تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18616
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی

    . به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.

    2. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

    3. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.

    4. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

    برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

    -بازی با خمیر بازی یا موم - مچاله کردن کاغذ باطله - بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی - بستن بند کفش ، زیپ لباس و دکمه - حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پیچ و مهره - رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.

    تمیز دیداری :

    دانش آموزانی که در تمیز دیداری دچار مشکل هستند معمولاً کلمات را اینگونه می نویسند:

     

    شکل درست کلمات

    زود – خانه – روز – دوش – تبر

    شکل نادرست کلمات

    دوز – جانه – زور – دوس –بتر

     

    روش های درمان:

    ممکن است این مشکل مربوط به توانایی تشخیص باشد. مثلاً دانش آموز س را از ش – ر را از ز – ف را از ق – ح را از خ – د را ز ذ – ع را از غ – و… تشخیص ندهد.

    برای تقویت در تمیز دیدار می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:

    کارت هایی مانند نمونه زیر تهیه می کنیم 

     

    حرف

    نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن

    ج

    چ ی ص ج ح خ ع ک ح خ

    د

    ر ز ژ و د ذ م ص ث ق غ

    ل

    ک ن م ل گ س ب ق ل د

     

    همین کار را با کلمات نیز می توانیم انجام دهیم

     

    کلمه

    نمونه کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن

    دانش

    رانش داش دانش روش دانشور

    حاتم

    خانم خاتم حاتم دائم جائم

     

    حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

    س-- خروس شستشو مسائل سطل سماور هسته لباس

    *کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.

    * حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.

    * تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.

    * تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

    حافظه توالی دیداری :

    این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود

    دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.

    برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد .

    شقایق - گل – لاله – بهار

    *یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .

    ی)حساسیت شنوایی :

    برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود . مثال :مسواک____ مسباک ژاله _____جاله وجدان ___ وژدان

    *صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

    *چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد

    شیوه های پیشنهادی تدریس املا :

    1. املای دو نفره پای تابلو : بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموزی دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.

    2. املای پرده ای : به این شکل که متن املا توسط معلم یا دانش آموزان قوی پای تابلو نوشته می شود. بچه ها متن را با دقت می بینند و می خوانند آنگاه پرده ای روی نوشته ها کشیده می شود تا تابلو پاک می گردد و آن متن برای کلاس املا گفته می شود.

    3. املا گفتن فرد برای خودش : بدین صورت که اول بچه ها متنی را بخوانند بعد هر کس جمله ای یا جملاتی از متن را روی تابلو می نویسد و می شیند بعد فرد دیگر همین کار را می کند تا آخر.

    4. نوشتن املا در فضا : بچه ها کلمات را به جای نوشتن روی کاغذ با انگشتان و در فضا می نویسند.

    5. متنی را که می خواهیم فردا املا بگوییم را روی تخته می نویسیم‚ بچه ها آن متن را در دفترشان بنویسند و شب بخوانند‚ معلم همان متن را برای کلاس املا بگوید.

    6. املای یاران در یاد گیری : بدین صورت که هر فرد ابتدا مثلا سه کلمه سخت را در دفترش می نویسد سپس افراد هر نیمکت کلماتشان را برای هم می خوانند و هر کسی کلمات دو نفر دیگر را هم به کلماتش اضافه می کند و بالاخره املاهای همه افراد کلاس یکسان می گردد

    7. املای کامل کردنی : بدین صورت که معلم متن ناقصی را املا می گوید و کلمات ویژه ای را که ارزش املایی را داشته باشد را در متن جا می اندازد حالا بچه ها متن را با کلمات ویژه کاملش می نماییند.

    8. چند حرف مثل ( ب ‚ م ‚ ا ‚ د ‚ ز ‚ ی ‚ روی تخته نوشته می شود تا بچه ها با این حروف چند کلمه مثل ( بادام ‚ بز ‚ داماد ‚ میز ‚ بم ‚ دزد و ... ) که می توانند بنویسند.

    9. دانش آموزان با انگشت به کمر نفر جلویی املا بنویسند.

    10. املا نویسی با حروفی که یک شکل دارند و چند صدا مانند حرف " و " یا حرف " ی " بدین صورت که بچه ها هر چند کلمه ای که می توانند بنویسند که در آن ها این حرف " و " صدای واو بدهد بعد کلماتی که صدای او بدهد مثل کاهو و نیز کلمات چای.زری.مرتضی.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, مقاله در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, تحقیق درباره تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, مقاله درباره تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اختلالات املایی و راهکار های اصلاح آن در دوره ابتدایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت