تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19376
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه

    1- تکرار و توضیح مطالب آموزشی به زبان ساده و در فرصتهای مناسب و مکرر .

    2- بیان مطالب آموزشی از دیدگاه مثبت مسئله و نه بعد منفی آن .

    3- آماده کردن زمینه های ذهنی کودک برای درک مطالب .

    4- هماهنگی مسئله مورد بحث با  سن , سطح و موقعیت مدرسه و در نظر گرفتن نیازهای دانش آموز در مراحل و مناطق مختلف.

    5- ایجاد روابط عاطفی و صمیمانه با کودک برای تاثیر بیشتر آموزش در ذهن وی .

    6- ایجاد تغییرات مطلوبی در تحریک فکر کودک به پویش و فهم بیشتر , به درک حس مسئولیت در برابر خود و محیط زندگیش و به تشویق او در مشارکت فعالیتهای اجتماعی در حد سن و توانش برای حل مسایل بهداشتی .

    7- ویژگیهای تهیه مطلب و بیان آن باید به نحوی باشد که بتواند به کودک یک ایده عملی و صحیح اطلاعاتی منطبق با واقعیت را عرضه کند . به یک طریق گیرا و پذیرای ذهن کودک ارائه شود و به قدر کافی جزئیات راجع به جنبه های مختلف را شامل گردد .

    8- آموزش با استفاده از فرصتها , بکارگیری وسایل آموزشی مثل فیلم , تلویزیون , وغیره , نمایش عملی کارها , عرضه مسایل بهداشتی به صورت فانتزی که برای ذهن کودک گیرایی بیشتر دارد .

     9- استفاده از معیارهایی که بیشتر می تواند نیاز آموزشهای بهداشتی دانش آموزان رامشخص کند از جمله :

      ۱- پرسش از دانش آموزان در زمینه ی نیازهای بهداشتی آنان

    ۲- مصاحبه با دانش آموزان برای آگاه شدن از نقطه نظر ها و مشکلات بهداشتی آنان

    ۳- اعترافات ضمنی دانش آموزان در زمینه ی بیان مشکلات زندگی و مسایل فردی خود .

    ۴- بررسی و ارزیابی میزان سلامتی و یا نا سلامتی دو گروه دانش آموز آموزش بهداشت دیده و ندیده .

     ۵ - تجزیه و تحلیل وضعیت بهداشتی کل جامعه .

    ۶- مراجعه به منزل دانش آموز و شناخت مشکلات بهداشتی آنان در خانه .

    بدیهی است برنامه آموزش بهداشت مدارس را نمی توان در چهارچوبی از مسایل شماره دار و مشخص محدود کرد , بلکه باید بیشتر به نیازهای دانش آموز و زمینه های اجتماعی –مذهبی –فرهنگی جامعه و آنچه که در , جلب رضایت منطقی وی رافراهم می کند , اندیشید و به خواستها و سوالات , حل مشکلات بهداشتی زندگی و محیط زیست و راهنمایی برای رفع کمبودهای بهداشتی او پاسخگو بود . از این رو بهتر آنست که قسمتی از برنامه ی آموزش بهداشت بخصوص مدارس راهنمایی و دبیرستان به صورت جلساتی از بحث و نظر خواهی برگزار شود تا توجه دانش آموز را به مسایل بهداشتی برانگیزاند و نیازهای فراموش شده لازم زندگی را برای برخورداری از یک حیات سالم و با نشاط بهداشتی , هر چه بیشتر در ذهن آنها نمود بخشد و اندیشه ی او را از تنگنای فقط بیمار نبودن یا به خود اندیشیدن خارج سازد و فکر آرمانی بهتر زندگی کردن رادر همه ابعاد و برای همه ی افراد جامعه در خاطرش متجلی کند .این نکته قابل ذکر است که تعلیم دستورات و مباحث بهداشتی نمی تواند به تنهایی و بدون برقراری سایر موازین بهداشتی مثمرثمر شود وبه نتیجه ی مطلوب انجامد .بلکه دولت نیز درارتباط با آن و فراهم کردن امکانات ,تامین و حفظ زمینه های بهداشتی, مردم را یاری داده و استمرار و استقرار برنامه ها را حمایت کند .

    همچنین باید اضافه کرد که مباحث بهداشتی و تعلیم دستورات آن و مباحث بهداشتی و تعلیم دستورات آن را نمی توان فقط دریک برنامه ی مدون و محدود خلاصه و قالب بندی کرد , بلکه می بایست رسانه های گروهی به طور پیگیر و پیوسته نکته ها و گوشه هایی از آن را در فرصتهای مناسب بازگو کنند تا یکی از شعار های سازمان بهداشت جهانی یعنی  ( بهداشت برای همه و همه برای بهداشت ) حداقل در آینده این کودکان تحقق پذیرد .

     

     

    روشهای آموزش بهداشت

    برنامه ی آموزش بهداشت مدارس را به صور مختلف می توان اجرا کرد . متداولترین آنها عبارتند از :

    1- آموزش بهداشت با استفاده از فرصتهای مناسب ارزش این روش آموزشی به خاطر آنستکه در جریان فرصتهای خاص , دانش آموز یا شخص مورد آموزش , خود شاهد عینی بوده و از طریق بیولوژیکی و تحریک راههای مختلف حسی با موضوع ارتباط پیدا می کند .و سپس این تغییرات در بدن کودک موجب ترشح هورمونها شده , سیستم عصب وی را تحریک یا تحریک پذیر تر کرده و مستعد فراگیری بیشتری می نماید . همانگونه که یک دانش آموز یا دانشجو اگر در جلسه ی امتحان سوال امتحانیش را نداد و با کوششی که برای به خاطر آوردن آن می کند , نتیجه ای برای پاسخ پیدا نکند و پس از پایان جلسه جواب آن سوال را از دیگری جویا شده و یا در کتابی بیابد , به عنوان یک اطلاع دیر پا , در ذهنش می ماند , آموزشی که با بهره گیری از موقعیتهای خاص برای دانش آموز صورت گیرد نیزاثرش در ذهن وی ماندنی تر و استوارتر خواهد بود مثلا" دانش آموزی که خود شاهد عطسه , سرفه و آبریزش بینی یا به طور کلی بیماری همکلاسیش می باشد, بهتر معنی بیماری واگیردار و اثرات سرایت آن را متوجه می شود و به ذهن می سپارد تا کودکی که به طور ذهنی از عوارض بیماری عفونی برایش صحبت می شود . لذا آموزش با استفاده از فرصتها را در مدرسه می توان نسبت به زمینه های مختلف , ظهور یک بیماری قابل سرایت ,رعایت نظافت شخصی , حفظ پاکیزگی کلاس , راهروها حیاط و قسمتهای مختلف مدرسه ضمن برخورد با نمونه های عینی آن مورد بحث قرار داده و به دیر پایی اثراتش در ذهن عینیت پذیر دانش آموز امید وار بود .

    2- استفاده از کتاب راهنمای آموزش بهداشت .

    3- آموزش از طریق برنامه های سازمان یافته مثل تعیین سوالات , تمرینات نقاشی ها , خلاصه نویسی ها در تشکیل جلسات تحلیلی .

    4- بحث در کلاس و آموزش دسته جمعی .

    5- تجربه ی مستقیم به بهره گیری از خود دانش آموزان مثل اجرا وتوضیح مسایلی در زمینه ی پیشگیری از حوادث , مقررات ایمنی ویا واکسینا سیون .

    6- راهنمایی وآموزش فردی در جهت مسایلی که دانش آموز از مطرح شدن آن در جمع ناخشنود می شود .

    7- گردش علمی که در آن مربیان و مراقبین بهداشت چند روزی به نحوه ی پیدا و پنهان زندگی دانش آموز وقوف یافته و درجریان آن قرار می گیرد و مشکلات بهداشتی وی را از طریق آموزش های استفاده "از فرصت" برایش بیان کند .

    8- از راه نمایشنامه و بازی روی سن .

    9- از طریق نمایش عملی کارها به وسیله آموزش دهنده , مثلا" چگونگی مسواک زدن دندانها .

    10- تشکیل نمایشگاه هایی در زمینه های بهداشت دهان و دندان , کمک های اولیه و مقررات ایمنی .

    11- استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل تابلو , کارت , گرافیک , کتاب , عکس , فیلم , ضبط صوت و فلانل برد .

    12- از طریق کنفرانس ها و بحث ها

     

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان راهکار ها و پیشنهادات برای حفظ نظافت و بهداشت مدرسه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت