تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18977
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مواد و متالورژی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی

    معرفی کوره القایی
    کوره های ذوبالقایی در ظرفیتهای 5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 300 - 500 کیلوگرم

     

    اپراتوری بسیار ساده بعلت وجود بخش کنترل کامل الکترونیک

    - عدم آلودگی و اکسیداکسیون بار به علت عدم وجود گاز و شعله اکسیدکننده

    - شروع به کار سریعو عدم نیاز به پیش گرم یا ذوب اولیه

    - سرعت بالای انجام عملیات در مقایسهبا سایر کوره ها

    - راندمان بسیار بالاترنسبت به کوره های سوختی

    - قابلیت تهیه آلیاژ های یکنواخت به علت چرخش داخل مذاب

    - قابلیت تهیه ونگهداری ذوب در ظرفیت های مختلف

    - سادگی عمل تغذیه و تخلیه

    - امکانکنترل دقیق درجه حرارت
    - قابلیت ذوب قراضه
    - اشغال فضای کمتر نسبتبه سایر کوره ها
    - عدم تاثیر بر آلودگی محیط زیست
    تکنولوژی کوره القایی یک تکنولوژی استراتژیک و پرکاربرد است که از جمله در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد.زیربنای صنایع سنگین هر کشور، صنایع ذوب فلزات است. زیربنای صنایع ذوب نیز صنایع کوره سازی است.لذا از اینجا اهمیت صنایع کوره­سازی بوضوح روشن می گردد.
    در گذشته بیشتر از کوره های سوخت فسیلی برای ذوب فلزات استفاده می شد . آلودگی محیط زیست، راندمان پایین، سروصدای زیاد، عدم یکنواختی مذاب، عدم توانایی ذوب فلزات دیرگداز و مسائلی از این قبیل، مشکلاتی بود که این کوره ها به همراه داشتند.
    در چند دهه اخیر توجه متخصصین و دست اندرکاران کوره سازی بهاستفاده از انرژی الکتریکیدر این زمینه جلب شد و نسل جدیدی از کوره های الکتریکی بوجود آمد که از این میان به دو مدل از کوره های ذوب می توان اشاره نمود:

    1-کوره­هایقوس الکتریک

    2- کوره­های القایی
    کوره های قوس الکتریک برای ذوب فولاد و به منظور فولادسازی مورد استفاده قرار می­گیرد که فعلاً بحث درباره آن مورد نظر نیست. اما درباره کوره های القایی و یا به عبارتی تکنولوژی گرمایش القایی، زمینه بحث بسیار گسترده و عمیق است که مختصری درباره آن صحبت می­کنیم:
    تکنولوژی گرمایش القایی در واقع تولید حرارت توسط میدان متغیر مغناطیسی قوی است که توسط سیستمهای مختلفی قابل تولید است.در گذشته این میدانها را توسط ژنراتورهای دینامیکی تولید می کردند. بدین شکل که یک ژنراتور فرکانس متوسط را با یک موتور سه فاز کوپل می کردند و با اضافه کردن یکسری خازن در مدار رزونانس، جریان­های متغیری را در داخل کویل گرمکن بوجود می آوردند. بر این مبنا حرارت در قطعه قرارداده شده در کویل بوجود می آمد.

    با پیشرفت تکنولوژی "الکترونیک قدرت" و ساخته شدن سوئیچهای سریع و قوی، نسل جدیدی از ژنراتورها بوجود آمد که اصطلاحاً به آنها ژنراتورهای استاتیکی گفته می­شود. در این نوع ژنراتورها حرکت مکانیکی وجود ندارد. به­اضافه اینکه کنترل قدرت ژنراتور بسیار دقیقتر و کاملتر میسر است.
    نکته مهم دیگر اینست کهساخت کوره القایی یک کار تکنولوژی‌بر است.حداکثر 20 الی 30 درصد قیمت یک کوره, مواد به کار رفته در آن می‌باشد و بقیه قیمت تکنولوژی آن است. به همین دلیل است که تکنولوژی آن را به ما نمی‌فروشند. البتهدولت ارزش این تکنولوژی را درک نمی­کند و برای وام گرفتن، تنها ملک و زمین را به عنوان وثیقه قبول دارند و تکنولوژی را که 50 میلیون دلار ارزش دارد به عنوان وثیقه قبول ندارند و برای آن ریالی ارزش قائل نیستند.
    اهمیت این تکنولوژی در این مطلب نهفته است که زیر بنای بسیاری از تکنولوژیها و صنایع می باشد و به عبارتی اکثر صنایع سنگین به نوعی به این تکنولوژی وابسته اند. مطلب دوم اینکه این تکنولوژی خود بسترساز بسیاری از تکنولوژیهای دیگر است که به نوبه خود برای کشور مفید خواهند بود. با توجه به نیاز کشور به این تکنولوژی به نظر می رسد می باید نظر مسئولین مربوطه نسبت به این صنعت بیشتر جلب گردد تا در آینده بتوانیم شاهد شکوفایی و رشد و ترقی روزافزون این تکنولوژی در کشور باشیم.

     

    قسمت های مختلف کوره القایی
    به طور کلی قسمت های مختلف کوره های القایی عبارتند از :
    الف : بوته
    حاوی اسکلت فلزی کوره ، کویل ، جداره نسوز ، هسته ترانسفورمر، بوغها (yokos) پلات فرم ( سکو)
    ب: تاسیسات الکتریکی
    شامل دژنکتور، ***یونر، ترانسفورماتور، مبدل فرکانس ، خازن ها ، چوک ها ، کلید های کولر ها، مکنده ها و تابلو های کنترل
    ج:تاسیسات خنک کن:
    تاسیسات الکتریکی کوره القایی مثل ترانسفورماتور، چوک ، خازن ها ، کلید های فشار قوی و تابلوی مدار فرمان در محدوده ی زمانی خاصی می توانند کار کنندو اگر از حد معینی گرمتر شوند باعث ایجاد مشکلاتی می گردند ، لذا این تاسیسات باید خنک گردند ، خنک کردن تاسیسات الکتریکی می تواند با فن ارکاندیشن یا کولر گازی صورت گیرد .
    کویل و بدنه کوره در کوره های بوته ای و کویل ، پوسته ی اینداکتور ، پوسته خنک کن و گلوئی کوره در کوره های کانال دار نیز باید خنک شوند این قسمتها عموما با آب خنک می گردند ( برخی از کوره های کوچک کانال دار بگونه ای طراحی می شوند که تمام قسمت های ذکر شده یا قسمتی از آن با هوا خنک می شود) و تاسیسات مخصوصی شامل مبدل های حرارتی ، پمپ ، برج خنک کن و غیره را دارا می باشد و معمولا مقصود از تاسیسات خنک کن همین قسمت می باشد
    د:تاسیسات حرکت بوته :
    برای کوره های بزرگ هیدرولیکی و برای کوره های کوچک مکانیکی یا هیدرولیکی است و شامل جک های هیدرولیک، پمپ هیدرولیک ، مخزن روغن ، شیرها ، ***** ها ، دیگر تاسیسات هیدرولیک و میز فرمان هیدرولیک یا سیستم های چرخ دنده ای دستی یا چرخ دنده ای موتور دار
    ه:محل استقرار کوره
    شامل اتاق محل استقرار بوته (Furnace Pit) ، فونداسیون ، چاله تخلیه اضطراری ، محل استقرار تاسیسات الکتریکی ، هیدرولیکی و خنک کن و محل استقرار تابلو های مدار فرمان ، تابلوی کنترل مدار آب و میز فرمان هیدرولیک می باشد .
    و:تاسیسات تهویه
    تاسیسات دوده و غبارگیر ، بخصوص در کوره های بوته ای بزرگ را نیز می توان از تاسیسات مهم به حساب آورد .

     

    کوره هوفمن:
    کورهٔ هوفمن یا کورهٔ هوفمان (Hoffmann kiln) یکی از کوره‌های مورد استفاده در شاخه‌های مختلف صنایع سرامیک است. این کوره در سال ۱۸۵۶ توسط فردی به همین نام ابداع شد و در حال حاضر در صنایع آجر، سفال و مواد دیرگداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوره در گروه کوره‌های پیوسته یا مداوم قرار دارد. در این کوره، محصولات ثابت و آتش متحرک است.

    ◄ چگونگی پخت محصولات در کورهٔ هوفمن:
    کورهٔ هوفمن، تونل طویلی است که به شکل حلقه یا بیضی ساخته می‌شود و با استفاده از دیواره‌ها یا تیغه‌هایی به اتاقک‌هایی تقسیم می‌شود. اتاقک‌های کورهٔ هوفمن از کانال دریچه‌ها یا درهایی که در تیغه‌های جداکنندهٔ اتاق‌ها تعبیه شده‌است، با یکدیگر در ارتباط هستند. هر یک از اتاق‌ها نیز یک درب خروجی به بیرون دارند که برای بارگیری و تخلیهٔ کوره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این درها خمیره یا قمیره می‌گویند. اندازهٔ کورهٔ هوفمن با استفاده از این درها بیان می‌شود؛ مثلا یک کورهٔ ۳۲ قمیره‌ای، کوره‌ای است با ۳۲ درب که هر درب به یک اتاقک برای چیدن آجرها (یا سایر محصولات) مرتبط است. [محل استقرار سوخت‌پاش‌ها نیز در سقف قرار دارد.
    در کورهٔ هوفمن، محصولات قبل از آنکه مستقیما توسط آتش پخته شوند، با حرارت سایر اتاقک‌ها گرم می‌شوند که اصطلاحا پیش‌گرمایش نامیده می‌شود. این حرارت همراه با گاز خروجی اتاقک پخت و از طریق دریچه‌هایی که قبلا تعبیه شده‌است حرکت می‌کند و به اتاق‌های مجاور وارد می‌شود و محصولات موجود در آن‌ها را پیش‌گرم می‌کند. زمانی که در یک اتاق، عملیات پخت در جریان است، در اتاقک مقابل (دورترین اتاق)، عملیات تخلیه و بارگیری در جریان است. این کار با استفاده از دری که اتاقک به بیرون کوره دارد انجام می‌شود. ضمن بار گیری، هوای خنک نیز وارد کوره می‌شود که به وسیلهٔ آتش موجود در اتاقک پخت و از طریق دریچه‌های تعبیه شده بین اتاق‌ها مکیده می‌شود. بنابراین هوا از اتاق‌هایی که عملیات پخت قبلا در آنها صورت گرفته‌است حرکت می‌کند و باعث خنک شدن محصولات پخته‌شده می‌شود. به این ترتیب در حلقهٔ کورهٔ هوفمن دو جریان هوا وجود دارد؛

    هوایی که در نیم‌دایرهٔ اول، از اتاق پخت به سمت بیرون جریان دارد و اتاق‌های بعدی را پیش‌گرم می‌کند.
    هوایی که در نیم‌دایرهٔ مقابل، از بیرون به سمت اتاقک پخت جریان دارد و اتاق‌های قبلی را خنک می‌کند.
    با اتمام عملیات پخت در اتاق پخت، در اتاق روبرویی حلقهٔ هوفمن نیز عملیات بارگیری تمام می‌شود و درب آن به بیرون بسته می‌شود. در این مرحله، مشعل‌ها از سقف اتاق پخت به سقف اتاق بعدی منتقل می‌شوند و درب اتاق روبرویی این اتاق (اتاق پخت جدید) برای تخلیه و بارگیری گشوده خواهد شد.
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, مقاله در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, تحقیق درباره تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, مقاله درباره تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انواع کوره ها در متالورژی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت