تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20482
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟

    نرم افزاری است که به کامپیوتر امکان استفاده از منابع نرم افزاری وسخت افزاری را داده و عملیات سیستم را تحت کنترل دارد. سیستم عاملهای Dos , windows 3.1 به کامپیوتر امکان استفاده از منابع خوش را می دهد و سیستم عاملهای Windows 95 , Windows NT , Netware به کامپیوتر امکان استفاده وبه اشتراک گذاشتن منابع دیگر کامپیوتر های روی شبکه را می دهد بهر حال سیستم عامل شبکه کلیه عملیات سیستم را تحت شبکه نظرات داشته و کنترل می کند.

    آشنائی با سیستم عامل روتر 

     

     IOS ( برگرفته از  Internetwork Operating System  ) ، نرم افزاری است که از آن به منظور کنترل روتینگ و  سوئیچینگ دستگاه های بین شبکه ای استفاده می گردد . آشنائی با IOS برای تمامی مدیران شبکه و به منظور مدیریت و پیکربندی دستگاه هائی نظیر روتر و یا سوئیچ الزامی است .
    در این مطلب پس از معرفی اولیه IOS به بررسی برخی از ویژگی های آن خواهیم پرداخت .

     

     

    IOS و ضرورت استفاده از آن
    یک روتر و یا سوئیچ بدون وجود یک سیستم عامل قادر به انجام وظایف خود نمی باشند(همانند یک کامپیوتر ) . شرکت سیسکو ،‌  سیستم عامل Cisco IOS را برای طیف گسترده ای از محصولات شبکه ای خود طراحی و پیاده سازی نموده است . نرم افزار فوق، جزء لاینفک در معماری نرم افزار روترهای سیسکو می باشد و همچنین به عنوان سیستم عامل در سوئیچ های  Catalyst ایفای وظیفه می نماید . بدون وجود یک سیستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هیچگونه عملیاتی نخو اهد بود . ( عدم تامین شرایط لازم برای بالفعل شدن پتانسیل های سخت افزاری ) .
    IOS ،‌ سرویس های‌ شبکه ای زیر را ارائه می نماید :

     

    عملیات روتینگ و سوئیچینگ

    دستیابی ایمن و مطمئن به منابع  شبکه

    قابلیت توسعه و تغییر پیکربندی شبکه

     

    ماهیت اینترفیس IOS
    نرم افزار IOS از یک اینترفیس خط دستوری و یا CLI ( برگرفته از command-line interface  ) استفاده می نماید. IOS یک تکنولوژی کلیدی است که از آن در اکثر خطوط تولید محصولات شرکت سیسکو استفاده می گردد . عملکرد IOS با توجه به نوع دستگاه های بین شبکه ای متفاوت می باشد .
    برای دستیابی به محیط IOS از روش های متعددی استفاده می گردد :

     

    console session : در این روش با استفاده از یک اتصال سریال با سرعت پائین، کامپیوتر و یا دستگاه ترمینال را مستقیما" به پورت کنسول روتر متصل می نمایند . (  سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است )

    ارتباط Dialup : در این روش با استفاده از مودم و از طریق پورت کمکی ( AUX ) با روتر ارتباط برقرار می گردد . ( سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است ) .

    استفاده از telnet : در این روش می بایست حداقل یکی از اینترفیس ها با یک آدرس IP پیکربندی گردد و virtual terminal sessions برای login و رمز عبور پیکربندی شده باشد .

    برای دستیابی به بخش رابط کاربر روتر و یا سوئیچ از یک برنامه ترمینال استفاده می گردد .  HyperTerminal متداولترین گزینه در این رابطه می باشد.

     

    حالات متفاوت رابط کاربر روتر
    اینترفیس خط دستور و  یا CLI روترهای سیسکو از یک ساختار سلسله مراتبی تبعیت می نماید . ساختار فوق کاربران را ملزم می نماید که  برای انجام هر نوع عملیات خاص به یک mode بخصوص وارد شوند. مثلا" برای پیکربندی یک اینترفیس روتر ، کاربر می بایست به mode پیکربندی اینترفیس و یا interface configuration mode وارد شود . هر mode پیکربندی دارای یک prompt  مختص به خود می باشد که از طریق آن می توان دستورات مربوطه را تایپ و از  توان عملیاتی آنان استفاده نمود .
    IOS ،‌ یک سرویس مفسر دستور با نام EXEC را ارائه می نماید . پس از درج هر دستور ، EXEC صحت آن را بررسی و پس از تائید آن را اجراء می نماید .  نرم افزار IOS  در جهت افزایش امنیت ، دو سطح متفاوت دستیابی  user EXEC mode و  privileged EXEC mode  با ویژگی زیر را برای سرویس مفسر دستور ( EXEC ) در نظر می گیرد:

     

    user EXEC mode : در این mode صرفا" می توان تعداد محدودی از دستورات مانیتورینگ را اجراء نمود. به این مد view only نیز گفته شده و  نمی توان دستوراتی را  که باعث تغییر در پیکربندی روتر می گردند ،‌ اجراء نمود . 

    privileged EXEC mode : در این mode می توان به تمامی دستورات روتر دستیابی داشت . برای استفاده از این mode  و در جهت افزایش امنیت ، می توان روتر را بگونه ای پیکربندی نمود که کاربران را ملزم به درج نام و رمز عبور جهت دستیابی به روتر نماید  .  Global configuration mode و سایر حالات متفاوت پیکربندی صرفا" از طریق privileged EXEC mode قابل دستیابی می باشند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, مقاله درباره تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سیستم عامل شبکه چیست؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت