تحقیق مقاله اسکواش

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18745
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اسکواش

    اسکواش ،به انگلیسی : Squash ، ریشه گرفته از  squeeze together ( فشار دادن، له کردن) و crush  (خرد کردن، له کردن) است و در اصل صدای برخورد توپ با راکت و اصابت آن و برگشت توپ صدای اسکواش را به گوش می رساند.

    اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و یا دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شوند.

    یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود. هدف اصلی این بازی، زدن ضربه‌ای به توپ است که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند و یا به دشواری واکنش نشان دهد.

     

    تاریخچه اسکواش در جهان 

    رشته ورزشی اسکواش تاریخچه ای خاص دارد. بازی هایی که با استفاده ازدیوار وپرتاب انواع توپ های دست ساز  مثل توپ های پارچه ای و چوبی و... به سمت آن وکنترل آن دربرگشت ها دربسیاری از کشورها وجود داشته است. حتی امروزه دربرخی از بازی های سنتی وبومی کشورها، شکلی از این نوع فعالیت ها به چشم می خورد ، ازجمله بازی هایی که درآن با استفاده از مشت ، چوب یا راکت به توپی ضربه زده می شود. درحدود سال ۱۱۴۸ میلادی یک سرگرمی به نام لپوما به معنی کف دست میان فرانسوی ها متداول بود. اوایل قرن ۱۹ میلادی فکراستفاده از راکت وتوپ باعث به وجودآمدن گونه های مختلف از بازی ها شد. زندانی های زندان فلیت انگلستان برای سرگرمی با راکت توپ را به دیوارمی زدندو باعث ظهور بازی ای به نام راکتس شدند.

     درسال ۱۸٢۰ میلادی بازی راکتس به طرزعجیبی به چندمدرسه در انگلستان راه یافت وبا رونق گرفتن این بازی درمدارس، درسال ۱۸۳۰ اسکواش درمدرسه هارو به وجودآمد. شاگردان این مدرسه به کمک راکت سعی می کردند با قدرت به توپ ضربه بزنند وهنگام برگشت آن از دیوار ، دوباره خودرا به آن برسانند واین عمل را تکرار  کنند. جاذبه ها و  هیجان بازی به زودی باعث رشد آن شد تا جایی که درسال ۱۸۴۶ میلادی اسکواش رسمیت یافت ونخستین زمین های اختصاصی آن ساخته شد. مانند بسیاری از ورزش های آن زمان ، اسکواش نیزاستاندارد مشخصی برای شیوه بازی، ساخت وابعادزمین و وسایل لازم خود نداشت. ازسال ۱۸۷۴ میلادی این بازی و مسابقاتش درانگلیس رسمیت پیدا کرد ودرسال ۱۸۸۳ میلادی اولین زمین اسکواش در آکسفورد انگلیس ساخته شدو درسال ۱۹۱۱ انگلیسی ها قانون بازی اسکواش وابعاد زمین آن را ضابطه مند کردند واین ضوابط به مرور به شکل امروزی درآمد. درسال ۱۹۶۷ فدراسیون بین المللی اسکواش با ۷  کشور مصر، انگلستان ،استرالیا ،آفریقای جنوبی، پاکستان، هندو زلاندنو شکل گرفت ودرسال ۱۹۹٢ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش تغییرکرد. کشورهای عضو این فدراسیون به مرور افزایش یافت تا جایی که درابتدای سال ٢۰۰۴ تعداد اعضای آن به ۱۵۰ عضورسید. این فدراسیون مورد تایید کمیته بین المللی المپیک وعضو انجمن عمومی فدراسیون های ورزشی بین المللی است.

     

     

    تاریخچه اسکواش در ایران

     اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنان وارد ایران شد. درسال ۱۳۴۵ در استان های خوزستان وتهران، سالن های تمرینی وجود داشت که با توسعه آن ها ، کورت ها درمکان های بیشتری ساخته شد. شهرهای آبادان، اهواز، مسجد سلیمان وتهران از اولین شهرهای ایران در راه اندازی این رشته بودند.

     

    فدراسیون اسکواش

    نخستین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ به ریاست عباسقلی بختیار و به دبیری دکتر محمد نائینی بنیان نهاده شد، اما پس از یک سال منحل شد و در سال ۱۳۷۲ به ریاست آقای غلامحسِن فرزامی دوباره راه‌اندازی شد.

     از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ ریاست این فدراسیون برعهده ی آقای حمید قاسمی ، از آن به بعد تا سال ۱۳۸۸ این مسئولیت بر عهده ی آقای ملک زاده بود و در سال ۱۳۸۸ سرپرستی این فدراسیون به آقای مسعود سلیمانی سپرده شد.
        اسکواش در بیش از ۱۲ استان مانند یزد، کیش، تهران، مرکزی، کرمانشاه، خوزستان، گلستان، فارس، زنجان، اصفهان، گیلان و خراسان فعال است و دو بخش مردان و زنان به این رشته می پردازند.

    در سال ۱۳۸۸ در زمینه ی توسعه ی این ورزش تلاش بسیار شد تا جایی که لیگ سراسری اسکواش کشور برگزار گردید و علاوه بر آن مسابقات داخلی و خارجی زیر نظر PSA (انجمن اسکواش بازان حرفه ای جهان)از قبیل مسابقات close  (داخلی) ، رقابت های بین المللی جام خلیج فارس و جام نوروز اینترنشنال برگزار گردید که موفقیت های قابل توجهی برای بازیکنان ما داشت چنان که اولین مدال نقره ی مسابقات PSA تاریخ اسکواش کشور در مسابقات نوروز توسط علی رضا سنائی کسب گردید . به طور کلی شرکت در این رقابت ها باعث شد که بازیکنان این رشته بتوانند در جدول رنکینگ جهانی صعودی چشمگیر داشته باشند به گونه ای که در تاریخ اسکواش کشور بی نظیر بوده است چنان که ۵ اسکواش باز برتر ایران در رده بندی PSA ماه مارس سال ٢۰۱١  دارای رتبه بندی زیر شده اند:

    ۱.محمد رضا صادقپور : ١٩١

    ٢.سید محمد حسین سنائی : ٢١٩

    ۳.سید علی رضا سنائی : ٢٢٢

    ۴.نوید ملک ثابت : ٢٤١

    ۵.محمد حسین جعفری : ٢۵۶

    در حال حاضر تیم ملی اسکواش ایران از سید علی رضا سنائی (کاپیتان) ، سید محمد حسین سنائی، محمدرضا صادقپور و محمد حسین جعفری تشکیل  شده است.

    در سال ١٣٨٩ با تلاش و زحمات بی وقفه ی جناب آقای سلیمانی و سایر اعضای زحمتکش خانواده ی اسکواش کشور، مسابقات در ایران و اعزام تیم های ملی در رده های سنی مختلف به مسابقات خارجی از جمله مسابقات انگلستان و اسکاتلند ادامه یافت و شاهد رشد و شکوفایی اسکواش کشور بودیم. استخدام مربیان خارجی، بازسازی کورت های قدیمی و اصافه شدن کورت های جدید، استعداد یابی در نقاط مختلف کشور، همه و همه سهم بزرگی در این پیشرفت داشتند. امیدواریم که با پیگیری این روند، بتوانیم اسکواش ایران را بر قله های افتخار ببینیم.

     

    کورت اسکواش

     معمولا سالن اسکواش از ۴ الی ۸ زمین بازی تشکیل می شود که هر زمین با ابعاد ۴۰/۶x۷۵/۹ متر و با ارتفاع ۷/۵ متر  پیش بینی می گردد.

    در بازی های بین المللی از دیوارهای شیشه ای نشکن برای دور زمین استفاده می شود که در این صورت حد اقل یک متر حریم در خارج دیوار ها منظور می گردد.

    در سالنهای اسکواش، بسته به نیازهای منطقه ای ممکن است در پشت سر بازیکنان و با استفاده از شیشه های ضخیم سالنی با ظرفیت ۵۰ الی ۱۰۰ نفر با هزینه مختصر ایجاد نمود. در سالنهای ویژه که برای انجام مسابقات بین المللی در نظر گرفته می شود ممکن است با پیش بینی دیوارهای شیشه ای بیشتر امکانات تماشا را افزایش داد.

      کورت دارای ۴ دیوار است. دو دیوار در پهلو، دو دیوار عقب و جلو.   دیوارها با خط های به ضخامت ۵۰ میلی متر    خط کشی شده است که ارتفاع خط دیوار جلو ۴/۵۷ متر است. این دیوار دارای خط سرویس است که از کف زمین ارتفاعش ۱/۷۸ متر تا ۱/۸۳ متر است. خط بورد دیگر خطی است که بر دیوار جلو کشیده شده است و ارتفاع آن از زمین ۴۳۰ میلی متر است. دیوار عقب ۲/۱۳ متر است.
        کف زمین هم معمولاً از جنس کفپوش غیرلغزنده است که دارای خط کشی هایی است، شامل: شورت لاین،   هاف کورت لاین و ۲ مکان سرویس در چپ و راست زمین. این خط ها در قسمت عقب زمین متصل به دیوار عقبی است.

     

    لوازم اسکواش

     راکت اسکواش

    دو نوع راکت وجود دارد یکی راکت های سنتی که از چوب درخت زبان گنجشک ساخته می شود که در اوایل بازی ها   بیش تر از این راکت استفاده می شد و برای استفاده از این راکت توپ حتماً باید به وسط صفحه راکت می خورد و برای زدن، نیروهای بیشتری صرف می شد. اما بعد از سال ۱۹۸۰ راکت ها از مواد مرکب مانند فلز، گرافیت، کولار، تیتانیوم، یا بور ساخته می شود که موجب شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های مدرن دارای طول ۶۸/۶ سانتی متر، عرض ۵/٢۱ سانتی متر است و طول فریم (قاب) آن ۳۹ سانتی متر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید ۲۵۵ گرم باشد و به طور معمول میان ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم است. راکت های سبک تر برای افراد پیش رفته بیش تر ترجیح داده می شود، در حالی که راکت های سنگین تر برای افراد تازه کار مناسب ترند، به این دلیل که راکت های سنگین تر می توانند نیروی بیش تری تولید کنند( چون وزن بیش تری دارند)  اما قابلیت مانور و کنترل راکت های سبک تر برای افراد پیش رفته ارزشمندتر است. البته راکت های سبک برای کسانی که دارای مشکلات مچ دست، بازو و شانه هستند و یا قدرت بدنی بالایی ندارند نیز مناسب است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اسکواش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اسکواش, مقاله در مورد تحقیق مقاله اسکواش, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسکواش, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اسکواش, تحقیق درباره تحقیق مقاله اسکواش, مقاله درباره تحقیق مقاله اسکواش, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسکواش, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اسکواش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اسکواش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت