تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19386
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار

    الف)گرمایش و سرمایش

    ب)روشنایی

    ج)بهینه سازی مصرف انرژی در وسایل اداری

    د)سایر پیشنهادات

    الف)گرمایش و سرمایش

    1.      لوله‎های آب گرم را در مسیرهایی که امکان اتلاف گرما وجود دارد ، عایق‎کاری کنید.

    2.       هنگامی که درجه حرارت بیرون ساختمان از دمای داخل کمتر است، با باز کردن پنجره‎ ها به تهویه طبیعی ساختمان کمک کنید.

    3.       در روزهای خیلی گرم، با بستن در و پنجره‎ها و کشیدن پرده‎ها از ورود حرارت و گرمای بیشتر به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

    4.       سیستم‎های سرمایش خود را به طور منظم تمیز کرده و به ویژه گرد و خاک روی کویل‎ها و فن‎ها را پاک کنید.

    5.       تنها آن قسمت از ساختمان را سرد کنید که احتیاج دارید.

    6.       هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

    7.       کولر و سایر اجزاء سیستم سرمایش را حتی‎الامکان از معرض تابش مستقیم نور خورشید دور نگهدارید. این کار را می‎توان با اختصاص مکانی مناسب برای نصب این تجهیزات یا استفاده از سایه بان انجام داد.

    8.       مسیرهای عبور هوای سیستم سرمایش را در کانال‎ها و دریچه‎های ورودی و خروجی به طور مرتب تمیز کرده و از عدم وجود موانع در این مسیرها اطمینان حاصل نمایید.

    9.       با عایق‎کاری مناسب دیوارها و سقف، از اتلاف انرژی سرمایی ساختمان جلوگیری کنید.

    10.   کانال‎های سیستم تهویه مطبوع را نشتی‎گیری کرده و آنها را در مسیرهای گرم و تهویه نشده عایق‎کاری کنید.

    11.   از فن (پنکه) های سقفی برای گردش آرام هوا (تولید نسیم مصنوعی) استفاده کنید. این کار باعث می‎شود تا احساس خنکی‎ای که در هوای راکد در 25 درجه سانتیگراد به شما دست می‎دهد، در این حالت در 28 درجه سانتیگراد اتفاق بیافتد. به این ترتیب مصرف انرژی برای سرمایش ساختمان کمتر می‎شود.

    12.   در آشپزخانه و حمام از فن‎های تهویه برای تخلیه هوای گرم و دم کرده به بیرون ساختمان استفاده کنید.

    13.   اگر فقط به گرمایش یک اتاق احتیاج دارید، به جای استفاده از سیستم گرمایش مرکزی از سیستم‎های گرمایش محلی و کوچک (قابل حمل و نقل) استفاده کنید.

    14.   از بسته بودن در و پنجره‎ها در هنگام استفاده از وسایل گرمایش مطمئن شوید.

    15.   در روزهای ابری، با کشیدن پرده‎ها ( که در واقع یک لایه عایق در مقابل پنجره محسوب می‎شود) از هدر رفتن انرژی گرمایی جلوگیری کنید.

    16.   در روزهای آفتابی، برای استفاده از انرژی گرمایی و نور خورشید، پرده پنجره‎ها را کنار بزنید.

    17.   برای توزیع بهتر انرژی گرمایی که به علت سبکی هوای گرم در زیر سقف انباشته می‎شود، از فن (پنکه) های سقفی استفاده کنید.

    18.   تنظیم ترموستات روی درجات بالاتر باعث سریع‎تر گرم شدن اتاق‎ها نمی‎شود و چنانچه ترموستات روی همین درجه تنظیم باقی بماند، سبب اتلاف انرژی خواهد شد.

    19.   امکان کاشت درختان همیشه سبز (مانند کاج و سرو) را در ضلع شمالی ساختمان اداری / تجاری خود بررسی کنید. درختان کاشته شده در ضلع شمالی جلوی بادهای زمستانی را می‎گیرند و از این طریق ضمن کمک به کاهش تلفات حرارتی ساختمان، از نفوذ هوای سرد به داخل ساختمان نیز تا حدودی جلوگیری می‎کنند. این موضوع در مورد مناطق نیمکره شمالی زمین (مانند ایران ) صادق است.

    ب)روشنایی

    1)       چنانچه محدود به استفاده از لامپ‎های رشته‎ای هستید، سعی کنید روشنایی مورد نیاز خود را به جای استفاده از چند لامپ رشته‎ای کوچک، با یک لامپ رشته‎ای بزرگتر تأمین نمایید. به طور کلی بازده لامپ‎ها و از جمله لامپهای رشته‎ای با افزایش توان (وات) آنها افزایش می‎یابد. به عنوان مثال روشنایی ایجاد شده توسط یک لامپ 100 وات رشته‎ای معادل روشنایی 2 لامپ 60 وات یا 4 لامپ 40 وات است، اما مقدار مصرف برق آن کمتر است.

    2)       به جای استفاده از لامپهای رشته‎ای معمولی، حتی‎الامکان از لامپ‎ های فلورسنت و لامپ‎های کم ‎مصرف (فلورسنت فشرده) استفاده کنید. بهره روشنایی(مقدار روشنایی به ازای انرژی مصرفی یا به عبارتی لومن بروات) لامپ‎های فلورسنت و کم‎مصرف، تا 5 برابر لامپهای رشته‎ای معمولی بوده و طول عمر این لامپ‎ها نیز به ترتیب حدود 4 تا 8 برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای است.

    3)       برای تأمین روشنایی در طول روز حتی‎الامکان از نور طبیعی استفاده کنید.

    4)       مقدار روشنایی محیط را متناسب با دقت مورد نیاز کارهایتان انتخاب کنید.

    5) برای انجام کار هایی مانند مطالعه، به جای روشن کردن کل محیط، از روشنایی موضعی چراغ مطالعه، آباژور و ... استفاده کنید.

    ج)بهینه سازی مصرف انرژی در وسایل اداری

    1)      کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، دستگاه کپی و سایر وسایل اداری خود را تنها هنگامی روشن کنید که به آن نیاز دارید. کارکنان معمولاً بر حسب عادت، این وسایل را بدون آنکه ضرورتی داشته باشد، در شروع روز کاری خود روشن می‎کنند.

    2)      از خاموش بودن وسایل کاری خود به خصوص دستگاه کپی، کامپیوتر و پرینتر پیش از ترک محل کار اطمینان یابید.

    3)      چنانچه به مدت طولانی از وسایل اداری، مانند : دستگاه کپی ، کامپیوتر و ... استفاده نمی‎کنید، آنها را خاموش نمایید و درصورتی که در فواصل زمانی کوتاه‎تری استفاده متناوب از وسایل اداری اجتناب‎ناپذیر است، حالت ” خواب “ (Sleep / Quiet) این وسایل را فعال کنید. این کار باعث می‎شود تا وسایلی مانند دستگاه کپی، کامپیوتر و ... پس از یک مدت کوتاه بی‎کاری در حالت خاموشی موقت قرار گیرند. در این حالت، مصرف انرژی الکتریکی بسیار کمتر می‎شود، ضمن آنکه دستگاه‎ها نیز به طور کامل خاموش نمی‎شوند. به عنوان مثال مصرف انرژی یک کامپیوتر در این حالت 70 درصد کمتر از حالت فعال خواهد بود. به یاد داشته باشید که حالت ” محافظ صفحه نمایش“ (Screen Saver) نقشی در صرفه‎جویی مصرف انرژی کامپیوتر ندارد.

    4)      در صورت امکان به جای استفاده از کامپیوترهای رومیزی (Desktop) از کامپیوترهای کیفی (Laptop) استفاده کنید. کامپیوتر های کیفی تنها در حدود 10 درصد کامپیوترهای رومیزی انرژی مصرف می‎کنند. به علاوه به دلیل نداشتن فن منبع تغذیه، سرو صدای کمتری داشته و جای کمتر نیز اشغال می‎کنند.

    5)      برای انجام بسیاری از کارهای اداری مانند تایپ یا نقشه‎کشی می‎توان به جای استفاده از مانیتورهای رنگی، از مانیتورهای تک رنگ سیاه و سفید (CRT: Cathode Ray Tube) استفاده کرد. مانیتورهای تک رنگ نسبت به مانیتورهای رنگی 35 تا 50 درصد کمتر انرژی مصرف می‎کنند.

    6)      میزان وضوح و دقت صفحه مانیتور کامپیوتر (Resolution) را متناسب با نیاز کاری خود انتخاب کنید. افزایش میزان وضوح نمایش یک کامپیوتر رنگی باعث افزایش توان مصرفی به میزان 22 درصد در هر اینچ مربع از صفحه نمایش می‎شود.

    7)      مصرف ویژه انرژی دستگاه‎های کپی (مصرف انرژی به ازای واحد کاری) از هر وسیله اداری دیگر بیشتر است. هنگام کپی گرفتن حتی‎الامکان از هر دوروی کاغذ استفاده کنید. این کار هزینه انرژی، هزینه کاغذ و ضایعات کاغذی را کاهش می‎دهد. توجه داشته باشید که انرژی مصرفی برای تولید یک برگ کاغذ به مراتب بیشتر از انرژی مصرفی برای کپی گرفتن از یک برگ کاغذ است.

    8)      دستگاه فکس خود را از نوع جوهرافشان انتخاب کنید. مصرف انرژی دستگاه‎های فکس جوهرافشان در حالت آماده باش (Standby) خیلی کم است و به علاوه نسبت به دستگاههای فکس لیزری 90 درصد کمتر انرژی مصرف می‎کنند.

    9)      از هر دو روی کاغذها برای تایپ پیش‎نویس، کپی و پرینت اولیه استفاده کنید. تولید هر برگ کاغذ به طور متوسط به حدود 20 وات ساعت انرژی نیاز دارد. بدیهی است استفاده از هر دو روی کاغذ باعث صرفه‎جویی در انرژی مورد نیاز برای تولید کاغذ (از دیدگاه کلان) و کاهش هزینه تأمین کاغذ می‎شود.

    10)   پیش‎نویس نامه‎های تایپ شده، نقشه‎ ها و گزارش‎ها را حتی‎الامکان بر روی صفحه کامپیوتر تصحیح نمایید. گرفتن پرینت و انجام این تصحیحات بر روی کاغذ، مصرف انرژی و هزینه‎ها را دو برابر می‎کند.

    11)   در صورت امکان به جای پست کردن نامه یا فکس کردن آن از پست الکترونیکی (E-mail) استفاده کنید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, مقاله در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, تحقیق درباره تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, مقاله درباره تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بهینه سازی مصرف انرژی در محیط کار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت