تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18678
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ

    مقدمه :

    قند ها از جمله کربوهیدرات هایی است , که در مواد غذایی مهم هستند و در سطح وسیعی در طبیعت توزیع شده است . هیچ کدام از طبقات و گروه های ترکیبات آلی  این چنین واکنش های فراوان شیمیایی سریع را , مانند  قند انجام نمی دهند .برای قند تعدادی آزمایش پیشنهادی است که اساسشان به این صورت است : به محض واکنش گروه کربونیل با اکسیژن, واکنشی میان اسید قوی با ترکیبات آلی دیگر انجام میشود که منجر به تغییر رنگ شده و در مجاورت گروه گلیکول ایجاد شکاف می نماید . روش برای شناسایی قند قهو ای و دسته بندی قند احیا و قند غیر احیا است . برای آزمایش برای قند احیا , یون فلز احیا شده و ترکیب نیتروژن احیا استفاده می شود و یا نمک های تترازولیوم (tetrazolium)واکنش  می دهد . نتیجتا دوره ی اکسیداسیون و واکنش های رنگی , بامواد آلی به کار رفته شده , برای واکنش تخریب و تجزیه ی قند , محصولاتی مانند فورفورال  را برای هر دو نوع قند احیا و غیر احیا ایجاد می کند.  آزمایش فهلینگ یکی از روش های شیمیایی است ,  که برای آزمون و بررسی مونوساکارید ها و الیگوساکارید های احیا , در سطح وسیعی استفاده می شود و اساس آن  کاهیده شدن یون های مس در محلول قلیایی ,  به فرم اکسید مس قرمز است . بهترین  معرف شناخته شده برای این گونه از آزمون , محلول فهلینگ است .

     مواد و وسایل لازم :

    محلول فهلینگ

    معرف متیل بلو 1%

    فنل فتالیین

    اسید کلریدریک رقیق

    سود رقیق 10%

    آب مقطر

    مربا هویج

    پشم شیشه

    بشر

    ارلن

    بالن

    بورت

    استوانه مدرج

    روش انجام آزمایش :

    5 گرم از نمونه که در این آزمایش مربای هویج بود را در یک بشر وزن می کنیم . سپس cc100 آب مقطر به نمونه اضافه می کنیم , نمونه را با قاشقک هم می زنیم تا کاملا یک نواخت شود .

    نمونه ی یک نواخت شده را در یک بالن حجمی cc250  به کمک پشم شیشه صاف می کنیم . محلول حاصل را با آب مقطر به حجم می رسانیم . cc100 از محلول به حجم رسانده را در یک ارلن می ریزیم و cc 10 اسید کلریدریک رقیق به آن می افزاییم . سپس محلول را می جوشانیم . بعد از این که محلول به جوش آمد , ارلن را سرد می کنیم . با این کار , برای اندازه گیری قند کل , قند های غیر احیا نیز  ,به قند احیا هیدرولیز می شود . سپس با سود رقیق 10 % خنثی می کنیم . محلول را در یک بالن cc250   به حجم می رسانیم . محلول به حجم رسانده را در بورت می ریزیم و در یک بشر cc 10  محلول فهلینگ می ریزیم و 5 قطره معرف متیلن بلو 1% می افزاییم . محلول در بشر را می جوشانیم . وقتی به جوش آمد , ابتدا cc3 محلول قند که در بورت است , به محلول در بشر اضافه می کنیم و در دمای جوش با محلول قند به حجم رسانده تیتر می کنیم . نقطه ی پایانی از بین رفتن رنگ آبی ( ایجاد رنگ قرمز آجری ) می باشد .  حجم محلول قند مصرفی cc5/12 بود . با این آزمایش می توان مقدار قند کل را حساب نمود .

    برای اندازه گیری قند احیا نیز , نمونه یکنواخت شده را در بالن صاف کرده و به حجم می رسانیم . سپس مقداری از محلول قند را در بورت می ریزیم . در یک بشر cc10 محلول فهلینگ را به همراه 5 قطره معرف متیلن بلو می ریزیم . محتویات بشر را می جوشانیم و در دمای جوش cc3 محلول در بورت را به بشر اضافه می کنیم و تا ایجاد رنگ قرمز آجری تیتر می کنیم .

     مقدار محلول قند مصرفی , cc 5/9 بود .

     نتیجه :

    5/2×250×5/49       =در صد قند کل

    T×W×10                                                               

    Tحجم محلول قندی پس  از هیدرولیز

    Wوزن نمونه یک نواخت

    %5/ 49 =       5/2×250×5/49   =در صد قند کل

                                                                                                         10×5×5/12

     

    250×5/49       =در صد قند احیا

    T×W×10                                                                           

    T حجم محلول قندی قبل از هیدرولیز

    W وزن نمونه یک نواخت

    %8/ 19 =    250×5/49               =       در صد قند احیا

                                                                                           10×5×5/12

    قند غیر احیا = قند احیا – قند کل

    %7/29 = 8/19- 5/49

    بحث :

    محلول فهلینگ , از مخلوط دو محلول به نام محلول فهلینگ شماره ی A که شامل محلول 28/69 گرم سولفات مس (II ) و یک میلی لیتر اسید سولفوریک یک مولار در یک لیتر آب مقطر ,  محلول فهلینگ شماره ی B که شامل محلول 346 گرم تارتارات سدیم و پتاسیم و 100 گرم هیدروکسید سدیم در یک لیتر آب مقطر .  در این آزمایش از محلول فهلینگ A و  B  هرکدام cc 5 استفاده شد . در این آزمایش در قند کل و درصد قند احیا بر حسب گلوکز بود . برای اندازه گیری قند , باید قند های غیر احیا , نظیر سوکروز را به قند احیا تبدیل کرد . به این منظور باید نمونه را حرارت دهیم . در این روش سولفات مس قلیایی توسط قند , احیا شده و به اکسید مس قرمز رنگ تبدیل می شود .   

    Cu2O  > ----سولفات مس + محلول قند

    اساس این آزمایش اندازه گیری حجم محلول قندی لازم برای احیا حجم معینی از مخلوط محلول های فهلینگ در مجاورت متیلن بلو به عنوان معرف است . برای جلوگیری از مزاحمت اکسیژن هوا در واکنش , عمل تیتراسیون را در حال جوشیدن انجام می دهیم . زیرا اکسیژن واکنش برگشتی را انجام می دهد و دوباره سولفات مس تولید می شود . هدف از صاف کردن با پشم شیشه , جدا سازی مواد جامد نامحلول است . برای اطمینان  از این که سود رقیق , محلول را خنثی کرده است , چند قطره معرف فنل فتالیین اضافه می کنیم  تا رنگ ارغوانی مشاهده شود . بهترین PH برای قند احیا , PH نزدیک به قلیایی است , زیرا سرعت بالاتر است و واکنش بهتر انجام میگیرد . متیلن بلو یک معرف اکسایش کاهش است , بنابراین تیتراسیون ما از نوع اکسایش کاهش است .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان آزمایش فهلینگ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت