تحقیق مقاله بسته بندی

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 1884
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع غذایی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بسته بندی

    مقدمه

    در سال 1035 بعد از میلاد فردی ایرانی (انصاری خراسانی) سفری به مصر کرد و اولین بار دید که سبزیجات جهت فروش در کاغذ پیچیده می شوند و این اولین سند برای بسته بندی محسوب می شود. مرکز تجارت بین المللی سازمان ملل متحد در سال 1993 در چهاردهمین گزارش ارسالی خود به کشورهای عضو می نویسد در چند ماه اخیر گزارشهای ناخوشایندی در مورد آلوده کردن محیط زیست ناشی از ضایعات بسته بندی های گوناگون در طبیعت منتشر شده است و عوارض ناشی از نبود بسته بندی مانند آلودگیهای مواد غذایی، زیانهای ناشی از اتلاف محصولات کشاورزی ، گرسنگی و بیماری و از بین رفتن ارز حاصل از صادرات همواره مورد توجه صاحبان صنایع و مسئولین امر قرار گرفته است.

    امروزه حدود 50% مواد غذایی کشورهای جهان سوم به علت نبود بسته بندی و نگهداری مناسب از بین می رود. این در حالی است که میزان اتلاف در کشورهای صنعتی کمتر از 5 درصد است.

    مشکل اساسی در بسته بندی گرانی مواد اولیه می باشد که معمولاً تولید کنندگان از مواد غیر استاندارد استفاده می کنند و خود باعث ضرر و زیان فراوانی می شود. به زبان دیگر نبود تکنولوژی بسته بندی و عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب بسته بندی از مشکلات صادر کنندگان کشورهای در حال توسعه می باشد.

    بسته بندی عبارت است از کلیه عملیاتی که کالا سالم و زیبا به دست مصرف کننده رسیده و حمل و نقل آن را تسهیل نماید. در بسته بندی باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.

    عوامل ثابت: همانند استحکام- کمی وزن و حجم بسته بندی – ظاهر زیبا و دلپسند – سهولت بارگیری و تخلیه – راحتی حمل برای خریدار – حداقل قیمت

    عوامل متغیر: مقررات دولتی – سلیقه مصرف کننده – مصرف جامعه

    بنابر این بسته بندی پوششی است که کالا را در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی حفاظت می کند و باعث سهولت در حمل و جابجایی و تناسب با خریداران شده و در جذابیت های لازم برای توسعه فروش اثر می گذارد. با رعایت نکات لازم در مورد بسته بندی اولاً ضیعات صادراتی کشور در این زمینه کاهش می یابد و ثانیاً با افزایش جاذبه های مربوط به شکل ظاهری و نحوه عرضه کالا، فروش ما با قابلیت رقابتی بیشتر توسعه می یابد.

    هدف اصلی از بسته بندی کالا این است که در فاصله زمانی انبارداری، حمل و نقل و توزیع، صفات و مشخصات مهم کالا حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شده اولین قدم در انتخاب نوع بسته بندی یک کالای خاص و برای حصول به هدف یا هدفهای معین در بازارها، ترسیم شمای دقیق یا تصویر روشنی از الگوی توزیع آن کالا است.

    بدیهی است در توزیع کالا از اینالگو باید پیروی شده بدین منظور یک روش یا مدل توزیع باید تهیه و ترسیم گردد. مدل توزیع بیان کننده سیستمی است که از آن طریق کالا با توجه به کمیت و ضرورت حفظ کیفیت حمل می شود.

    بهترین اساس برای ترسیم چنین مدل توزیعی مطالعه مستقیم تمام مراحل عملیاتی است.

    حدود استفاده از چنین مدلهایی به مشخصات کالا و پیچیدگی بازار بستگی دارد. در تمام موارد، علاوه بر مشخصات کالا و پیچیدگی بازار، ویژگی تبعی توزیع نیز باید مورد توجه قرار گیرد. نوع بسته بندی انتخاب شده باید در تمام مراحل توزیع قابل قبول و دارای کاربرد باشد. البته تذکر داد که توجه به قیمت بسته بندی یکی از ارکان اساسی می باشد.

    بنابر این هدف اصلی از بسته بندی عبارتست از:

    بسته بندی باید مناسب کالا باشد.

    قیمت و جنبه اقتصادی آنرا در نظر بگیرید و اقتصادی ترین را انتخاب کنیم.

    کاراترین حالت را داشته باشد (که این مورد فقط بستگی به میزان آگاهی کامل مدیران از مواد اولیه موجود در بسته بندی مقدور می باشد)

    بسته بندی ها جنبه احترام به طرف متقابل (مشتری) را دارد. بنابر این خیلی باید به آن اهمیت بدهیم (متأسفانه در ایران اهمیت چندانی به آن داده نمی شود و فقط جنبه حمل کالا را دارد)

    بسته بندی ها تبلیغی است ارزان برای کالایمان (بازاریاب خاموش) بنابر این در تهیه و اطلاعاتی که بر روی آن درج می کنیم و حتی در انتخاب رنگ آن باید دقت شود.

    طبقه بندی بسته بندی:

    در سیستم بسته بندی باید شناخت کامل به مواد اولیه بسته بندی داشته باشیم و همچنین از نظر خصوصیات کاربردی آنها باید به خوبی اطلاع داشته باشیم.

    خصوصیات کالایمان را بدانیم و بر پایه آن بسته بندی مناسب انتخاب کنیم. مثلاً بدانیم کالایمان چه وزنی دارد، شکستنی است، احتیاج به حرکت هوا دارد. حساسیت آن در مقابل لرزه و رطوبت چگونه است و ...

    از نظر تکنولوژی دتمان باز باشد و بدانیم تکنولوژی مناسب بسته بندی (برای کالای مورد نظر) چیست مثل (وکیوم – فرم – کارتن – نایلون و ...)

    مراحل توزیع را خوب بشناسیم و الگویی از آن ترسیم کنیم. بعد وسایل حمل و نقل ، انبارهای توزیع مشخص و بر پایه آن بسته بندی مناسب را انتخاب کنیم.

    کالا یا بصورت عمده مصرف می شود (میوه جات) یا بصورت تکی (لوازم آرایش) در مورد هر کدام از موارد بالا فرم و شکل بسته بندی فرق می کند. آیا بسته بندی فقط برای حفاظت کالاست و یا اشتیاق خرید برای مصرف کننده ایجاد می کند؟

    این سؤالی است که در طراحی بسته بندی باید مورد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم بسته بندی مناسب اختیار کنیم.

    بنا به مسائل بالا بسته بندی را به گروه های زیر تقسیم کرده اند.

    بسته بندی که تا آخر با کالاست (بسته بندی برای مصرف کننده یا بسته بندی واحد)

    بسته بندی جهت حفاظت و حمل و نقل

    بسته بندی صنعتی (بصورت پالت و یک کاسه شدن می باشد)

    همچنین بسته بندی از نظر استراتژیکی به مواد زیر تقسیم می شود.

    ارزش افزوده ایجاد میکند (می توان از مشتری بیش از مبلغ هزینه شده بایت بسته بندی پول گرفت)

    به خریدار پرستیژ می دهد و ایجاد اعتبار می کند. (مثل خرید یکی از لوازم آرایش مارکدار)

    قیمت تمام شده را پایین می آورد (در قبال فروش بیشتر، ضایعات و مرحوجی کمتری بدست می آید)

    گروه اجتمای مورد نظر را عوض می کند.

    در بسته بندی صادراتی هم باید نکاتی را توجه کرد به دلیل اینکه کالای ما مسافت بیشتری را طی می کند، آسفالت جابجایی بیشتری را دارد و همچنین رقابت جهانی وجود دارد. بنابراین باید به نکات زیر توجه کنیم:

    مطابق با استاندارد و مقرارات کشور متعهد باشد.

    جلب توجه خریدار احتمالی و ترغیب به خرید (وسوسه جهت امتحان کالایمان)

    متناسب با نیازها و خواست های بازار مورد نظر باشد.

    توان حفاظت از ویژگی کالا را داشته باشد. (طعم – رنگ – بو)

    شکل ظاهری و طراحی بسته بندی:

    طرح بسته بندی باید به نحوی باشد که شکل ظاهر و نمای عمومی ان جالب بوده و حداکثر فروش را تأمین نماید با توجه به آثار ذهنی و جذابیت طرح های بسته بندی در پیشبرد فروش توصیه می شود که با شرایط و نیازها و سلیقه مصرف کنندگان بازار هدف آشنا باشیم و در طراحی از آن استفاده کنیم.

    در انتخاب نوع بسته بندی لازم است بخاطر داشته باشیم که بسته بندی یکی از حربه های بازاریابی است و نقش آن در موفقیت یا شکست در فروش یک کالا با دیگر حربه ها برابر است. مثلاً انتخاب صحیح منطقه های فروش به منظور دستیابی مؤثر به مصرف کنندگان بالقوه عامل بسیار مهمی است که از نظر بازاریابی دارای اهمیتی برابر با بسته بندی صحیح است. یک بسته بندی خوب باید دارای طرح مناسب، مواد اولیه مقاوم و ساختی صحیح باشد. روش حمل و نقل یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب و بکار گیری نوع بسته بندی است. بطور مثال در تجارت بین المللی سبزیها و میوه ها هزینه های حمل و نقل بخش عمده ای از هزینه ها را تشکیل می دهد و در نتیجه نوعی از بسته بندی باید انتخاب شود که این هزینه ها را به حداقل رساند.

    این یک اصل اساسی است که طراحی هر بسته باید با مشخصات و ویژگی های خاص، روش حمل و نقل و توزیع آن متناسب باشد. همینطور لازم است بسته بندی کالا با روشهای سرد کردن و یا انجماد آنها تناسب داشته باشد.

    بعلاوه ، لازم است کل الگوی توزیع شامل شیوه های مختلف حمل (زمینی یا هوایی یا دریایی) مورد توجه قرار گیرد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بسته بندی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بسته بندی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بسته بندی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بسته بندی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بسته بندی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بسته بندی, مقاله درباره تحقیق مقاله بسته بندی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بسته بندی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بسته بندی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بسته بندی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت