویر ذهنی ایجاد شده با ارزشهای حسی نشأت می گیرند . وی فر آیند تداعی را فعالیتی بی واسطه می دانست . هم روانشناسان و هم منتقدین طراحی هنوز در توضیح این فر آیند مشکل دارند . بر اساس این نظر ، تداعی به طور مستقیم به ضمیر نا خود آ گاه وارد می شود و حس را فر آ یند های دیگر اندام های بدن انسان تولید می نما یند . سانتایانا سه گونۀ ارزشهای بیانی یا تداعی کننده را تحت عنوان تداعی زیبا شناختی ، عملی و منفی نام برده است ارزش زیبا شناختی ، عملی و منفی نام برده است . ارزش زیبا شناختی ، دریافت تداعی زیبایی شی ء یا اثر توسط مشا هده گر است . ارزش عملی ، بیان سود مندی یک شی ء یا اثر است . این ارزش نه تنها از کارکرد شی ء بلکه از بیان کار کرد آن حاصل می شود . ارزش منفی از شکوه شدن ، وضعیت غیر منتظره ، تر سیدن یا تجربیات نا خوشایند دیگر به وجود می آید . بیشتر نظریه ها به رو شنی یا به طور ضمنی ، ماهیت تجر بۀ زیبا شناختی را شامل ارزشهای حسی ، فرمی و تداعی کننده می دانند . نویسندگان مختلف بر جنبه های متفاوتی از این ویژگیها تأ کید کرده اند . جنبه های فرمی و نمادین بیشتر مورد نظر نویسندگانی بوده است که با زیبایی شناسی محیط ساخته شده سر و کار دارند . بعضی از نویسندگان به اثر هنری و بعضی دیگر به زندگی روز مره توجه بیشتری کرده اند .

    جان دوی اعتقادی به جدایی تجربۀ زیبا شناختی از زندگی روز مره نداشته است . تجربۀ زیبا شناختی مورد نظر او اگر چه ممکن است با مو ضوع ها و فعالیت های ویژه ای مرتبط باشد ، ولی از زندگی روز مره مردم ناشی می شود . بر خلاف سانتایانا ، دوی ارزش حسی را بنیادین نمی داند ، بلکه معتقد است که این ارزشها اطلاعات و داده هایی را برای درک فرم های محیط فراهم می آورند . دوی وحدت را بالاترین ارزش فرمی دانسته است . وحدت از راههای مختلف از جمله ریتم یا تغییر منظم یک فرم و یا تقارن به دست می آید . وی بر مفهوم ذاتی اشکال و فرم ها نیز تأ کید کرده است . در این مورد نظر او به دید گاه های روان شناسان گشتالت که معاصرین او بودند شباهت دارد . دوی به رابطۀ فضا- زمان در محیط و در نتیجه ویژگی توالی در ادراک توجه خاصی داشته است . در این خصوص او از متقد مین تحقیقات روان شناختی جیمز گیبسون و نوشته های زیبایی شناسی محیط مارتینسن ، تیل ، کالن و هالپرین که همگی بر نقش حرکت در ادراک و در یافت محیط تأ کید داشته اند بوده است .

    دوی انگاره هایی چون اوج ، پیش گرفتن ، و ارضای انتظارات را در تبیین تجربیات متوالی و لذت بخش محیط معرفی کرده است .

    فلاسفۀ ارگانیزم گرا برای تحلیل محیط از رویکردهای ساز مان یافتۀ کمتری استفاده کرده اند . بو سانکوئت اینگونه نوشته است که نکتۀ اساسی زیبایی شناسی در امتزاج جسم و جان است ، که در آن جان احساس است و جسم بیان آن ، بدون زیادتی در هر طرف . عقاید او به جای رویکردی رفتار شناختی به مطالعۀ زیبایی شناسی ، رویکردی شاعرانه است . فلسفۀ بو سانکوئت باز تاب فلسفۀ دوی است .

    مثال رویکرد فرم گرای زیبایی شناسی دیدگاه های آرنهایم است . ولی از نظر تاریخی نظرهای آلبرز ، کاندینسکی ، وکلی ، که همگی بر نقش ارزش بیانی الگوهای فرم در تجربۀ زیبایی شناسی تأ کید دارند معرف این رویکرد است . پیوند نظریۀ گشتالت و فلسفۀ زیبایی شنا سی روشن و آشکار است . ادراک فرم با استفاده از قوانین نیرو های فضایی و فر آیند هم شکلی نظریۀ گشتا لت قابل تو ضیح است . بیان معماری از کارکرد خط ، صفحه و فرم به دست می آید . گفته شده است که ، موضوع حسی و نمایش فرمی آن ویژگی سیما شناختی مستقیمی دارد که مرکز بینایی مغز را تحریک می کند و نیرو های متناظر ،اساس بیان را تنظیم می نمایند . در نهضت معماری جدید (مدرن ) بیان ، علت وجودی هنر به حساب آ مده است .

    تمام نظریه های زیبایی شناسی معاصر از فهم فر آیند های ادراکی و شکل گیری نگرش استنتاج و تبیین شده اند . تمام این نظریه ها در تبیین نقش تفاوتهای فردی در نگرش به محیط ضعیف هستند . زیبایی شناسی تجربی توجه جدی به این تفاوتها داشته است . زیبایی شناسی با تأ کید بر تجربیات فردی ، به دنبال دانشی است که ممکن است قابلیت تعمیم به عموم مردم را داشته باشد.

    در جامعۀ سنتی ایران ، فضاهای مسکونی که همواره تبلوری از زندگی مردم مسلمان و نشأ ت یافته از اعتقادات و نیاز هاست و تحت تأ ثیر و هماهنگ با شرایط محیطی و اقلیمی ساخته می شد ، اما در زمان حاضر، این فضاها به صورتی نا سازگار با آن شرایط در آمده ، الگوهای کاذب بدون ایجاد ارتباط منطقی با نیاز ها و ارزشهای متعالی جامعه انتشار پیدا کرده اند . معماری ایران که در زمانی به اوج تکامل خود رسیده بود ، در مقطعی از تاریخ به سقوط و اضمحلال گراییده و الگو های مصرفی و مبتذل فعلی جایگزین شده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معماری پایدار

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار, مقاله در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار, تحقیق درباره تحقیق مقاله معماری پایدار, مقاله درباره تحقیق مقاله معماری پایدار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معماری پایدار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت