تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18895
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج

    مقدمه

    فیزیک را علم اندازه گیری نیز می نامند. وسایلی که در فیزیک برای اندازه گیری  بکار می روند بسیار متنوع اند ، اما وسایلی که در آزمایشگاه مقدماتی بکار می روند نسبتا ساده و تعداد آنها محدود است. نوع وسیله ای که برای یک اندازه گیری خاص انتخاب می شود ، بستگی به اندازه آن کمیت و دقت لازم برای اندازه گیری آن دارد . در شروع کار آزمایشگاهی ، قبل از هر چیز باید با وسایل اندازه گیری به ویژه اندازه گیری طول که مبنای اغلب سنجشهاست آشنا شد. در ادامه به معرفی کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج می پردازیم .

    کولیس

    تاریخچه کولیس1

    در سال ۱۹۴۹ فردی به نام میتوتویو اولین پروانه ساخت کولیس را کسب کرد و تولید آن را در همان سال در کارخانه میزونوکوچی (Mizonokuchi) در شهر کاوازاکی ژاپن شروع کرد. در سال ۱۹۵۳ کارخانه آن به اوتسونومیا (utsonomiya) انتقال یافته و تولید انبوه آن شروع شد.در سال ۱۹۵۶ این فرد اولین کسی بود که موضوع استفاده از فولاد ضد زنگ را برای ساخت کولیس مطرح کرد. ۷ سال بعد در سال ۱۹۶۳ میتوتویو بیش از یک میلیون کولیس تولید کرد. در همان سال تولید کولیس ساعتی آغاز شد و به دنبال آن کولیس‌های دیجیتالی و سپس کولیسهای ضد زنگ که در مقابل آب و روغن مقاوم بودند تولید شد. کولیس‌های کار سنگین که طول ۴۵۰ میلیمتر و بیشتر را اندازه‌گیری می‌کنند از سال ۱۹۶۱ ساخته شدند. امروزه کولیس‌هایی که طول ۲۰۰۰ میلیمتر را اندازه‌ می‌گیرند نیز تولید می‌شود. بدنه این نوع از کولیس‌ها از فیبرهای کربنی است تا سبک باشند و معضل بزرگ این کولیس‌ها که سنگینی آنها است را بدین‌گونه رفع کرده‌اند.

     

     

     

    اجزای کولیس

     

    G    تیغه نهایی                                                                     D      شاخک خارجی

    R   خط کش                                                                              C شاخک خارجی

    W  زایده زیر ورنیه                                                                   E   شاخک داخلی

    L  پیچ تثبیت                                                             F    شاخک داخلی

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

     

    روش کار کولیس2

    قطر داخلی و خارجی یک لوله را نمی‌توان با دقت و به آسانی با یک خط کش مدرج اندازه گرفت. برای اندازه گیری دقیق‌تر آنها از کولیس استفاده می‌شود. کولیس از ترکیب یک خط کش مدرج و یک ورنیه متحرک درست شده است. خط کش ورنیه دارای دو شاخک است شاخک‌های کوچک برای اندازه گیری قطر داخل و شاخک‌های بزرگ برای اندازه گیری قطر خارجی اجسام بکار می‌رود. خط کش برحسب میلیمتر مدرج شده ورنیه دارای درجه بندی کوچکی است که اغلب شامل 10 قسمت بوده و معادل 9 میلیمتر است یعنی 9 میلیمتر در روی خط کش کوچک‌تر است. با این نوع کولیس به آسانی می‌توانیم تا 1.10 میلیمتر را اندازه بگیریم. دقت اندازه گیری کولیس از تقسیم کردن یک درجه خط کش به تعداد تقسیمات ورنیه به دست می‌آید.برخی از انواع کولیسها برای اندازه گیری عمق یک تیغه باریک دارند که به ورنیه متصل است و با آن حرکت می‌کند. اگر صفر ورنیه بر صفر خط کش منطبق باشد انتهای تیغه بر انتهای خط کش منطبق می‌گردد در صنعت برای اندازه گیری قطر گلوله و سیلندر و پیستون و طول وسایل مختلف از انواع کولیس‌ها با بزرگی‌های مختلف استفاده می‌شود.

    اندازه گیری قطر یا طول

    جسمی را که منظور تعیین طول با قطر خارجی آن است در بین شاخک‌های ثابت و متحرک بزرگ قرار می‌دهند بطوری که هر دو شاخک با بدنه جسم تماس داشته باشند سپس به کمک ورنیه و خط کش اندازه طول یا قطر گلوله را تعیین می‌کنند. درجات را از روی خط کش (عددی که صفر ورنیه در مقابل آن قرار دارد و یا از آن گذشته است) و کسر درجات را از روی ورنیه می‌خوانند برای کسر درجات از درجات ورنیه را پیدا می‌کنند که درست در برابر یکی از درجات خط کش قرار گرفته است.

    اندازه گیری قطر داخلی

    برای اندازه گیری قطر داخلی مثلا قطر یک لوله دو شاخک بالایی را در داخل لوله فرو می‌برند و ورنیه را برای خط کش آنقدر جابجا می‌کنند تا دو شاخک با جدار داخلی لوله تماس پیدا کنند. کولیس تا حدی در داخل لوله می‌چرخانند تا دو شاخک بر قطر لوله منطبق گردد. در این حالت قطر داخلی را با روش قبلی از روی خط کش و ورنیه می‌خوانند.

     

    ریز سنج 3
     

    ضخامت ورقه‌ های نازک و سیم‌ های نازک را با اسبابی به نام ریز سنج اندازه می‌گیرند این اسباب از ترکیب یک پچ و یک مهره مدرج ساخته شده است. در این وسیله ، مهره استوانه‌ای است تو خالی که سطح خارجی آن مدرج شده است. این استوانه به کمانی متصل است در انتهای دیگر کمان زایده‌ای وجود دارد که به آن سندان می‌گویند. پیچ در داخل کلاهکی قرار دارد و در داخل مهره حرکت می‌کند، کلاهک پیچ بر روی سطح خارجی مهره جابجا می‌شود. در صورتی که پای پیچ 0.5 میلیمتر باشد دور کلاهک پیچ به پنجاه قسمت و اگر پای پیچ یک میلیمتر باشد دور کلاهک پیچ به صد قسمت تقسیم می‌شود به آن قسمت از پیچ که از داخل مهره خارج شده و در داخل کمان جابه جا می‌گردد زباله می‌گویند.اگر پیچ یک دور بپیچد در نوع اول زباله ریزسنج نیم میلیمتر جابجا می‌شود بنابراین وقتی پیچ به‌اندازه یک درجه بپیچد دهانه ریزسنج به ‌اندازه یک صدم میلیمتر باز یا بسته می‌شود. بنابراین با استفاده از ریزسنج دقت‌اندازه گیری تا میلیمتر بالا می‌رود. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل اندازه گیری - آشنایی با طرز استفاده از کولیس ، ریز سنج ، گوی سنج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت