تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20674
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری

    آشنایی با        Code Red       

     

    کرم های اینترنتی زمان کامپیوتر را تلف می کنند یا به عبارت دیگر آن را کند می کنند و همچنین در شبکه یا در اینترنت پهنای باند را اشغال می کنند. آنها تکثیر می شوند و اغلب اوقات نقش یک شیطان اینترنتی را بازی می کنند کرمی که Code Red نام دارد در سال 2001 صدر اخبار اینترنتی را به خود اختصاص داده بود. متخصصین پیش بینی کرده بودند که این کرم می تواند اینترنت را تا حد از کار افتادن کند سازد.

    Code Red زمانیکه خود را تکثیر می کند سرعت اینترنت را کاهش می دهد. اما این کرم اینترنتی انگونه که پیش بینی می شد نتوانست اینترنت را متوقف سازد. هر کپی از این کرم در اینترنت بدنبال ویندوز سرور NT یا 2000 ای می گردد که در آن وصله های امنیتی مایکروسافت نصب نشده باشد. هر بار که یک سرور اینترنتی حفاظت نشده پیدا کند خود را در آن سرور کپی می کند. و کپی جدید بدنبال سرور دیگری با این شرایط می گردد تا آن را آلوده کند بسته به تعداد سرور های غیر ایمن Code Red می تواند در اینترنت صدها یا هزارها کپی از خود تهیه کند.

    ویروس Code Red طوری طراحی شده است که سه کار انجام دهد.

    خود را برای بیست روز اول هر ماه تکثیر می کند.

    صفحات وبی را که در سرور های آلوده هستند را با صفحاتی که در آن نوشته شده است "Hacked by Chinese"جایگزین می کند.

    سپس شروع به  تدارک یک حمله علیه وب سایت کاخ سفید می کند تا آنرا از کار بیندازد

    معمول ترین ورژن Cod Red یک نوع توسعه یافته از Ida Code Red است که خود را در 19 ژولای سال 2001 میلادی تکثیر کرد.

    بعد ازیک آلوده ساختن موفقیت آمیز کرم منتظر یک ساعت مشخص می ماند و به دومین مورد نظر سرور کاخ سفید متصل می شود این حمله به این صورت است که سیستم های آلوده به طور همزمان 100 ارتباط با پورت 80  سایت www.whitehouse.gov  ( با   IP:198.137.240.91 ) بر قرار می کند.

    دولت امریکا آدرس IP وب سایت www.whitehouse.org را تغییر داده است تا این حملات را خنثی کند و یک هشدار عمومی در مورد این کرم منتشر کرده است تا سرورهای وبی را که از ویندوز 2000 و NT  استفاده می کنند از وجود و نحوه مبارزه با آن آگاه کند.                      

    ویروس های بوت سکتور

    با گذشت زمان همانطور که ویروس نویسان ماهرتر و خبره تر شدند حقه های جدیدتری یاد گرفتند یک حقه که دانستن آن مهم است توانایی فراخوانی ویروس در حافظه است به طوریکه تا زمانیکه کامپیوتر کار می کند این ویروس ها جولان می دهند. که این خود باعث می شود که ویروسها خود را به بسیار راحتر تکثیر کنند یک حقه دیگر آلوده ساختن Boot Sector  در فلاپی دیسک و هارد دیسک است. Boot Sector یک برنامه کوچک است و اولین قسمت از سیستم عامل است که  توسط کامپیوتر فراخوانی می شود. Boot Sector شامل یک برنامه کوچک است که برای کامپیوتر تعیین می کند که چگونه سیستم عامل را فراخوانی کند. یک ویروس با قرار دادن کد خود در Boot Sector اجرای خود را گارانتی می کند. بنابراین ویروس می تواند به راحتی در کامپیوتر فراخوانی شود بنابراین قادر است هر زمان که کامپیوتر روشن می شود شروع به کار کند. این ویروسها به راحتی می توانند بوت سکتور یک فلاپی دیسک را آلوده کنند و با انتقال آن بین کامپیوترهای دیگر مانند آتش ناشی از انفجار منتشر  شوند.

    اما امروزه این ویروسها مانند گذشته یک کابوس نیستند. چون امروزه  گرافیک  یک عنصر جدا نشدنی از نرم افزارها شده است و در نتیجه حجم آنها به شدت افزایش پیدا کرده است و به ندرت می توانید نرم افزاری را پیدا کنید که روی یک یا حتی چند فلاپی دیسک  جا شود. امروزه نرم افزار ها بیشتر روی CD بین کامپیوتر ها جابجا می شوند و چون CD ها عموماً قابل رایت مجدد نیستند و اگر هم باشند باید بوسیله نرم افزار انجام شود این ویروسها و دیگر ویروسهای قابل اجرا به راحتی نمی توانند بین کامپیوتر ها تکثیر شوند. ولی هنوز اینترنت وجود دارد. پس همیشه خطر آلوده شدن وجود دارد.

    SSL چیست؟

    Secure socket Layer  یا SSL پرتکلی است که بوسیله Netscape برای انتقال پرونده های خصوصی روی اینترنت بوجود آمده است. SSL توسط یک کلید شخصی کار می کند، تا اطلاعات انتقالی در اینترنت را برای شما پنهان کند. هر دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ از SSL پشتیبانی می کنند. و بسیاری از سایتهای از این پروتکل استفاده می کنند، تا از اطلاعات محرمانه کاربران (مانند اطلاعات کارت اعتباری) نگهداری کنند.

    آدرس سایتهایی که نیاز به SSL دارند باید به صورت https به جای http باشد. یک پرتکل دیگر برای انتقال مطمئن اطلاعات روی شبکه جهانی وب secure http یا s-http است. به طوریکه SSL یک ارتباط مطمئن بین یک کاربر و سرور ایجاد می کند. و هر اطلاعاتی را می توان با آن منتقل کرد. ولی s-http طراحی شده است تا پیام های شخصی را به طور ایمن انتقال دهد. بنابراین SSL و s-http را می توان به عنوان مکمل یکدیگر در نظر گرفت، تا رقیب یکدیگر. هر دو پرتکل بوسیله IETF (که مخفف Internet Engineering Task Force است) به عنوان استاندارد تصویب شده است.

    یک مشکل امنیتی معمول در ویندوز

    متأسفانه بسیاری از کاربران ویندوز از یک شکاف امنیتی موجود در تنظیمات شبکه کامپیوتر بی اطلاع هستند.

    تنظیمات معمول شبکه در ویندوز به شرح زیر است:

    Client for Microsoft Networks

    file and printer sharing for Microsoft Networks

    NET BEUI Protocol

    Internet Protocol TCP/IP

    اگر در تنظیمات ویندوز شما NetBIOS مجاز باشد یک مشکل امنیتی در TCP/IP دارید.

    ممکن است فایلهای شما در کل اینترنت به اشتراک گذاشته شوند بدون انکه شما مایل به این عمل باشید.

    Work Group-name , Computer name , Logn- name برای دیگران قابل مشاهده است.

    فایلهای شما می‌توانند در کل اینترنت به اشتراک گذاشته شود.

    کامپیوترهایی که به هیچ شبکه‌ای متصل نشده‌اند هم می‌توانند در معرض خطر باشند زمانیکه برای اولین بار به اینترنت متصل می‌شوید تنظیمات شبکه شما تغییر می‌کند.

    حل مشکل:

    برای کاربران ویندز200:

    با disable کردن NetBIOS در TCP/IP می توانید مشکل را حل کنید:

    ویندوز اکسپیلورر را باز کنید.

    روی My Network places راست کلیک کنید.

    properties را انتخاب کنید.

    روی Locol Are a Network راست کلیک کنید.

     

    روی properties کلیک کنید.

    وارد قسمت Bindings شوید.

    علامت تیک Clinet for Microsoft Network را بردارید. علامت تیک File and printer sharing را بردارید.

    روی OK کلیک کنید.

    اگر پیغامی مانند: "...You must select a driver" را دریافت کردید. روی YES کلیک کنید. و روی OK کلیک کنید تا پنجره های دیگر را ببندید.

    اگر هنوز می خواهید فایلها و پرینتر شما در شبکه فعال باشد، باید از پروتکل NetBEUI به جای TCP/IP استفاده کنید. مطمئن باشید که آن را برای شبکه محلی خود فعال کرده اید.

    مراحل به شرح زیر است:

    ویندوز اکسپیلورر را باز کنید.

    روی My Network places راست کلیک کنید.

    properties را انتخاب کنید.

    NetBEUI را انتخاب کنید.

    روی properties کلیک کنید.

    وارد قسمت Bindings شوید.

    برای Clinet for Microsoft NetworkS علامت تیک بگذارید.

    برای File and printer sharing علامت تیک بگذارید و روی OK کلیک کنید.

    اکنون باید کامپیوتر خود را ری استارت کنید (restart) کنید. تا تغییرات در سیستم شما اعمال شوند.

    دسترسی به اینترنت یک ریسک امنیتی است.

    زمانی که به اینترنت دسترسی دارید. از یک آدرس IP مانند 83.150.61.130 برای شناسایی شما استفاده می شود. اگر کامپیوتر خود را محافظت نکنید این آدرس IP می تواند  برای دست یابی به کامپیوتر شما از دنیای اینترنت استفاده شود.

     

     ویروس ها چگونه منتشر می شوند

       اگر کسی چیزی در مورد کامپیوتر ها نداند این را می داند که ویروسها مخرب هستند و باید کامپیوتر خود را در برابر هجوم آنها حافظت کند. کمپانی های ضد ویروس ( آنتی ویروس ) تعداد زیادی ویروس را ساپورت می کنند. ولی هیچ کدام از آنها کامل نیستند. آنتی ویروسهای امروزی بیشتر عمل حفاظت را به طور واکنشی انجام می دهند تا به صورت کنشی. یعنی برای برای اینکه آنتی ویروس شما متوجه ویروس جدید در کامپیوتر شود باید تا آخرین بیت وارد کامپیوتر شما شود و شروع به فعالیت کند. سناریوی پخش یک ویروس جدید در اینترنت و عکس العمل شرکت های آنتی ویروس در برابر آن به صورت زیر است:

    ابتدا یک ویروس به طور متوسط صد هزار کامپیوتر را مورد هجوم قرار می دهد.

    سپس شرکت های آنتی ویروس شروع به ساختن پکیج برای آنها می کنند.

    در مرحله بعد این پکیج در اختیار عموم قرار می گیرد.

       مشکل این است که ممکن است کامپیوتر شما قبل از ساختن این پکیج مورد حمله قرار گیرد. مشکل دیگر این است که اکثر افراد آنتی ویروس کامپیوتر خود را « به روز » یا « up to date » نمی کنند. کمپانی های ضد ویروس بیشتر به صورت اکتشافی عمل می کنند. و این کار را بوسیله برنامه های آشکار سازی انجام می دهند. این برنامه ها کلیه اعمالی را که در کامپیوتر بوسیله برنامه های دیگر انجام می شود تحت نظر می گیرند و هر گاه این اعمال با کارهایی که یک ویروس در کامپیوتر انجام می دهد مطابقت کند آن را به عنوان یک ویروس شناسایی می کنند.سپس جلوی فعالیت آن را می گیرند و همچنین وجود ویروس را به کاربر گوشزد می کنند. با عمل کردن این برنامه آشکار ساز در نرم افزار آنتی ویروس هر گاه یک برنامه فعالیت مشکوکی انجام دهد به کاربر هشدار می دهد و احتمالاً جلوی انتشار ویروس گرفته می شود. این عمل باعث می شود کامپیوتر ها کمتر آلوده شوند.

       نرم افزار آنتی ویروس باید به گونه ای تنظیم شود که که روزانه به طور اتوماتیک اجرا شود که شامل به روز کردن و اسکن کردن است.

       برنامه های اکتشافی (Heuristics ) این فرصت را می دهند که زودتر جلوی انتشار ویروس ها گرفته شود. هر چند استفاده از این برنامه ها یک راه صددرصد فراگیر نیست. ولی بسیار مشکل گشا است. و حساسیت این برنامه ها به

     تنظیم سطح حفاظت ( Level Setting ) در نرم افزار آنتی ویروس بستگی دارد. یعنی آنتی ویروسی که در کامپیوتر شما نصب شده است و تنظیمات آن  به شما درکشف ویروسها کمک می کند

     

    ویروسها و مشکلات آنها در اینترنت

    ویروسهای کامپیوتری شهرت زیادی در تلوزیون و روزنامه پیدا کرده اند بخصوص اکنون که افراد زیادی از اینترنت استفاده می کنند حتی تصور اینکه کل کامپیوتر شما در اثر بازدید از یک صفحه وب و یا باز کردن یک email بهم ریخته و کارهایتان از بین ربته غیر قابل بخشش است.

    یک ویروس تکه code ای است (نوشته می شود بوسیله یک انسان مریض که وقت زیادی دارد ) که خود را می چسباند به برنامه های کامپیوتری و خود را منتشر می کند. ویروسها معمولاً اعمال ناخوشایندی روی کامپیوتر و برنامه های آن انجام می دهند. مشکلی که ویروس بوجود می آورد می تواند یک مشکل ساده باشد ( مانند باز کردن یک پنجره با یک پیام عاشقانه که هر روز در سر وقت مقرر انجام می شود ) یا فوق العاده خطرناک باشد ( همه فایلهای موجود در کامپیوترتان را پاک کند ) معمولاً زمانیکه کامپیوتر شما به یک ویروس آلوده می شود شما متوجه نمی شوید ( اگر آلوده شدن به ویروس آشکار بود نمی توانست به سادگی گسترش پیده کند ) احتمالاً کامپیوتر شما شروع به انجام کارهای عجیب و غریب خواهد کرد برنامه ها اجرا نمی شوند فایلهایتان در حال از دست رفتن هستند یا صدمه به کامپیوتر شما وارد می شود.

    شما با اجرا کردن برنامه های غیر قابل اعتماد در کامپیوترتان با ویروسها مواجه می شوید ویروسها نمی توانند فایلهی صرفاً اطلاعاتی را آلوده کنند ( مثلاً عکسها و فایلهای متن ) آنها باید یک برنامه را اجرا کنند تا بتوانند گسترش پیدا کنند.

    متاسفانه مرز بین یک فایل اطلاعاتی و یک فایل قابل اجرا خیلی کم رنگ شده است. برای مثال فایلهی Word و Excel می توانند شامل زیر برنامه هایی ( Macros ) باشند که کارهای مختلفی را انجام می دهند. بنابراین این فایلها می توانند شامل ویروس باشند اگر می خواهید در برابر ویروسها ایمن باشید باید در کامپیوترتان یک آنتی ویروس نصب کنید مطمئن شوید که مرتباً ویروسها را برای آنتی ویروس خود update می کنید ( که شامل مشخصات ویروسهای جدید است ).  باید مواظب فایلهایی که افراد مختلف بوسیله فلاپی دیسکها به شما می دهند باشید یا فایلهایی

     که بوسیله e-mail برای شما می فرستند. همیشه نرم افزار شناسایی ویروس را برای هر  فایلی که از آن مطمئن نیستید اجرا کنید به یاد داشته باشید که دیگران همیشه می توانند فایلهای ویروسی را به شما انتقال دهند بدون اینکه درباره آنها اطلاعی داشته باشند بنابراین فقط به دلیل اینکه این فایل از مطمئن ترین دوست شما گرفته شده است به این معنی نیست که حتماً ویروسی نیست!

    آنتی ویروس کامپیوتر شما را از ویروسها در امان نگه می دارد

    فرهنگ جامع ویروس جدیدترین اطلاعات را از آخرین ویروسها در خود دارد

     بعید است که شما با بازدید از یک وب سایت با ویروس مواجه شوید. بعضی از صفجات وب شامل کدهای برنامه نویسی هستند ( مثلاً جاوا اپلتها یا جاوا اسکریپتها ) اما معمولاً مشکلی پیش نمی آید اگر چه حفره های قابل نفوذ مخربی در مرورگرهای وب پیدا شده است و این مرورگرها ممکن است نمونه ای از ویروسهایی که که ممکن است بر اساس یک جاوا اسکریپت نوشته شود را در خود نداشته باشند.بنابراین برای در امان بودن مطمئن شوید که هر تکه  ( patch ) در دسترس را برای مرورگر ( browser ) خود download کرده اید.

     

     

     شوخی های مزاحم در email

    یک مشکل بسیار گسترده در اینترنت وجود دارد و آن پیغامهای الکترونیکی که در مورد یک ویروس هشدار می دهند و این هشدار در مورد یک email با یک عنوان ( subject ) مشخص می باشد که این email ها ویروس های خطرناک هستند و به کامپیوتر شما آسیب می رسانند.

    مثال:

     

    Please do not open up any mail that has this title.
    It will erase your whole hard drive. This is a new
    e-mail virus and not a lot of people know about
    it, just let everyone know, so they won't be a victim.
    Please forward this e-mail to you friends!!!
    Remember the title: JOIN THE CREW.

    مثال دیگر:

     

     Subject: VIRUS WARNING VERY IMPORTANT
    Please read the following message we received from a client.
    If you receive an email titled "It Takes Guts to Say 'Jesus'"
    DO NOT open it. It will erase everything on your hard drive. So, you must delete it.
    Forward this E-MAIL out to as many people as you can. This is a new, very

     

     
    malicious virus and not many people know about it. This information was
    announced yesterday morning from IBM; please share it with everyone
    that might access the internet. Once again, pass this along to EVERYONE in
    your address book so that this may be stopped. AOL has said that this is
    a very dangerous virus and that there is NO remedy for it at this time.
    Please practice cautionary measures.

     

     
     

    اگر شما email ای مانند این دیدید آن را برای کسی نفرستید! ویروسهای "Jion The Crew" و "It Takes Guts to Say 'Jesus'" شوخی هستند! ویروسهای شوخی دیگری وجود دارند مانند:

    "Win a Hliday" , "AOL4Free" , "Pen Pal Greetings", "ghost" , "Deeyenda"

    و بد نام ترین آنها "Good times" است.

     ویژگیهای اخطار ویروسهای شوخی:

    تأکید بسیار

    یک هشدار که ویروس فقط با باز کردن پیغام فعال می شود ( شما نمی توانید فقط با باز کردن یک پیفام آلوده شوید مگر اینکه یک پیوست ( attachment ) را باز کنید.

    کلمات « این یک ویروس جدید است که بسیاری از مردم آن را نمی شناسند » در آن دیده می شود

    دستور العملها به شما می گویند که با دنبال کردن یک لینک آن را برایکسانیکه می شناسید بفرستید.

     با اشاره به اینکه ویروس روز قبل بوسیله یک شرکت یا گروه کامپیوتری معتبر مانند "IBM" یا "Microsoft' و 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری

    فهرست:

     

    آشنایی با         Code Red...............................................................................................   2

    ویروسهای بوت سکتور    ..................................................................................................   3

    SSL چیست؟   ................................................................................................................    3

    یک مشکل امنیتی معمول در ویندوز   ...........................................................................   4

     ویروس ها چگونه منتشر می شوند    ............................................................................    7

    ویروسها و مشکلات آنها در اینترنت   ............................................................................    8

    شوخی های مزاحم در email   ......................................................................................    9

    کرمها ( worms )   .....................................................................................................    11

    امنیت در اینترنت    .......................................................................................................    12

    فایروال ( firewall ) چیست؟    ..................................................................................    13

    فایروالهای نرم افزاری    .................................................................................................    14

    فایروال NAT ساده    ...................................................................................................    14

    فایروالهای با ویژگی stateful packet inspection   ..............................................    15

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنائی با ویروس های کامپیوتری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت