تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20407
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون

    روش های مختلف راه اندازی موتورهای آسنکرون

    در مورد ساختمان و مزایا و معایب این موتورها در قسمتهای قبلی این وبلاگ مطالبی را مشاهده کردید در این قسمت از راه اندازی این موتورها مطالبی‌ را مینویسم امیدوارم مورد توجه تان قرار گیرد .

    موتورهای آسنکرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینکه موتور در لحظه شروع به کار جریان زیادی میکشد و این جریان زیاد علاوه بر اینکه به خود موتور صدمه میزند به مصرف کننده های دیگری که از این خط تغذیه می کنند لطمه زده و کار آنها را مختل می سازد.

    بنابراین برای کم کردن جریان شروع به کار موتور باید چاره ای اندیشید؟؟

    معمولاً به روشهای زیر راه اندازی میشود در نتیجه جریان راه اندازی‌ کم میشود :

     

    1-      به طور مستقیم

    2-      توسط کلید یا مدار ستاره – مثلث

    3-      توسط کمپانساتور

    4-      راه اندازی بوسیله اضافه کردن مقاومت در مدار روتور

    5-      راه اندازی بوسیله داخل کردن مقاومت در مدار استاتور

     

    1- راه اندازی موتور به طور مستقیم : برای‌ موتورهایی که بزرگ نیستند و‌ آمپر زیادی از شبکه نمی کشند بوسیله یک کلید سه قطبی به شبکه متصل میشوند .

     

    2- راه اندازی ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اولیه را که بر هر فاز متصل میشود ،‌ را کم مى کنیم سپس وقتی که موتور به دور نرمال خود رسید ولتاژی که به هر فاز می رسد را زیاد می کنیم .

    بنابراین در لحظه اول کلید به حالت ستاره بوده یعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√3 تقلیل می یابد در نتیجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود کار می کند .

    استعمال کلید روی انواع موتورها با روتور قفسه ای یا روتور سیم پیچی امکان پذیر است . ولی در موتورهایی که با بار زیاد کار می کنند از کلید برای راه اندازی استفاده نمی شود . چون گشتاور مقاوم بار زیاد است .

     

    3- راه اندازی توسط کمپانساتور : این وسیله راه اندازی که اتوترانسفورماتور کاهنده است بین موتور و شبکه قرار می گیرد . این طریق راه اندازی به دلیل اینکه جریان شروع به کار و گشتاور شروع به کار هر دو به یک نسبت پایین می آیند خیلی خوب است . ولی چون هزینه آن گران   است فقط در موتورهایی که قدرت زیاد دارند استفاده می شوند.

     

    4- راه اندازی موتور های قفسه ای بوسیله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور : برای جلوگیری از عبور جریان زیاد در موقع راه اندازی موتور میتوان مقاومت هایی به طور سری سر راه سیم پیچی های  موتور قرار دارد . و به تدریج که موتور دور می گیرد دسته مقاومتهای راه انداز را به طرف چپ حرکت داده در این صورت کم کم مقاومتها از سر راه مدار خارج میشود.

    این طریق راه اندازی به دلیل تلفات انرژی در مقاومتها زیاد و نیروی کشش در لحظه شروع به کار کم ، استعمال کمی دارد.

     

    5- راه اندازی موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور : تمام مقاومتهای راه انداز را سر راه سیم پیچی روتور قرار داد . بدین وسیله مقاومت مدار سیم پیچی روتور را به حداکثر مقدار خود میرسانند و سپس استاتور را به شبکه برق وصل می کنند . مقاومت روئستای روتور به تدریج از مدار خارج میشود .

     

    پیدا کردن سرسیم های موتور آسنکرون UVW-XYZ

     

    آیا می دانید اگر موتور آسنکرونی سه فازی داشته باشیم و 6 سر سیم ، که سر سیم های آن مشخص نیست ، چه باید کرد ؟؟

    اگر این سر سیم ها اشتباه وصل شود در عملکرد موتور چه تغییری حاصل می شود ؟

    در سایتها و وبلاگهای مختلف در این موضوع مطالبی دیدم که اشتباه یا ناقص بیان شده ، سعی کردم مطالب و تجربیاتی که در زمینه سیم پیچی داشتم در اختیار شما دوستان قرار دهم . امیدوارم  مطالب مورد استفاده تان قرار گیرد . خوشحال می شوم بتوانم از تجربیات شما نیز استفاده کنم .

     

    تعیین آرایش کلافها در شیار :

    موتورهای سه فاز از سه سیم پیچ تشکیل شده که هر کدام از این سیم پیچها 3/1 شیارهای استاتور را اشغال می کند . این سیم پیچها به فاز اول (R) ، فاز دوم (S) ، فاز سوم (T) شناسایی می شوند . سیم پیچی که از فاز R  تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (U  ) و انتهای آنرا با ( X )

     سیم پیچی که از فاز S تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (V  ) و انتهای آنرا با ( Y )

    سیم پیچی که از فاز T تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (W ) و انتهای آنرا با ( Z )

     

    برای یافتن سر سیم ها‌ :

    ابتدا باید دو سر هر کلاف را پیدا کنید از مولتی متر یا هر روش دیگری که می شناسید .( یک سر مولتی متر را به یک سر سیم گرفته ، سر دیگر مولتی متر را با 5 سر سیم باقی مانده امتحان می کنید . هر کدام که راه داد ، آن یک کلاف سیم پیچ است . )

     

    برای بیان بهتر از روی شکل توضیح می دهم :

     

     

     

    اگر سیم پیچ U-X   را از ولتاژ متناوب تغذیه کنیم . در سیم پیچ ( 4-3 ) و ( 6-2 ) نصف ولتاژ تغذیه القا می شود .

    اگر اختلاف سطح ولتاژ بین ( 2-1 ) و ( 3-1 ) حدود 5/1 برابر ولتاژ تغذیه U-X  باشد. اتصال صحیح است در این صورت ما بین ترمینالهای ( 2و3 ) اختلاف پتانسیل صفر خواهد بود .

    اگر اختلاف سطح بین ( 1و3 ) کمتر از اختلاف سطح تغذیه باشد در این صورت جای( 4و3 ) را با یکدیگر عوض می کنیم .

    اگر اتصال سیم پیچها به صورت مثلث باشد . ابتدا ستاره اتصال داده و با معلوم شدن سرها ، سیم پیچ را مجدداً به صورت مثلث اتصال می دهیم .

     

     

    اشتباه در سرسیم ها :

    همانطور که می دانیم موتور سه فاز از سه سیم پیچ تشکیل شده است.که هر کدام از سیم پیچها 3/1 شیارهای استاتور را اشغال کرده و  باعث تشکیل قطب در موتور می شود و قطب ها حرکت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر سیمی تغییر کند در موتور ایجاد قطب نمی شود و موتور حرکت نمی کند و می تواند باعث سوختن موتور شود .

    قبل از انجام کار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور بردارید. ( تسمه یا ....)

     

    این مطالب را به صورت خلاصه نوشته ام  انتقاد یا پیشنهادی دارید خوشحال می‌شوم بیان کنید ؟

    مطالب گفته شده برای کسانی که کار سیم پیچی کرده اند بهتر و روشنتر است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان روش های مختلف راه اندازی موتور های آسنکرون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت