تحقیق مقاله اکسل Excel

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18474
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اکسل Excel

    چکیده :

    در این مقاله سعی بر آن شده است با اجزای محیط کاری Excel آشنا شویم و به ترتیب توضیحاتی درباره نوار عنوان ، نوار منو، نوار ابزار، نوار فرمول داده شده است.

    در ادامه کارپوشه‌‌ها، کاربرگها و سلولها را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم و نحوه عملیات بر روی سلولها و چگونگی تغییرات محتویات سلولها را توضیح می‌‌دهیم.

    در این مقاله با این موضوع که چگونه توسط ویژگی Auto correct اشتباهات تایپی خود را بدون انجام کار اضافی تصحیح نمائیم.

    از عناوین دیگر این مقاله مدیریت کاربرگ هاست که در آن چگونگی ایجاد یک کاربرگ جدید، حذف یک یا چند کاربرگ و تغییر نام یک کاربرگ را نمایش می‌‌دهیم.

    از دیگر خصوصیات مهم Excel که در اینجا بحث شده است نمودارها و روش ترسیمی آنها و همچنین کار با توابع و کاربردهای آنهاست.

     

    مقدمه

    معرفی Excel2002:

    مایکروسافت excel2002 یک صفحه گسترده فوق‌‌العاده نیرومند است که امکان ذخیره‌‌سازی و تجزیه و تحلیل ارقام و داده‌‌ها را با استفاده از توابع متعدد و ابزارهای تعبیه شده در آن فراهم نموده و قابلیت به اشتراک‌‌گذاری داده‌‌ها را برای کار گروهی دارد.

    Excel با داشتن بیش از صد نوع قالب نموداری قابل انتخاب، ابزار قدرتمندی برای ترسیم نمودارهای آماری است و علاوه بر آن امکان ترسیم، ویرایش و افزودن اشکال گرافیکی و تصاویر در آن پیش‌‌بینی شده است. از قابلیت‌‌های دیگر excel می‌‌توان به وجود پیمانه Visual Basic Application برای امکان برنامه‌‌نویسی کاربردی به زبان Visual Basic اشاره نمود به بیان بهتر ویرایشگر کاربردی Visual Basic در درون excel تعبیه شده است.

    در 2002 excel نسبت به نگارش‌‌های قبلی ویژگی‌‌های جدیدی افزوده شده و برخی از موضوعات دستخوش توسعه و تحول قرار گرفته‌‌اند مانند شخصی‌‌سازی منوها برای سهولت‌‌کار، تعدد دستیار آنیس، و افزوده‌‌شدن نوار ابزار Clip board به نوارهای ابزار که امکان انتقال و کپی نمودن 24 موضوع را در Clip board فراهم نیاورده جزء مزایای excel می‌‌باشد.

     

    آشنایی با اجزاء محیط کاری excel :

    excel نیز مانند برخی از برنامه‌‌های کاربردی دارای دو پنجره در محیط کاری خود می‌‌باشد . پنجره پیرامونی پنجره کاربردی نامیده می‌‌شود و بستن آن به منزله خروج از excel است و پنجره داخلی که به آن پنجره سند اطلاق می‌‌شود و بستن آن به مفهوم بستن پنجره سند بازشده و نمایش یافته است.

    لازم به ذکراست که به تعداد فایلهای بازشده پنجره سند ایجاد می‌‌شود که در حالت عادی فقط پنجره آخرین منو باز شده قابل رویت است که با کنار هم چیدن و مرتب‌‌سازی پنجره‌‌های سند باز شده امکان نمایش همزمان چندین پنجره سند بازشده در کنار هم بوجود می‌‌آید.

    ** نوارهای متعددی در excel وجود دارد که به ترتیب به معرفی آنها می‌‌پردازیم :

    نوار عنوان (Titel bar )

    اولین نواری که در بالای پنجره کاربردی مشاهده می‌‌شود نوار عنوان نام دارد. این نوار دربرگیرنده نماد و عنوان برنامه excel است که در ادامه آن پس از یک خط تیره نام فایل excel بازشده، خودنمایی می‌‌کند.

    نوار منو (Menu bar )

    به صورت پیش فرض نوارمنو در پایین نوار عنوان می‌‌باشد که البته قابل جابه‌‌جایی است . این نوار حاوی لیستی از منوهایی می‌‌باشد که هر یک از این منوها دربرگیرنده فرامین متعدد در رابطه با عملیات ذخیره‌‌سازی، نمایش، ویرایش و از این قبیل است.

    نوار ابزار : (Tool bar )

    نوارهای ابزار به صورت پیش‌‌فرض در زیر نوار منو جای می‌‌گیرند. پس از نصب excel دو نوار ابزار Standard و Formatting ظاهر می‌‌شوند، این نوارها حاوی دکمه‌‌های ابزار هستند که میانبری برای انتخاب فرامین و کار با  excel  می‌‌باشند. به عنوان مثال Click روی دکمه ابزار New در نوار ابزار همان تأثیر انتخاب گزینه New از منوی File را دارد.

    نوار فرمول (Formulabar)

    این فرمول نیز در زیر نوارهای ابزار قرا رگرفته و حاوی دو کادر می‌‌باشد، که یکی از آنها کادر نام است. که حاوی آدرس نسبی سلول یا سلولهای فعال و یا نام سلول، محدوده، نام فرمول و یا نام ثابتها می‌‌باشد و به محض فعال‌‌شدن هر کدام از عناصر فوق‌‌الذکر نام یا آدرس آن در این کادر ظاهر می‌‌شود.

    کار دوم که به آن خط یا کادر فرمول اطلاق می‌‌شود برای نمایش و یا ویرایش محتویات سلول فعال به کار می‌‌رود. اگر محتوی سلول عددی باشد که از یک عبارت ریاضی حاصل شده باشد فرمول ایجاد‌‌کننده این عدد در خط فرمول ظاهر می‌‌شود. به عنوان مثال اگر در یک سلول عبارت ریاضی (8،5) Sum را بنویسم همین عبارت در خط فرمول ظاهر می‌‌شود.

     

    کار پوشه ها (Work books )، کاربرگها (Work sheets ) و سلولها (Cell )

    برای کار با excel ابتدا باید کار بر روی کاربرگها، کارپوشه‌‌ها و سلولها را دانست.

    یک کار پوشه در واقع یک فایل سند excel است که مانند یک کتاب بوده و کاربرگ‌‌ها به منزله صفحات این کتاب می‌‌باشند.

    هر کار برگ مانند یک آرایه دوبعدی است و محل تلاقی یک ستون و یک سطر یک سلول نامیده می‌‌شود.

    ترکیب عنوان ستون و شماره سطر برای یک سلول، آدرس نسبی آن سلول نامیده می‌‌شود.

    هنگامی که یک سلول را با Click دکمه سمت چپ موس انتخاب می‌‌کنیم آن سلول به عنوان سلول فعال مشخص می‌‌گردد و می‌‌توان کاراکترها را در آن درج نمود.

    با فشردن کلید Enter ، کلید Tab و یا کلیدهای جهت‌‌دار می‌‌توانید سلول فعال را تغییر دهید .

     

    عملیات بر روی سلولها

    وارد کردن داده‌‌ها به درون سلولها :

    برای واردکردن داده‌‌ها به درون یک سلول ما باید ابتدا سلول مورد نظر را با Click دکمه سمت چپ موس بر روی آن انتخاب نماییم. وقتی داده‌‌ها را درون سلول وارد می‌‌کنیم داده‌‌ها به صورت خودکار در خط فرمول نمایان می‌‌شوند.

    تغییر محتویات سلولها:

    ابتدا سلول مورد نظر را با Click دکمه سمت چپ موس انتخاب می‌‌کنیم. با تایپ داده‌‌های جدید در این سلول، این داده‌‌ها با محتوای قبلی این سلول جایگزین خواهند شد.

     برای تصحیح محتویات سلولها باید از ویژگی AutoCorrect استفاده کرد.

    ویژگی Auto Correct اشتباهات تایپی ما را بدون انجام کار اضافی تصحیح می‌‌کند.

    این بخش شامل فهرستی از غلط‌‌های املایی است در این لیست را می‌‌توان با افزودن کلمات جدید به آن توسعه داد. در داخل یکی از سلول‌‌ها کلمه‌‌ای را تایپ می‌‌کنیم سپس دکمه Enter را می‌‌فشاریم. اگر کلمه، غلط تایپ شده باشد شکل صحیح املای آن، جایگزین می‌‌شود.

    اکنون می‌‌خواهیم یک عبارت طولانی را با انتساب یک کاراکتر یا کلمه مخفف به آن توسط Auto correct سفارشی نمائیم تا با تایپ این کاراکتر یا کلمه در سلول مورد نظر کل عبارت در سلول ظاهر شود و ما ناچار به تایپ کل آن نباشیم. بدین منظور روی گزینه Auto correct از منوی tools در منوبار، Click می‌‌نماییم. جعبه محاوره‌‌ای Auto correct آشکار می‌‌شود. حال در کادر Replace کلمه EX را تایپ نموده و درکادر With جمله Excel 2002 is the Best را تایپ و سپس روی دکمه ADD ، Click می‌‌نماییم. بدین وسیله یک عنوان به فهرست Auto correct افزوده می‌‌شود. با Click روی دکمه ok پنجره Auto correct بسته می‌‌شود اکنون در یکی از سلولها، EX را تایپ نموده و سپس کلید Enter را می‌‌فشاریم به محض فشردن کلید Enter ویژگی Auto correct جمله منسوب به EX را جایگزین آن خواهد نمود.

     درج خودکار داده ها در سلولهاست که به آن (Auto fit )

    توسط این ویژگی تسهیلات ویژه‌‌ای در ورود یک سری از داده‌‌ها، اعداد یا متون در چندین سلول فراهم می‌‌آید. این ویژگی دو جنبه دارد، کپی‌‌کردن و بسط‌‌دادن، جنبه کپی‌‌کردن آن در واقع جایگزینی داده‌‌های سلول اصلی در سلول یا سلول‌‌های مقصد است و جنبه بسط آن پرکردن سلول‌‌های مقصد با داده‌‌هایی است که در واقع یکسری می‌‌باشند مانند روزهای هفته .

    در یکی از سلولها عدد 5 را تایپ نموده و در سلول دیگر عدد 8 را تایپ می‌‌نماییم. سپس این دو سلول را انتخاب نموده و با بردن اشاره‌‌گر به گوشه سمت راست پایین کادر انتخابی و ظاهرشدن علامت بعلاوه (+) آن را به روی سلولهای مجاور Drag می‌‌کنیم.

    Excel بین مقادیر عددی دو سلول یک تصاعد حسابی به وجود آورده و مابقی سلولهای پایین را با رعایت این تصاعد از مقادیر عددی پر می‌‌کند.

    ما می‌‌توانیم سری سفارشی خود را به لیست سریها اضافه کنیم تا excel به صورت خودکار سلولهای دیگر را به هنگام لزوم با استفاده از این سری پرنماید. این عمل به خصوص در مواقعی که نیاز به تکرار یک سری از داده‌‌ها در کاربر‌‌گ‌‌های متوالی می‌‌باشد بسیار مفید است، مانند یک لیست از شعبات یک بانک در یک شهر یا لیست اسامی کارکنان یک شرکت و مانند آنها.

    برای تهیه یک لیست سفارشی این مراحل را دنبال می‌‌کنیم:

    ابتدا گزینه Option از منوی tools از منوبار را برای احضار کادر محاوره‌‌ای Option، انتخاب می‌‌کنیم. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اکسل Excel

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel , مقاله در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel , تحقیق درباره تحقیق مقاله اکسل Excel , مقاله درباره تحقیق مقاله اکسل Excel , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اکسل Excel
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت