تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20709
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی

    میدان گازی پارس جنوبی با فاصله 105 کیلومتری از آب های جنوبی ایران، بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است که به صورت مشترک بین کشور ایران و قطر قرار دارد. از مجموع 9700 کیلومتر مربع مساحت این میدان، حدود یک سوم مساحت آن در آب های ایران و مابقی در حوزه کشور قطر قرار دارد.
     

    به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، بر اساس آمار منتشر شده، این میدان گازی حدود 40 تریلیون متر مکعب گاز داشته که بیش از 21 درصد گاز دنیا را شامل می شود.

    لذا پیش بینی می شود که ذخایر گاز این بخش از میدان پارس جنوبی بابت سهم ایران معادل 14.2 تریلیون متر مکعب به همراه 19 میلیارد بشکه میعانات گازی باشد که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و حدود 47 درصد از ذخایر گاز کشور را به خود اختصاص داده است و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می آید.

    چشم انداز شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه طرح های میدان گازی پارس جنوبی، تولید روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و یک میلیون بشکه میعانات گازی (در مجموع معادل 7.5 میلیون بشکه نفت خام ) است.

    بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی و تحقق راه اندازی 14 پالایشگاه (در مجموع 29 فاز متعارف)، 600 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 100 میلیون متر مکعب گاز ترش، یک میلیون بشکه میعانات گازی و 5000 تن گوگرد در روز، 10.5 میلیون تن اتان و 12 میلیون تن گاز مایع در سال تولید می شود.

    بر اساس برآوردهای انجام شده، با تولید 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز پارس جنوبی، حدود 8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می آید که ارزش آن با احتساب هر متر مکعب گاز 25 سنت، برابر 2 میلیارد دلار در سال است.

    با تولید 500 هزار تن گاز مایع از هر فاز پارس جنوبی در سال (با احتساب هر تن 700 دلار) 350 میلیون دلار و با تولید سالانه 500 هزار تن اتان از هر فاز پارس جنوبی (با احتساب هر تن 350 دلار)، 175میلیون دلار در آمد عاید کشور می شود.

    همچنین با تولید روزانه 37.5 هزار بشکه میعانات گازی از هر فاز استاندارد (با احتساب هر بشکه 100 دلار) ارزش میعانات گازی معادل 1250 میلیون دلار در سال است.

    بر اساس اعلام کارشناسان، ارزش مجموع تولیدات یک فاز متعارف پارس جنوبی برابر با 3.8 میلیارد دلار در سال است.

    بر اساس بررسی های صورت گرفته، هم اکنون جمع کل ارزش تولیدات 10 فاز در حال بهره برداری پارس جنوبی معادل 38 میلیارد دلار در سال است.

    کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور افزوده می شود.

    به گفته صاحب نظران حوزه بالادست صنعت نفت، ارزش کل تولیدات خام میدان گازی پارس جنوبی برابر با چهار هزار و ٤٠٠ میلیارد دلار است که در صورت تبدیل آن به محصولات میانی به هشت هزار و هشتصد میلیارد دلار می رسد.

    پارس جنوبی گنجی معادل ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا

    توسعه پارس جنوبی اولویت نخست فعالیت های صنعت نفت است، صحبت از پارس جنوبی یعنی گفتن از گنجی معادل، ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا، از این روست که برای حفظ این ثروت ملی همه دست به کار شده اند.

    ثروتی که اگر آن را مثل خاک روی کامیون های ٢٠ تنی بار کنیم به ٧٨٠٠ دستگاه آن نیاز خواهیم داشت. حال تصور کنید اگر از کنار این محموله بخواهید بگذرید باید دست کم ٧٠-٨٠ کیلومتر را طی کنید. این گنجی است که ایرانیان در خلیج فارس دارند.

    از طرفی توسعه میدان پارس جنوبی می‌تواند باعث ایجاد صدها هزار شغل جدید و اشتغال تعداد چشمگیری از جوانان و متخصصان کشور در این حوزه شود. نکته دیگر این که میدان پارس جنوبی در شرایط کنونی افزون بر تأمین حدود پنجاه درصد گاز مصرفی کشور، گاز مورد نیاز تزریق به چاه‌های نفتی استان خوزستان (به منظور افزایش برداشت از چاه‌های نفتی و ذخیره‌سازی گاز برای مصارف نسل‌های آتی) را تأمین می‌کند و به ‌طور مستمر، محصولات باارزشی نیز به بازارهای جهانی صادر می‌کند که میزان تولید ناخالص ملی و در تراز بازرگانی کشور اثرگذار است.

    اگر به نقش و اهمیت اقتصادی و اجتماعی تولیدات میدان پارس جنوبی و موضوع ایجاد فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی آن، مقوله دیپلماسی نفت و افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در مبادلات و مناسبات بین‌المللی و افزایش نقش و اقتدار ایران در بازارهای تولید و تجارت انرژی را نیز اضافه کنیم، ارزش میدان پارس جنوبی بیش از بیش آشکار می‌شود.

    بی گمان با کمی تامل در مورد اعداد و ارقام یاد شده، جایگاه و نقش بسیار مهم و تعیین کننده میدان گازی پارس جنوبی در اقتصاد کلان و تحقق چشم انداز بیست ساله و سرنوشت ساز کشور بیش از پیش مشخص می شود.

    قطری ها از اواخر دهه ٨٠ میلادی و در حالی که ایران در حال دفاع از خاک میهن در برابر متجاوزان عراقی بود، با امضای قراردادهای بزرگ صادرات گاز به صورت «ال.ان.جی» با شرکت‌های نفتی صاحب نام آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران که خود نام گنبد شمالی را بر آن گذاشته اند، دست به کار شدند و با بهره گیری گسترده از توان و تکنولوژی خارجی ها، شالوده اقتصاد خود را بر توسعه صنعت گاز پایه ریزی کردند.

    قطر زمانی توسعه میدان گازی مشترک را آغاز کرد که تأسیسات و سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس روزانه توسط میراژها و میگ های عراقی و ناوهای آمریکایی ویران می شد. همان زمان تمام نیروهای متخصص صنعت نفت هم در حال بازسازی تأسیسات نفتی بمباران شده بودند.

    پس از پایان جنگ، ایران فعالیت گسترده ای را برای بازسازی خرابی های جنگ آغاز کرد؛ اما نتوانست همزمان با قطر، فعالیت های توسعه ای برای برداشت از مخزن هیدروکربوری مشترک پارس جنوبی را آغاز کند.

    با توجه به وسعت این میدان، توسعه آن در فازهای مختلف مطابق با برنامه های پنجساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چشم انداز توسعه کشور، با هدف تامین تقاضای رو به رشد گاز طبیعی اعم از مصارف داخلی در کشور و تزریق آن به میادین نفتی به منظور صیانت از مخازن و همچنین صادرات گاز در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

    به منظور تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور، پروژه های متعدد و متنوعی در حوزه های مختلف کشور تعریف شده است که لزوما نقش و اهمیت آنها با هم برابر نیست.طبیعی است برخی از این پروژه ها از جمله طرح توسعه پارس جنوبی در تحقق این اهداف سهم بیشتری دارند از این رو پارس جنوبی نه تنها به عنوان یکی از طرح های کلان شرکت ملی نفت ایران بلکه به عنوان یکی از پروژه مطرح و حیاتی کشور مطرح است که به دلیل نقش پررنگ آن در بازار های انرژی جهانی و منطقه خاورمیانه، تحولات آن از سوی رسانه های خارجی نیز دنبال می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, مقاله در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, تحقیق درباره تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, مقاله درباره تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله منابع گاز پارس جنوبی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت