تحقیق مقاله ملات

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18834
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ملات

    مقدمه

    مخلوطهای گروت آماده جهت مصارف مختلفی چون، زیر صفحه ستونها، آنکربلتها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پلها، بلتها، ریلها، حایل ها و ... کاربردی دارند.

    این گروتها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آنها به بخش زیرکار را داشته باشند.

    برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وراده از آنها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می گردند. ملاتها و گروتها موجب حصول مقاومتهای مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات و سازه ای که قرار است بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یکطرف و سطح زیرکار از طرف دیگ می گردند.

    ملات مواد خمیری و چسبنده ای است که جهت اتصال رجها به یکدیگر و برای به وجود آوردن جسم واحدی از اسکلت و استخوان بندی ساختمان به کار می رود. وجود ملات باعث می گردد که ساختمان به صورت یک پارچه در آید. ملات مرغوب اولاً قامت بنا را استوار ساخته و در ثانی در اثر یکپارچگی قطعات سبب انتقال نیروها به قسمت‌های زیرین اسکلت ساختمان می گردد. از ملات جهت کارهای گوناگون ساختمانی استفاده می شود.

    دسته بندی ملات ها

    ملاتها عوماً به دو دسته تقسیم می گردند:

    1- ملات های هوازی: ملاتهایی که ترکیبات فعل و انفعالات آنها در هوای خشک انجام شده و مقاوم می گردند. →چنانچه ملاتهای هوازی در مجاورت رطوبت قرار گیرد ابتدا در آنها دگرگونی به وجود آمده و چنانچه اندود باشند طبله کرده و اگر در بین رجها به کار رفته باشد، اسکلت دچار نقایصی فنی شده و بالاخره ماهیت خود را از دست داده و در نتیجه سبب تخریب بنا می گردد.

     

     
    2- ملاتهای آبی: ملاتهای که در مجاورت رطوبت و یا در زیر آب خودگیری خود را انجام می دهند و سخت می گردند. →چنانچه ملاتهای آبی کا بنا به نوع مواد چسبنده خود، در هوای خشک واقع شوند، وجود گرما باعث پوک شدن ملات می شود. پوکی در ملات سبب جدا شدن رجها از یکدیگر و به مرور زمان سبب جایچایی در قطعات به کار رفته در اسکلت بنا می گردد.

    به طور کلی مقاومت ملات به وضع اقلیم، مکان و محیط و نوع و کاربرد ساختمان بستگی کامل دارد. به همین دلیل است که نوع آن انتخاب می گردد. مثلاً ملاتی که برای ساختمان یک حمام بکار می رود، با ملاتی کع برای ساختن یک بادگیر مصرف می شود کاملاً متفاوت است.

    ملاتهای مورد استفاده در معماری ایرانی

    ملاتهای هوازی

    ملات گل

    کاهگل

    سیم کاهگل

    ملات ریگ

    ملات گچ و خاک

    ملات گچ

    ملاتهای آبی

    ملات گل آهک

    ملات ماسه آهک

    ساروج

    ملات قیر چارو

    ملات آماده

     

    بتن خوب ، ترکیبی از دانش و مصالح است که بوسیله ماشین آلات مدرن و بدون دخالت عوامل انسانی و با مصالح مرغوب و تحت نظر متخصصین تولید می شود . از آنجائیکه فراهم کردن همه این عوامل در کارگاهها امکان پذیر نیست ، ایران فریمکو برای اولین بار اقدام به عرضه محصول ملات بنائی آماده در کیسه های 50 ، 25 و 10 کیلوئی نموده است این محصول از مرغوبترین سنگدانه ها و سیمان استاندارد با طرح اختلاط محاسبه شده برای انواع کارهای بنائی از قبیل کاشی کاری ، سیمان کاری ، نصب موزائیک ، کف پوش ماهیچه جدول و انواع بتن های سازه ای طراحی شده است.

     

     

    ملات فورانی
     
    شرکت ایران آرکوی در راستای عرضه محصولات ضد خوردگی، ملاتهای مختلفی را عرضه می‌نماید. یکی از محصولات برجسته این شرکت، ملات فورانی می‌باشد. ملاتهای فورانی در دو نوع عرضه می‌شوند:
     
    1- ملات بر پایه رزین فورانی و با پرکننده سیلیکا: ARFURANE - R
    ARFURANE-R یک ملات نفوذ ناپذیر و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ترکیبات شیمیایی گوناگون نظیر اسیدها، بازها، مواد روغنی، نمکها، حلالها و غیره می‌باشد. این ماده دارای مقاومت بسیار بالا در برابر سایش است.
    ملات ARFURANE-R دو جزئی و شامل محلول و پودر است. از مخلوط نمودن محلول و پودر با نسبت وزنی معین، ملات حاصل می‌گردد.
    ARFURANE-R را می‌توان برای اتصال آجر ضداسید یا کربنی در صنایع فرایندهای شیمیایی، واحد‌‌های تولید فولاد، واحدهای تولید لوله، واحدهای الکترولیز، پالایشگاه‌های نفت، واحدهای رایون، واحدهای تولید کود، واحد‌های پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر به کار برد.
     
    2- ملات بر پایه رزین فورانی و با پرکننده کربنی: ARFURANE - C
    ARFURANE-C مناسب‌ترین سیمان در حضور اسید فسفریک، اسید هیدروفلوریک، لاینینگ digestorها و غیره می‌باشد. این ماده، مقاومت بالایی در برابر سائیدگی ارائه می‌دهد و عمدتاً برای اتصال آجرها و کاشی‌های ضد اسید و آجرهای کربنی در صنایع فرآیندهای شیمیایی، تولید کود، پتروشیمی و دیگر مصارف گوناگون به کار می‌رود.
    ملات ARFURANE-C دو جزئی و شامل محلول و پودر است. از مخلوط نمودن محلول و پودر با نسبت وزنی معین، ملات حاصل می‌گردد.

    آنچه باید درباره گروت و ملات بدانیم

     

    بطور کلی دو روش ملات ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد که عبارتند از :

    الف – گروت یا ملات خشک (Dry-pack Mortar) : در این روش ملات با استفاده از نیروی تراکمی Tamping جایگذاری می شود.

    ب – گروت یا ملات سیال (Flow Mortar) : بعلت روانی در هنگام ریختن، گروت یا ملات خود به خود جایگذاری می شود.

    هرچند مصرف گروت یا ملاتهای نوع خشک بطور کاملاً رضایت بخشی در عمل در کارهای ساختمانی بکار برده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه روش مناسبی نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل به استفاده از روش ملات سیال رو به افزونی دارد. روش ملات سیال در محلهایی که حفرات تقریباً بسته و مسدود و غیر قابل دسترسی بوده بیرون از آن، گروت کاری براحتی امکان پذیر نیست کاربرد فراوان دارد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ملات

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    معماری ایران - مصالح شناسی سنتی حسین زمرشیدی

    جزوه سازه در معماری سرکار خانم مهندس زهره بزرگمهری 1385 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ملات, مقاله در مورد تحقیق مقاله ملات, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملات, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملات, تحقیق درباره تحقیق مقاله ملات, مقاله درباره تحقیق مقاله ملات, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملات, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملات ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ملات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت