تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19390
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE

    پیشگفتار

    در این تحقیق آشنایی مختصری با نرم افزارPSPICE  پیدا می کنیم و چگونگی توصیف مدار درآن را نشان خواهیم داد . هدف از گردآوری  این مطالب ، کمک به خواننده برای شروع کار با PSPICE ، ضمن معرفی قابلیت های شاخص و منحصر به فرد این نرم افزار است ، اما جانشین کافی برای مراجعه به کتاب ها و راهنماهای PSPICE  نیست، کتاب هایی که  عناوین برخی از آن ها در بخش مراجع آمده است .در این راستا سعی کردیم تا به اصول پردازش و الگوریتم های داخلی هر نوع تحلیل مدارهای الکتریکی و الکترونیکی درPSPICE  بپردازیم تا ضمن ایجاد علاقه و انگیزه در خواننده ، کمک بیشتری به درک مفاهیم باشد .

    تاریخچه کوتاهی از PSPICE

     نیاز به یک برنامه شبیه سازی و طراحی مدار، یک تیم پر تلاش از دانشجویان، استادان و افراد حرفه ای در

    علم الکترونیک از مهمترین عوامل موثر در تحقق اسپایس بودند. با توجه به نسخه های مختلفی که  از این

    نرم افزار کارا و توانمند موجود است، به بررسی  اجمالی تاریخچه ایجاد آن میپردازیم:                                             

                                                                                                            

     

    CANCER

    در اوایل سال 1970 میلادی  ران راهرر[1] تصمیم به  ارائه یک برنامه شبیه سازی برای کار در زمینه بهینه سازی  طراحی مدارات الکترونیکی گرفت. این عمل برای اولین بار در دانشگاه برکلی کالیفرنیا صورت گرفت  دانشجویان راهر از جمله لری ناگل [2] به همکاری با او پرداختند و CANCER را که مخفف عبارت:              

      بود را برای اولین بار به بازار   Computer Analysis of Nonlinear Circuits Excluding Radiation  . این نرم افزار به طور ابتدایی تنها شامل دیود ها و ترانزیستور های دوقطبی بود و فقط قادر     عرضه کردند  به انجام تحلیل DC و  AC  بود.                                                                                                     

     SPICE1

    در سال 1972  (دو سال بعد) ناگل و پدرسون[3]   نسخه 1SPICE را عرضه کردند .با توجه به قابلیت های این نرم افزار به سرعت ابزار شبیه سازی استاندارد صنعتی شد. انواع JFET و MOSFET نیز به  برنامه اضافه شد.آنالیز مدارها نیز بر اساس تجزیه و تحلیل گره ای که ابتدایی ترین روش تحلیل است طراحی شده بود

    کدSPICE1 به زبان فورترن نوشته شده و در کامپیوتر های main farme قابل اجرا بود.

     

     
     

    SPICE2   

    آنچه ناگل در 1975 ارائه کرد دارای پیشرفت های چشمگیری بود . آنالیز مدارها بر پایه تجزیه و تحلیل گره ای تصحیح شده (Modified Nodal Analysis) انجام میشد. این نسخه جدید منابع ولتاژ و القاگر ها را نیز حمایت  میکرد. مدل های MOSFET و دوقطبی تمدید شده و توسعه یافتند.عمده ترین ویژگی  SPICE2این بود که  تخصیص حافظه در آن با توجه به اندازه و پیچیدگی های مدار به صورت پویا انجام می شد. هم اکنون نیزبسیاری از شبیه سازی های تجاری با SPICE2G.6  انجام می شود .                                                                  

    SPICE3

    کد SPICE2   در سال 1978 به زبان C بازنویسی شد. این نرم افزار توسعه یافته  دارای محیط گرافیکی برای دیدن نتیجه بود. تمامی منابع ولتاژ و جریان کنترل شده خازن ها و القاگر ها را حمایت می کرد . مد ل های افزوده شده ، انواع MOSFET ،خطوط انتقال پراتلاف و سوییچ های غیر ایده آل بود .                         

    از سال 1980به بعد

    نسخه های تجاری با نام های مختلف به بازار عرضه شدند.اسپایس از لحاظ آموزشی و صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفت و شرکت های مختلف از انواع نسخه های آن در طراحی های اولیه و تهیه بسته های نرم افزاری خود استفاده کردند.  در این میان شرکت MICROSIM  اولین نسخه اسپایس برای PC ها را به نام PSPICE به بازار عرضه کرد.PSPICE  یک برنامه شبیه سازی  بود که رفتار یک مدار را مدل سازی می کرد.در سال های بعی نسخه PSPICE SV. (Student Version) برای استفاده توسط دانشجویان ارائه شد .شبیه سازی مدار در این نسخه بخصوص دارای محدودیت هایی از قبیل تعداد گره ها، ترانزیستورها،قطعات دیجیتال ، خطوط انتقال و... بود.نسخه دیگر این برنامه به نام    PSPICE PRO. برای استفاده توسط افراد حرفه ای، متخصصان، استادان دانشگاه ها و یا دانشجویان فارغ التحصیل طراحی شد که هیچیک از محدودیت های بالا را نداشت .                                                                                                       

     SPICEچیست؟

     SPICE یک برنامه کامپیوتری است که از آن می توان برای تحلیل مدارهای الکترونیکی شامل قطعاتی مثل دیود ها ، ترانزیستور ها ، خازن ها ، مقاومت ها و ... استفاده کرد .  SPICEبا استفاده از مدل هایی که کاربر برای عناصر به کار رفته در مدار مشخص می کند ، می تواند نقطه کار بایاس   dcهرعنصر را با تحلیل آن مشخص کند، سپس با استفاده از این مقادیر پارامتر های مدل سیگنال کوچک عنصر را تعیین کند و با استفاده از این پارامتر ها مقادیر بهره ولتاژو پاسخ فرکانسی و ... را محاسبه کند . همچنین  SPICEمی تواند تحلیل گذرای غیر خطی هر مدار مثل دریچه های منطقی و انواع مختلف تحلیل های دیگر را نیز انجام دهد که به توضیح در این موارد در بخش های بعدی خواهیم پرداخت .

     برای اینکه  SPICEشبیه سازی مدار معینی را کامل کند کاربر باید اطلاعات زیر را به آن بدهد :

     الف ) توصیف مدار :  توصیف کامل مداری که باید تحلیل شود  عناصر و منابع  dc و سیگنالی موجود  در آن واینکه چگونه به هم متصل شده اند  همچنین مقادیر پارامتر های مدل عناصر الکترونیکی استفاده شده .             

    ب ) درخواست تحلیل : نوع تحلیل مثلا dc  گذرای سیگنال کوچک و مانند آن که کاربر می خواهد انجام دهد.

    ج )  درخواست خروجی : نوع خروجی های لازم مثلا جدولی از جریان ها و ولتاژهای بایاس dc  نمودارهای VTC  [4]  و دریچه های منطقی و مانند آنها . 

    لازم به توضیح است که همه این اطلاعات به صورت چندین سطر پشت سر هم از طریق یک پایانه کامپیوتری وارد یک پرونده کامپیوتری  می شود که پرونده ورودی اسپایس نام دارد و سطر اول آن شامل عنوانی است که مدار تحلیل شونده را مشخص می کند .

    چرا از  PSPICEاستفاده می کنیم؟ 

    Pspice  یک ابزار بسیار عالی برای یاد گرفتن علم الکترونیک است و شما می توانید با استفاده از آن درک خود را از انواع مدارات مختلف بالا ببرید و نتیجه گیری در این نرم افزار بسیار ساده و به سرعت انجام می گیرد . اغلب اوقات شما مجبورید برای  دریافت یک مفهوم ساده ساعت ها را صرف سیم بندی  یک مدار حقیقی کنید در حالی که با طراحی همان مدار در Pspice این مفهوم را در چند دقیقه در می یابید . درحقیقت Pspice می تواند به عنوان یک برد مجازی برای شما باشد که در زمان کوتاهی نتایج مطلوبی در اختیار شما قرار می دهد . به طور خلاصه  دلایل کلی استفاده از Pspice عبارتند از :

    امتحان کردن ایده های طراحی

    ذخیره زمان

    پیش بینی عملکرد مدار 

    انجام اندازه گیری های مشکل و محاسبات سنگین

    مروری بز الگوریتم Pspice  

    اگر به دانستن نحوه عملکرد Pspice علاقه مند هستید خوبست که مروری کلی بر الگوریتم اصلی برنامه داشته باشیم .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE

    فهرست:

    پیشگفتار

    فهرست شکل ها

    تاریخچه کوتاهی از PSPICE

    SPICE چیست؟

    چرا از PSPICE استفاده می کنیم؟

    مروری بر الگوریتم PSPICE

    الگوریتم در عمل

    تحلیل DC و AC 

    تحلیل گذرا

    چرا شبیه سازی کامپیوتر؟

    مراحل فرایند یک شبیه سازی کامپیوتری

    انواع شبیه سازی کامپیوتری

    درباره Microsim Evaluation , Pspice

    هسته مرکزی نرم افزار

    جای گذاری قطعات و تعویض ویژگی ها

    معرفی  نوار ابزارها

    تحلیل گره ای مدارهای مقاومتی

    توصیف و مقدمات حالت گذرا

    مثال) پاسخ حالت گذرای القاگر

    توصیف و مقدمات جاروب DC  

    انواع جاروب های DC

    مثال) مشخصه IV دیود

    تعریف و مقدمات جاروب AC

    مثال) پیدا کردن مقاومت معادل یک مدار

    مدارات دیجیتال

     مثال) گیت منطقی AND

    فهرست منابع

     

    منبع:

     

    1. Schematic Capture With Microsim Pspice

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , مقاله در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , تحقیق درباره تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , مقاله درباره تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نرم افزار PSPICE
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت